Hoofdsponsor

1/90 Artesania Latina : San Francisco II [!]

Jumper

Well-known member
Registered
Lid geworden
23 nov 2009
Berichten
543
Hallo allemaal,

Aangezien is niet te moeilijk wil begonnen door de vorige posts over schepen heb ik deze toch wel mooie schip gekozen.
Mijn oog was gevallen op de "San Francisco II"
9702960.jpg

Deze heeft een moeilijkheidsgraad van 2. Dus zou perfect moeten zijn.
Met een mooie en toch wel duidelijke bouwbeschrijving zal het me wel lukken. Uiteraard met jullie hulp bij

Heb ook dit bij besteld. 3614_a7205_lrg.jpg
Een electrische planken buiger.

De rest zijn materiaal dat ik reeds heb zoals mesje, pincet, planken snijder, dremel , enz...
Lijm gebruik is Bison D3. Zowel grote bus als kleintje. De kleine is handig voor de kleine vlakken/plekken.


Momenteel ben ik bezig voor ik aan dit schip kan beginnen met een staander voor mijn dremel tool. Soort van tafeltje waar ik via dremel kan zagen, frezen en schuren.

Groetjes,
 
Ook een mooie keuze Jumper, dat moet gaan lukken. Persoonlijk zou ik D2 lijm gebruiken, die droogt wel wat lanzamer maar is ook gemakkelijker weer los te weken. Weet ik uit eigen ervaring :@ :@ :@
 
Mooie keuze Jumper. Succes met de bouw van dit mooie schip.

Fred
 
Succes met de bouw van dit mooie schip.
Eerst vragen en dan bouwen ;).
 
Een heeel prachtige kit Jumper ...mooie keuze gedaan ;););)...weer eentje om te volgen :8:8
 
Is zonder meer een mooi project Jumper.
Ook ik gebruik Bison D2 (op waterbasis) net als Jan
Een klein busje is niet per definitie nodig voor kleine vlakken.
Bij de plankenbuiger moet je ook eerst het hout weken hé;)
Misschien een tip: regel ergens een paar spuiten, met naalden natuurlijk.
Doe voldoende lijm in de spuit, en je kunt zonder te morsen de kleinste dingen op moeilijke plaatsen lijmen.
Zet daarna de spuit met de naald in een potje water, en de lijm in de spuit wordt ook niet hard.
Wel bij de volgende lijm sessie het water er even uit duwen:8

Germt
 
Zeer mooi schip, ben benieuwd naar de vorderingen ;)
 
Bedankt voor de tips allemaal, jammer van de lijm :( Maar zal toch aan de slag gaan met de D3 lijm... Als ik bouw winkel passeer zal ik eveneens een bus D2 aanschaffen.

Momenteel ben ik door omstandigheden nog niet kunnen starten. Al is het moeilijk om er niet te kunnen aan beginnen.

Toch ben ik begonnen aan het maken van de dremel router / zaag.

Hier de voorlopige bouw van wat tot nu heb.
attachment.jpg
attachment.jpg
Deze wordt ipv schuur eigenlijk een zaag .
attachment.jpg

Is uiteraard niet af !!!!
 
In afwachting dat ik verder kan doen aan de dremel tool, ben ik al wat begonnen aan het schip.
Nog niet alles is vast gelijmd, maar wil eerst weten wat jullie van deze proces vinden. Als ik ga meten staat het loodrecht en in center.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg I
 
De tool ziet er goed uit en goedkoop op deze manier.

Goed dat je al een begin hebt gemaakt met het schip.
Hoewel het van foto's altijd lastig te zien is kun je best een foto van de kiel met spanten over de hele lengte laten zien...ongeveer als op de eerste foto dan maar alles en zonder dek.

Denk er aan voordat je ook maar iets gaat lijmen de zwarte laserstof zoveel mogelijk verwijderd....dat verbetert de lijmkracht aanzienlijk.
 
Er is 1 spant die het dek vast houd, dus ene spant moet ik voorlopig plaatsen om achter af die ene spant nog te kunnen plaatsen. Maar welke schuur papier nemen jullie op die zwarte laserstof te verwijderen ?
Ik zal zodra ik alle spanten heb geplaatst een foto tonen, alvast dank.
 
Maar welke schuur papier nemen jullie op die zwarte laserstof te verwijderen ?

Zelf gebruik ik een schuurpapiertje om het te verwijderen. Niet te grof, anders ga je hout verliezen.
De spanten kun je later bij het afschuinen doen.
 
Zo heb wat aan de spanten verder gewerkt. 1 Spant heb ik nog niet vast gezet omwille een stuk dek nog geplaatst moet worden.
Heb alle spanten na gemeten of ze loodrecht staan, want zo is.

Al geeft deze foto in mijn opinie een vertekend beeld,

attachment.jpgattachment.jpg

Bij deze twee foto's heb ik een probleem. Aan de onderkant is er een uitsparing. Toch past de spant er in, maar komt niet overeen met de foto van boek.
De spant is onderaan 'puntig' en op de foto van boek is die 'een blok'.

attachment.jpgattachment.jpg

Alvast dank,
 
Ook dit tooltje is bijna klaar, even tonen hoe het er uit zou zien in zijn werking.

Nu maar wachten ivm boot
 
Gaaf tooltje gaat dat worden, alleen wel uitkijken met de zaagstand.
Zo te zien zonder beveiliging.

Nog even over het schip... het zal aan mij liggen maar ik begrijp je vraag niet over puntig en blok??
 
Wel de laatste spant komt boven die 'tand' te staan, maar deze spant is net zoals andere spanten. Met een punt onderaan . Nu komt die punt boven op die tand te staan en daar vind ik niets over . Zelf niet zagen of snijden of dergelijks.
 
Ondertussen maar de dekken geplaatst.
attachment.jpg
Op sommige bouwsels vulden ze de voorkant (sorry ik ken niet alle boot termen) dus heb ik ook gedaan met Balsa hout en netjes opgeschuurd zodat deze een mooie boog vormden. Ben er best trots op
attachment.jpgattachment.jpgattachment.jpgattachment.jpg

Tot zover deze vordering.

groetjes
 
Kan iemand me vertellen hoe ik potlood strepen kan verwijderen op dekbeplanking?

Alvast dank,
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan