Hoofdsponsor

1/84 "Amerigo vespucci" [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
mooi toch hoe een schip tot leven komt eens er touwen aan bevestigt zijn;)

Dat is inderdaad een feit, de verandering qua uitzicht is inderdaad groot, het is gewoon prachtig om het te zien veranderen.
 
update 05-05-2009

Hmm :(
Ben begonnen met de weeflijnen te bevestigen, geen makkelijke job dees, als er iemand tips heeft hoe deze best en makkelijkst te bevestigen knopen enz .... graag.
Hier een foto van hoe ik bezig ben, ben dan ook gestopt tot ik de goedkeuring krijg van jullie om zo door te gaan, de dikte ben ik ook niet zeker van.

1_IMG_2503.jpg
En ja hoor, als ik het touw plaats zal ik ze door de was halen om de pluisjes weg te krijgen.

1_IMG_2505.jpg
 
Laatst bewerkt:
dirk ik zou graag zeggen dat het goed is maar heb dit ook nog nooit gedaan.

dus wacht je ff beter op de mensen die het wel kennen. ik hoop dat ge nog geen kramp in u vingers hebt :laugh:

voor de rest heb je zeker mijn komplimenten want het ziet er zeer keurig uit
 
Hey Dirk,

Ik heb al een paar keer gezien dat ze hier een plankje voor gebruiken met nagels erop. Zodat de touwtjes mooi strak staan.

Eén van onze scheepsbouwers zal vast wel een goede tip hebben, om de weeflijnen aan te brengen.
Ben zelf ook benieuwd naar het antwoord ^^

PS : dit wordt (is het nu ook al ;)) een pracht van een model.

Groeten, Pascal
 
Pantani, gebruik je weeflijnenmal voor je volgende lijnen.
Normaal zet je een mastworp als knoop op ieder want.
Dan deze knopen stuk per stuk lijmen met snellijm.

2vaja6u.jpg

Ze zien er blijkbaar slordig uit, maar ze moesten nog wat bijgesteld worden.
dit zijn foto's van De Mercury in aanbouw.

fan66s.jpg

weeflijnen mogen wat losjes hangen, het zijn immers de treden van het wand, en door het gebruik kwamen ze wat losjes.
de dikte van jouw weeflijnen zijn blijkbaar in een goede diameter. zeker wat dunner dan het wandtouw.( ze mogen zelf gerust nog wat dunner)

Groetjes
Ward

groeten
Ward
 
Nog iets vergeten Pantani,

Zenmuziek, zen zen zen.....
tot je in een roes komt en dan automatische piloot lijntje per lijntje
Dagen heb ik ook dit euvel moeten op die manier overbruggen.
Waarom bouwen wij zulke verschrikkelijke boten, met al dat werk Hé:D

Groetjes
Ward
 
Bedankt Ward, ik kan dus gewoon zo verder doen, en inderdaad die weeflijnen mogen ietsje los hangen, heb ik al gezien bij vele schepen en ook bij de echte.

Het malletje heb ik inderdaad ook gebruikt nu, bedankt voor de reactie's mannen.
 
Nog iets vergeten Pantani,

Zenmuziek, zen zen zen.....
tot je in een roes komt en dan automatische piloot lijntje per lijntje
Dagen heb ik ook dit euvel moeten op die manier overbruggen.
Waarom bouwen wij zulke verschrikkelijke boten, met al dat werk Hé:D

Groetjes
Ward

Ja dit zou inderdaad wel mogen, in een soort trance geraken om door te doen, ik denk zo als ik 1 want per dag kan doen ben ik zeer tevreden, het zijn er trouwens 6 die ik moet doen.

En waarom we deze boten bouwen, ik denk dat het gewoon pracht van schepen zijn die we bouwen, als het klaar is dan ben je toch tevreden he.
Ik ben er bijna, en dan op naar de volgende, of onmiddellijk hierna de H.M.S. Bounty waar ik al aan bezig ben, of eerst terug een vliegtuigje om er eens van tussen te zijn.
 
Ja dit zou inderdaad wel mogen, in een soort trance geraken om door te doen, ik denk zo als ik 1 want per dag kan doen ben ik zeer tevreden, het zijn er trouwens 6 die ik moet doen.

En waarom we deze boten bouwen, ik denk dat het gewoon pracht van schepen zijn die we bouwen, als het klaar is dan ben je toch tevreden he.
Ik ben er bijna, en dan op naar de volgende, of onmiddellijk hierna de H.M.S. Bounty waar ik al aan bezig ben, of eerst terug een vliegtuigje om er eens van tussen te zijn.

:D:D:D, grapje Pantani, wil ook niets anders maken dan zulke schepen.:D:D:D
 
Hey Dirk,

Ik heb al een paar keer gezien dat ze hier een plankje voor gebruiken met nagels erop. Zodat de touwtjes mooi strak staan.

heb ik vroeger ook al gedaan op die manier, maar ben vlug vanaf gestapt, het resultaat was te mechanisch, te vormloos, en dan had je nog het probleem dat de wikkelingen rond de mast niet juist waren. Geen splitsingen en woelingen zoals in werkelijkheid.

Een model moet leven, met hele juiste en kleine foutjes zelfs. Dat is mijn stijl van werken.

groetjes
Ward
 
Pantani, zoals ik het kan zien heb je het echt wel door. Nog wat kritiek puntjes naar de stagen voor de boegspriet. Deze horen een lus te hebben die om de boegspriet heen zit. Deze lus is dan ook ook omwikkeld met een dunner touw. Ik heb dit ook uitgelegd in mijn topic van de Cutty Sark. Kijk daar eens naar de stagen.

Verder voor het staande want. Dat wat ward heeft laten zien klopt weer als een bus. Zelf werk ik ook zo, maar ik zet zelf meer hulplijnen en gebruik van dat dikke ivoor karton hiervoor. Dit ivoor karton is net wat steviger en daar zet ik ook de verticale lijnen van het staande want op. Dan weet ik wanneer ik ze te strak aan trek. Op een paar punten maak ik daar doormiddel van een gaatje en een stokje doorheen. Dan kan dat stokje het staande want op de juiste plaats houden. Dat voorkomt weer dat het verkeerd gaat staan. Je hebt het snel uit ballans.
 
Bedankt voor de mooie uitleg Rik, ik heb gekeken naar de Cutty sark en zie het inderdaad, ik zal het nog veranderen.
Die tip met die gaatjes door het karton doen en met een stokje of prikker hier en daar om de staande want op zen plaats te houden tijdens het monteren van de weeflijnen is een zeer mooie tip Rik, ga ik ook gebruiken, bedankt hoor.
 
update 06-05-2009

Zo, ik heb me nu eens bezig gehouden met het maken van de hopelijk juiste stagen nu.Rik zou dit goed zijn zo, en dit moet dus voor alle 5 de stagen aan de boegspriet he.

En inderdaad er zijn nog veel pluisjes te zien, deze zal ik ook nog bewerken met waterhoutlijm of dus houtlijm die goed verdund is met water :P
1_IMG_2507.jpg

Hier is ie dan op zen plaats gemonteerd, hopelijk is dit goed???
1_IMG_2508.jpg

Hier Zie je hem ook, de bovenste touw :D
1_IMG_2509.jpg

En dan de weeflijnen mensen, zou dit goed zijn of zijn ze te slap aangebracht, anders breek ik alles terug af en begin ik opnieuw hoor, ik wacht op jullie comments :tongue:
1_IMG_2510.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er goed uit. Dat knoopje bij de stag is wel iets groot. Maar is al een hele verbetering, niets aan doen.

Verder de weeflijnen. Die zijn iets te slap, aan de andere kant, door het lopen in het wand gaan deze vaak wel slap staan en dat heb jij nu ook. Dus wat je ermee doet is dan een keuze, nieuw en dus iets, maar niet te veel strakker. Of gebruikt en dus ook doorhangend.

Ik kan verder niets dan lof geven over je restultaat. Lekker verder gaan. :D
 
update 06-05-2009

1_IMG_2510.jpg

Ja, heel goed, maar mss. wat muggesiften, maar eigenlijk kan ik het niet beter.
Op de derde want staan je twee lussen van je knoop iets uit elkaar. Bij de mastworp is het de eigenschap van die knoop.
Nu moest je er nog eens opletten dat die twee lussen aan de binnenkant staan van het schip...;dan zie je alleen de kruising van de knoop aan buitenzijde. Wat in mijn ogen iets beter zal tonen.
Een eerlijk, maar dan heel eerlijk, ik heb op mijn Mercury een gewone knoop gebruikt maar deze gemoduleerd, vast getrokken en gelijmd, zodat de weeflijnen horizontaal kwamen te liggen met en kleine boog.
Daarbij zijn ze gezwart waardoor ze minder opvallen aan het wand

Groetjes
Ward
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, heel goed, maar mss. wat muggesiften, maar eigenlijk kan ik het niet beter.
Op de derde want staan je twee lussen van je knoop iets uit elkaar. Bij de mastworp is het de eigenschap van die knoop.
Nu moest je er nog eens opletten dat die twee lussen aan de binnenkant staan van het schip...;dan zie je alleen de kruising van de knoop aan buitenzijde. Wat in mijn ogen iets beter zal tonen.

Wel daar heb je een punt, ze staan inderdaad nog open, maar hehe, zodra ik ze met lijm heb bewerkt ( houtlijm met water ) dan zal ik ze nog een beetje dicht duwen met pincet en zou het beter moeten zijn, morgen foto's daarvan, na dat ik bij u op bezoek ben geweest ;)
 
Dirk,

voor mijn schepen op schaal 1/100 heb ik geen touwen gebruikt, juist daarom, zij kwamen nooit goed te liggen...

Daarom heb ik alles "gescratcht" uit 0,5 mm messingstaven voor de staande touwen en 0,3 mm messingdraad voor de klimtouwen, alles werd gesoldeerd.

in je geval, daar de staande touwen reeds ter plaatse zijn, probeer eens met heel dunne koperdraad of messingdraad tussen de staande touwen te gaan, in vorm te zetten, en knippen naar de goeie lengte eens ze geplaatst zijn...

de groetjes,

Laurent
 
Ik ga ze toch proberen verder te maken in touw Laurent, toch bedankt om mij de optie te tonen met de messing draad, als het nu echt zou mislukken dan zal ik het overwegen.

Nu, ik heb dus alle Stagen en de alle staande wanten verwijderd en ben opnieuw begonnen met de tuigage.

De stagen heb ik nu bevestigd met de lussen er aan.

De staande want van de Fokkemast heb ik al terug geplaatst, ik heb ze nu ook op andere manier geknoopt, ipv ze te laten overlopen van Bakboord wantspanners naar stuurboord wantspanners heb ik ze nu dus kant per kant gedaan, eerst bakboord, begonnen met de eerste wantspanner dan naar boven rond de mast en terug naar beneden naar de tweede wantspanner, eens deze goed op spanning zat en vast gemaakt heb ik bovenaan nog de touwen samen gespannen, morgen foto's daarvan, en zo heb ik verder gedaan tot ik de 6 staande wanten had aan BB en SB van de Fokkemast.
 
update 08-05-2009


Dan dus de beloofde foto's van de werken die ik gisteren en natuurlijk vandaag al terug gedaan heb.
De eerste 2 foto's zijn de sloepen die ik in de primer heb gespoten en dan de zwarte lak er op gespoten, je kunt goed zien aan de bovenste 4 bootjes dat ik de waterlijn mooi heb gespoten, op de eerste foto met flits genomen en de 2de foto zonder, zo zie je mooi het verschil dacht ik :P

1_IMG_2546.jpg


1_IMG_2547.jpg

Dan de stagen die ik dus opnieuw heb gedaan met de lus, het ziet er hopelijk al beter uit dan wat het voordien was, is te zeggen, meer realistish,alhoewel het nog niet volledig de juiste manier is, je moet normaal met een lus op de boegspriet werken en een lus aan de mast, daar dan de stagen aan vast maken met nog een lus.Dit zal voor het volgende schip worden, ik ben ook het boek Rigging aan het lezen en daar leer je dus veel.

1_IMG_2549.jpg

Dan hier de Want die ik dus ook volgens het boek Rigging heb onder handen genomen, dus alle al bestaande wanten heb ik doorgeknipt en deze zijn nu te bewonderen in mijn vuilbak.

1_IMG_2550.jpg

Hier zie je dus dat ik ze bovenaan samen heb gebonden.
1_IMG_2551.jpg


1_IMG_2552.jpg

Dan om het binnenwant te maken heb ik dus zelf iets moeten bedenken, ik heb dus een messingdraad gebruikt om aan de mars te bevestigen en zo de wantspanners van het bovenwant te kunnen bevestigen en ook om zo de binnenwant te kunnen aanspannen.Normaal volgens de BB had ik dus de bovenwantspanners met een touwtje moeten bevestigen aan de onderste want, maar zodra je dan de bovenste want wil aantrekken dan begon je de onderwant ietsje schuin en naar boven te trekken, daarom heb ik dus dit bedacht met de messing draad 2 lussen te maken, zo kon ik de bovenwant goed aanspannen zonder het onderwant te doen bewegen en kon ik ook aan het oogje onder de mars het binnenwant bevestigen.
Hopelijk is het een beetje een duidelijk uitleg, maar de foto's zullen de uitleg helpen verklaren.
1_IMG_2553.jpg


1_IMG_2554.jpg


1_IMG_2555.jpg
Om de binnenwant te bevestigen heb ik ook een messing draadje bovenaan op de want gelijmd en met draad vast geknoopt, zo kon ik dus makkelijker het binnenwant knopen.

1_IMG_2557.jpg
Hier dus ook een messing draad geplaatst die nog zwart moet geschilderd worden, normaal zitten er nog 2x2 van die messing draadjes op de wantspanners maar deze zal ik niet maken, staat niet in de BB maar je kan ze goed zien op deze foto tall ships amerigo vespucci 1 pictures from entertainment photos on webshots

1_IMG_2556.jpg
Straks ga ik dus verder met het maken van de andere wanten aan de hoofdmast en de bezaansmast, daar zal ik dus nog veel zeer veel werk aan hebben, nu en dan zal ik wel een foto van de vorderingen plaatsen.

Zo, tot zover deze update
 
Laatst bewerkt:
amaai dirk jij zit ook niet stil.

ziet er goed uit man .

alleen dat messing draadje kan je dat niet een beetje buigen tussen de lijnen want ik vind het wel erg strak staan. een klijn knikje zou mischien al genoeg zijn.

maar mischien vald het niet zo op als je het hele plaatje beziet. doe lekker verder
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan