Hoofdsponsor

1/66 Allereerste houtbouw

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik weet wat het is om zo te priegelen, ga vooral zo door. Ziet er goed uit hoor.

Maar heb je die ramen nu met messing draad gedaan?
 
Yeah , I also know that feeling :D

doe zo voort , het ziet er heel goed uit !

de groetjes ,

Laurent
 
Bedankt voor de leuke reacties cute

@ Modelengeneer : jawel de ramen zijn met heel dun koperdraad gemaakt. Op het model van de America dat je een tijdje geleden hebt getoond, is het ook zo gedaan. En het was echt te dun om het in hout te maken. In het boek van Orazio Curti staat op bladzijde 116 een tekening van een koekoek, die heb ik geprobeerd na te bouwen.
Om het helemaal af te maken zou ik nog doorzichtig plastic aan de binnenkant kunnen lijmen, dat lijkt mij wel leuk. Wat denken jullie daarvan ?

Groeten

Pascal
 
Ik wil graag nog wat vragen. Als ik houten latjes snij of schuur, breken er vaak stukjes af. Bijvoorbeeld : ik snij een stukje van een vierkant latje van 1 x 1 mm, ofwel breekt het gelijk in 2 stukken in de lengterichting. Of het snijden lukt goed, maar als ik dan de kopse kanten wil schuren, breken er stukjes of splinters af boos

Wat doe ik hier verkeerd ? En kan ik het op één of andere manier oplossen ?

Groeten

Pascal
 
Pascal, er zijn verschillende soorten hout. Dat hoef ik jou natuurlijk niet te vermelden. Maar wil je dit soort kleine zaken gaan schuren dan moet je er toch even rekening mee houden dat je de houtnerf idd niet beschadigd. Nu heb jij waarschijnlijk een abachi of iets dergelijks. Dus die heeft een grove vezel. Als je bijvoorbeeld met notelaar of appelaar gaan schuren en vijlen, zul je zien dat je hier veel minder last van hebt. Dit omdat de structuur van het hout vele malen fijner is. En dus ook kleinere vezels, deze breken door de vastigheid dan ook minder snel af.

Moet je toch een grovere houtsoort zo klein gaan berken, dan kun je dit beter eerst vlakker schuren met een vijltje of een schuurblokje met een stabiele vlakke ondergrond. Dan pas op lengtemaat snijden, de lengte maat nooit schuren of vijlen. Al is het nog zo weinig. Gebruik dan altijd een scalpel. Dan snijdende beweging maken, om zo door de vezels te snijden. Anders gaat dit alsnog rafelen.

Een andere optie wat ik vaak toepas. Is het hout eerst met verdunde lak inprengeren. Daarna schuren en dan is het al een stuk steviger. Let wel dat je dan ook rekening moet houden met het verlijmen van dit hout. Ik heb daarvoor dan tweecomponenten lijm. Die is helemaal helder en geeft geen problemen met het lijmen van dit bewerkte hout en de lijm is snel droog, en ook daarna gemakkelijk weg te schuren of te schrapen mocht dit nodig zijn.

Door de lak worden de vezels als het ware samengelijmd. Daardoor heb je minderkans dat het afbrokkeld en ook zal de snijkant mooier een rechter blijven.

Ik hoop je zo hiermee een beetje geholpen te hebben.
 
Heel fel bedankt Rik cute

Ik ga je tips zeker volgen. Vond het niet meer leuk om die kleine raamlatjes 3 of 4 keer te moeten snijden omdat ze altijd uit elkaar vielen wacko

Groeten

Pascal
 
We gaan weer verder met het gepriegel :D

De koekoek is klaar, heeft zijn laagje beits gehad en ziet er best goed uit :
(Vooral als ik een foto maak die zo wazig is als deze :s)

IMAG0536.jpg

IMAG0537.jpg

Verder heb ik de scharnieren op het deurtje aangebracht, deze zijn gemaakt van messingdraad dat ik tussen een "platbektang" heb plat geknepen :

IMAG0538.jpg

En er is ook flink wat gepriegeld aan de skydome, met de dremel en een heel klein freesje heb ik de raampjes open gemaakt :

IMAG0540.jpg

Sorry voor de wazige foto's maar, door het gepriegel heb ik last van "shimmy op het stuur" wacko

Tot de volgende maar weer.

Groeten

Pascal
 
Ondanks de wazige foto's kan ik toch goed zien dat er een hoge kwaliteit is geleverd aan dit stukje werk. Als je zo het gehele schip afbouwd kunnen de dockyards jongens wel inpakken. :|
 
Bedankt voor het compliment Rik cute
Wie of wat zijn de dockyards jongens ?

Groeten

Pascal
 
WOW dat zijn hééééééle knappe modellen :|

Ik heb nog een vraag : ben bezig met de skydome, daarvoor moest ik een latje van 1 x 1mm in een cirkel buigen van ongeveer 1 cm diameter. Maar dat lukte niet met de donkere latjes, dus heb ik een lichtere kleur hout moeten gebruiken. Hoe kan ik deze donkerder maken ? Ik heb wel verf in donker bruine kleuren, maar geen beits. Kan ik het latje eerst schilderen en dan nog beitsen ?

Groeten

Pascal
 
Nee, een latje kun je niet eerst schilderen en dan beitsen. Wel zou je smoke van Vallejo kunnen gebruiken, daar beits ik zelf ook veel mee. Dan wordt het hout ook donker.

Kleine tip, het hout eerst netjes buigen om een mal. Dan doormiddel van een zwart stukje papier (een klein strookje) de ring aan elkaar hechten. Dan goed passen om jou dome heen. Daarna als het goed past. De ring die je dan van hout hebt beitsen. En als het moet de dome zijn kleurtje geven. Daarna in elkaar lijmen.
 
Hey Rik,

Ik heb wel smoke, maar van Tamiya. Die is watergedragen, net als mijn beits. Kan ik dan eerst het latje met de smoke donker maken, en dan beitsen ?

Wat foto's van het werk aan de skydome. De dome bestond uit een rond stukje hout met benenden een ring rond, die ring was niet echt rond. Heb eerst het houtjes geschuurd, dan rondom met latjes "beplankt" en de ring gemaakt. Daarna heb ik wat gaten in het rond stukje geboord en het gat geleidelijk aan groter gemaakt. Ook het het plastic dakje een eerste laagje wit gekregen :







Groeten

Pascal
 
Laatst bewerkt:
Als je al kleurbeits hebt die het donkerder maakt. Dan zou je die gewoon kunnen gebruiken. Dan kun je deze in verschillende laagjes aanbrengen om zo de gewenste donkerte te krijgen.

Als je wilt weten hoe donker het hout word als je het lakt. Kun je het gewoon eens met een druppel water nat maken. Dan weet je de kleur van het naturel hout als het gelakt is. Op een klein proef stukje de beits aanbrengen in een paar laagjes. Als je niet het gewenste donkere kleur krijgt, kun je met de smoke eerst een laagje aanbrengen. Deze wel verdunnen met water. En goed egaal aanbrengen. Dan beitsen. En dan lakken.
 
Bedankt voor de uitleg Rik, ik ga het morgen een keer proberen cute

Groeten

Pascal
 
Chapeau Pascal! Het ziet er prachtig uit.
 
Ja, onze houtbouwers lijken wel meesters in het maken van kleine stukjes.


Je bent goed bezig, Pascal. Applaus



Droop
 
Pascal ik heb hier even een linkje voor je van een goede hogaars. Deze is dan niet gladboards en ook goed getuigd. Let wel ook deze is door een meester gebouwd.

Model Ship World :: Hoogaars013.jpg

Maar de referentie is zeer goed en zeker voor jou goed bruikbaar. Let vooral op de zeilen en op de romp opbouw. Die is dus doormiddel van overnaadsebouw.
 
Michel & Droop : bedankt voor het compliment, ik hoop dat ik ooit zo'n mooi scheepjes als jullie kan bouwen.

Hey Rik, heel fel bedankt voor de link cute
Let wel ook deze is door een meester gebouwd.
Inderdaad, volgens mij is deze gebouwd door onze Jean-Pierre, die gelukkig ook post op ons forum B:

Groeten

Pascal
 
Nog even offtopic. Ik weet dat Jean pierre deze heeft gebouwd. Maar daar staat bij dat Gogs de eigenaar is. Misschien dat Jean pierre. Hier zelf even een uitslag over kan geven. Het zou toch leuk zijn voor je als hij jou zelf eens wat tips kan geven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan