Hoofdsponsor

1/48 Airfix Messerschmit BF109E

M

Mathiask

Guest
Vanaf nu ga ik dus hierover een bouwverslag bijhouden over dit tweede project als modelbouwer.
Er zijn reeds vele delen in mekaar gezet en geverfd. Onder de foto's wat uitleg.

attachment.jpg

Had ik de cockpit opnieuw mogen doen, dan had ik waarschijnlijk meer detail proberen aan te bregen op de gages. Helaas pindakaas, bij het joinen van dit forum zat deze al in de body.

attachment.jpg

Qua pasvorm was deze kit rampzalig. Ik heb meer geschuurd dan geplakt. Allereerst was er veel uitstekend plastic, waardoor de twee onderdelen van de body niet op mekaar pasten. Na het nodige schuren langs de randen, alsook het wegschuren van de opliggende uitsteeksels pastte alles eindelijk. Het kan zijn dat ik nog naschuur.
Het grote probleem waren echter de vleugels. Beide vleugels waren langer dan hun pasvorm aan de onderkant van de vleugelbody. Problematisch dus, maar ook hier heb ik niet proberen op te geven en gewoon doorschuren tot ze uiteindelijk pasten. Helaas waren de vleugelonderdelen gebold, wat het schuren niet echt makkelijk maakte. Dit zorgde voor enkele zemen. Mocht ik het opnieuw doen dan zou er toch wat plamuurwerk aan te pas komen, maar dat is dus voor het volgende project. Ergens is het wel leuk om zoveel problemen te hebben qua pasvorm, omdat je zo natuurlijk heel veel leert al doende. Ook hier was het helaas al in elkaar gezet nog voor ik hier geregistreerd was. Leerproces noemen ze dat hehe.

attachment.jpg

De motorkap heb ik niet vastgelijmd, omdat ik het wel leuk vond om de motor licht te detailleren. Hier is een kleine opening aan de linkerkant van het vliegtuig te zien, daar moeten de uitlaten nog inkomen.

attachment.jpg

Al bij al mag ik niet klagen, maar zoals reeds gezegd op de week tijd dat ik hier zit heb ik veel geleerd dat ik graag al had toegepast op dit model. Ik hoop dat ik weer snel tijd vind om te updaten
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb net - opnieuw- geworsteld met de achterste vleugels waarbij deze niet in de opening pasten. Gelukkig is dit euvel verholpen. Helaas begint daarmee het volgende euvel. Ik zie dat er een extra stuk op de vleugel bevestigd moet worden. Nu vraag ik me af hoe ik dit zou moeten aanpakken want het stuk is te lang en past niet mooi op de vleugel. Daarnaast kan ik me niet herrineren dat een dergelijk stuk uberhaupt bestond op een BF 109 e.

Zijn er experts in de zaal? Om maar even te verduidelijken, het gaat hier niet om de flaps. Die moeten aan de andere kant komen en die passen dus wel. Het gaat hier om een stuk dat aan de voorkant van de vleugel bevestigd moet worden.

attachment.jpg
attachment.jpg
 
Hoi Mathiask,
Op de tekening is het een stuk dat er mooi moet overpassen.
Zou het kunnen dat het stuk dat jij laat zien aan de andere kant van de vleugel moet?
 
Hey,

Yep, dat lijkt me indd een flap te zijn en niet een aerolon (dat ding noemt zo vooraan - of toch iets in die orde). Het moet er kunnen overschuiven zoals al gezegd wordt, goed nakijken op je gietbomen en het plan, je komt er wel. ;)
Is het een nieuwe doos van Airfix of een oudere versie, omdat je spreekt van geen goeie passing van de stukken.
Ik heb me laten wijsmaken dat de nieuwere dozen van Airfix een grote verbetering zijn.
 
Nou de flaps zijn dus aan de andere kant van de vleugel reeds gepast (dit zijn NOG andere stukjes hehe). Ik heb echter naar referentiemateriaal gekeken en zie dit op een enkele messerschmit BF 109 E. Ik denk dat ik hem er idd gewoon ga laten overpassen zodat de vleugel een mooier karakter kijkt. Schuurpapier en een vijltje in de aanslag!
 
Dit zijn de onderdelen die je moet hebben.

attachment.jpg
 
En gelukkig was de lijm niet gedroogd haha :D thanks. Foutje op de instructie pagina dan :/
 
Dit gebeurd wel vaker.
Ik ga nooit blindelings af op het bouwplan.
Door regelmatig te dryfitten van verschillende onderdelen, kom je vaak zulke fouten tegen.
 
Heb ze er net opgezet, de flaps staan er dus ook op. Dit is het eerste onderdeel dat perfect past. Tenminste, ze moeten er niet PERFECT overheen schuiven dus indien dit klopt dan passen ze zeer mooi. Ben er achter dat het niet het bouwplan is dat verkeer dis, maar de nummering van de onderdelen. Ook de staartonderdelen kloppen nl niet allemaal.

Heb ondertussen ook de vleugels verder aangepast. Uitstekende onderdelen zijn er vanaf geschuurd en mooi vlak af gevijld. Wat een techniek haha
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan