Stillaan krijgt de Jag zijn vorm. De bouw gaat vrij snel zodat ik merk dat de romp al bijna klaar is om in de verf te worden gezet. 1 Probleempje, ik had de Dessert Pink kleur niet in mijn bezit dus heb ik deze vandaag moeten bestellen. Al bij al is er nog genoeg te doen, dus heb ik mij bezig gehouden met de kleinere onderdelen zoals stuurvlakken, LG's enz.
Bovenop de romp net achter de cockpit vind je de Air Condition air intake en heat exhance outlet. Op deze intake vind je naargelang de versie verschillende soorten antennes. Om deze correct aan te brengen heeft Airfix ook hier weer een handige mal gemaakt om op de juiste plaats de gaten te maken.
Respectievelijk heb ik de vleugel, luchtinlaten, de Air Condtion air intake en de vertical tail aangebracht. Elk onderdeel paste perfect zonder enige noemenswaardige problemen.
Je ziet op deze foto ook heel goed, aan de achterzijde van de vleugel, daar waar de flaps en rolroeren komen te zitten dat de plastiek heel dun is.
Aan de onderzijde heb ik de verticale stabilisatievinnen gelijmd alsook de LMRTS.
Nu wat betreft de LRMTS ofwel Laser range Finder & Marked Target Seeker zit bij een britse Jaguar helemaal vooraan in de neus. Airfix heeft hiervoor een volledig transparant onderdeel gemaakt dat je simpelweg op zijn plaats lijmt op de neus van de romp. Intern hebben ze er geen aandacht aan geschonken wat ik persoonlijk wel spijtig vond maar ok, veel is er na het verfwerk niet meer van te zien.
Ik heb het interne gedeelte van het transparante onderdeel alsook van de romp in het zwart geschilderd. Enkel de zichtbare glaspartij zal ik later moeten maskeren voor het spuiten.
De upper-wing launch rails en de slat's zijn ook op de vleugels verlijmd.
De Jaguars die opereerden tijdens de eerste Golfoorlog hadden de capaciteit om Sidewinder's te lanceren van bovenop de vleugels. Dit uniek systeem wou ik echt wel op mijn model hebben, en daar de kit enkel de Gr.1 en Gr.Mk.1A toelaat om te bouwen was een latere versie geen optie. Voor Operation Grandby hadden de Jaguars dit systeem niet, het is pas na de 1e Golfoorlog dat dit systeem ook standaard werd voor de Jaguar Gr.Mk.3A's.
De Dessert Jag's hadden ook chaff & flares tot hun beschikking. Deze waren aangebracht onderaan de romp juist voor de stabilisatie vinnen.
Dan het landingsgestel van de Jaguar. Kortweg gezegd, dit was een robuust landingsgestel dat enorme schokken de baas moest kunnen. Tenslotte was de jaguar in eerste instantie ontwikkeld om te kunnen opereren vanop de kleine Franse vliegdekschepen. Dit is uiteindelijk nooit tot stand gekomen. Er zijn wel proeven gedaan maar operationeel was het geen succes. Dat laat niet toe dat de Jag een enorme ingewikkeld landingsgear systeem had dat echter wel kon worden gebruikt op de meest zware ondergronden.
Hier zie je het LG al ge-dry-fit samen met de rolroeren en slats die ik aan de vleugel heb gelijmd.
Het grote voordeel van deze kit is, dat je het LG kan monteren in de wheelbay en zo op deze manier alle kleinere onderdelen zoals struts enz. aan de wielpoot kan verlijmen om het geheel daarna uit de LG-bay te nemen en te spuiten in zijn geheel.
Ik ga morgen deze wielpoten nog wat meer detailleren met wat extra leidingen enz.
Laatste foto toont de rolroeren en de slat in neerwaartse positie. Als de Jaguar op de grond stond zakten deze neerwaarts door het wegvallen van de hydraulische druk. De Flaps heb ik niet gelijmd omdat deze in de weg zitten om de romp op een goede manier in de verf te zetten.
Ziezo, we staan weer een stapje verder.
MVG
Danny
Bovenop de romp net achter de cockpit vind je de Air Condition air intake en heat exhance outlet. Op deze intake vind je naargelang de versie verschillende soorten antennes. Om deze correct aan te brengen heeft Airfix ook hier weer een handige mal gemaakt om op de juiste plaats de gaten te maken.

Respectievelijk heb ik de vleugel, luchtinlaten, de Air Condtion air intake en de vertical tail aangebracht. Elk onderdeel paste perfect zonder enige noemenswaardige problemen.

Je ziet op deze foto ook heel goed, aan de achterzijde van de vleugel, daar waar de flaps en rolroeren komen te zitten dat de plastiek heel dun is.

Aan de onderzijde heb ik de verticale stabilisatievinnen gelijmd alsook de LMRTS.

Nu wat betreft de LRMTS ofwel Laser range Finder & Marked Target Seeker zit bij een britse Jaguar helemaal vooraan in de neus. Airfix heeft hiervoor een volledig transparant onderdeel gemaakt dat je simpelweg op zijn plaats lijmt op de neus van de romp. Intern hebben ze er geen aandacht aan geschonken wat ik persoonlijk wel spijtig vond maar ok, veel is er na het verfwerk niet meer van te zien.
Ik heb het interne gedeelte van het transparante onderdeel alsook van de romp in het zwart geschilderd. Enkel de zichtbare glaspartij zal ik later moeten maskeren voor het spuiten.


De upper-wing launch rails en de slat's zijn ook op de vleugels verlijmd.

De Jaguars die opereerden tijdens de eerste Golfoorlog hadden de capaciteit om Sidewinder's te lanceren van bovenop de vleugels. Dit uniek systeem wou ik echt wel op mijn model hebben, en daar de kit enkel de Gr.1 en Gr.Mk.1A toelaat om te bouwen was een latere versie geen optie. Voor Operation Grandby hadden de Jaguars dit systeem niet, het is pas na de 1e Golfoorlog dat dit systeem ook standaard werd voor de Jaguar Gr.Mk.3A's.

De Dessert Jag's hadden ook chaff & flares tot hun beschikking. Deze waren aangebracht onderaan de romp juist voor de stabilisatie vinnen.

Dan het landingsgestel van de Jaguar. Kortweg gezegd, dit was een robuust landingsgestel dat enorme schokken de baas moest kunnen. Tenslotte was de jaguar in eerste instantie ontwikkeld om te kunnen opereren vanop de kleine Franse vliegdekschepen. Dit is uiteindelijk nooit tot stand gekomen. Er zijn wel proeven gedaan maar operationeel was het geen succes. Dat laat niet toe dat de Jag een enorme ingewikkeld landingsgear systeem had dat echter wel kon worden gebruikt op de meest zware ondergronden.
Hier zie je het LG al ge-dry-fit samen met de rolroeren en slats die ik aan de vleugel heb gelijmd.

Het grote voordeel van deze kit is, dat je het LG kan monteren in de wheelbay en zo op deze manier alle kleinere onderdelen zoals struts enz. aan de wielpoot kan verlijmen om het geheel daarna uit de LG-bay te nemen en te spuiten in zijn geheel.
Ik ga morgen deze wielpoten nog wat meer detailleren met wat extra leidingen enz.

Laatste foto toont de rolroeren en de slat in neerwaartse positie. Als de Jaguar op de grond stond zakten deze neerwaarts door het wegvallen van de hydraulische druk. De Flaps heb ik niet gelijmd omdat deze in de weg zitten om de romp op een goede manier in de verf te zetten.

Ziezo, we staan weer een stapje verder.
MVG
Danny