Hoofdsponsor

Airfix 1/48 Jaguar Gr.Mk.1A Operation Granby Eindfoto's

ERVARING
Gevorderd
BOUWWIJZE
oob
BOUWBUDGET
geen budgetlimiet
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
zeker
Stillaan krijgt de Jag zijn vorm. De bouw gaat vrij snel zodat ik merk dat de romp al bijna klaar is om in de verf te worden gezet. 1 Probleempje, ik had de Dessert Pink kleur niet in mijn bezit dus heb ik deze vandaag moeten bestellen. Al bij al is er nog genoeg te doen, dus heb ik mij bezig gehouden met de kleinere onderdelen zoals stuurvlakken, LG's enz.

Bovenop de romp net achter de cockpit vind je de Air Condition air intake en heat exhance outlet. Op deze intake vind je naargelang de versie verschillende soorten antennes. Om deze correct aan te brengen heeft Airfix ook hier weer een handige mal gemaakt om op de juiste plaats de gaten te maken.

eKFx5O7l.jpg

Respectievelijk heb ik de vleugel, luchtinlaten, de Air Condtion air intake en de vertical tail aangebracht. Elk onderdeel paste perfect zonder enige noemenswaardige problemen.

gBSfVsql.jpg

Je ziet op deze foto ook heel goed, aan de achterzijde van de vleugel, daar waar de flaps en rolroeren komen te zitten dat de plastiek heel dun is.

pr4gQZ9l.jpg

Aan de onderzijde heb ik de verticale stabilisatievinnen gelijmd alsook de LMRTS.

gmJthTpl.jpg

Nu wat betreft de LRMTS ofwel Laser range Finder & Marked Target Seeker zit bij een britse Jaguar helemaal vooraan in de neus. Airfix heeft hiervoor een volledig transparant onderdeel gemaakt dat je simpelweg op zijn plaats lijmt op de neus van de romp. Intern hebben ze er geen aandacht aan geschonken wat ik persoonlijk wel spijtig vond maar ok, veel is er na het verfwerk niet meer van te zien.

Ik heb het interne gedeelte van het transparante onderdeel alsook van de romp in het zwart geschilderd. Enkel de zichtbare glaspartij zal ik later moeten maskeren voor het spuiten.

nxHnbhgl.jpg

nYz6KyYl.jpg

De upper-wing launch rails en de slat's zijn ook op de vleugels verlijmd.

ZYxnkyWl.jpg

De Jaguars die opereerden tijdens de eerste Golfoorlog hadden de capaciteit om Sidewinder's te lanceren van bovenop de vleugels. Dit uniek systeem wou ik echt wel op mijn model hebben, en daar de kit enkel de Gr.1 en Gr.Mk.1A toelaat om te bouwen was een latere versie geen optie. Voor Operation Grandby hadden de Jaguars dit systeem niet, het is pas na de 1e Golfoorlog dat dit systeem ook standaard werd voor de Jaguar Gr.Mk.3A's.

lrMn5wPl.jpg

De Dessert Jag's hadden ook chaff & flares tot hun beschikking. Deze waren aangebracht onderaan de romp juist voor de stabilisatie vinnen.

l5vLvpTl.jpg

Dan het landingsgestel van de Jaguar. Kortweg gezegd, dit was een robuust landingsgestel dat enorme schokken de baas moest kunnen. Tenslotte was de jaguar in eerste instantie ontwikkeld om te kunnen opereren vanop de kleine Franse vliegdekschepen. Dit is uiteindelijk nooit tot stand gekomen. Er zijn wel proeven gedaan maar operationeel was het geen succes. Dat laat niet toe dat de Jag een enorme ingewikkeld landingsgear systeem had dat echter wel kon worden gebruikt op de meest zware ondergronden.

Hier zie je het LG al ge-dry-fit samen met de rolroeren en slats die ik aan de vleugel heb gelijmd.

7Cn7RQjl.jpg

Het grote voordeel van deze kit is, dat je het LG kan monteren in de wheelbay en zo op deze manier alle kleinere onderdelen zoals struts enz. aan de wielpoot kan verlijmen om het geheel daarna uit de LG-bay te nemen en te spuiten in zijn geheel.
Ik ga morgen deze wielpoten nog wat meer detailleren met wat extra leidingen enz.

iNwBly4l.jpg

Laatste foto toont de rolroeren en de slat in neerwaartse positie. Als de Jaguar op de grond stond zakten deze neerwaarts door het wegvallen van de hydraulische druk. De Flaps heb ik niet gelijmd omdat deze in de weg zitten om de romp op een goede manier in de verf te zetten.

YXBjUiXl.jpg

Ziezo, we staan weer een stapje verder.

MVG

Danny

Schiet al lekker op, ook mooi om de details te lezen die je benoemd bij de onderdelen, ga zo door.
Gr Ed

Dit weekend heb ik de Jaguar voorzien van de nodige primer en de Pink Dessert kleur.

Voor de primer gebruikte ik als vanouds de Mr. Hobby black surfacer.

NAySStBl.jpg

In feite kan ik stellen dat ik hier al een eindkleur gezet heb als zijnde de XX116 'Black Saint' demo kist uit de jaren negentig. Ik heb echter de decals niet tot mijn beschikking dus dit is voor een later tijdstip.

flJamU2l.jpg

Dat was gisteren, en nu vandaag, de Pink Dessert kleur. Hiervoor gebruikte ik de MRP-185 Dessert Pink verf welke het origineel vrij dicht benaderd.

gQ0AHK6l.jpg

De delen die nog in het zwart staan worden later in een andere kleur gespoten. De wieldeuren worden verwijderd want deze worden open gezet.

ND4yWsCl.jpg

Rustig bezig met het schilderwerk. Uiteindelijk heb ik toch zo bijna drie uur aan het model gewerkt om de kleur naar mijn zin te krijgen.

7aJ9DLwl.jpg

En dan gedaan..........De kleur vind ik spot on.

2ZX3wR1l.jpg

MVG

Danny

Het verlof komt eraan, maar dat gaat gepaard met nog een drukke veertien dagen op het werk en dus daardoor weinig tijd om te bouwen. Dit weekend toch nog heel wat bouwtijd kunnen inhalen wat maakt dat de Jaguar bijna af is.

Na de glansvernis, was het tijd voor de decals. Het zijn Cartograf decals dus qua kwaliteit zit dit wel goed.

3427Jg6l.jpg

jtqvXdcl.jpg

Dit had ik vorig weekend al gedaan, dus was het tijd om de mat vernis aan te brengen. Nu, wat betreft de mat vernis............Ik zocht al enige jaren naar een goede mat vernis, welke geen melk-achtig effect gaf zoals de meeste. Ik heb Vallejo, MRP, AK, Tamiya, Gunze enz... gebruikt en geen enkele gaf me een tevreden voldoening. Dit is persoonlijk en ik weet ik ben hierop echt wel een autistische zot :oops: :cool:

Tot over enkele maanden toen ik de VMS mat vernis probeerde, en ik mag wel zeggen, deze gaf me meer dan een tevreden voldoening. Bovendien is deze vernis op acryl-basis dus dat beloofde.

Dus met volle moed begonnen aan het aanbrengen van de matte vernislaag op de Jaguar en ja hoor, alles verliep gesmeerd.

Ik heb geen foto genomen van na het aanbrengen van de mat vernis-laag, maar de rest van de foto's spreken tot hun recht omtrent dit.

Na het aanbrengen van de mat vernis ben ik vandaag begonnen met het verlijmen van de LG's. Deze waren al eerder afgewerkt en dus voorspoedigde dit het bouwproces.

2BjzCtrl.jpg

cDVUJHel.jpg

Het landingsgestel van de Jaguar stond erom bekend om robuust te zijn. Geschikt voor de meest ruige ondergronden. Nu het LG van de kit is er ook eentje waar je best wat kracht kan opzetten. De manier waarop je het LG in de romp bouwt is gewoonweg sterk en uitmuntend.

oB6R0Rzl.jpg

qLcW0NVl.jpg

Nu de rest van de details, m.n. de underwings tanks, upperwing Sidewinders en de underwing electronic stores.

Nadat ik het model voorzien heb van zijn wheatering ben ik begonnen om de external weapon points te verlijmen. Ik ben begonnen met de Upper-wing Sidewinders welke een nog nooit gezien configuratie was.

X9fYmqkl.jpg

Naderhand ben ik dan begonnen met het verlijmen van de under-wing stores. M.n de 1200 liter drop tanks en de AN/ALQ-101 pod en de PHIMAT pod. De center line store heb ik leeg gelaten.

y5Owomfl.jpg

sVoviUrl.jpg

En uiteindelijk was het tijd om de Jag eens op zijn poten te plaatsen......

e8WrVKYl.jpg

lqB9kKel.jpg

seWqefCl.jpg

CM8HlHil.jpg

Het enige dat nu nog ontbreekt is de canopy en windscreen welke ik volgend weekend ga aanpakken. Daarna ga ik nog de nodige details aanpakken zoals de RBF tags en de intake covers, een base en dan is ie af.

MVG

Danny

Ja Danny, dat is toch weer een topstuk in wording :love: VMS inderdaad, niet de meest gekende firma maar al veel goeds van gezien en af en gekocht, altijd een aanrader als zij het hebben en hun prijzen zijn ook wel democratisch te noemen.

Een vraagje, op een ander forum gelijkaardige build, blijkbaar werd het serienummer van de kist THV de vuurmond van het kanon ook er op geschilderd. Allez, die bouwer had dat toch gedaan, eventueel iets om in je referenties op te snorren?

Ik heb altijd de indruk dat zo'n desert Storm jag's vuile kisten waren 😂.

Knappe bouw wel. Hoedje af 👍.

Een vraagje, op een ander forum gelijkaardige build, blijkbaar werd het serienummer van de kist THV de vuurmond van het kanon ook er op geschilderd. Allez, die bouwer had dat toch gedaan, eventueel iets om in je referenties op te snorren?

Ik heb altijd de indruk dat zo'n desert Storm jag's vuile kisten waren 😂.

Knappe bouw wel. Hoedje af 👍.
Inderdaad Jeroen, heel goed gezien hoor. :cool: Je bedoeld waarschijnlijk de build van Spencer pollard?

Er moeten nog heel wat details aangebracht worden aan mijn model voor hij af zal zijn, eentje daarvan was inderdaad de serial op de vuurmond van de guns. En ik had mijn referentie er al op na geslagen hoor.

BIKiUAHl.jpg

Die kisten zagen er inderdaad heel afgeleefd uit, wat uiteindelijk wel normaal is. Tijdens operation 'Granby' waren er 22 piloten gedetacheerd. Zij vlogen samen 922 combat uren tijdens de 617 sorties tijdens operation Dessert Storm.

Op de foto zie je ook een Sidewinder kill mark staan. Echter, Iraakse jachtvliegtuigen zijn nooit in de buurt geweest van de Britse jaguars. Waarschijnlijk heeft de piloot tijdens zijn missie een Sidewinder afgevuurd naar een mogelijk gronddoel met succes als uitkomst.

MVG

Danny

Gisteren de witte registratie op de vuurmond proberen schrijven. Ik gebruik hiervoor een wit AK wheatering pensil en het voordeel hiervan is dat je dit makkelijk met water kunt verwijderen waardoor je steeds opnieuw kan beginnen tot het goed is.

Na vijf pogingen vond ik het best wel ok. :-)

ngJ32pyl.jpg

MVG

Danny

Beste mensen,

ik heb vandaag de laatste hand gelegd aan de jaguar. Dus ik beschouw deze als af zijnde. :-)

Enige kanttekeningen wil ik wel effe meegeven. De Sidewinder RBF caps heb ik niet aangebracht omdat ik niet het nodige materiaal ervoor had. Ik heb besloten om ze uiteindelijk niet aan te brengen omdat ik het geheel niet wilde ontsieren door een verkeerde grote aan te brengen welke de schaal in diskrediet zou brengen.

Dus bij deze de eindfoto's van deze zeer prachtige en zonder problemen zijnde kit van Airfix.

9jXmB79l.jpg

66UgF9sl.jpg

naWRR2Cl.jpg

sgXJBMLl.jpg

0Bkr15ql.jpg

BWgutMrl.jpg

VOWlCoLl.jpg

jQEl8hbl.jpg

ARFjcfUl.jpg

0AlcmMNl.jpg

sl9QL0pl.jpg

pHoo9b7l.jpg