Hoofdsponsor

Airfix 1/48 Fairy Gannet AS.1 afgewerkt.

ERVARING
*
BOUWWIJZE
oob
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
zeker

DannyVM

Well-known member
Registered
Lid geworden
3 dec 2023
Berichten
291
Locatie
Dendermonde
Allereerst, aan iedereen mijn beste wensen voor het nieuwe jaar. Dat 2024 een gezond en vooral vruchtig bouwjaar mag worden.

Nu, er zijn van de bouwkits, eens ze op de markt zijn, en in mijn handen..........:eek:......dat alles van de bouwtafel moet wijken.:sneaky: De Airfix Fairy Gannet is er zo eentje. Deze nieuwe kit van Airfix stond al lang op mijn verlanglijstje, en op de valreep werd ze vorige week vrijdag juist voor het einde van 2023 aan de deur geleverd. De laatste aankoop van 2023, het eerste project van 2024.

De Fairy Gannet is een ASW toestel dat gebruikt werd in de jaren 50 en 60 op de Britse vliegdekschepen, totdat zijn taak werd overgenomen door helikopters. De AEW variant werd in 1978 uit dienst genomen. Ik ga de volledige geschiedenis van dit toestel achterwege laten. Doorheen de progress word duidelijk tot wat dit toestel in staat was. Voor velen was dit een aartslelijk toestel, voor anderen was het een duivel die steengoed was in zijn taak. Voor mij is dit toestel geschiedenis, en vooral zo lelijk dat ik het in feite mooi vind.........amai leg dat maar eens uit:ROFLMAO: en nee ik heb niet gedronken.

Wat betreft de Airfix kit.......Airfix is al een heel tijdje bezig om prachtige nieuwe kits op de markt te brengen, getuige hun vorige Blackburn Buccaneer kit, die ik ook heb gemaakt en hun recente Sea King. En nu dus hun Fairy Gannet.

Nikyt39l.jpg


Tijd om te starten.....

Het toestel dat ik ga bouwen is er eentje dat in 1957 op RAF Nicosia in Cyprus gestationeerd was. Het diende bij n° 847 Naval Air Squadron.hng, Nu dit toestel heeft ook zonder de invasiestrepen gevlogen eens het terug in GB. gestationeerd was. Beide zijn voorzien in deze kit, ik weet dus nog niet welke ik ga gebruiken.

1Mvkp9Nl.jpg


Voor één keer starten we niet met de cockpit maar met de voorste wheelbay en de weapons-bay. Hierop worden de vleugelliggers gelijmd. meteen merk je dat de vleugels een goede basis hebben om aan de romp te worden gelijmd. Vanop deze twee onderdelen word de cockpit opgebouwd.

QhOV6MTl.jpg


Airfix geeft je de keus om de weapons-bay open of dicht te laten. Het detail is dan ook aanwezig indien je al deze pracht open wilt laten.

LcK5p6pl.jpg


U0nfrnIl.jpg


Ook het detail van de voorste wheel-bay mag zeker worden gezien.

QgXGpeol.jpg


Dit model is een rasechte tail-sitter. Er moet maar liefst bijna 70 gr. gewicht in de neus worden gelijmd, en Airfix heeft hier een prachtige oplossing voor voorzien.
Voor de cockpitvloer word verlijmd, moet er en bakje worden gelijmd dat gevuld is met gewicht. Zo'n 12 gram kan erin.

ZobGmcUl.jpg


FauTtXbl.jpg


Nadat dit op zijn plaats is gelijmd kan de gehele cockpitvloer worden bevestigd.

v4GFBzJl.jpg


Morgen word de rest in orde gebracht

MVG

Danny
 
Veel plezier ermee Danny.

Let op dat de C-130 ook een tail-sitter is. Althans bij de Italeri kit.
 
Veel plezier ermee Danny.

Let op dat de C-130 ook een tail-sitter is. Althans bij de Italeri kit.
Dank u Michel. Ja had al een deel gewicht in de voorste wheelbay gelijmd alsook in de neus. Ik wacht nu op het vervang onderdeel.

Mvg

DannyI
 
Dit model is een rasechte tail-sitter. Er moet maar liefst bijna 70 gr. gewicht in de neus worden gelijmd, en Airfix heeft hier een prachtige oplossing voor voorzien.
Voor de cockpitvloer word verlijmd, moet er en bakje worden gelijmd dat gevuld is met gewicht. Zo'n 12 gram kan erin.

Nu mis ik nog wat grammetjes of niet?

Vind het een lelijk gedrocht maar lelijke dingen kunnen ook mooi zijn 🙂 Maar waar werd hij voor gebruikt voor torpedo`s?
 
Nu mis ik nog wat grammetjes of niet?

Vind het een lelijk gedrocht maar lelijke dingen kunnen ook mooi zijn 🙂 Maar waar werd hij voor gebruikt voor torpedo`s?
Inderdaad, er komt nog extra gewicht bij, dat is voor een volgende update. :winking:

Zijn hoofdtaak bestond uit het opsporen en vernietigen van vijandelijke duikboten. Hij had een interne weapons-bay waar een variëteit van wapens in kon zoals dieptebommen, torpedo's en sonarboeien. De bemanning bestond uit drie personen.

MVG

Danny
 
Weer wat wijser geworden in 2024 👍
 
Bij de update van gisteren had ik het over de slimme manier van Airfix om een bakje te voorzien voor het gewicht. Nu, zoals Ron al aangaf klopt de rekening nog niet wat betreft het totale gewicht. Er komt nog een tweede bakje in het verhaal, waar dus meer gewicht in kan gestopt worden, alleen, dit is voorzien aan de sprue maar word nergens vermeld in de handleiding

U6PZoQql.jpg


qaQzcm3l.jpg


Airfix geeft wel aan dat de ruimte onder de cockpit moet gevuld worden met nog 55 gram extra gewicht, maar het bakje word niet vernoemd.

PcU55RKl.jpg


Bij deze word het bakje ook gevuld met gewicht, maar 55 gram hierin krijgen is iets teveel van het goede, het blijft bij 43 gram.

D5Kwcwxl.jpg


Ik ga zien of er nog een mogelijkheid is om extra gewicht aan te brengen eens de romp samen gelijmd is. Airfix geeft de modelbouwer echter wel een mooie oplossing wat betreft ruimte benutten voor gewicht op een slimme manier. Dit was ook het geval voor hun Buccaneer kit.

ONtvn6kl.jpg


zWJBNL7l.jpg


Volgende stap, de voorste wheelbay verder voorzien van extra detail. Wederom bied Airfix hier een mooi detail aan.

8FZbrnIl.jpg


dlVEuQrl.jpg


Alle onderdeeltjes klaar voor de primer buiten de cockpit side consoles die op de romp worden gelijmd.

Bc0l4v5l.jpg


De bemanning van de Gannet had geen schietstoelen. De pilot zat in een pilot seat met seat-pan waar de parachute diende als zitkussen. De beide ASW operatoren hadden een pan-seat, waarbij deze 360° kon gedraaid worden. De rugleuningen zaten vast aan het frame van de cockpit.
Nu, Airfix voorziet geen seat-belts in deze kit.......:sick:.......een nadeel en meteen ook minpunt voor Airfix. Dus heb ikzelf enkele riempjes gemaakt om het geheel wat extra te voorzien van detail. Misschien niet 100% accuraat maar het geeft net dat beetje extra aan de cockpit.

9xhM4vYl.jpg


De cockpit side-walls

4Zuy6P3l.jpg


En ik heb meteen ook eens een dry-fit gedaan van de gehele cockpitstructuur op de romphelften, en wat blijkt, alles past prima en vormt één geheel. Wederom een pluim voor Airfix.

AHB6WDCl.jpg


De gehele cockpit van de Gannet was zwart, zoals gebruikelijk was voor Engelse militaire kisten uit die tijd. Weapons-bay had dezelfde kleur als de romp en de voorste wheelbay was ook in het zwart geschilderd. Dus makkelijk wat betreft de kleur.

eghtGlMl.jpg


Volgende stap, de kleurtjes......

MVG

Danny
 
Niet direct moeders mooiste (maar smaken kunnen verschillen :winking: ). Opbouw van het vliegtuig ziet er tot hiertoe goed uit.
Laat je niet verrassen door het te plaatsen gewicht en voorzie nog een beetje gewicht op andere plaatsen dan de voorziene bakjes. Gordijnlood is ideaal materiaal dat je overal kunt plaatsen.
Ik heb ooit een Britten Norman staartzitter gemaakt. Tien jaar later heb ik een tweede Britten Norman gebouwd met het voornemen mij de tweede keer niet te laten vangen. En raad eens? Ik was zeker dat de tweede Britten Norman geen staartzitter zou worden en ben geëindigd met een vliegtuig dat mooi op zijn kont ging zitten :oops: . Wanneer ze zelf aangeven dat er zoveel gewicht moet worden voorzien speel je best op zeker en controleer je de balans van het toestel op gezette tijden. Succes verder met de bouw.
 
Laatst bewerkt:
Niet direct moeders mooiste (maar smaken kunnen verschillen :winking: ). Opbouw van het vliegtuig ziet er tot hiertoe goed uit.
Laat je niet verrassen door het te plaatsen gewicht en voorzie nog een beetje gewicht op andere plaatsen dan de voorziene bakjes. Gordijnlood is ideaal materiaal dat je overal kunt plaatsen. Ik heb ooit een Britten Norman staartzitter gemaakt. Tien jaar later heb ik een tweede Britten Normaerv
Inderdaad, de Gannet heeft zowel voor als tegenstanders als het op esthetisch aspect aankomt.
Ik ga inderdaad nog bekijken waar ik extra lood kan bijplaatsen.

Vandaag gestart met de schilderwerken. Hiervoor maak ik dankbaar gebruik van mijn wet pallette en mijn super handige waterbakje.

gnHwMcPl.jpg


De cockpit begint op een cockpit te gelijken.

5Jmm6gZl.jpg


1DKjFhOl.jpg


0vQuJlvl.jpg


SeBaJkZl.jpg


Mvg

Danny
 
De constructie alleen al maakt het de moeite om deze te maken.(y)
 
De constructie alleen al maakt het de moeite om deze te maken
Het is inderdaad een niet alledaagse constructie, maar zeker wel een zeer doordachte constructie die perfect past. De Buccaneer was ook zo op die manier opgebouwd.

MVG

Danny
 
Machtig... ziet er wel een mooie kit uit. Normaal gezien geen echte fan van toestellen uit deze periode, maar deze kan me wel bekoren...
 
Machtig... ziet er wel een mooie kit uit. Normaal gezien geen echte fan van toestellen uit deze periode, maar deze kan me wel bekoren...
Is inderdaad een mooie kit. En ondertussen heb ik vernomen dat de RAF versie van de Blackburn Buccaneer ook op komst is.:yes(1):

MVG

Danny
 
Kan je de ruimte tussen de vleugelliggers niet gebruiken om gewicht in te steken?
Mooie constructie trouwens, goed uitgedacht. Ik herinner mij dat er veel lood in de neus van mijn oude Frog Gannet werd geplaatst.
 
Kan je de ruimte tussen de vleugelliggers niet gebruiken om gewicht in te steken?
Mooie constructie trouwens, goed uitgedacht. Ik herinner mij dat er veel lood in de neus van mijn oude Frog Gannet werd geplaatst.
Daar heb ik ook al aan gedacht, maar die ruimte ligt zowat gelijk met het hoofd LG. Dus veel gaat dit niet opbrengen. Er is hier en daar wel nog wat plaats over vooraan dus dat gaat ook wel nog wat schelen.

MVG

Danny
 
tussen de romp en de zijkant van de voorste box lijkt me nog veel ruimte...
 
Vandaag heb ik de cockpit afgewerkt. Ik moet eerlijk zeggen dat het me verrast hoeveel werk er moet gebeuren om een oob kit cockpit af te werken. Het resultaat mag er zijn vind ikzelf, en dan wil ik vooral de pluim aan Airfix zelf geven, het detail is zeer goed.

VHc6bFul.jpg


kCR1vBql.jpg


Zijwanden van de drie cockpit-secties zijn ook voorzien van kleur en wheatering.

DAPoxgjl.jpg


ILXvRbHl.jpg


Tijd om de rechter helft van de romp aan te passen.

3I4HH0Kl.jpg


Cockpit piloot

Z5UWPVsl.jpg


Cockpit 1e waarnemer

zS8fHT1l.jpg


Cockpit 2e waarnemer. Deze zit echter omgekeerd in zijn cockpit, met zicht naar achter.

leuObZxl.jpg


Aanpassing linker helft van de romp.

Y1v2hN4l.jpg


2e waarnemer seat

YefgoJYl.jpg


1e waarnemer seat

CBkiHc2l.jpg


Pilot seat

OfpYO3Al.jpg


Tijd om de twee romphelften te dry-fitten rond de cockpit. Wat blijkt, alles past perfect.

m5XCCQ4l.jpg


TZD4XsMl.jpg


D0ioQyHl.jpg


gORG57Ql.jpg


cSpsR94l.jpg


MVG

Danny
 
Apart met dat blauw en ja.. een cockpit... veel knopjes en andere details...
 
Je gaat verduiveld goed vooruit Danny. Ziet er inderdaad een hele mooie kit uit met veel details.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan