Mark, och het is zo simpel als wat, het is niks meer dan een dom truukje. Wat is er simpeler dan wat olieverf weer wegpoetsen, after all ? De truuk zit hem gewoon in de combinatie van een acryl zanderige kleur eronder, die mooi doorschemert tussen de olieverfpartikeltjes. Dan krijg je perfect hout. Als je nu roder of bruiner hout wil, kan je bij het schilderen van de basislaag een andere keuze maken dat deze zandkleur. Of je zou de zandkleur kunnen behouden en daaroverheen dan een andere olieverf ipv burnt umber, bijvoorbeeld een burnt sienna...
Het zijn kleine dingen die heel groot en kunstig uit de hoek komen, en je kan ze bijna zonder moeite toepassen.
DJs, jup, het is een piece of cake !
Nu ik wat meer zicht heb op de globale looks van het kanon (alles met basiskleuren ingeschilderd), kan ik beter bepalen hoe ik een en ander wil gaan aanpakken.
Zo vind ik dat roestkleuren op dit grijs zeer mooi overkomen en leven toevoegen, dus vandaar de keuze toch wat meer battle uitzicht na te streven dan ik eerst van plan was. Laat me er maar van uitgaan dat deze in Stalingrad of zo gediend heeft.
Eerst heb ik mijn belangrijkste tool gemaakt :
Een zacht oud aquarelpenseeltje knip ik af, zodat er enkel een spinneke overblijft, ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel ? Dit is voor mij dé perfecte uitkomst om schades in de verf van een voertuig oid. te simuleren.
Door dit penseeltje nu heel zachtjes tegen het kanon te tikken, te draaien, te friemelen en de hoek tov. je vlak te variëren, krijg je afhankelijk van je kleurkeuze voor je schade, diepe of ondiepere krasjes, putjes...
Het belangrijkste is beter amper dan te veel verf te laden, overdaad schaadt hier ! Als je hiervoor olieverf gebruikt, kan je hetgeen je niet leuk vindt, zo weer weghalen met een in white spirit gedrenkt fijn penseeltje.
De boel niet helemaal wegpoetsen, maar eerst even kijken wat het effect ervan wordt, soms krijg je nu erg mooie micro patroontjes die razend realistisch overkomen, bijvoorbeeld een roestige waas die zich over de verflaag uitstrekt.
Niet tevreden, wegpoetsen en gewoon weer verder gaan.
Het schild van zo'n geschut, vind ik zelf eigenlijk het hart van het geheel, vandaar dat ik hier begin met de veroudering. Dit zal alles straks bepalen !
Naast de hierboven beschreven techniek met de spinnekop (lol), heb ik enkele chips geschilderd op de bussen voorop het schild, en bij de randen. Eerst plaatste ik de lichte kleur, daarna de donkere er min of meer in, zodat de idee van 3D-chipping ontstaat.
Dit is het voorlopige resultaat van een paar uurtjes SCHILD-eren :
De rail heb ik een polijst effect gegeven, resultaat van het terugslagen van de slede met loop :
Eerst zat er natuurlijk gewoon Panzer Grau op de rail. Later ging er een Humbrol mix van Gun metal en Chrome Silver over, met het penseel, dun en in twee lagen.
Na droging ervan heb ik de rail opgewreven met een pluizige papieren doezelaar.
Ik weet niet of het op de foto te zien is, maar over de rail heb ik een glijspoor bekomen door de tweede laag iets lichter te maken, en deze opnieuw in de lengterichting op te brengen. Het is amper te zien, maar het is "in scale" en het is zoiets stoms dat de aandachtige kijker toch wat extra lol geeft.
GUnit.