Hoofdsponsor

1/24 '66 Shelby GT 350 R [!]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
D

Desseintje

Guest
Hallo,

Ik ben sinds kort nieuw op dit forum, en ook nieuw in de modelbouwwereld. Ik heb dit model aangeschaft tijdens mijn allereerste bezoek aan een modelbouwtentoonstelling die in februari doorging in Eeklo. Ik kocht dit model met het gedacht: niveau3 zal me wijzer maken over modelbouw, en zal me ook kunnen vertellen of modelbouw al dan niet iets voor mij is en of ik er wel verder wil in gaan. Ook heb ik een voorliefde voor Amerikaanse Musclecars. Deze bouwdoos zat in geschenkverpakking met 4potjes verf, een tube lijm, en een penseel. Ik dacht hiermee zal ik dit model wel kunnen maken, maar niets is echter waar. Toen ik deze bouwdoos eenmaal nader bekeek zag ik dat ik nog potje verf of 13 mankeerde. Ik ben toen maar achter 5tubes verf gegaan (de voornaamste), 3 extra penselen en schuurpapier en heb ook een airbrush cadeau gekregen van mijn vriendin, dit betreft het beginnerssetje van revell met compressor. Dit is mijn allereerste bouwdoos, en hoop hier op dit forum vooral heel veel bij te leren. Maar dit zal zeker geen probleem zijn, naar wat ik hier al gelezen heb op dit forum. Alleen begint de moed al in de schoenen te zakken nog voor ik eigenlijk mijn model getoond heb, na het lezen van al dit moois. Dit model zal zeker niet zo mooi zijn als alle andere gelijkaardige modellen die hier de revue al gepasseerd zijn, maar probeer toch vooral te ontdekken wat modelbouw net inhoud met dit model. Zoals ik hier ook al eerder gezien heb hoort hier getrouwsgewijs een bouwverslag bij, en zal dit dan ook proberen te doen.

Ik probeer hier foto's te plaatsen vanop mijn computer, maar dit lukt me niet.
Kan iemand me hierbij helpen?

Groetjes Stijn
 
Hallo Stijn. Fijn dat je de modelbouw hobby wil opnemen.
De Revell-kitjes hebben allen een "level" van 1 tot 5, waarbij 1 het gemakkelijkst en 5 dus het moeilijkst is.
Een starter-set van Revell als airbrush beginner is zeker niet slecht.
Hier kunnen we je maar één raad in geven. Veel oefenen, hoe meer, hoe beter en hoe bedrevener je er in wordt.
Onthoud de volgende regel bij het spuiten : lucht - verf - lucht.
Hiermee ga je al ver geraken. Voor het overige lees er ook de topics van de andere bouwers op na, en stel gerust vragen.
Zij zullen je de nodige tips en trucs wel leren en geven.
Voor wat betreft het plaatsen van foto's : kijk hieronder eens in mijn handtekening...
Succes met de bouw van de Shelby.

Mark
 
Laatst bewerkt door een moderator:
We zijn allemaal eens begonnen zoals jij nu, onze eerste modellen waren ook niet gelijk top.
Maar we hebben er veel van geleerd dus plaats gerust foto's en er zal een stroom info je kant op komen.

Fred
 
@ interceptor: Bedankt om mij naar deze turorial te verwijzen. Ik heb de foto's kunnen uploaden naar mijn albums, maar kan deze nog altijd niet in mijn verslag plaatsen. Het icoontje dat mij verbind men mijn albums wanneer ik een verslag aan het typen ben, licht niet op als ik dit aanklik.
 
@ trobwal:Bedankt om mij te helpen. Nu lukt het inderdaad wel.
 
Met enige vertraging dus mijn eerste foto's over mijn allereerste project.
Toen ik hieraan begon had ik uiteraard nog niet al het nodige materiaal, en ik kon het niet laten om er toch al aan te beginnen.
De motor zat al ineen nog voor ik wist hoe ik het moest verven en zo. Dus zal u op de foto's ongetwijfeld enkele stukken zien die niet volledig of niet mooi geverfd zijn.

Dit is de bouwdoos.
Omdat ik al begonnen was een het model heb ik geen foto's van de gietramen.
attachment.jpg
Hier enkele foto's van het motorblok.
attachment.jpg
attachment.jpg attachment.jpg

Het motorblok is al samengevoegd met het onderstel.
Moet alleen het onderstel nog wat bijkleuren.
Op de 1ste foto zie je ook dat ik een uitlaat mis, maar dit is ondertussen al rechtgezet hij was er afgevallen.
attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

De onderkant van het chassis schilderen is beter gelukt dan ik had gedacht.
attachment.jpg
Hier dan nog enkele foto's van het interieur.
De blauw-witte bekleding zag er in gedachten mooier uit dan op het model zelf.
Ik heb deze details toegevoegd omdat ik de body in het wit wil spuiten met de blauwe strepen.
Ook moeten er nog enkele dingen mooi overschildert worden met zwart zoals de bovenkant van het interieur.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

De decals moet ik nog plaatsen op het dashboard, maar ook hier, omdat ik niet kon wachten met alles samen te voegen moet ik nu nog proberen om de decals er zo mooi mogelijk op de plaatsen.
attachment.jpg

Probleempje met de voorruit. Toen ik deze plakte bleef er wat lijm aan mijn vinger plakken, en bij het aandrukken kreeg ik dit als gevolg.
(Zie rechterkant van de voorruit)
Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Ik ben ook al de verf gaan halen om de body te spuiten met airbrush.
Ik zou hier wit en france azuurblauw voor gebruiken van Vallejo Model Air.
Moet deze verf nog verdunt worden? Volgens modelbouwwinkel MCRonse waar ik deze verf heb gekocht is deze genoeg verdunt om direct in de airbrush te doen. Ook vertelde die persoon mij dat het niet nodig is om enkele lagen primer aan te brengen op de body aangezien deze al wit is, en ik deze wil wil spuiten. Gewoon goed afwassen in lauw water met een beetje detergent zou voldoende zijn, en nat schuren. Kan iemand mij hier tips voor geven?

Groetjes Stijn
 
Het raam kan je herstellen door het te pollijsten.
Als ik je een tip mag geven voor een volgende model,
dan zou ik eerst de body afwerken alvorens het glas te plaatsen.
Voor de rest ziet het begin er goed uit.
 
ik zou deze toch een primer geven hoor..... zoals hij zegt nat schuren.... dan primer derop..... dan zie je ook beter foutjes die je dan nog eventueel kan bijwerken.....

Een geslaagde body begint IMO altijd met een goede voorbereiding...... mijn stappen naar een strakke body

Nat schuren met 3000 korrel + om de hechting van de primer te verbeteren....
Primer in fijne laagjes opbouwen tot wagen volledig bedekt is....
Nat schuren met 3000 +
Primer in 1 laag netjes dekkend....
nat schuren met 5000 +
eerste laag kleur....
nat schuren 5000+
Tweede laag kleur....
niet meer schuren......
dan naar eigen keuze verschillende lagen vernis... min 2,wil je polishen minimum 6 lagen vernis.....

Ik moet er niet bij vertellen dat de dikte van de afzonderlijke lagen niet te dik moet zijn om verlies van detail te voorkomen......

Probeer eerst een teststukje te spuiten op een onderdeel die niet gebruikt word of op een plastic potje ofzoiets om de laagdikte te leren reguleren.....

Maar nogmaals een geslaagde afwerking van de body begint met de voorbereiding en de eerste lagen..... als deze perfect zijn zal het eind resultaat verbluffend zijn......
 
ik zou deze toch een primer geven hoor..... zoals hij zegt nat schuren.... dan primer derop..... dan zie je ook beter foutjes die je dan nog eventueel kan bijwerken.....

Een geslaagde body begint IMO altijd met een goede voorbereiding...... mijn stappen naar een strakke body

Nat schuren met 3000 korrel + om de hechting van de primer te verbeteren....
Primer in fijne laagjes opbouwen tot wagen volledig bedekt is....
Nat schuren met 3000 +
Primer in 1 laag netjes dekkend....
nat schuren met 5000 +
eerste laag kleur....
nat schuren 5000+
Tweede laag kleur....
niet meer schuren......
dan naar eigen keuze verschillende lagen vernis... min 2,wil je polishen minimum 6 lagen vernis.....

Ik moet er niet bij vertellen dat de dikte van de afzonderlijke lagen niet te dik moet zijn om verlies van detail te voorkomen......

Probeer eerst een teststukje te spuiten op een onderdeel die niet gebruikt word of op een plastic potje ofzoiets om de laagdikte te leren reguleren.....

Maar nogmaals een geslaagde afwerking van de body begint met de voorbereiding en de eerste lagen..... als deze perfect zijn zal het eind resultaat verbluffend zijn......

Bedankt Trobwal. Nu weet ik weer wat mijn volgende aankopen zullen zijn zodra ik naar de winkel ga.
Moet deze namiddag toch nog naar Antwerpen achter mijn vriendin en zoals goede gewoonte passeert ze graag nog eens langs de winkeltjes op de Meir, en zo kan ik van deze gelegenheid gebruik maken om eens binnen te springen bij Verschoten en Zoon.
Suggestie voor de primer? Een spuitbus of primer voor de airbrush? en van welk merk?

Is fijn jullie uitleg en mening te horen.
Door het plaatsen van een eigen project begin ik veel meer te snappen hoe alles in zijn werk ga.
Thx daarvoor.

Groetjes Stijn
 
Dag Stijn,
zoals al vermeld, de basis is belangrijk. Eens de primer erop ga sneller zien waar je moet bijwerken. Neem je tijd om het model te schuren en zorg ervoor dat je model altijd vevrij is (zeepsbadje) vooral je de volgende verf/spuit fase start. Als er iets fout loopt, kan je dat in veel gevallen nog rechttrekken door eventueel opnieuw te schuren en bij te spuiten. Vandaar, stel gerust vragen er is altijd wel iemand die je kan verder helpen.
Go for it!
 
Het raam kan je herstellen door het te pollijsten.
Als ik je een tip mag geven voor een volgende model,
dan zou ik eerst de body afwerken alvorens het glas te plaatsen.
Voor de rest ziet het begin er goed uit.

Bedank voor de tip.
Bij het volgende model zal ik hier zeker rekening met houden.
Het plaatsen van het glas was ook meer door ongeduldigheid.
Ik wou zien of het mooi past, en of het ook bleef hangen.
Ik heb ook al ergens gelezen om houtlijm te gebruiken bij het plaatsen van ramen.
Is dit aan te raden?
Welke polish zou je hiervoor gebruiken? En kan ik met deze polish ook de gehele body polishen?

Grtz Stijn
 
Bedank voor de tip.
Bij het volgende model zal ik hier zeker rekening met houden.
Het plaatsen van het glas was ook meer door ongeduldigheid.
Ik wou zien of het mooi past, en of het ook bleef hangen.
Ik heb ook al ergens gelezen om houtlijm te gebruiken bij het plaatsen van ramen.
Is dit aan te raden?
Welke polish zou je hiervoor gebruiken? En kan ik met deze polish ook de gehele body polishen?

Grtz Stijn

Houtlijm kan je gebruiken.
Er zijn ook merken die lijm hebben die bedoeld zijn voor clear part.
Voor je raam te herstellen heb je een polijst set nodig.
Je moet dan eerst de beschadiging schuren. (dit gebeurd met fijn schuurpapier)
Je begint met 4000 dan 6000 dan 8000 en als laatste 12000.
Daarna ga je het oppoetsen.
Je kan hier produkten voor een echte auto gebruiken.
Heb ook al mensen geweten die het met tandpasta oppoetsen.
 
Hoi,

Mooi dat je begonnen bent, ik heb voor de karmann deze primer gebruikt voor de airbrush.

attachment.jpg
 
@ Debart: De primer die jij gebruikt hebt, is deze voor de airbrush of een spuitbus?

Ik ben er nog niet goed uit wat het beste is om te gebruiken voor de grondlaag.
 
Deze is voor de airbrush Stijn. Vallejo heeft hele goede primer, zelfs in verschillende kleuren.
Het allerbelangrijkste is een zuivere ondergrond. Dan speelt het zo geen rol of het airbrush of spuitbus is.
Succes waar je ook voor gaat.

Mark
 
Hoi, je hebt al antwoord gehad zie ik, succes.
 
Dat is al een mooie start Stijn en de vragen worden goed beantwoord zie je wel.
Succes verder met deze mooi "bak" ;)

Fred
 
Verschil tussen spuitbus en airbrush:
Je kunt veel beter doseren met de airbrush.
Dus fijne laagjes aanbrengen.
Met de spuitbus is dat een dikkere laag, moeilijk te controleren.
Resultaat: door een dikkere laag gaan er meer details verloren.
 
Bedankt voor de hulp al tot nu toe.
Ik zal met dit alles zeker rekening houden.
Heb nog geen producten kunnen gaan halen om het model verder af te werken.
De vriendin is te lang blijven hangen aan de winkeltjes, waardoor er geen tijd overbleef om nog es bij Verschooten en Zoon te gaan.

Die primer van vallejo, moet deze nog verdunt worden of mag deze direct in de airbrush gedaan worden zonder verdunnen?

Ik zal jullie in de toekomst nog verder bestoken met vragen wanneer die er zijn!;)

Groetjes Stijn
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan