Hoofdsponsor

1988 Frecce Tricolori ramp in Ramstein Memorial Build WIP.

ERVARING
Gevorderd
BOUWWIJZE
oob
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
zeker

DannyVM

Well-known member
Registered
Lid geworden
3 dec 2023
Berichten
291
Locatie
Dendermonde
Beste Leden,

ik ga terug van start met een nieuw projectje. Eentje dat al lang in mijn hoofd speelt, en welke ik nu graag zou starten.

28/08/1988 om 15h44 voltrok zich een ramp met verregaande gevolgen op de Luchtmachtbasis van Ramstein in Duitsland. Drie Aermacchi's MB-339PAN toestellen van het Italiaanse aerobatic team 'Frecce Tricolori' kwamen met elkaar in botsing tijdens de 'Pierced Heart' maneuver. 3 piloten, en 70 mensen op de grond verloren hierbij hun leven. Honderden andere werden zwaar gewond afgevoerd. Dit was de ergste vliegramp tijdens een airshow en het staat nog altijd gegrift in vele mensen hun ogen en herinneringen. Deze ramp was de grondleg van vele strenge maatregelen die volgden op het houden van airshows.
De jongere garde onder ons heeft dit niet acuut meegemaakt en daarvoor verwijs ik graag naar een artikel, die het hele verhaal verteld, van het begin tot het einde door de ogen van een slachtoffer.

rVaPyeHl.jpg


https://www.austrianwings.info/2018/08/ramstein-1988-death-falling-from-the-clear-sky/

Enkele jaren geleden had ik de kans om een zeer zeldzame flight helmet te kopen, m.n. een 3-piece ramshorn zoals gebruikt door Italiaanse piloten in de jaren tachtig op Starfighter en M.B.339. Ook het Italiaanse demo team de 'Frecce Tricolori' gebruikte deze helm. De helm stond in de kleuren van de Pony 10 pilot Ivo Nutarelli. Ik aarzelde geen seconde en kocht de helm aan.

j67Nxuzl.jpg


Ivo Nutarelli was ingedeeld als 'Pony 10' in het team en was de solo demo pilot tijdens de voorstelling. Hij was het die met zijn toestel in het publieke gedeelte terecht kwam. Nutarelli was op slag dood bij impact met 'Pony 2' het toestel van Giorgio Alessio.

xbWTQGbl.jpg


De pilot van 'Pony 2' was op slag dood bij impact met de grond.

wEChNU1l.jpg


De enige die zijn schietstoel heeft kunnen gebruiken was de piloot van 'Pony 1' Mario Naldini, maar hij was te laag voor een succesvolle ejection en stierf bij impact op de grond.

ZmPAXSfl.jpg


Nu mijn project na deze korte introductie.

Ik wil een in-flight dio maken met drie Frecce Tricolori M.B.339PAN modellen. De keuze is gevallen op de Italeri kit op 1/72. Waarom 1/72, omdat dit al een groot dio gaat worden met helm en modellen is 1/48 te groot en ook niet makkelijk te vinden.

De drie modellen vertegenwoordigen de 3 verongelukte piloten van Pony 1, 2 en 10 en zullen inverted over de helm vliegen met de drie-kleur van Italie.

Voor de piloten ga ik de PJ Productions figuurtjes gebruiken.

FBZobEBl.jpg


pmAvTqTl.jpg


Dit word dus een triple build, gewoon een fun build zonder toeters en bellen.

MVG

Danny
 
Succes met deze bouw die toch wel een stukje geschiedenis vertelt.
 
Ik herinner mij nog levendig de Rammstein crash. Dezelfde dag was ik aanwezig op een airshow in Kleine Brogel, waar toen ook een crash plaatsvond waarbij de piloot het niet overleefde. Hier werd echter zo goed als geen melding van gemaakt in de media aangezien even later de ramp in Rammstein zich voltrok.

https://www.upi.com/Archives/1988/08/28/Pilot-killed-in-air-crash/1330588744000/
Ik was op dat moment actief als dienstplichtige en wacht aan het lopen in mijn kazerne. 1988 was een rampjaar aangaande de airshows. OP 7 augustus 1988 was ikzelf getuige van de crash van de Mirage VBA op de airshow in Sanicole waarbij de piloot Cdt. Duvivier om het leven kwam.

MVG

Danny
 
Eerlijk gezegd ; geen van beide incidenten herinner ik mij, wel de ramp in Middelkerke (Oostende) in 1997 omdat ik toen moest uitrukken (ik was toen ambulancier).
 
even advocaat van de duivel spelen: 'fun build'... Je kennende zal het resultaat wel top zijn. 1/72 lijkt me ook beter passen bij de helm: 1/48 gaat al snel te groot zijn.
 
Stuk geschiedenis dat ik mij nog goed herinner.
Een triple build en een eerbetoon aan de piloten en de slachtoffers, mooi en nobel idee.
 
Herinner mij nog vaag de crash in Rammstein. De andere twee incidenten zeggen mij niet direct iets. Wat wel blijkt, is dat er wel heel regelmatig ongelukken voorvallen tijdens vliegshows. Het blijft een risicovolle bedoening.
Mooi eerbetoon en mooi project. Ik volg van nabij.
 
Eerlijk gezegd ; geen van beide incidenten herinner ik mij, wel de ramp in Middelkerke (Oostende) in 1997 omdat ik toen moest uitrukken (ik was toen ambulancier).
Oostende 1997.......eentje om ook nooit te vergeten. Het jaar daarvoor had ik ze gezien en gesproken op de Airshow in Sanicole. Van Bilal (de verongelukte piloot) heb ik toen een info mapje en stickers gekregen van het team.

even advocaat van de duivel spelen: 'fun build'... Je kennende zal het resultaat wel top zijn. 1/72 lijkt me ook beter passen bij de helm: 1/48 gaat al snel te groot zijn.
We gaan ons best doen, dit zijn niet de beste kit's en weinig past echt goed. In detail ga ik niet ver gaan, het geheel telt bij dit project.

Stuk geschiedenis dat ik mij nog goed herinner.
Een triple build en een eerbetoon aan de piloten en de slachtoffers, mooi en nobel idee.
Het speelde al langer in mijn hoofd om er iets mee te doen.

Herinner mij nog vaag de crash in Rammstein. De andere twee incidenten zeggen mij niet direct iets. Wat wel blijkt, is dat er wel heel regelmatig ongelukken voorvallen tijdens vliegshows. Het blijft een risicovolle bedoening.
Mooi eerbetoon en mooi project. Ik volg van nabij.
1988 is ook al een tijd geleden nietwaar. Ik denk dat men dit allemaal in de juiste context moet plaatsen nietwaar. Evenementen waarbij vele mensen bijeenkomen vormen altijd een risico als er iets gebeurd. Zeker bij Airshows, auto-races, voetbalwedstrijden enz. In het verleden is dit spijtig genoeg al meermaals bewezen. De veiligheidsmaatregelen zijn dan ook in elk evenement strenger geworden.

Veel plezier met deze.
Dank u Michel.

MVG

Danny
 
Dit gaat weer dik in orde zijn en volg met aandacht mee.
 
Dit gaat weer dik in orde zijn en volg met aandacht mee.
Ik vrees ervoor Pascal. Die Italeri kit's zijn pure rommel, niks past en de plastiek is zo broos dat het gewoon breekt. Zelfs de verlijming lukt niet. Gisteren heb ik de cockpit in de romp gelijmd en vandaag wou ik de romphelften sluiten en hij kwam gewoon weer los. Dit heb ik nog nooit mee gemaakt. Ik heb het even opgezocht, en het blijkt origineel een kit te zijn van het merk SuperModel uit 1997 waar ik nog nooit van heb gehoord.

Spijtige is dat er geen andere fabrikanten zijn die een degelijke M.B.339PAN hebben uitgebracht op 1/72.

Ik vrees dat ik dit project toch even in de vriezer ga stoppen tot ik een betere kit kan vinden.

MVG

Danny
 
Lijm de cockpit in de romphelft en breng aan de buitenranden van de cockpit extra witte lijm/houtlijm aan. Moest de plastieklijm lossen, dan blijft de houtlijm het wel vasthouden.
Je hebt bv. Pattex of de soms verkrijgbare TopCraft bij Aldi maar ik werk tegenwoordig meer met Tacky Glue van Cre-Ation verkrijgbaar bij de Action.
 
Lijm de cockpit in de romphelft en breng aan de buitenranden van de cockpit extra witte lijm/houtlijm aan. Moest de plastieklijm lossen, dan blijft de houtlijm het wel vasthouden.
Je hebt bv. Pattex of de soms verkrijgbare TopCraft bij Aldi maar ik werk tegenwoordig meer met Tacky Glue van Cre-Ation verkrijgbaar bij de Action.
Bedankt voor je tip Erwin, Ik heb zelfs al secondenlijm geprobeerd maar het komt gewoon terug los, zeer raar. Probleem is dat beide romphelften nu elkaar gelijmd zijn, hopend dat ze bij elkaar blijven. Cockpit ligt in de romp nu en ik moet iets vinden om de cockpit terug op zijn plaats te krijgen. Ik kan de techniek wel gebruiken voor de twee andere modellen.

MVG

Danny
 
Ik denk dat ik weet wat het probleem is.........:33:.......en als ik het vertel gaan velen onder jullie zeggen, ah ja natuurlijk, maar zelf vind ik het best wel raar, maar blijkbaar werkt het wel. Ik heb even een test gedaan en de blauwe plastiek ontvet met een afwassopje en laten drogen. Bij verlijming bleek nu dat beide delen wel goed hechten, zowel plastieklijm als de secondenlijm. Nu ik wist dat dit belangrijk was om een kit eerst te ontvetten aangaande de hechting van de verf te voorspoedigen (zelf heb ik nog nooit een kit in een sopje gelegd en ik heb er ook nog nooit problemen mee gehad) maar kwestie van verlijming, dat wist ik niet.

Dus bij deze heb ik geprobeerd om alles zo goed en kwaad mogelijk te ontvetten, alsook het al samen gelijmde eerste model en het werkt.

Yazs8wwl.jpg


De fragiele structuur van het plastiek blijft wel een probleem, maar het afgebroken deel van het eerste model heb ik al terug op zijn plaats gelijmd. Enig plamuur en schuurwerk zal nu wel van toepassing zijn.

VoYG9MRl.jpg


De piloot past enigzins goed in de cockpit, alleen de voetjes moesten worden geamputeerd om hem een plaatsje te geven.

X6QtfuTl.jpg


1/72 is toch niet echt mijn ding hoor, dus heb ik de piloot een basic verflaagje gegeven zonder enig extra detail. De PJ piloten zijn wel mooi van detail op zichzelf, dus dat maakt alles wel wat makkelijker.

Ls6WIZ0l.jpg


Ziezo, de toon is gezet, en we hebben vandaag weer wat bij geleerd, op naar model nummer twee.........

MVG

Danny
 
Het mag soms wat moeilijker zijn maar dit is toch wel spijtig.
Ik wil wel niet graag een piloot zijn bij u want ik wandel te graag.:ROFLMAO:
Volg verder met veel interesse.
 
Is een veel voorkomend probleem bij piloten. Hun benen zijn te lang :ROFLMAO: :ROFLMAO:.
Ik heb dit soort "chirurgische ingreep" ook al enkele malen moeten toepassen. Vooral als je figuurtjes van een bepaalde bouwkit in een ander model wil plaatsen heb je soms te weinig plaats. Voetjes eraf en het probleem is dan meestal opgelost. Enkel te gebruiken bij piloten in een cockpit. Onderhouds mechanieker zonder voeten aan buitenkant vliegtuig is meestal geen zicht...:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
 
Een andere oplossing ipv te wassen is isopropylalcohol. Dat werkt ook ontvettend.
 
Het mag soms wat moeilijker zijn maar dit is toch wel spijtig.
Ik wil wel niet graag een piloot zijn bij u want ik wandel te graag.:ROFLMAO:
Volg verder met veel interesse.
Klopt inderdaad. Ook niet als je voor de rest van je bestaan in de cockpit van een Frecce Tricolori kist mag verblijven??? :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

Is een veel voorkomend probleem bij piloten. Hun benen zijn te lang :ROFLMAO: :ROFLMAO:.
Ik heb dit soort "chirurgische ingreep" ook al enkele malen moeten toepassen. Vooral als je figuurtjes van een bepaalde bouwkit in een ander model wil plaatsen heb je soms te weinig plaats. Voetjes eraf en het probleem is dan meestal opgelost. Enkel te gebruiken bij piloten in een cockpit. Onderhouds mechanieker zonder voeten aan buitenkant vliegtuig is meestal geen zicht...:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
Inderdaad. Gelukkig bouw ik niet veel modellen met piloten in de cockpit.

Een andere oplossing ipv te wassen is isopropylalcohol. Dat werkt ook ontvettend.
Inderdaad klopt.

MVG

Danny
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan