Hoofdsponsor

zelf stofstolp maken voor .....

Status
Niet open voor verdere reacties.

marc w

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
20 jun 2011
Berichten
3.219
even wat uittesten en jullie meteen laten mee genieten en wie weet zijn er die tips kunnen geven.

het begint met mijn laatste en eerste dio die ik onder een stof stolp wil bewaren zodat ik er toch nog enige tijd van kan genieten zonde dat alles onder een laag stof bedolven word.

Na het een en ander opzoekwerk kan ik nergens een kap bestellen met de juiste afmetingen tenzij ik aardig wat veel € neertel.

Dan maar verder gezocht op het WWW en kom ik uit bij "zelf plexi stofkappen maken met behulp van aceton ipv dure speciale lijmen.
mijn intresse is natuurlijk gewekt en we zijn aan het zelf experimenteren geslagen.

plexi plaatje in de Brico gekocht, met behulp van amazone alles netjes verzaagd en dan zelf terug aan de slag.

stap1: alles op maat gezaagd

attachment.jpg


stap 2 : de kap gemonteerd en voorlopig met kleefband in elkaar gezet.

attachment.jpg


stap 3 : aceton met spuitje tussen de voegen gespoten.
en hier gaat het meteen fout.
de spuit die ik gebruik blijkt achteraf gezien veel te groot en geeft te veel vloeistof vrij. gevolg alles onder gekliederd.
MAAR het staat wel vast in elkaar.

attachment.jpg

stap 4:
opnieuw in het WWW gedoken om hopelijk een oplossing te vinden.
EN GEVONDEN en meteen op een proef stukje uit getest.
met behulp van tandpasta kan je de plexi opnieuw polieren zodat alles opnieuw als nieuw word.
straks dus de volledige kap onderhanden nemen....

word vervolgd.
mocht iemand reeds een tip hebben , laat maar komen zou ik zeggen.
vgr
Marc
 
Marc,

aceton gebruiken ze toch voor iets zuiver te maken?
 
bij het verzagen heb je dan geen ruwe kant?
 
klopt maar je kan er blijkbaar ook pvc en plexi mee lijmen, exacter: mee versmelten, als het goed uitgevoerd is zou zelfs de las niet meer zichtbaar zijn. alleen moeten de 2 op elkaar te monteren delen zeer pressies passen. dit heeft te maken dat de aceton geen vullende eigenschap bezit.
Heb zelf ergens modelbouwers tegengekomen die het gebruiken om hun modellen in elkaar te zetten.
 
Hey Marc,

Probeer eens om de aceton met een penseel aan te brengen. Maar het plexi kunt ge ook met CA lijmen. Om het af te werken kunt ge de naden bedekken met plastic of messing L-profielen.

Een alternatief voor het plexi is acryl.

Veel succes.
 
acryl en plexi gaat beide de kunst is de zaagsnede zo fijn te krijgen dat je ze zonder speling passen. Als je ca lijm gebruikt kleef je de platen tegen elkaar waardoor je een witte rand krijgt op het lijmvlak. als je de platen in elkaar smelt is deze niet waar te nemen.

deze stelling klopt ook , ik kan delen waarnemen waar je geen lasaad ziet en delen waar het wit is uitgeslagen.
 
Voor wat het waard is: op onderstaande Duitse website kan je op maat gemaakte acryl boxen kopen.
Prijs varieert naargelang de grootte. Je kan ze bestellen met of zonder bodem.
Je geeft de gewenste afmetingen in en je kent direct de prijs.
Ik heb er wel nog geen gekocht, dus geen ervaring met deze site.

http://www.sora-shop.de/Massanfertigungen/Acrylhauben/Masshaube.html

Of je model de prijs waard is, beslis je uiteraard zelf.

Grtz, Joost
 
Interessant Marc ! wat was je nu kwijt aan euro's ? ALLES meetellen graag (dus ook transportkosten).
Dat lijmen van zulke plaatjes met aceton klinkt goed.

De tip van Joost is ook niet verkeerd. Heb even uitgeprobeerd met de "berechnen" knop :
stolp zonder bodem 60 x 35 x 28 (cm) kost € 61,-
Komt € 9,- bij voor verzenden.
70 euro is wel veel geld, maar niet duur voor een maatgemaakte stofkap van dat formaat.
Op verzoeken bij winkels en bedrijven hoor je meestal bedragen boven het dubbele van de sors shop...

stof vrij groetje ;)
 
Plexi verlijmen met Aceton was mij ook onbekend, ik gebruikte daar destijds transparante siliconen voor, dat droogt ook onzichtbaar op.
Aceton lijkt me trouwens ook een ongezond en gevaarlijk goedje.
 
Hey,

Na lang zoeken in mijn "mesthoop" heb ik een handleiding teruggevonden voor het maken van perspex vitrines. Ik wist dat ik het ergens had liggen, maar de vraag was: waar? :wub:

Hier wordt voor de verlijming chloroform gebruikt. En ik heb indertijd eens nagevraagd bij de apotheker of dat makkelijk verkrijgbaar was, en dat was normaal geen probleem. Ze moeten wel weten wie je bent want chloroform kan ook voor minder vriendelijke doelen gebruikt worden.

Als er geïnteresseerden zijn wil ik dat wel eens inscannen. Als er mij dan nog een vriendelijk iemand kan zeggen hoe ik een pdf'je aan een bericht moet hangen...

Grtz, Joost
 
Joost mag het weten..... en hij weet 't... gelukje voor ons modellers... nu nog een "How To"...

kijk hier hoe je dat kunt verzorgen : klikkerdeklik

Alvast bedankt bravo_zpse8aefded.gif
groet :)
Peter
 
We moeten wel even kijken hoe het zit met de copyright van dit document.
Als er copyright opzit kunnen we het niet zomaar op ons forum zetten.
 
Ja klopt Jelle. Copyright altijd beetje oppassen.
Voor het plaatsen van de How To kunnen de leden bij jou terecht, niet ?

Mark
 
Ik heb vanmorgen even een tekening gemaakt van een stolp 500x200x300mm zal als ik terug thuis ben eens kijken wat dit zou kosten.
 
Ja klopt Jelle. Copyright altijd beetje oppassen.
Voor het plaatsen van de How To kunnen de leden bij jou terecht, niet ?

Mark

Inderdaad Mark.
Daarvoor moeten ze bij mij zijn.
 
Zo, net snel een stolpje gesneden en prijs er van uitgerekend.
Formaat is 50x20x30cm (LBH)

Dikte van plexiglas is 3mm (dikker had ik niet meer genoeg liggen)

Geen schroeven in tegenstelling tot sora shop. (Heeft z'n voordelen maar ook z'n nadelen tis maar hoe je het bekijkt of wat je het liefst hebt)
(waarom is transparant zo moeilijk te fotograferen :wacko:
DSC_0607_zps4e7b8194.jpg
DSC_0608_zps61fec082.jpg

Prijs voor 3mm zou komen op 27,5 euro
4mm: 35 euro
5mm: 42,5 euro
(Forum leden prijs)

3mm is eigenlijk wat aan de licht kan voor een stolp van dit formaat (zeker voor de zijwanden van 50cm)
 
prachtig zal eens kijken hoe groot ik hem wil laat je nog iets weten .
gr dirk d
 
Net nog even een testje gedaan voor een bijpassende ondergrond te maken met onderstaande als resultaat.

DSC_0623_zpsc33f5b44.jpg
DSC_0625_zps5646154e.jpg
(zal te zien zijn op Crisis)
 
Dit is mooi afgewerkt, klasse hoor ;)
Zou dit in alle maten kunnen besteld worden?
 
Dat kan inderdaad in alle maten (tot maximale plexi plaatmaat van 600x900mm) besteld worden
Bovenstaande opstelling was maar een voorbeeldje
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan