Hoofdsponsor

1/250 Yamato 1/250 Japanese battleship [wip]

Patrick_BE

Well-known member
Registered
Lid geworden
11 jul 2014
Berichten
101
Yamato 1/250 Japanese battleship [DONE]

Plop kijk eens wie er nu uit de kast is gekomen:

attachment.jpg

attachment.jpg

een beetje achtergrond:

Het slagschip Yamato, de iconische vlaggenschip van de Japanse Tweede Wereldoorlog vloot werd tot zinken werd gebracht op de 7 april 1945 ongeveer 50 mijl ten zuidwesten van het eiland Kyushu in een overweldigende overmacht van geweld door de Amerikaanse marine.

Drie maanden later, in augustus 1945, werden alle tekeningen en zelfs de officiële foto's van de schepen vernietigd door de Japanse Command in een poging om hun ontwerpen te beschermen tegen de naderende geallieerden.

Dit 1/250 schaalmodel van het slagschip Yamato:
In nauwe samenwerking met de Yamato Museum in Kure, Japan, heeft DeAgostini een ongelooflijk gedetailleerd model ontwikkeld.
Met behulp van het prachtige 1:10 schaalmodel gehuisvest in het Museum als referentie, naast herontdekte tekeningen en foto's van zowel de Japanse archief en aanverwante verkenning foto's, is de Yamato is zorgvuldig onderzocht en herbouwd als een fijn gedetailleerd model kit.
Bestaande uit meer dan 500 houten delen en 1.200 stukken gegoten in metaal, is dit prachtig gedetailleerde model al een groot succes in zijn geboorteland Japan geweest.

Lengte van dit modelletje is zowat 110 cm...

Nog wat wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Yamato_(slagschip)
De Yamato, een 64.000 ton slagschip, zag er niet alleen indrukwekkend uit, maar vormde ook een uiterst gevaarlijke bedreiging voor de Amerikaanse schepen. Omdat de Yamato over meer dan 150 vuurwapens beschikte, waarvan negen 18.1-inch kannonen , had het een nog nooit geziene vuurkracht. Daarnaast zorgde een solide laag staal voor een bijna volledige bescherming tegen de artillerie van de tegenpartij. Ondanks zijn gewicht was het schip ook zeer manoeuvreerbaar en kon het een snelheid van 27 knopen bereiken.

Plannetje 1/1
attachment.jpg

De eerste spantjes...
attachment.jpg

De eerste onderdelen - klaar voor de primer!

attachment.jpg

Grts,

Patrick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goeie schaalkeuze :D

Dit is iets om zeker te volgen.
 
Zeer interessant topic vlug een stoeltje der bij,trouwens een heel fijne kast dat jij hebt dat deze jongen er uit komt gekropen;)
 
Succes met de bouw van het prachtige schip.
 
Nog enkele fotoootjes...
Dit wordt dus echt wel een hele joekel...

attachment.jpg

De beplanking begint vorm te krijgen, zal wel een hele hoop schuur en stof werk worden om een gladde romp over te houden ??:O

De voorste commando toren begint ook vorm te krijgen, ook het plateau is "gekleurd".

Is wel een heel raar materiaal om mee te werken, alles onderdelen bestaan uit vrij zwaar metaal. Gelukkig is aan elkaar kleven geen probleem.
Schuren en vijlen daarrentegen is wel iets meer werk...

De toren:

attachment.jpg

De basis:
attachment.jpg

Nog een eerdere foto met een eerste geschuttoren:
attachment.jpg

Gisteren nog wat onderdeeltjes gemonteerd; in primer en vervolgens in het juiste kleurtje gestoken, deze zijn klaar om de toren verder te versieren:
attachment.jpg


Vraagje:
Ik gebruik voor de eerste keer de primer spuitbussen van de Action, lijkt goed te hechten... heeft iemand anders hier ook ervaring mee?



Grts,

Patrick
 
Hey, je hebt alvast een mooie start genomen. Heb meteen een stoeltje bij geschoven op de eerste rij.

primer die je gebruikt is algemeen gekend en in gebruik door me zelf op kunststof, polyester, epoxy, metaal,hout, klei en alles wat ik kan vinden om mee te bouwen.
wel goed ontvetten voor het spuiten en opnieuw afwassen voor de lak laag.

vgr Marc
 
Word een serieus schip(je) !!

veel plezier met de bouw ik kom af en toe eens kijken.
 
ja ik gebruik ook altijd de primer van action en heb er ook goede ervaring mee. Wel goed schudden voor het spuiten ermee.
 
Hey Dirk, dit verslag had ik nog niet gevonden, bedankt voor de tip! Ik heb al zeker enkele dingen opgepikt in jouw verslag die ik ga gebruiken.

De status van mijn Yamato is nu dat ik de romp heb beplankt, en bezig ben met de schuur, plamuur, schuur, primer, plamuur, schuur, primer enz... beweging.
Ik probeer de romp zo glad mogelijk te krijgen (zonder ongeduldig te worden, is een probleem voor mij ;-) )
Alvast nog een vraagje: ik las dat jij sprak over gebruiken van G4 om het scheuren van de romp tegen te gaan? Wat is eigenlijk G4?

grts,

Patrick
 
G4 is een soort primer voor Polyester, als je dit op je hout smeert, word deze hard, en voorkom je dat het hout nog kan leven, zo voorkom je dus scheurtjes :)

Ook nog zeggen dat we allemaal gelijk zijn, en een strakke romp willen, maar in werkelijkheid zijn alleen de rompen van luxe jachten zeer strak, alle andere rompen zijn zeker verre van strak :)

Mvg
 
g4 is als blinkende vernis als het uitgehard is dus moet er nog wel een matte vernislaag over gezet worden.
 
Stand van zaken...

schuren en plamuren dus :-(
attachment.jpg

Ondertussen ben ik al aan de opbouw en de *tig kanonnen bezig, kwestie van al eens wat anders te doen....

Een deel van het luchtdoelgeschut:
attachment.jpg

en -- oef -- de antenne in elkaar geprutst (deze is tot mijn eigen verbazing redelijk gelukt). Ik kreeg de metaaldraden vrij recht én vrij vlot tegen elkaar geplakt.... nu begonnen met de antenne en andere dingen in de grondverf te plaatsen:

attachment.jpg

Om de metaaldraden tegen elkaar te plakken heb ik deze eens geprobeerd én dit werkt echt prima en snel.
Kleeft direct, en vult ook een beetje de gaatjes op. Kan je ook vrij lang corrigeren. Is pas na wat uurtjes keihard....= aanrader?

attachment.jpg

Grtjs,

Patrick
 
Interessant spul, ken ik niet; lijkt zoals je het beschrijft op Gator Glue behalve dan dat die na een uur keihard is. Voordeel van de Pattex is dat je hem gewoon in de bouwmarkt kunt kopen waarschijnlijk... moet het eens proberen.

Ga je de loopjes van het geschut nog uitboren?
 
Hallo Roy,

Is inderdaad gewoon in de supermarkt én bouwmarkt te koop - toch hier in Belgenland :-)

De loopjes van het geschut? Ik denk dat je een loopje met mij neemt hahaha...?
Deze zijn van een messing draadje van ongeveer 0,3 mm diameter, zo'n klein boortje heb ik niet :-) :-)
Als je van de lopen van het grote geschut bedoeld, hiervan zijn de lopen hol, da's geen probleem!

grts,

Patrick
 
Ik bedoelde het luchtdoelgeschut zoals weergegeven op je tweede foto.
 
Ok, het is inderdaad erg klein spul. Een druppel zwarte verf zal straks ook prima werken voor de dieptesuggestie.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan