Hoofdsponsor

1/48 [WIP]Grendel bouwt een MegaMeeuw (eduard albatros)

G

Grendel

Guest
-----------------------------------------
dit verslag is een repost van een verslag uit een groepsbouw elders. vandaar de verwijzing in de tekst :wink:)
-----------------------------------------

Het moet er dan eindelijk maar weer eens van komen!

prive is het er allemaal zeker niet rustiger op geworden het afgelopen jaar, maar "gelukkig" heb ik op het moment behoorlijk last van m'n rug waardoor er in ieder geval een paar (verspreide) uurtjes per dag aan wat plastic gefrunnikt kan worden wegens werkiewerkie zit er even niet in.

nou had ik daarnaast de voorgaande twee weken sowieso al even een wat relaxter rooster waardoor ik dit apparaat:


P1290392.jpg

P1290395.jpg


(en dat was m'n eerste afgeronde project sinds de su-34 in januari..) in ieder geval wel kon bouwen en afmaken en wegens ik zit er nu toch even weer in rol ik dus maar gelijk door naar mijn eerste (ik heb me heel dapper voorgenomen om nog wat touwwerk te verwerken de komende tijd :wink:) projectje voor deze groepsbouw. nou had ik oorspronkelijk een gloster gladiator klaargelegd, maar wegens er zijn er daar natuurlijk al twee van in progress zou dat een beetje veel van het goeie worden. dan dus maar iets anders uit de stapel trekken!


voor deze bouw heb ik een Albatros D.V van eduard tevoorschijn gehaald, een vliegapparaat dat tijdens de 1e wereldoorlog door de duitse keizerlijke luchtstrijdkrachten werd gebruikt. de D.V was de laatste (vijfde) versie van het toestel wat in gebruik werd genomen en bleef in dienst tot het eind van de eerste wereldoorlog. de albatros was eigenlijk al bij het in productie gaan een verouderd ontwerp en werd erg kritisch ontvangen door de piloten; de britse tegenhangers waren veel geavanceerder en in gevechtssituaties veruit superieur. als reactie hierop werd de V aangepast en kreeg als typenummer Va. hoewel nog steeds geen ideaal toestel werd er toch mee doorgevlogen aangezien de fokker Dr.1 met constructieproblemen kampte en de Pflaz D.III qua prestaties ook niet heel veel goeds bracht en pas half 1918 kon de albatros worden uitgefaseerd door de oplevering van de fokker D.VII.
ondanks de vele problemen en de slechte prestaties werden er uiteindelijk zo'n 2500 toestellen gebouwd waarvan er heden ten dage nog 2 overgebleven zijn

_______________________________________________________
_______________________________________________________

qua kit stelt het allemaal niet zo heel veel voor zo op het eerste gezicht; had mijn mirage van hierboven al weinig stukkies om te verwerken, dit meeuwding komt niet veel verder dan een sproetje of 2 en wat eenvoudig ijzerwerk dus qua bouwtijd gaat dit zeker geen maanden duren.

eens even laten zien wat je van eduard zoal krijgt...

het apparaat komt in dit dooske:

dooske.jpg


en bestaat uit meer doos dan inhoud:

dooske1.jpg


2 sproetjes met plastic:

sproeitjes.jpg


voorzien van een preventief gëexecuteerde piloot:

dood.jpg


een velleke plakband wat stiekem een maskingsetje is:

echt_waar.jpg


en wegens het is eduard ook een setje ijzerwerk:

ijzerwerk.jpg


en natuurlijk een blaadje plakkerts:

plakkers.jpg


die plakplaatjes kunnen gebruikt worden om één van de pak 'm beet 7 modellen die beschreven worden te kunnen bouwen en wegens allemaal een boel veel fleuriger dan die moderne straaaljagers kan het maar zo zelfs nog lastig worden ook om te kiezen wat het gaat worden. voor de vorm een paar van de mogelijkheden:

boekie1.jpg

boekie2.jpg

boekie3.jpg


...en dan gare jullie vanzelf wel zien wat het uiteindelijk gaart worden :wink:

_______________________________________________________
_______________________________________________________

Goed, al met al niet boel veel stukkies dus, maar door hoe zo'n wo1-dinges in mekander steekt toch net even wat meer planning en werk nodig dan bij de gemiddelde moderne tegenhanger. om te beginnen dus begonnen (joh!) met wat verfsapjes op diverse delen:

voorbereiding.jpg


...en aangezien er niet zo veel te plakken viel...:

basismotor.jpg


..de boel wat interessanterder gemaakt door de bijl in het motorblok te zetten.
beetje zagen:

zagen.jpg


beetje gaatjens maken en d'r een piepken doorjassen:

boren.jpg


de boel loszagen, beetje mishandelen met schuierpapier en wat buisjes en touwtjes plakken:

touwtjes.jpg


en na wat geklier..

losse_stukkies.jpg


..kon de boel weer in mekander worden geplakseld en voorzien worden van wat kleurengeitjes. plaatjes helaas wat donker doordat de camera niet zo goed tegen al dat glim kon en aan het compenseren sloeg:

blokkie.jpg

blokkie2.jpg


maar ach, je ziet er uiteindelijk toch amper wat van terug :roll::

das_alles.jpg


blokkie klara en wegens auw aan de rug tijd voor een pauze maar wegens ook niet onverstandig voor laterder eerst nog even hier en daar wat glimsap rondgeknoeid:

glimsap.jpg


...en nadat de auwie weer wat afgezakt was en het glimsap goed ingedroogd kon er verder geknutseld worden en in dit geval in de vorm van lekker kliederen met olieverf:

plankje_sop.jpg

plankje_klaar.jpg


hmm, misschien net even wat te snel dus efkes gauw een korte cursus. komt 'ie!

cursus01.jpg

cursus02.jpg

cursus03.jpg

cursus04.jpg


nou, en zo moeilijk is dat woodgraingebeuren dus.

binnenkant van de romp ook natuurlijk gelijk gedaan:

binnenromp.jpg


dat draaiding voor op de voorkant ook, maar dan met een ander kleurtje:

draaiding.jpg


en dan nu eerst de boel maar even een nachtje laten drogen:

op_naar_de_volgende.jpg


volgende ronde: cockpit voorzien van een beschermlaagje en de diverse instrumenten plaatsen.

bis am nächsten!


_______________________________________________________
_______________________________________________________


g. out
 
Dat is al goed opgeschoten ;)
Het hout is mooi gelukt.

Benieuwd welke uitvoering het zal worden...
 
Ik heb de Albatros d-3 van Eduard gebouwd en het opvallendste probleem (naast de vleugels die niet helemaal symmetrisch bleken) zijn de wielen die de foute afmetingen hebben, ze moeten wat opgepompt worden. Ik heb er rubber dichtingen voor gebruikt, benieuwd of jij er ook iets aan wil doen. Mijn favoriet is die met de doodskoppen op, voor wanneer je er niet uit geraakt.

attachment.jpg
 
Paar ploatiens maar deze keer wegens erg weinig echt interessants om te laten zien en een wat lager bouwtempo op het moment...


_______________________________________________________
_______________________________________________________

Door een vrij bewerkelijk interieur is er al met al best wel een hoop te doen, maar doordat het allemaal van die kleine freubelstukkies zijn duurt het allemaal vrij lang voor er echt wat resultaat te zien is helaas. neem daarbij in gedachten dat door die lagen glimsap de boel tussendoor ook steeds weer moet drogen voor je een stapje verder kunt en je zult je vast kunnen bedenken waarom het allemaal efkes wat langer duurt dan bij m'n gebruikelijke freubelwerkjes.

de glimmerij was in ieder geval vanavond droog zat om d'r met wat extra oliederrie overheen te kunnen en het eerste werkje was dan ook het wat benadrukken van het raamwerkje aan de binnenkant van de romp. voor de afwisseling eens een keertje niet volledig van de hatseflats, maar voorzichtig en netjes met een dun penseeltje:

klein_waswerk.jpg


tja, en toen vervolgens een uurtje of zo aan de pruts met secondenplak, verf en penselen om die kleine frutdeeltjes uiteindelijk in mekander gefrot te kunnen krijgen als dit:

inbouw.jpg

inbouw2.jpg


de machinegeweren zitten uiteindelijk niet helemaal zoals meneer eduard had voorgedaan omdat de contactpunten voor de lijm wat minimaal waren en het motorblok nèt niet helemaal netjes in het midden staat waardoor één van de lopen tegen het blok aan kwam te liggen, maar voor mij mooi genoeg. de "echte" wo1-bouwers zouden het vast anders hebben aangepakt, maar wegens ik heb toch geen idee hoe deze apparaten er in het echt uitzagen vind ik het echt zat :wink:

nou, en waar doe je dan uiteindelijk al die moeite voor?

hiervoor dus:

verstopt1.jpg

verstopt2.jpg

verstopt3.jpg

verstopt4.jpg


volgende stap: laagje anti-glim en dan kan de boel dichtgeplakseld worden!

_______________________________________________________
_______________________________________________________


g. out
 
Ik heb de Albatros d-3 van Eduard gebouwd en het opvallendste probleem (naast de vleugels die niet helemaal symmetrisch bleken) zijn de wielen die de foute afmetingen hebben, ze moeten wat opgepompt worden. Ik heb er rubber dichtingen voor gebruikt, benieuwd of jij er ook iets aan wil doen. Mijn favoriet is die met de doodskoppen op, voor wanneer je er niet uit geraakt.

http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=48913

de wielen ga ik laten voor wat ze zijn (to be honest zou het me nooit zijn opgevallen en zien ze er voor mij prima uit :wink:) en qua versie gaart ik naar de dochter luisteren; die is al een paar dagen druk bezig met op interpret zoeken naar plaatjes van andere albatrossen en zal uiteindelijk wel met een kleurenopdracht komen ;)

heb jij trouwens ook gedoe gehad met het plaatsen van de machinegeweren? zoals eduard het aangeeft in de handleiding gaat het dus echt niet passen bij mij...
 
Die zien er bij mijn versie zo uit:

attachment.jpg

Ik heb die er wel pas na de externe schildersessie in gezet. De uitlijning klopt wel nu ik hem er even bij gepakt heb. Je vindt dat verslag in de WO1-groepsbouw die nog steeds lopende is. http://www.modelbouwen.be/threads/11687-1-48-Eduard-Albatros-D-III-DONE. Bij een dryfit die ik deed op het moment waar jij nu aanbeland bent, leek het anders wel scheef te lopen met de linker-Spandau dus ik weet niet meer zeker of ik niet ergens gezondigd heb.

attachment.jpg

Waar je ook iets aan zou moeten doen is de as van het landingsgestel, je zal merken dat die geen paspinnen heeft en op de pootjes ligt. Die is bij mijn toestel meerdere keren losgeschoten onder het gewicht.
 
Laatst bewerkt:
En langzaam prutsen we voort...

Hoewel ik me had voorgenomen om voor dit verslag na iedere knutselsessie een update te schrijven, moest ik daar helaas al snel weer van terugkomen; ik heb zowaar tijdens dit project eindelijk wat fatsoenlijke schrijftijd maar dus mooi amper wat om te laten zien :roll:


_______________________________________________________
_______________________________________________________

.....En dan zelfs zo weinig dat ik gewoon extra ploatiens voor de vulling d'r bij heb gegooid om het nog ergens op te laten lijken.

met de romp inmiddels gesloten werd het natuurlijk ook tijd om de rest van het plastic spul te assemblagiëren en daar zat net even wat meer werk voor aan te komen. gelukkig, toch nog íets te doen!
de ondervleugel was namelijk wat aan de wijde kant:

buikkier.jpg


en ook de staart was wat kierig:

staartkier.jpg


dus vanwege dat staat ook zo slordig de boel voorzien van wat pleisters. zoals onderhand vast wel bekend is gebruik ik dus eigenlijk nooit plamuur maar vul ik bij voorkeur kieren en gaten op met polystyreen en de reden hiervoor is dat je vulmateriaal daadwerkelijk deel van je model wordt doordat de boel versmelt èn dat het een stuk eenvoudiger is om, wanneer nodig, paneellijnen te herstellen. met plamuur loop je altijd toch weer het risico dat het tijdens het drogen gaat krimpen en zorgt voor vervormingen en bij het aanbrengen van paneellijnen kan je plamuur aardig gaan brokkelen waardoor het er doorgaans niet mooier op wordt.

styreen dus:

pleistertje.jpg

pleistertje2.jpg


maar ja, ik klonter d'r dan vervolgens altijd wel een beste hoop lijm overheen (en masseer dan het week geworden plastic met de achterkant van een penseel de kieren in) waardoor het allemaal wel eerst flink moet drogen voor er weer verder gewerkt kan worden:

drogen_maar.jpg


tja, kwartiertje werk en dan wachten dus.

ach ja, dan maar even een half uurtje met wat poetswatten aan de slag om dit werkje:

tijd_over.jpg


...ook wat dichter richting afronding te krijgen.

dumdiedumdiedum

oh ja, misschine ook wel leuk om te laten zien terwijl er toch wordt gewacht; nou wist ik natuurlijk dat dit project er aan zat te komen en was ik daarom een poosje terug al begonnen met voorbereiden door dit te bestellen:

touwtje.jpg


het spul heet ez-line en is een soort van ultadun elastiek dat tot 7x z'n lengte uitgerekt kan worden. rolletje (inclusief verzendkosten) kostte vanuit de united states of obesitas $12,50 en kwam na een weekje of twee via de brievenbus binnen. en aangezien de vraag vast gaat komen....

hier:

antwoord.jpg


ze verkopen het via ebay en je kunt buiten de gebruikelijke credit cardopties ook met paypal betalen.

zo,en toen was de droogtijd weer op :)

...en vervolgens vergat ie helmaal om na het schuren wat foto's te maken :roll:
nou ja,dan maar gelijk verder naar een wat verdergebouwde toestand en het eerstvolgende plaatje is van net na de plaatsing van de steunen voor de bovenvleugel.lekker flexibele toestand dus er kwam aardig wat gezucht en gesteun aan te pas, maar uiteindelijk stond het er allemaal vrij recht op:

steuntjesfreubelarij.jpg


allemaal best leuk en aardig hoor, dat eduard een van de leading knakkers is voor wat betreft het produceren van 1/48 wo1 vlieggevallen, maar een beetje gebruiksvriendelijker had best gemogen. was het plaatsen van de bovenvleugel al een aardig gevalletje acrobatenwerk, het landingsgestel is helemaal spannend. d'r zitten wel wat palletjes en deukje hier en daar, maar om de boel een beetje stevig en fatsoenlijk in mekander te krijgen ontkom je dus niet aan wat zelffabricagewerkzaamheden.

wrakke_pootjes.jpg

verstevigingswerk.jpg


komt allemaal wel goed uiteindelijk, maar het haalt het tempo wel steeds behoorlijk onderuit :roll:

tussendora1.jpg

tussendora2.jpg

tussendora3.jpg


ah well, het meeste plasticwerk is hiermee eigenlijk wel gedaan en de volgende stap zal waarschijnlijk het uitpuzzelen van de rigging gaan worden (waarbij http://thevintageaviator.co.nz/projects/albatros-dva/albatros-dva-walkaround waarschijnlijk een goeie hulp gaat zijn :wink:)

tschüss!

_______________________________________________________
_______________________________________________________
(ps: of misschien eerst toch maar even de werkbank weer aan kant maken :wink:)

g. out
 
Bij een dryfit die ik deed op het moment waar jij nu aanbeland bent, leek het anders wel scheef te lopen met de linker-Spandau dus ik weet niet meer zeker of ik niet ergens gezondigd heb.

ah, zelfde probleem als hier dus. het lijkt veroorzaakt te worden door de stabiliteit van de plank waar het blok op staat; op het moment dat je de romp dichtlijmt wordt het blok iets naar boven en rechts gedrukt waardoor de ruimte aan de linkerkant weer wat groter wordt en dat knalding weer lijkt te passen. op zich overkomelijk, maar niet echt praktisch als je er dus voor kiest om eerst het volledige interieur te bouwen en dan pas de boel dicht te metselen ;)


Waar je ook iets aan zou moeten doen is de as van het landingsgestel, je zal merken dat die geen paspinnen heeft en op de pootjes ligt. Die is bij mijn toestel meerdere keren losgeschoten onder het gewicht.

er zijn wel paspinnen (de 2 dunne "pootjes") maar in de beugels zit alleen maar een klein deukje waar deze niet inpassen en die je zelf zult moeten uitboren. zelfde geldt voor de rompkant; op de kopse kant van de pootjes zitten wel bobbeltjes die als locators kunnen worden gebruikt, maar voor de verbinding is dit veel te zwak. inderdaad niet echt de best denkbare constructie.
 
Klein werk.

wegens er moest samen met de dochtert ook nog een lego-projectje worden afgerond...:

lego_afronden.jpg


...en, ondanks zere rug nog steeds, toch ook maar een dagje gewerkt om te kijken of dat wilde en omdat vervolgens een dagje..:

https://www.youtube.com/watch?v=CNaFOATt8C0

....nog niet zo heel erg veel verder met m'n meeuwtje gekomen.

_______________________________________________________
_______________________________________________________

Maar het plasticwerk was dus indeed wel mooi klara uiteindelijk:

op_de_wielekes.jpg

op_de_wielekes2.jpg

op_de_wielekes3.jpg


zoals je ziet was het ijzerwerk inmiddels ook geplaatst en kon dus zo langzaamaan het eerste verfgebeuren beginnen. Nou schijnt dat er op de wo1-gebakjes niet alleen met houtjes en touwtjes werd gewerkt maar dus ook met veel zakdoekjes die dan vervolgens met stukjes langwerpige lap weer wat verstevigd werden zodat de boel niet aan flarden fladderde na een bochtje of 2 en dat zorgt er dan weer voor dat je geen pre- of postshading nodig hebt omdat je de saaiigheid van je kleurtjes mooi met streepjes kunt onderbreken.

...maar da's wel net even ietske meer werk. basiskleurtje kiezen, ietsje lichterder maken en vervolgens reepkes plakselband over de ribben van de vleugels plakken:

ribtape.jpg


je basiskleurtje weer wat donkerder maken en *SPROEI*:

ribtape2.jpg


en na de uitpak zie je dan dit:

ribtape3.jpg


vervolgens vast een onderlaagje voor de houterij sproeien en een beste bats glim d'r over:

onderlaagje.jpg



..en dan kan den dekselsche bende een paar daagjes lekker gaan staan drogen:

toptape.jpg




maar efkes zien of ik de komende vrije tijd nog wat plasticwerk doe of me efkes koest houd tot het glimspul van dit appraat goed droog is.

you'll see :wink:


_______________________________________________________
_______________________________________________________

g. out
 
Super interessant om te volgen en ben ongelooflijk benieuwd naar de verdere update’s hier van 😉
 
Manmanmanman....

spuiten, glimlaag, drogen, olie, drogen, glimlaag, drogen en hatseklats weer een week voorbij zonder dat er echt veel vooruitgang is. M'n ADD kan d'r niet heel erg goed tegen moet je maar denken :roll:


_______________________________________________________
_______________________________________________________

En doordat het allemaal tergend langzaam gaat valt er dus ook niet zoveel te laten zien.

ik had dus al in een eerder stadium de rondzwaaistok voorzien van een grondlaagje en wat olieverf en uiteindelijk leverde dat dus dit op:

rondzwaaistok.jpg


niet helemaal hetzelfde als hoe die ventilators d'r in het echie uitzagen natuurlijk, maar houterig leek het dan weer wel. nou komt meneer eduard met een leuk voorraadje aan kleurenopties voor dit vleugelapparaat en bij een paar daarvan is het het idee dat de romp onbeschilderd blijft en je dus kunt zien dat deze vlieggebakjes voornamelijk in mekander waren gefreubeld van triplex plaatmateriaal. well, en aangezien die slingerstok er best niet onaardig uitzag leek het me een leuk experidinges om eens te kijken of me dat ook met de romp zou gaan lukken.

eerst wat vlekkies oliekledder:

vlekkies.jpg


met een erg zachte borstel uitstrijken:

uitkwasten.jpg


nog verder uitdunnen en wat variatie aanbrengen door hier en daar een paneel een andere nerfrichting te geven:

lekker_bezig.jpg


...en uiteindelijk...:

vette_romp.jpg

vette_romp2.jpg

olie_klara.jpg


houtwerk klaar voor nu dus. en wegens die olieverf moest eerst een paar dagen aandrogen kon ik dus pas vanochtend de volgende laag beschermbling aanbrengen:

nieuwe_glim.jpg


...en viel alles dus gelijk weer stil omdat nu dan dus weer het blingsap eerst moet drogen voor ik weer verder kan.
zucht.

ik moet trouwens wel zeggen dat al dat wachten de hele tijd ook wel een paar voordelen heeft natuurlijk. zo heb ik tussendoor dit ding:

ff_pauze.jpg


...eindelijk ook maar eens afgerond:

ff_klara01.jpg

ff_klara02.jpg

ff_klara03.jpg


heb ik alle loszwervende onderdelen van nog zo'n ding bij elkaar gezocht om ook binnenkort afgerond te kunnen worden:

neeeext.jpg


en heb ik vandaag, wegens ik kon toch efkes niet wat anders, dit apparaat ook maar in mekander geplakseld:

P1290709.jpg

P1290721.jpg


kan dus maar zo zijn dat er al snel weer met verf geklierd kan worden :D



_______________________________________________________
_______________________________________________________


g. out
 
Wat een zeer mooi resultaat met die olieverf hier weeral wat bij geleerd😉zo te zien heeft het lang geduurd voordat de verf volledig droog was 😉...
Verder mooi werk dat je laat zien we blijven volgen...
 
Hey,

Indd, houtstructuur komt mooi uit, mocht voor mijn part zelfs ietsje meer geweest zijn , lees donkerder, maar ook zo is hij goed 😉
 
Hey,

Indd, houtstructuur komt mooi uit, mocht voor mijn part zelfs ietsje meer geweest zijn , lees donkerder, maar ook zo is hij goed 😉

ik heb zitten overwegen om een tweede laagje aan te brengen maar uiteindelijk besloten om dat niet te doen; het drogen van de olielaag kost gemiddeld een dagje of 3 tot je weer verder kunt en dat gecombineerd met het drogen van de glimlaag maakt dat het allemaal al lang zat duurt en aangezien ik niet zo heel goed ben in lang m'n gedachten bij eenzelfde onderwerp houden is de kans dan vrij groot dat uiteindelijk het hele ding in de hoek belandt en nooit meer afgemaakt wordt.

...en dat zou jammer zijn natuurlijk :wink:

oh, en er komt uiteindelijk ook nog een wash overheen natuurlijk, dus ik verwacht dat het eindresultaat sowieso wat donkerder zal zijn..
 
Hey,

Indd Grendel, als je een wash overlegt zal dit wat verdonkeren.
Mooi uitgevoerd, dat zeker. ;)
Kun je misschien eens meedelen welke onderkleuren en olieverf je gebruikt hebt, dit eerder voor de iets meer onervaren volgers onder ons.... en ook voor mezelf natuurlijk (mijn gedeeltelijke kleurenblindheid speelt parten in die zin). Ik vermoed dat je een gewone raw umber hebt gebruikt of ben ik verkeerd... :)
 
Ach ja, je maakt nog al eens wat af als je iets niet af kunt maken :wink:

wegens een beetje zitten kijken naar hoe je glimlak staat te drogen is ook zo wat was ik dus even als tussendoortje begonnen met een klein straaljagerding en dat resulteerde eergisteren in dit:

mirage1.jpg

mirage2.jpg

mirage3.jpg

mirage4.jpg

mirage5.jpg

mirage6.jpg

mirage7.jpg


dus.

grappig kitje wat lekker snel wegbouwt en ideaal om even wat mee aan te klooien als er even niets anders kan gebeuren.


_______________________________________________________
_______________________________________________________

En daarna was in ieder geval wel het glimsap droog zat om verder te kunnen knoeien met m'n allebatrosje. De hoofdreden om zo'n dikke laag glimmerij d'r over te gooien was voornamelijk omdat dit dan wel een heel klein apparaat is (die 1/72 mirage hierboven is groter dan deze 1/48 albatros..) maar er wel mooi flink grote lappen herbespoten moeten worden en er dus aardig wat plakselband verwerkt moet gaan worden.

...en dan zou het wat jammer zijn als je hele lappen van je slecht hechtende oliehoutnerfjes d'r weer net zo makkelijk aftrekt.

let de plakking commence!

weer_afplakselen.jpg

weer_sproei.jpg

zoewart.jpg

meer_afplakselen.jpg

wat_andere_kleurtjes.jpg

ribbetjestape.jpg

ribbetjestape2.jpg


dus.

en dan daarna de boel uitpakken:

uitpakken.jpg


verse glim d'r over:

wederom_glim.jpg

meer_glim.jpg

nog_meer_glim.jpg

en_nog_weer_meer.jpg


onderkant van de topvleugel ook maar voorzien van wat blauwegeitjes wegens "oeps, vergeten":

moest_ook_nog.jpg


en aansluitend aan de stickerij!

beplakt.jpg

beplakt2.jpg

beplakt3.jpg



ik ben d'r nog niet heulemaal, maar het schiet nu al aardig op richting het touwtrekwerk....

_______________________________________________________
_______________________________________________________


g. out
 
Hey,

Indd Grendel, als je een wash overlegt zal dit wat verdonkeren.
Mooi uitgevoerd, dat zeker. ;)
Kun je misschien eens meedelen welke onderkleuren en olieverf je gebruikt hebt, dit eerder voor de iets meer onervaren volgers onder ons.... en ook voor mezelf natuurlijk (mijn gedeeltelijke kleurenblindheid speelt parten in die zin). Ik vermoed dat je een gewone raw umber hebt gebruikt of ben ik verkeerd... :)

sorry, ik had je vraag gemist :p

als onderlaag heb ik een wit/gele kleur gebruikt (ik geloof revell 314) en daar overheen inderdaad raw umber. omdat ik met olie over enamel werk heb ik er wel een flinke laag acryllak tussengelegd om te voorkomen dat de onderlaag weer op zou lossen. qua bescherming is dat dus handig, maar hou er wel rekening mee dat hoe gladder de ondergrond, hoe minder hechting je olieverf zal hebben (wat ook gelijk de reden is van de extra benodigde droogtijd en de aansluitend gespoten afsluitende laag glimlak)
 
Hey,

Ho, dat geeft niet hoor, ik heb geduld van wachten. Ik dacht het wel dat het in die orde ging verlopen, uiteraard met mooi resultaat.
Echt interessant om zien dat je als tussendoortje gauw even een ander vliegding ineen zet, daar heb ik dan bewondering voor, zeker omdat ik van 'den tragen kant ben'. 😉
 
Echt interessant om zien dat je als tussendoortje gauw even een ander vliegding ineen zet, daar heb ik dan bewondering voor, zeker omdat ik van 'den tragen kant ben'. 😉

tja, och...

bekliederd.jpg


vanavond, wegens de albatros ligt toch te drogen, even een klieder verf op dit ding gesmeerd :wink:



ik ben niet zo heel goed in niets doen zeg maar:P
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan