Hoofdsponsor

1/1 Wall-e

Wall-e wordt terug opgestart.
De electronica-man van ons team liet het heel regelmatig afweten. AB-SO-LUUT geen kwaad woord hoor over de man, hij heeft een druk leven, zelfstandig en massa's werk. Dat maakt dat we heel dikwijls niet verder konden werken. De electronicaman is immers de spilfiguur in zo'n project.
Wie deze keer mee gaat werken weet ik nog niet, misschien zelfs een paar van het vorige team. Heb al een visje uitgesmeten...;-)
Mijn zoon Steven is deze keer ook van de partij.

Ik ben alvast terug beginnen tekenen.
Momenteel bezig aan Wall-e's hoofd. Ik beperk me deze keer tot een paar bewegingen van het hoofd, er zijn er in totaal wel wat. Een eventueel volgend hoofd kunnen alle beweging er in.
Wat in deze versie beweegt is het op en neer gaan en draaien van het hoofd, wenkbrauwen die op en neer gaan en ook nog de lenzen die focussen.

Deze afbeelding laat de bewegende lens zien(zwarte potje), daar moet nog een servo bij uiteraard. Bewegen wordt gedaan met een tandwiel en tandlat. De achterste lens(zit in dat potje) kan enkele centimeter heen en weer bewegen. Dat bewegen geeft de indruk van scherpstellen.

't vervolgt...;-)
Head V1.png
 
Goed te lezen dat je hier mee verdergaat.
 
Phill van dat Wall-e forum(Woont in Londen) laat het resultaat zien van de lenzen die hij maakt. Geen werkbeschrijving 'how to'.
In een van zijn posts laat hij het woord stofzuiger vallen.
Ik ga er dus van uit dat hij die plexi (Acryl?) warm blaast en dan met een stofzuiger een kromming trekt..???
Heb al een vraagje gepost op dat forum.

Heeft hier iemand ervaring met technieken om dit te maken...?

1706178455217.png

1706178472665.png
 
De eerste stukken liggen op de printer.
Het knikken van Wall-e's hoofd zal gebeuren met een timingbelt.
Het roteren vermoedelijk ook, maar daaronder denk ik ook aan tandwielen, weet nog niet...
Zoon Steven is ondertussen bezig met de electronica en de RC.

1706271968083.png
 
Van deze 'Caterpillar shoes' heb ik ongeveer stuks 90 nodig. Ze zijn 185mm breed.

tracks01.png
 
Dat wordt serieus wat printwerk.
Gaan deze zelf geprinte tracks niet snel verslijten?
 
Nee hoor, die gaan helemaal niet verslijten vermits ik een extra laagje op de tracks aanbreng Dat laagje is slecht enkel mm dik en wordt op zijn plaats gehouden met een paar kleine vijsjes. En laat DIE dan maar verslijten.... Ik vervang die dan wel weer.
En de meeste tracks zijn al geprint btw...;-)
 
Het spuitwerk -verouderings process- is dat te doen met gewone spuitbussen of is airbrush daarvoor een absolute noodzaak...?
 
Chriske mij valt op dat je alleen in je eigen topic antwoordt en, te zien aan deze vraag, ook kijkt, niettegenstaande deze destijds veelbelovende post van 2,5 jaar geleden. Ik nodig je hierbij uit om ook andermans topics op dit forum te bekijken en hier en daar te reageren.

Op die manier leer je van alles, leren anderen van alles, voelen anderen meer waardering voor hun uitleg van de door hen gebruikte methoden en zal er waarschijnlijk ook meer in jouw topic worden gelezen en geantwoord. Zo blijft het forum bovendien levendig.

Er zijn diverse topics waarin op verwering wordt ingegaan. Er zijn talloze methoden van verwering en bijna alle worden bewerkstelligt met gebruik van penseel, dus niet met airbrush en zeker niet met spuitbus. Op schaal 1/1 zou je voor sommige methoden de airbrush zeker kunnen gebruiken, spuitbus zou ik zelf voor dit doel niet inzetten.
 
SCHULDIG....!
Ik kijk inderdaad niet dikwijls naar ander topics. (tijdsgebrek.?..) Ja ik weet, das geen excuus...maar toch.
We zijn -binnen Urania- met een groep bezig vanalle hobbys door elkaar uit te oefenen.
Dat maakt dat we onze activiteiten -in tijd- een beetje moeten verdelen.
Op dit moment ben ik met mijn zoon bezig aan Wall-e. Dasgeen eenvoudig project, gezien er geen bruikbare plannen te vinden zijn op 't net. Er is wel een 'redelijk' bruikbare STEP file te downloaden, maar na wat meetwerk is daar geen fluit mee aan te vangen. De verhoudingen kloppen van gene meter.
Dat maakt dat ik elk onderdeel van Wall-e zelf moet tekenen. Puur prototyping dus. En ik kan je verzekeren daar kruipt TIJD in, heel véél tijd. Ik ben op dit moment vooral bezig met tekenen. Maar ik vertelde het eerder al 'part of the job'. But : I love it...!

Ik ga je raad volgen Roy, eens kijken op het forum wat er te vinden is ivm mijn vraag hierboven : 'verwering' zoals jij het noemt.
Maar ik vrees dat er alsnog heel veel vragen zullen komen, ik heb namelijk geen ervaring met airbrush.
Ik kreeg (een tijdje geleden) een voorstel om bij iemand langs te komen om wat info op te doen. Dat is spijtig genoeg in het water gevallen net omdat op dat moment dit project helemaal stil viel.
Maar met deze heropstart ga ik graag in op diezelfde vraag van toen om langs te komen om wat airbrush info op te doen.
 
Dank voor je sportieve reactie op mijn inhoudelijk vrij directe bericht.

Als je ons toont welk effect je wilt bereiken (bijv. met een foto van de 'echte' Wall-E), dan kan er worden verwezen naar het type verwering: wash, drybrush, filter, etc.

Om je op weg te helpen, ik heb in het verleden eens een overzicht gemaakt van beschrijvingen van alle verweringsmethoden die ik heb gebruikt op een Krupp vrachtwagenmotor. Feitelijk kunnen die methoden (de meeste heb ik weer van anderen geleerd) op elk onderwerp dat verweerd moet worden, worden ingezet. Het overzicht vind je hier, hopelijk heb je er iets aan. Op jouw situatie zijn vooral enkel twee kopjes van toepassing: "Schilder-, zout-, haarlak- en roestfase" en "verweringsfase". Let wel op, dat eventueel te gebruiken decals gelijkmatig worden verweerd met de rest.
 
Dat schilderen en verweren is niet voor eerstdaags.
Bedoeling is om nu al een overzicht te krijgen waar we voor staan, eens het beter weer wordt, om buiten met wat verf kunnen beginnen 'smossen'.,..;-)
 
Heel verstandig, want het verweren kan wat planning vragen als je niet wilt dat verschillende verfjes op elkaar reageren etc. (watergedragen / oliegedragen / cellulose).
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan