Hoofdsponsor

1/72 Vraagje. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrArtex

Well-known member
Registered
Lid geworden
23 jan 2014
Berichten
2.896
Indien deze vraag hier niet thuishoort, m'n excuses. Het leek me de meest geschikte plek.
Het gaat over een detail in m'n Eerste Wereldoorlog landschap (een groot diorama eigenlijk). Op bijhorende foto zie je een kar met paarden en de bedoeling is dat er nog leidsels van de paarden naar de menner komen omdat dat natuurlijker toont. Ik had gedacht om dat met borduurgaren te doen. Is dat een goed idee? Het is in schaal 1/72.
De kleur van het uniform van de menner is geschiedkundig niet juist maar met dit eerste project concentreer ik me meer op de landschapsbouw om ervaring op te doen voor een volgend natuurgetrouw geschiedkundig juist project.

attachment.jpg
 
Borduurgaren lijkt me op deze schaal nogal zwaar te zijn, ik zou eender opteren voor dun naaigaren, ook wel "stikzijde" genoemd, dat is veel steviger en fijner... borduurgaren en ook gewoon naaigaren wil al eens gaan pluizen.
 
Hey,

Mmm, borduurgaren zou ik persoonlijk niet gebruiken omdat dit uitpluist langs alle kanten. Natuurlijk als je niets anders bij de hand hebt kun je dit nog altijd in de verdunde houtlijm leggen en gladstrijken met de vingers zodat er geen pluizen ontstaan. Opgelet, nadien wordt dit hard omdat het steeds lijm is natuurlijk, dus in vorm modelleren is noodzaak.
Natuurlijk kan je gerust koord nemen die gebruikt wordt in scheepsmodelbouw, daar hebben ze alles soorten waardoor er op schaal 1/72 wel iets zal tussen zitten. Ik vermoed dat onze scheepsbouwers hiervan meer zullen weten.
Of je gaat naar een of andere naaiwinkel en vraag daar om zoiets, dat kun je uiteraard ook doen.
Anderen mensen hier op het forum kunnen missschien nog andere ideeën hebben waardor je vermoedelijk wel een grote waaier aan mogelijkheden zult hebben om dit na te maken. Uiteraard veel succes ermee. ;)

Of dit je eerste knutselwerken zijn of niet, het ziet er al goed uit op foto, als je toch wil dat het historisch wat correct is, kun je nog steeds het uniform bijwerken natuurlijk. ;) :)
 
Varkenshok.

Misschien vreemd om dit hier te zien? Lijkt me eigenlijk ook.
Even wat uitleg: soldaten hebben eten nodig en waarom zouden ze dat eten niet zelf kweken? Daarom wil ik in m'n Eerste Wereldoorlog landschap varkens integreren. Als dit in het echt ook gebeurde weet ik niet maar het lijkt me leuk om te maken. Let wel, het is een eind achter het front (aan de Duitse kant) dat dit alles geplaatst is, anders zou het nogal een probleem opleveren denk ik.
Hier kunnen de geïnteresseerden het allemaal volgen. Uiteraard zijn tips en bedenkingen ook welkom. Dingen die je elders op de foto ziet zijn nog niet vast en staan er om te zien hoe en wat. Ook hierover mogen tips en meningen gegeven worden.

Hier moet het varkenshok komen.
attachment.jpg

Even de opzet testen. Er is dus nog veel werk aan.
attachment.jpg

Later meer.
 
Het lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat soldaten, en zeker tijdens WO1 zich gaan bezig houden met het kweken van varkens... voor zover ik weet hadden de soldaten bij alle partijen heel wat ontberingen te doorstaan.
Nu is het zo dat in tijden van oorlog door het leger zowat alles en nog wat word geconfisceerd... wil je een varkenshok, best mogelijk, maar dan zou ik er ook een boerderij bijzetten die door de Duitsers werd bezet.
Trouwens, dat varkensvlees zal uiteindelijk ook maar terecht komen op het bord van de hoge officieren!
 
Het zou inderdaad beter zijn om er een boerderij bij te zetten. Dat zal ik eens goed moeten bekijken. En dat het vlees op het bord van de hoge officieren terecht komt is eigenlijk ook waar. Er is nog wat denkwerk vereist.
 
denken en opzoeken is één van de elementaire dingen van een modelbouwer.;)

grt Nicolas
 
denk ook dat een boerderij beter gaat overkomen.

maar je weg lijkt me niet zoals het er toen bij lag het waren gewoon kerstsporen zand links en rechts waar de wielen zitten en 1 zandspoor voor het paart. deze weg die je nu hebt liggen lijkt me veel te mooi en ook te breed voor een ww1 dio te zijn.

is dit ho schaal of 1: 72 ?
 
Leidsels zijn in het echt platte repen leder, dus misschien met loodfolie namaken?
Of met dunne repen evergreen-strips, deze zijn ook zachter te maken door warmte of door er lijm op te smeren en dan te modeleren.
Naaigaren (niet pluizend) best insmeren met verdunde houtlijm, anders zal deze niet natuurlijk overkomen doordat deze niet zal doorhangen zoals in het echt ;)
 
Het is schaal 1/72 en die weg is inderdaad niet zoals het zou moeten. Reden dat die er nog zo bijligt is omdat ik niet goed weet hoe die aan te passen. Die weg is in het begin van het diorama aangelegd zonder er bij na te denken. Nu denk ik er meer over na en zoek ook meer op.
De boerderij zal er komen, één dezer dagen zal ik het net eens afspeuren naar een geschikt gebouw. Wat helpt bij het bouwen (vind ik toch) is foto's nemen met de iPad en die dan 's avonds in bed rustig bekijken. Zo springen de fouten er uit en ontstaan er ook nieuwe ideeën. Zal ik eens doen met die weg.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je kan ook altijd de oude Airfix HO/OO "La Haye Sainte" hoeve van de Waterloo set gebruiken, is Vlaams/Waalse stijl van een ommuurde hoeve en je kan er tevens de oude Airfix figuren bij gebruiken/ombouwen.

https://www.google.be/search?q=airf...2NYeetAaL24G4Cw&ved=0CDoQsAQ&biw=1440&bih=776

Het gebruik van verlaten of opgevorderde hoeves in het achterland zal inderdaad wel gebeurd zijn in de beide WO maar zoals reeds gezegd zal de frontsoldaat daar niet veel nut van gehad hebben. Wel is het zo dat deze soms ook in gebruik waren of annex van/bij een veldhospitaal in tweede lijn waar soldaten weer op krachten konden komen. In dat geval zal verse melk van de koe wel een welkome geneesmiddel geweest zijn en het is zeker niet uitgesloten dat de daar gelegerde niet-front soldaten er misschien wel een moestuin op nahielden om hun eigen behoeften wat aan te vullen.
Dit is zeker gebeurd in WO2 in Rusland waar de Duitsers de Russische staatshoeves of "kolchozen" over namen om in hun eigen voeding beterschap te brengen.

Je idee is dus ergens niet zo slecht maar ik zou die Engelse tank er toch weghalen. Ze zijn nooit doorgedrongen tot in tweede of derde lijn. Ten andere, als je er een tank bij plaatst situeert je scène zich automatisch na 15 september 1916, datum van de eerste inzet van een Engelse tank in WO1.
 
Je wel goed documenteren, boerderijen in Vlaanderen waren meestal "open" boerderijen, terwijl je in Wallonië eender "gesloten" boerderijen vind zoals die van Airfix. Boerderijen in Oost- en West-Vlaanderen, Limburg en de Kempen waren zelden volledig ommuurd.
Sommigen hadden een afgesloten binnenerf... neem maar een kijkje op Google onder het trefwoord: "W-Vlaamse hoeven" en klik dan op "afbeeldingen"
 
Daarom vind ik dit forum zo heerlijk: je krijgt er veel goede tips. Dankjewel allemaal. En ik zal zeker eerst opzoekwerk doen vooraleer nog iets te bouwen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan