Hoofdsponsor

1/72 Vosper Perkasa

ERVARING
Noem mij maar gevorderd.
BOUWWIJZE
In principe OOB.
BOUWBUDGET
NVT
BOUWSTATUS
Gestart 5 oktober.
COMMENTAREN
Altijd welkom zolang het maar beleefd blijft.
ziet er allemaal netjes uit, wat dat RC betreft, ik vind mijn PT op 1/32 al aan de kleine kant , dus 1/72 is gewoon te klein om buiten de badkuip te varen :). Maar bestaat van dit model ook geen 1/32 versie ( wel van een andere fabrikant dacht ik) en deze kom je wel regelmatig tegen aan de waterkant.
Ik denk dat je dan de 1/35 Vosper MTB 74 van Italeri bedoelt Marc, dit is evenwel niet hetzelfde bootje :

 
Pascal, de romp van deze Perkasa is ongeveer 34 cm lang, 10,5 cm breed en 6 cm hoog.
Wel te verstaan dat de opbouw bovendeks hier niet is bijgerekend.
Het deel met beide stuurcabines is 4,5 cm hoog, masten niet meegerekend.

De Italeri Vosper kit op 1/35 betreft een boot uit WO2 net als de Revell Vosper op 1/72 maar mijn Perkasa is post WO2, meer bepaald 1967 en later.
 
De romp is eindelijk geschilderd.

Hull paint 1.jpg

De rode kleur aan de binnenkant is de kleur van het plastiek.

Hull paint 2.jpg

De roeren en de middelste schroefas moeten nog aangebracht worden.

Deck support 1.jpg

Het dek was reeds geschilderd maar nu moesten de steunen voor de draadreling aangebracht worden.
Morgen zal vrouwlief meehelpen deze touwen te bevestigen.

Deck support 2.jpg

Deck support 3.jpg

Vooraan verdwijnen de koorden onder het dek, achteraan moeten ze geknoopt worden.
Pas als de koorden bevestigd zijn kan het dek op de romp verlijmd worden.
 
ziet er goed uit, relingen zijn best een moeilijk punt bij schepen. succes er mee.
 
Ben al drie dagen aan het worstelen met de installatie van het dek.
Het door Tamiya geleverde touw is onbruikbaar om de railings te installeren, het rafelt altijd uit. Als je het verstevigd met lijm op de punt is het dan weer te dik om nog door de gaten te kunnen.

Touw.jpg

Raad gezocht bij moeder de vrouw die voorstelde om nylon draad te gebruiken hetgeen goed lukte.

Railings.jpg

Maar nu kwam het er op aan om het dek te verlijmen met de romp en hier gaat het minder vlot; in feite zo slecht dat ik al 3x herbegonnen ben.
De romp moet op sommige plaatsen licht vervormd zijn waardoor het dek er niet tussen past. Er is dus wat overredingskracht nodig onder de vorm van klemmen en gewicht.

Dek.jpg

Al dat manipuleren en gesleur heeft jammer genoeg de nodige schade meegebracht aan de railings maar dat is nog herstelbaar.
 
oei, dat is minder leuk te lezen nieuws.
ik bevochtig touw een 2cm met wat sec lijm, daarna een puntje aan knippen ;)
Misschien een kleine troost, het dek plaatsen is altijd, ook bij mij, een van de moeilijkste klussen bij het bouwen van een schip.
Maar ik denk te zien dat het inord komt.
 
Eindelijk, na 3 dagen gesleur en gezeur, ben ik er in geslaagd om het dek definitief te verlijmen. Nu kan er eindelijk begonnen worden met het plaatsen van alle andere stukken alsook de hoofdbouw.

Dek ok.jpg

De schade aan de railings zal later nog hersteld worden.
 
Het dek is goed gelukt zo te zien,
 
Het dek blijft gelukkig zitten en dus kunnen we beginnen met de afwerking van het dek en de bovenbouw.

Voorplecht.jpg

De voorplecht.

Achterplecht.jpg

en de achterplecht met een verlijmde machinekamer.

Engine room.jpg

Uiteindelijk mocht de rest van de bovenbouw ook geplaatst worden maar hier hebben we enkele pas problemen.
Vermits deze boot ontworpen is om gebruikt te worden met motorisatie heeft men voorzien dat deze beide grote stukken kunnen afgenomen worden ten einde de batterijen te kunnen vervangen. Dit is nu niet van toepassing en de bovendelen worden verlijmt maar de gaten moeten dus opgevuld worden.

Top verlijmd.jpg

Het dek heeft een grote opening in het midden en is daardoor wat indrukbaar waardoor de bovenbouw niet goed aansluit. Dit diende opgevangen te worden door een fijn reepje Evergreen tussen te schuiven.
Er moet dus nog wat verfwerk hersteld worden ook.
 
Direct krijgt dit een geheel ander zicht en is een ferme boot aan het worden.
 
Raad gezocht bij moeder de vrouw

Ja als we geen vrouwen hadden dan kwam er niets goed van :biggrin: Ik heb geen vrouw dus bij mij komt er nooit iets goed :LOL:

Mooie voorruit gang aan de boot.
 
ziet er goed uit, mooi opgelost, moest het allemaal vanzelf passen is er ook geen uitdaging an :)
 
Taking shape quickly , how far will you be taking the weathering .
 
Dik in orde aan het komen.
 
Taking shape quickly , how far will you be taking the weathering .
Not too much Graeme, these ships were very well kept in prime condition.

Dik in orde aan het komen.
Awel, denk ik ook en het vordert gestaag.

Kanon.jpg

Kanon geplaatst, zijn support moet nog geschilderd en verlijmd worden.

Achter.jpg

Achteraan staat alles er nu op.
De munitiekasten kregen hun waarschuwing labels, de dubbele mitrailleur is geplaatst alsook de houders voor de torpedo's. Achter de torpedo een soort kijker en tegen de staart waarschijnlijk een systeem om de torpedo extra vast te leggen. Er zijn geen voorzieningen die er op wijzen dat dit een kraan of lier zou zijn.
De torpedo's moeten natuurlijk nog afgewerkt worden.

Poep.jpg

"La poupe du navire" met zicht op de dubbele mitrailleurs.

Vanavond nog wat schilderwerk en enkele items bijplaatsen op de voorplecht.
 
Mooier en mooier aan het worden.
 
Vandaag de decals geplaatst, raar gedoe want de decals werden omgekeerd geprint m.a.w. de kleefkant naar boven en dat had ik nog niet meegemaakt. Wat daar de reden voor is/was weet ik niet maar ik vond het in ieder geval geen verbetering.

Hierna van het laatste zonnig uurtje daglicht gebruik gemaakt om enkele foto's te nemen buiten.
Voor alle duidelijkheid: de boot is nog niet afgewerkt. De torpedo's ontbreken nog alsook de schroeven en de derde as, een deel van de afbakening vooraan moet nog hersteld worden en de bedrading moet nog verder geplaatst worden. Een deel van de touwen aan de mast werd geplaatst middels gebruik van fijne koperdraad en dit omdat ik een absolute kluns ben met touw en koord. Deze moeten nog geverfd worden.

Bijna 1.jpg

Bijna 2.jpg

Bijna 3.jpg

Bijna 4.jpg

Bijna 5.jpg

Bijna 6.jpg

Bijna 7.jpg

Bijna 9.jpg

Bijna 10.jpg

De deadline voor deze bouw is 5 december (einde interne wedstrijd "Tamiya" binnen mijn club), zal het wel halen denk ik.
 
De torpedo's zijn geschilderd en geplaatst:

Torpedo.jpg

Deze torpedo's hadden een gele kop indien zij bestemd waren voor oefeningen en een oranje kop indien offensief.
Jammer genoeg heb ik geen kleurenreferentie voor de offensieve oranje koppen maar wel voor de gele trainers. Om die reden heb ik dan maar besloten om de koppen geel te spuiten.

Voetstuk.jpg

Het voetstuk is ook afgewerkt. Grijze primer in meerdere lagen, zwarte letters met brass binnenin.

Nu nog juist de schroeven plaatsen en de laatste antennedraden aanbrengen. Nog wat vlaggen er op en dan zou ie klaar moeten zijn.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan