Hoofdsponsor

1/24 Volkswagen Kever 1970 [wip]

Schaal 1/24 - 1/25
Ja hallo Roy. Indrukwekkend. Ben je al benzine gaan kopen want volgens mij start die straks echt.
Dirk
 
Dat was me weer een potje modelbouw van de top shelf !
 
@Filip: dank je wel; ik moet zeggen dat ik dit soort gepruts ook erg leuk te doen vind. Elk onderdeeltje kost weinig tijd, er hoeven straks geen schilderwerkzaamheden meer plaats te vinden (wel nog wat verwering) en je ziet gaandeweg resultaat.

@Marc: het zal voor jou ook een leuke herkenning zijn neem ik aan, waarschijnlijk heb jij in het verleden veel met die carburateurs gewerkt en ze de nodige keren uit- en in elkaar gezet voor revisie?

@Dirk: ik voel me vereerd dat je dit topic aandoet, nu je eigen interesse toch vooral elders ligt als ik het goed heb.

@Guy: dank je wel; ik wou dat ik in de buurt kwam van jouw kunsten..


234. Tot nu toe heb ik me dus bezig gehouden met het benzinereservoir, een onderdeel dat ongeveer de helft van de carburateur vormt maar dat door Revell helaas niet is voorzien.

Het andere deel is de cilinder waarin de lucht wordt gemengd met de benzine.

Het tapse gedeelte hiervan heb ik op een alternatieve wijze gemaakt.

Over een hoogte van 0,91 millimeter liep dit onderdeel 0,355 millimeter taps af (0,71 gedeeld door twee, omdat de draaimachine aan twee kanten tegelijkertijd verspaant). Per 0,1 millimeter was dat 0,04 millimeter. Wat ik hier dan ook deed, was tegelijkertijd het rechter handwieltje (bovenslede) 0,1 millimeter verdraaien en het linker handwieltje (dwarsslede) 0,04 millimeter. Met een beetje oefenen en hand-handcoördinatie kom je goed uit.

34523346570_32b52dae1c_b.jpg

235. Op drie tekeningen (linker-, voor- en rechteraanzicht) geef ik aan waar gaatjes moeten worden geboord en hoe groot die gaatjes moeten zijn. Bij het boren gebruik ik referentiefoto's.

34868894496_0e22fc437b_b.jpg

236. Tussenresultaat in dryfit:

34909442295_40bc9b21a1_b.jpg

Totaal aantal bestede uren tot nu toe: 99.
 
Beste Roy als je eraan begon dacht ik bij mezelf dat krijgt hij nooit klaar , maar verder ge geraakt hoe echter deze carb. , eerlijk ? Het is fantastisch knap werk wat jij hier presteert eens te meer ben ik fan van jouw werkjes hopelijk kom je snel met het vervolg
Reuze tof spijtig dat je er bitter weinig van zal zien maar wij weten en kennen het he
Grt
Marc
 
Dank je wel Marc voor je aanhoudende steun. Het valt uiteindelijk wel mee hoe veel je van deze carburateur te zien krijgt, eens je de motorklep open maakt. Het onderdeel zit, zoals jij als geen ander natuurlijk weet, goed in het zicht; maar ik neem aan dat je bedoelt dat je de carburateur niet ziet zolang de klep dicht zit. Zeker met je eens; het lot van de modelbouwer....


237. Sommige onderdelen lijken de moeite van het maken niet waard. Tussen de punt van de naald en de twee carburateurhelften liggen hier bijvoorbeeld twee stukjes 0,6mm. afgedraaide aluminium staaf met daarin gaatjes geboord van 0,4mm.; eentje kort, eentje lang. Vooral het korte onderdeel... wat heb je eraan? Wat ga je er uiteindelijk van zien?

35103666995_934b90944b_b.jpg

238. Mijn antwoord zou zijn, dat het in het totaalplaatje wel degelijk uitmaakt. Op de volgende foto zitten de kleine stukjes op hun plek en dan maken ze naar mijn idee toch wel het verschil. Ook andere buisjes zijn intussen toegevoegd. Linksonder zie je dat een van de staafjes aan het uiteinde een verdunning heeft; daar komen straks onderdeeltjes overheen die in verbinding staan met het gaspedaal.

Alles is verlijmd met Everbuild bruine Gator Glue.

35063986926_1040018a54_b.jpg

Totaal aantal bestede uren tot nu toe: 101.
 
Ben weer bij gelezen en het is straffe kost wat je maakt in die schaal Roy en de werken aan motor onderdeel (ander topic)voor uw collega is me niet ontgaan maar ben vergeten te reageren maar weet dat ik volg ook al is het in stilte want meer kan ik er niet op zeggen daar ik te weinig ken van deze materie grt.
 
Ben sprakeloos , nog even doorbomen over de carburator , natuurlijk zie je die zitten daar heb je 100% gelijk in maar ik bedoelde als de luchtfilter er nog boven op komt verdwijnt toch weer een groot deel en dat vind ik zonde
Dat het een fantastisch werk is zal ik nooit ontkennen
Roy proficiat , nu nog de benzinepomp die nog meer zichtbaar is
Grt
Marc
 
Danke schön Pascal en Marc. Ja het andere onderdeeltje... dat topic was ook haast te kort om erop te antwoorden; ik ben al blij dat je het hebt gevolgd zolang dat duurde. Marc de benzinepomp is een stuk minder werk dan de carburateur, dus alles zal meevallen hierna (hoop ik...) ;)


239. Echter, ik ben nog lang niet klaar met de carburateur. Er zijn nu nog maar 32 onderdeeltjes klaar, van de (hopelijk) 75, dus ik ben niet eens op de helft.

Op de tekening heb ik aangegeven welke onderdeeltjes wanneer kunnen worden gemaakt. Met de rode stip is fase 1 (nu gereed), die met de groene stip komen nu en de onderdeeltjes met de blauwe stip worden aan het eind aangebracht. Alle geel gemarkeerde onderdeeltjes zijn gereed.

34275652314_02f4d3fb92_b.jpg

240. En dan, aan het einde van de 'rode fase': de twee helften worden samengevoegd. Eerst moest het cilinderdeel in de juiste vorm worden gevijld. Op de foto een vergelijking met het kitonderdeeltje. Eigenlijk heeft Revell enkel het cilinderdeel weergegeven.

34733726170_9e080dfc7e_b.jpg

Totaal aantal bestede uren tot nu toe: 102.
 
Echt knap wat je allemaal laat zien.
Niks voor mij, maar wel knap.
 
Niks voor mij, in de zin van het gaat je te ver; of dat je er zelf niet aan zou beginnen?

Ik kan me beide trouwens voorstellen hoor :)
 
In mijn ogen komt zelfs het cilinderdeel van revel niet in de buurt van jouw deel. Complimenten en je heb nog een lange weg te gaan als ik de tekening bekijk
 
Dank je wel Aris. Ja ik heb hier nog wel even plezier aan. Het leuk is, dat de onderdeeltjes stuk voor stuk vrij snel klaar zijn dus ik zie spoedig resultaat. Ik beschouw deze carburateur maar als een op zichzelf staand project en dan is het mentaal prima te doen.


241. Voor de verandering eens foto's, geen woorden. Het maken van onderdeeltjes 41, 45 en 76, vanaf het moment dat de beoogde lengte en diepte van #41 zijn verkregen:

35137365775_92360298bd_b.jpg

242.
35006499301_f9d46a3ef5_b.jpg

243.
34327306953_e8a40602c3_b.jpg

244.
34327307433_6d2ec95821_b.jpg

245.
34327307403_7b15ecbbd8_b.jpg

246.
34750699860_50255a42ce_b.jpg

247.
35137366295_92e9a9521e_b.jpg

248.
35006629941_56857da023_b.jpg

249. Zoals bij de bouw van een huis de vlag wordt gehesen wanneer het hoogste punt wordt bereikt, geldt nu dat het voorste (ofwel vanuit de auto gezien, achterste) punt bereikt is. Een uitstekend moment voor een dryfit, om te kijken of de carburateur in vergelijking met referentiefoto's de juiste proporties heeft. Dat blijkt het geval.

Het zit allemaal wat schots en scheef, maar het gaat om het idee.

34750699280_d95a3e1f22_b.jpg

Totaal aantal bestede uren tot nu toe: 103.
 
schitterend werk... the devil is in the details... en deze kunnen tellen...
 
@Bart: ik ben het met je eens :)


250. Weer een reeksje van alleen foto's. Het gaat om de onderdelen 14-19 en 77-78. Als bonus komt er een stukje papiermodelbouw voorbij (een nogal in het zicht zittende pakking). Dat geeft het geheel een leuk kleurcontrast.

34353947053_d963cfd989_b.jpg

251.

34318673904_ca24e665e6_b.jpg

252.

34318673954_45c6c150df_b.jpg

253.

34353946923_d9d662b379_b.jpg

254.

35123873516_eaf629aed4_b.jpg

255.

34998674882_e458a911f1_b.jpg

256.

35163776615_ef3d2c752d_b.jpg

257.
35123875956_9d84696063_b.jpg

258.
35163776495_225375f013_b.jpg

259.
34777155000_febaed26c1_b.jpg

260.
34353946373_46d187e597_b.jpg

In de carburateur zijn tot nu toe alles bij elkaar 43 onderdeeltjes verwerkt.

Totaal aantal bestede uren tot nu toe: 106.
 
43 onderdelen in dat ene stukje?
Sprakeloos.........jij bent nog fijner dan Pocher!
 
@Erwin: dat mag ik hopen, de fijnheid van Pocher-onderdelen laat schijnbaar erg te wensen over..


261. Tijd voor de onderdeeltjes 54 tot en met 59 en 79 tot en met 82. Te beginnen met: vijlen.

35155834146_083538955f_b.jpg

262. Het afdraaien van een staafje tot zeer kleine diameter (hier: 0,6mm.) moet in etappes. Eerst de buitenste 1mm. afdraaien, dan de volgende 1mm. et cetera. Anders breekt het onderdeel, verbuigt het of 'ontwijkt' het de beitel.

35155834136_c15be8bac1_b.jpg

263. Punchen gaat voor veel onderdeeltjes veel makkelijker dan afdraaien.

34386741243_d446193512_b.jpg

264. Leve de kleverigheid van bruine Gator Glue.

34386741303_293deeb321_b.jpg

265. In een messing-geponst schijfje wordt in drie zijden een stukje gevijld.

34386740913_cfd9bb5962_b.jpg

266. 3 'rivets' gereed, wachten op het drogen van de lijm.

34386740783_6e856e87da_b.jpg

267. Subassembly klaar.

35065894171_cc07490170_b.jpg

268. Tussenresultaat.

35196493735_265700f281_b.jpg

35196697815_2a0552816a_b.jpg

Totaal aantal bestede uren tot nu toe: 109.
 
Dit is echt wel TOP-klasse Roy ! Ik sta versteld van je planning, geduld en vakmanschap. Heel leerrijk.
 
Pffff.... en dat is mooi werk... zijn die rivetten (of bolkopmoeren) gedraaid?
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan