Hoofdsponsor

Anders / onbekend "Vliegend Eiland" van Panamarenko

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bedankt voor de opstekers mannen, mucho appreciado!!

@Swaken: Ja ik breng het vrijdag mee maar niet te veel van verwachten jong.
En ja, die Meikever in de tijd, wij als modelbouwers zouden die wel anders gebouwd hebben. Maar wij worden niet erkend als kunstenaars hé.

Vandaag ga ik hoofdzakelijk besteden aan het verbeteren van de "plakkers". Ondertussen ook reeds begonnen met het aanmaken van hetgeen men een "cockpit" gaat noemen in deze bouw. Nog zo een ramp.
Grrrr, wou dat ik er nooit aan begonnen was maar ja, het verstand van de modelbouwer slaat soms tilt bij het zien van een unieke kit nietwaar en een uitdaging is vlug aangenomen.
 
>w
Hee Erwin, wat zeg je nu ?
Maar wij worden niet erkend als kunstenaars hé.
Dat is inmiddels toch al wat anders hoor :yup:

zie hier bijvoorbeeld : Expositie "ARTWAR"

enne... wat is, dat behoeft geen erkenning... want het is wat het is...in dit geval, kunst dus.
Een definitie van kunst zou kunnen zijn : dát wat je in de kop hebt verwezenlijken..
Je gedachten/ideeën wáár maken is de kunst dus... vind ik ;)

Grrrr, wou dat ik er nooit aan begonnen was maar ja, het verstand van de modelbouwer slaat soms tilt bij het zien van een unieke kit nietwaar en een uitdaging is vlug aangenomen.
Heb dat ook 'ns bij de hand gehad....kwestie van verstand op nul en doorbaggeren... je komt er wel ! :yup:
 
Wel Peter, ik begin mij onderhand een beetje een kunstenaar te voelen want ik heb ditmaal het gevoel dat ik iets beter in elkaar gestoken heb dan vermeld in het bouwverslag.

De "cockpit" bestaat uit twee halve eieren die in het midden moeten verbonden worden met een driehoekig stukje klare plastiek. Het dan bekomen "ei" moet dan aan de toren bevestigd worden. In de bouwbeschrijving zie je dat je dat met fijne ijzerdraad moet vastmaken en dat die ijzerdraad er langs boven uitsteekt.
Na enkele dryfit pogingen uiteindelijk gevonden dat het voor de esthetiek toch beter was om de draadjes aan de binnenzijde te laten samenkomen. (Is ook praktischer bij het afstoffen)

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Die drie zilveren schijven moeten de stoelen voorstellen, het houten staafje en de rode schroef de staartrotor.
Deze toren moet nu op de schijf gemonteerd worden.
Ondertussen begonnen aan de grote schroef.

Wordt vervolgd.
 
aha, hij begint een gezicht te krijgen.
de eerste indruk is dik in orde , ben benieuwd naar het vervolg...

grt Nicolas
 
Ja Erwin, met dat resultaat mag je meer dan tevreden zijn.
Ziet er heel goed uit (bijna beter dan het origineel...), alles netjes weggewerkt.
Het begint te groeien. Ben benieuwd naar het vervolg.

Mark
 
...
Grrrr, wou dat ik er nooit aan begonnen was maar ja, het verstand van de modelbouwer slaat soms tilt bij het zien van een unieke kit nietwaar en een uitdaging is vlug aangenomen.

Dat komt omdat ge dit project als een modelbouw-project bekijkt. Eigenlijk is dit een miniatuur van een kunstwerk, een modelbouw-kunstwerk dus. Hierbij gelden dingen zoals pasvorm niet, dat maakt het juist kunst.
Als dit model klaar is, zou ik er eens mee naar een kunst-galerij gaan. Ik denk dat ze dit model heel graag in hun collectie willen showen.

Mooie vorderingen.
 
die stoelen zien der niet zo comfortabel uit. in verband met de eitjes, krijg je zo niet het idee dat ze niet opgehangen zijn aan de dragende structuur of omgekeerd als je rekening houdt met de zwaartekracht? Ik weet niet of je de touwtjes in die zin nog kan vervangen door een staafje, of er telkens nog een staafje bijsteken?
 
Blijft een leuk en speciaal project om te volgen. Ziet er goed uit hoor.

Fred
 
Ha leuk die halve bollen... nu gaat 't al duidelijk ergens heen... ook een staart erbij...

ik blijf nieuwsgierig verwonderd volgen....:8..:|...
 
Iedereen bedankt voor de reacties.

@ Wet Sellery: je hebt volledig gelijk: het is inderdaad een miniatuur van een echt kunstwerk en geen bouwdoos op zich zoals wij gewoon zijn deze te kennen.
Als ik het model afgewerkt krijg tegen de Artevelde Challenge dan zal ik deze meebrengen en misschien wel in competitie steken onder de groep Diversen. Prijs of niet, het zal zeker een blikvanger worden.

@ Silenoz: die eitjes zijn inderdaad opgehangen aan de structuur van de toren. Vermits dit zo de bedoeling is en zo uitgevoerd is in het kunstwerk zelf, ga ik er niets aan veranderen.

Voor de liefhebbers hier nog eens een foto van het echte kunstwerk :

eiland_1_b.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die man heeft ongelooflijk mooie dingen gemaakt, en dit wordt al even knap !
 
zeer speciaal en knap werk,met welke verf heb je de isemo onderdelen nu geschilderd erwin,
aja nog een vraagje,in welk gebouw staat het originele kunstwerk nu
 
zeer speciaal en knap werk,met welke verf heb je de isemo onderdelen nu geschilderd erwin,
aja nog een vraagje,in welk gebouw staat het originele kunstwerk nu

De isomo schroefbladen heb ik volledig ingestreken met witte houtlijm teneinde hun structuur te beschermen. Ben van plan ze vandaag op maat te snijden en ze vervolgens te schilderen met Vallejo zwart.

Waar het originele kunstwerk zich nu bevindt weet ik niet.
 
Hey,

Erwin jongen, dat ziet er heel goed uit, zekers met dat ei, goe opgelost zou ik zo zeggen... :)
Heb je dat gemakkelijk kunnen verdelen in stukken voor die schroefbladen??
Dit zal zeker een trekker worden op de wedstrijdtafels in Deinze, zoiets zie je niet elke dag he... ;)
Zal hem met dubbel plezier inschrijven.... ;)
 
Hey Swaken,
Ja, dat versnijden viel heel goed mee dank zij mijn X-Acto zaag en er zorg voor dragend dat je aan de uiteinden eerder trekt dan duwt.
Alles lijkt tot nu toe mee te vallen en in plooi te komen met uitzondering van de verd**de plakkers.
Klir is mislukt en heeft geleid tot nog meer oneffenheden. Heb reeds overspoten met andere vernis maar blijft hetzelfde. Heb ook al enkele bubbels opengesneden teneinde er lijm in aan te brengen maar zonder veel resultaat. Het grote probleem is de plastieken schijf als ondergrond die "leeft" en dus geen vaste ondergrond biedt. Ga morgen eens zéér zéér voorzichtig proberen met een haardroger, je weet maar nooit.
 
Het is zover, ik beschouw dit vliegend eiland als afgewerkt en dit niettegenstaande ik er geen goed gevoel bij heb omwille van de in mijn ogen mislukte plakkers.

Zoals hierboven aangehaald heb ik getracht om d.m.v. warme lucht de hechting van de stickers te doen beteren maar dit had eerder een omgekeerd effect want het verergerde nog.
Heb mij dan verder maar geconcentreerd op de isomo schroefdelen. Deze werden zonder problemen geschilderd in Vallejo zwart en daarna met behulp van houtlijm op de aluminium assen gekleefd. In eerste resultaat zeer belovend doch van zodra je de assen in de hand nam en tegen één der vlakken tikte, kwam die los.
Andere lijm proberen is uitgesloten omwille van de chemische inwerking op de isomo dus opnieuw houtlijm en deze keer ook gebruik gemaakt van brede Tamiya tape om de achterkant te verbinden zodat de isomo vlakken niet zouden afvallen bij contact. Alles ook zwart geschilderd en daarna een laag Vallejo satijn vernis.

Ook de geleidingen aangebracht samen met het laatste stukje balsa. Dit stelt vermoedelijk een verdeelkast voor of een omvormer voor de door de zonnepanelen opgewekte elektriciteit.

attachment.jpg

Vermits het in huis onmogelijk was om het ding in zijn geheel te fotograferen dan maar de boel naar buiten gebracht.

attachment.jpg

attachment.jpg

De wind maakte duidelijk dat de Tamiya tape een goed idee was want geen enkel schroefdeel raakte los.

Voor de natuurliefhebbers:

attachment.jpg

Als de opdrachtgever het ding niet in huis wil kan hij het misschien nog gebruiken als vogelverschrikker.

Conclusie van deze bouw: blijf er af of maak het scratch maar gebruik zo weinig mogelijk items uit de kit.
De isomo schroefdelen moeten haalbaar zijn in balsa en zouden beter en vaster zitten indien de as door de schroefbladen zou lopen i.p.v. er onder.
De mast kan beter en sterker gemaakt worden mits gebruik van betere lastechnieken en een betere lasser/soldeerder dan ik ben.
De zonnepanelen zouden als echte decals moeten kunnen gedrukt worden en tenslotte zou het ook beter zijn indien de schijf uit aluminium zou bestaan i.p.v. deze levende vacu plastiek.

Ik ga dit model niet inschrijven in de wedstrijd "Model van het Jaar" maar je mag er zeker van zijn dat het mijn persoonlijk model van het jaar geweest is.
Nu enkel nog hopen dat de eigenaar er tevreden met is.

The End.
 
Isomo en aanverwante materialen zijn moeilijk te verlijmen, maar.... er bestaat een alternatief, een aloude lijm die reeds eeuwenlang werd gebruikt.... simpelweg "eiwit"!
 
Toch vind ik het eindresultaat niet slecht Erwin.
Vaak zien we zelf de kleinste foutjes die een leek waarschijnlijk niet ziet.
Maar je hebt weer veel geleerd van dit project en dat telt!

Al met al top dat je deze ondanks wat tegenslag hebt afgemaakt tot een mooi model.

Fred
 
Mooi werk, jammer van de stickers misschien, maar ga deze van 't weekend toch eens van dichter bekijken...
 
Inderdaad Erwin, zoals Fred schreef : dit resultaat is absoluut niet slecht te noemen.
Belangrijkste vind ik dat je van het hele project weer wat hebt geleerd.
Ik heb er jammer genoeg ook niet de plaats voor, maar moest de eigenaar hem niet willen...

Mark
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan