Hoofdsponsor

1/350 USS Fletcher Class Destroyer (Tamiya 1/350) [wip]

Machielske

Well-known member
Registered
Lid geworden
2 mrt 2011
Berichten
116
Hoi iedereen!

Na een lange tijd heb ik nog eens besloten om met schepen bezig te zijn. Gewoonlijk bouw ik tanks en vliegtuigen maar had zin om nog eens om te schakelen. Ik ga hiervoor rechtstreeks op schaal 1/350 beginnen omdat ik schaal 1/700 toch net iets te klein vind.

Ik ben helemaal niet gewend om schepen te bouwen dus alle tips en kritiek zijn meer dan welkom. Hoewel ik echter moet zeggen dat Lukas me al veel tips gegeven heeft.

Dit is de boxart:

attachment.jpg


De sprue's

attachment.jpg


De romp en het dek

attachment.jpg


De onderkant:

attachment.jpg


Alles al samengevoegd:

attachment.jpg


Het zijn toch wel kleine zaakjes

attachment.jpg


Al een dryfitje

attachment.jpg


De romp heeft zen kleurtje al:

attachment.jpg


En het dek is ook al gespoten (lijkt wat blauwer dan het int echt is )

attachment.jpg


Weeral een dryfitje:

attachment.jpg


Ziet er nog wat leefloos uit maar daar komt nog verandering in bij de afwerking

attachment.jpg


Bovenaanzichtje:

attachment.jpg




Ik ben momenteel bezig met stukjes stretched sprue de verankeringen van de hoofdmast in orde te brengen. Daarna komen de 4 decals (ja echt maar 4) erop. Vervolgens spuit ik er een laagje glossy erop waarna ik kan beginnen met ne wash enz..

Tot de volgende!
 
Laatst bewerkt:
Enkele opmerkingen, hints , tips en trucs zijn altijd welkom :-)
 
Ziet er goed uit Joeri!

[bedankt voor de eervolle vermelding! :D ]
 
Laatst bewerkt:
Leuk schip.
Komt er ook camo op de zijkant zoals op de boxart?
 
Leuk schip.
Komt er ook camo op de zijkant zoals op de boxart?

Ik had de keuze tussen gewoon effen of met de blauw/grijze camo vlekken. Mijn voorkeur gaat naar het effen patroon. Ik ben momenteel bezig met de wash en roestplekken. Daarna volgen meer fotos :-)
 
Een kleine update van het werk tot nu toe.
Heb de ene kant al in de wash gezet en wat gedetailleerder afgewerkt. De aflopende roestvlekken zijn ook te zien.

attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg



Hier zijn heel wat ervaren scheeps modelbouwers. Als er nog mensen zijn die nog goeie tips hebben ivm het nog iets gedetailleerder maken van dit schip, jullie raad is altijd welkom, jullie kritiek uiteraard ook! Ik heb om te beginnen dit schip zonder PE uitbreidingset gebouwd. Mijn volgende model zal PE en koperen geschutslopen krijgen. Deze zijn al besteld!

tot de volgende
 
De wash brengt al meer diepte in het model! Mooi :) met wat heb je dit gedaan?

Ps: ik zie net dat je geen waterlijn aangebracht hebt... is dit zo volgens de bouwinstructies?

Grtz
 
De wash brengt al meer diepte in het model! Mooi :) met wat heb je dit gedaan?

Ps: ik zie net dat je geen waterlijn aangebracht hebt... is dit zo volgens de bouwinstructies?

Grtz

Ik heb de wash zelf gemaakt lukas. Ik gebruik gewone zwarte plakkaatverf, verdund met water en het afwasmiddel Dreft. Neen idd de waterlijn is niet aanwezig, dit omwille van dat de verf die ik gebruikt heb niet goed dekte. ik trok de helft mee weg met de tape :-(
 
Hey,

Na ja wash nu een drybrushke of een microbeschildering aan brengen met een lichtere versie van je basisverf, zodat je nu de details naar boven brengt, overdrijf daar maar mee omdat het een zeer kleine schaal is. Bij het aanschouwen van het geheel zal dit niet overdreven overkomen dan.
Goed bezig man :);)
 
Bedankt Swaken!

Ik ben een beginnen op gebied van schepen dus het vergt heel wat werk en opzoekingen over hoe en wat je precies allemaal kunt doen om je schip zo echt mogelijk te laten lijken. Nu komen ze nog op een statiefje, op later vlak hoop ik dit op te waarderen naar een mooi diorama'ke!
Als je hints en tricks weet laat maar komen :-)
 
Hey,

Als je wil weten hoe het moet, laat het gerust maar weten, we sleuren je er doorheen zodat je de technieken onder de knie krijgt.
De bovenstaande technieken (drybrushing) zijn heel simpel uit te voeren maar brengen je model zoveel naar een hoger niveau dat je zelf zal verschieten, van wat je eruit gekregen hebt.
Een eerste techniek heb je al toegepast, namelijk een wash aanbrengen, de drybrush is even simpel.
Drybrushen is een techniek waarbij je verf aanbrengt door middel van 'droogborstelen' zoals de naam het zegt. Meestel drybrush je met een lichtere variant van je basisverf zodat de bovenliggende details naar voren worden getrokken. Zoals je nu een wash hebt gelegd zal deze techniek van drybrushen het tegenovergestelde doen. Met een wash leg je dieptes bloot, met drybrushen breng je hoogtes naar voor.
De techniek zelf is simpel en leer je in enkele minuten. Voor zij die de techniek niet kennen, dit is de uitleg,
- neem een lichtere variant van je basisverf met een platte borstel.
- veeg de platte borstel af aan een stukje papier/vod/vloeipapier,... zodat bij het afwrijven bijna geen verf meer afgaat van de borstel.
- veeg nu met de borstel van boven naar beneden toe, over je model heen. Je zult zien dat bij deze handeling verf komt op de hoger gelegen delen van je model waardoor je details een lichtere kleur krijgen. Stop met deze handeling wanneer je denkt dat het voldoende is.

Indien nog vragen, shoot :) ;)
 
Alvast al bedankt voor de tips swaken! Een vraagje over de drybrush techniek bij schepen. ik paste dit al toe op vliegtuigen en tanks maar bij schepen ligt het denk ik wat anders of ben ik mis? Is het de bedoeling dat ik de details zoals bv de patrijspoorten, deuren en luiken, ladders enz dmv deze techniek naar voor breng? Het is waarschijnlijk dan ook aan te raden voor een nieuw laagje vernis alvoor ik aan de drybrush begin?
 
Hey,

Indd, dit is de bedoeling. Alle opliggende details zoals deuren, patrijspoorten, luken, enz... dien je met deze techniek naar voor te brengen. Dit in combinatie met de wash die je gegeven hebt zal dat al heel anders gaan uitzien wanneer de drybrush is volbracht.

Uiteraard, steeds van boven naar beneden drybrushen, zodat de bovenkanten van de details worden opgelicht, gelijk de belichting in het echt zou vallen. Waarom laat ik je dit doen, omdat je dan later van tijd aan micropainting kunt doen welke eigenlijk op dezelfde basis is geschoeid maar dan ben je effectief aan het schilderen, maar eerst gaan voordat je loopt. Ik weet uiteraard niet welke je scills zijn inzake modelbouwen, maar ik geef de tips maar mee. :)

Een nieuw laagje vernis is zeker niet noodzakelijk als je begint met drybrushen. Als je al vernis hebt gelegd is het natuurlijk geen probleem. Ik persoonlijk leg vernis als het model volledig is afgewerkt.
Indien je tussenlagen wil leggen voor de zekering van je onderliggende kleuren kun je gebruik maken van vernis of klir, welke ik de laatste verkies. Klir geeft namelijk een zeer glad oppervlak die handig is bij het leggen van washes en verouderingstechnieken met olieverf en/of enamelverven.

Een tip ivm het nemen van foto's, maak dat je model volledig is belicht - zeker de kant die je op foto wilt vastleggen - voordat je foto's neemt, zodat we het model goed kunnen bekijken. :) ;)
Ik hoop dat je er al iets aan hebt.
Ik hoor het wel als je nog vragen hebt. ;)
 
Ok bedankt! Ik ben na een drukke tijd vandaag nog eens begonnen met de vorderingen voor dit projectje. ik zal zo snel mogelijk de fotos van mijn vorderingen hier neerplanten :-)
 
Dank je Lukas!
Kunnen jullie men foto's nog zien, want bij mij zijn ze niet meer zichtbaar ;-/
 
Dit projectje gaat even 2 weken stil liggen. Ik ben namelijk naar het buitenland voor men werk en kan het jammer genoeg niet meenemen hehe :P
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan