Hoofdsponsor

1/72 tigermeet ecr tigermeet [WIP]

Y

Yezhead

Guest
Noob alert!!

Ben vandaag begonnen met mijn eerste vliegtuig ooit te bouwen!
Eerst heb ik de toebehoren van de zetels geschilderd in 2 zelfgemixte tinten grijs. Worden dus niet de kleuren die het volgens revell moeten zijn maar mijn eigen creatie :)
Ben er nog niet aan uit welke kleur de zetel zelf zal krijgen . Misschien word het een soort zwart of wel rijd ik nog om een potje oker bruin! Wat denken jullie ?
Ook vroeg ik me af moet ik de verf weghalen waar er gelijmt moet worden of zal het zo ook lukken?
attachment.jpg
Is de foto zichtbaar?

Cheers
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Google eens naar Tornado Fighter Seats en in de afbeeldingen zal je de juiste kleuren vinden van de echte stoelen.
Moet er niet klop op zijn maar dichtbij is ook niet mis.
Beetje research kan nooit geen kwaad en schenkt uiteindelijk meer voldoening dan iets lukraak te verven.
Normaal gezien steek je eerst de zetel samen en verf je nadien. Gewone modelbouwlijm zal reeds geverfde delen ook wel verlijmen (natuurlijk altijd beter zonder verf) maar bij gebruik van superlijm geeft dat wel een probleem want die lijm verlijmt slechts de twee oppervlaktes en als dat toevallig geverft is dan heb je verf verlijmd en geen plastiek.
 
Ok Thanks Erwin ! Heb al wat zitten rondneuzen en heb al veel gezien maar niet 1 kleur dat ik heb :) zal deze namiddag eens naar de winkel gaan :)

Ah ok omdat ik bij mijn panzer wat problemen heb ivm met haperen met het penseel aan andere delen dus dacht zal het eens zo proberen :)

Ben echt een noob dus zal hier waarschijnelijk wel eens een domme vraag stellen voor velen maar wil het wel leren maar ken er voorlopig nog " niks nada nul rien " van ;)
 
Domme vragen bestaan niet domme antworden wel :)

De te lijmen oppervlaktes moeten schoon zijn van verf voor een beteren hechting, voor hele kleine onderdeeltjes die een andere kleur hebben kan je wel eens smokkelen 😄
 
Wat de lijm betreft, daar heb ik een tijdje geleden deze post over geschreven. Het is een overzicht van de verschillende lijmen die ik vaak gebruik, zelden gebruik en nooit gebruik.

Voor de pilotenstoel zou ik zelf liquid poly gebruiken, zoals voor bijna alle plastic onderdelen die aan elkaar moeten worden gelijmd. In dat geval zullen de oppervlaktes moeten worden schoongemaakt, omdat de lijm niet hecht aan verf.

Liquid poly is te koop in nagenoeg elke modelbouwwinkel. Wel eerst even mee oefenen op stukjes gietraam o.i.d. voordat je de lijm toepast op je model.
 
neem straks het stukje tekst eens door roy,thanks!
gebruik alleen lijm van revell voor het moment, heb er voor transparante delen en die met die naald.

heb wat van de verf weggekrast voor ik volgende stukken gelijmd heb.
bedankt voor de tips!
hierbij fotos van de stukken die ik geschildert heb en daarna gelijmd!
vind het redelijk goed gegaan, veel werk ingestoken :) dankzij jullie tips maak er tenminste iets van :)


attachment.jpg
attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zijn toch al zo ver geraakt!
Denk nu eerst wat te schilderen voor de raketten en wielen er op te zetten !
attachment.jpg attachment.jpg
Precies wat vuil aan de neus :(
 
Tamiya is gemakkelijk samen te bouwen, zonder veel moeilijkheden, maar ik denk dat revell deze enkel heeft in 1/72, niet op 1/35. Het 1/72 model is een pareltje... dat wel...
 
Dan schaf ik me deze aan nadat ik de tornado af heb!
Die Gaat gestaag vooruit! Eerst alles schilderen, Halfweg daarmee nu! daarna afwerken met de raketten en bommen en de decals! Moet ik die decal soft van revell kopen of kan ik gewoon revell lijm gebruiken voor de decals? Allesinds ni simpel voor een beginner als ik die Decals!
Volgende week de garage herinrichten zodat ik daar alle ruimte heb voor mijn nieuwe hobby :)
Wel geen electriciteit in de garage dus zal lampen op batterijen zoeken voor meer licht!
 
ik zou toch opteren indien mogelijk voor electriciteit, desnoods met een voorlopig verlengsnoer... batterijen en een paar uur knutselen bij voldoende licht... doubtfull, vooral op de lange duur...
 
zijn er geen decals meegeleverd bij de bouwdoos ? als dit wel het geval is is het de bedoeling dat je de decals uit snijdt en in een kommetje met lauw water legt. na een tijd zal de decal beginnen los komen van het papier, maar best niet te lang wachten. het is de bedoeling dat je dan het papier uit het kommetje haalt en de decal met een propere verfborstel van het papier op het vliegtuig aanbrengt. dan kan je met de borstel je decal op de juist plaats brengen, en als hij eenmaal goed ligt dep je het resterende water af met een doekje zodat de decal mooi op zijn plaats blijft liggen.
ik hoop dat dit volstaat wat uitleg over decals betreft, en anders vraag maar raak! :)
 
ik vermoed dat het deze kist betreft:

DSCF1636.jpg

of deze:

219-deckel.jpg

betreft, en dat zijn een hele hoop decals om mee te beginnen
 
het is de bedoeling dat je dan het papier uit het kommetje haalt en de decal met een propere verfborstel van het papier op het vliegtuig aanbrengt. dan kan je met de borstel je decal op de juist plaats brengen, en als hij eenmaal goed ligt dep je het resterende water af met een doekje zodat de decal mooi op zijn plaats blijft liggen.

Zo staat het inderdaad in de instructies.

Maar om een beter resultaat te behalen en frustraties te voorkomen, kun je beter eerst een laag glossy vernis spuiten en gebruik je Microset en Microsol of soortgelijke producten.

Ik gebruik zelf het volgende schema om decals te plaatsen:

1) Ontvetten.
2) Glossy ondergrond (gebruik bijv. glossy vernis of bep. soorten parketreiniger), laten drogen.
3) Decals zo precies mogelijk uitsnijden. Als je niet zo goed bent in snijden, kun je deze stap overslaan.
4) Elke decal afzonderlijk 20 seconden in het water laten weken (of net zo lang tot ze loskomen). Stuk voor stuk dus.
5) Microset aanbrengen op de plek waar de decal moet komen.
6) Decal aanbrengen met penseel.
7) Microset aanbrengen bovenop de decal; zorg voor perfecte positionering.
8 ) Met een al nat gemaakt wattenstaafje of doekje (dus niet met keukenrol) eventuele luchtbelletjes wegduwen van onder de decal vandaan, vanaf het centrum naar buiten.
9) Met een tissue het water opzuigen.
10) 5 minuten wachten. Microsol aanbrengen, vooral waar onder de decal nog een luchtbel zit.
11) Na een paar minuten met het penseel zacht aandrukken.
12) 5 minuten wachten en zo nodig de vorige twee stappen herhalen.
13) Met een haardroger de decal verwarmen om deze nog beter te laten aansluiten.
14) Laten drogen. Daarna: glossy vernis eroverheen weer. 24 uur laten drogen.

Op deze wijze zorg je voor visuele integratie van de decal in de achtergrond. Dat lukt overigens nog beter als je tussen stappen 13 en 14 een of twee ultradunne laagje verf over het geheel spuit.
 
Laatst bewerkt:
Ja is inderdaad deze tigermeet als hierboven afgebeeld! Zijn inderdaad een hele hoop decals ! Bedankt voor de tips!
Zag vandaag dat de verf wat afgeblakkerd is op de tornado! Heb nochtans goed ontvet met dreft en een primer gespoten maar blijkt biet voldoende geweest te zijn!? Heb ik iets gemist of overgeslaan? Heb al gezocht maar vond nergens een beter antwoord dan niet voldoende ontvet! Wat ik nochtans goed gedaan heb! Sorry voor al mijn simpele vragen maar ben echt een noob....
 
Simpele vragen bestaan NIET alleen simpele antwoorden als je iets niet weet dan is dat toch normaal dat je vragen stelt , alles ok hoor
Maar dat afbladderen heeft misschien te maken met de afplaktape die durven nogal eens erg hard kleven dan krijg je zulke zaken en Roy heeft daar een oplossing voor
De tape of stuk dat je gaat gebruiken even een paar maal op een stuk glas of iets zuiver hard kleven en er terug aftrekken zodanig dat de kleefkracht verminderd
Marc
 
Thanks coacke! Ja heb al zitten opzoeken hoe Het zou kunnen komen! bedankt! dit forum( jullie dus )helpen me enorm!

Het komt echter niet van de tape! Ik doe de tape altijd af terwijl de verf nog nat is! Maar bedankt voor de tip zal dit ook zo doen:)
Het is eigenlijk de primer die al loskomt en afblakkert! Zou dit misschien kunnen dat ik de eerste keer een te dikke laag gespoten heb ? De primer is nochtans geschikt voor kunstof! Misschien volgende keer een bus van revell of tamiya gebruiken !ook de waterverf van revell direct zonder primer blakkert af? Strange !!
Kan ik eigenlijk white spirit gebruiken om te ontvetten? Heb geen isopropyl in huis! Thanks maties!
Btw kan nie wachten om aan mijn volgende project te beginnen maar eerst deze mooi afwerken natuurlijk!
Wil ze ook wat grotere hebben in mijn volgende projecten! Daarom eens de 1/32 schaal proberen :)

Ivm de werkplaats! Mss dat ik deze enkel zal gebruiken om te schilderen / spuiten metadata vrouw lief er niet zo tevreden mee is dat er verf aan het tafelkleed plakte deze week :) lol moest toch een nieuwe op :)

Terwijl ik bezig ben nog een vraagje:)
Zag dat revell een klein airbrush apparaat verkoopt in de euroshop voor 109 euro dacht ik! Ik zie de reviews van dit alleen maar positief en denk deze aan te schaffen! Iemand ervaring met dit toestel ? Zoek even een linkje
 
Heel kort vanwege weinig tijd:

Alvorens te primen kun je eens proberen licht op te schuren. Dan krijgt de primer wat grip.

Over airbrush, zie deze post.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan