Hoofdsponsor

1/48 Tamiya Mitsubishi A6M5 reisen aka zero

Mooie resultaten en elk oog ziet het anders anders.
 
Knap werk.
Het spuitwerk is helemaal geslaagd.
 
Prachtig werk...

die loskomende verf werd ook deels bepaald of het een toestel van de marine of de landmacht was. Die hadden elk hun eigen soort verf enz...
 
Mooi verweringswerk, wou dat ik dat ook kon

Greetzzzz Modest.
 
Ik vind dat je heel mooi verfwerk aflevert. Ook het weatheren is heel goed gedaan. Alleen, heb je mijns inziens op de onderkant toch wel iets overdreven (je geeft het trouwens zelf ook aan...). Dat het oog ook wat wil, daarin heb je zeker gelijk maar de onderkant van het vliegtuig mocht toch iets minder zijn. Voor de rest een mooi model tot hiertoe. Succes verder.
 
Volgende stap wordt dan een rondje chipping, dit wil ik subtiel houden, want hoewel men vaak denkt dat Japanse verf loskwam alsof het niet deftig werd aangebracht, bleek dit in de praktijk niet zo vaak voor te komen.
Eigenlijk kwamen alle variaties voor, voor zover mij bekend van foto's. Er gaan inderdaad verhalen rond dat zodra zo'n Japanse kist voor het eerst opsteeg en er iets te veel wind stond, de lak bij wijze van spreken al begon af te brokkelen. En inderdaad zijn er vliegtuigen die de helft van hun verflaag kwijt zijn. Maar het tegenovergestelde bestaat ook. En.. ooit moet er toch sowieso verf op gezeten hebben, dus je hebt altijd een scenario waar je je op kunt baseren.

Ik vind dat je snel en mooi, effectief dus, te werk gaat. Het resultaat is tot nu toe prachtig.
 
Prachtig werk...

die loskomende verf werd ook deels bepaald of het een toestel van de marine of de landmacht was. Die hadden elk hun eigen soort verf enz...
Ik denk dat het eerder met weer/luchtcondities te maken heeft. De Zero is een vliegtuig van de van Keizerlijke Marine. In de zilte zeelucht in de Pacific zal het zowiezo zwaarder geweest zijn om de verf netjes te houden. De Ki-43 bv zal hier minder last van gehad hebben, aangezien de luchtmacht niet in de eilanden in de Indische oceaan opereerde.

Ik vind dat je heel mooi verfwerk aflevert. Ook het weatheren is heel goed gedaan. Alleen, heb je mijns inziens op de onderkant toch wel iets overdreven (je geeft het trouwens zelf ook aan...). Dat het oog ook wat wil, daarin heb je zeker gelijk maar de onderkant van het vliegtuig mocht toch iets minder zijn. Voor de rest een mooi model tot hiertoe. Succes verder.
Merci. Qua dat overdrijven, dat heb je alles nog niet gezien vrees ik :biggrin: . Klopt wel dat het persoonlijke smaak is. Ik probeer een model interessant te maken, eerder dan realistisch. De kans dat men een vliegtuig zo vuil liet worden was eerder klein (ook al omdat het luchtweerstand en dergelijke verandert) maar ach, in ons hoofd is alles mogelijk. ^^

Eigenlijk kwamen alle variaties voor, voor zover mij bekend van foto's. Er gaan inderdaad verhalen rond dat zodra zo'n Japanse kist voor het eerst opsteeg en er iets te veel wind stond, de lak bij wijze van spreken al begon af te brokkelen. En inderdaad zijn er vliegtuigen die de helft van hun verflaag kwijt zijn. Maar het tegenovergestelde bestaat ook. En.. ooit moet er toch sowieso verf op gezeten hebben, dus je hebt altijd een scenario waar je je op kunt baseren.

Ik vind dat je snel en mooi, effectief dus, te werk gaat. Het resultaat is tot nu toe prachtig.
Later tijdens de oorlog kwam dit inderdaad meer voor wegens tekorten, zowel qua tijd als grondstoffen/materiaal. Maar die echt extreme gevallen kwamen toch minder voor dan we in het modelbouwwereldje zien. But then again: maakt een model wel interessant natuurlijk als het goed gedaan is. We mogen trouwens ook niet vergeten dat we het hier over de Japanners hebben, en ik kan me moeilijk voorstellen dat die hun voertuigen zo slecht onderhielden, zowel mechanisch als exterieur ^^

Dankjuwel wel allemaal voor de reacties trouwens, altijd leuk om te lezen.

Ondertussen staan we weer een paar stappen verder. Eerst heb ik de voor- en achterkant van de canopy op z'n plaats gelijmd. Ik heb dit met Micro Kristal Klear gedaan. Voordeel is dat het doorzichtig opdroogt en dat je eventueel gemorst product met wat water kan verwijderen. Heb je ook geen kans op dampvlekken op het glas, iets wat je met secondenlijm wel kan voorhebben (De middensectie is nog niet vastgelijmd).

Daarna was het tijd om de verf wat extra interessant te maken. Het 'chippen'. Ik begon met roodbruine verf aan te brengen als basis. Simpelweg omdat deze vliegtuigen in de roodbruine verf stonden. Iets wat vaak vergeten wordt.



Daarna werd de binnenkant van de paintchips ingekleurd met Flat Aluminium van Ammo.

Het landingsgestel werd wat extra gedetailleerd door de remleidingen aan te brengen, en daarna een stoflaagje op de wielen en de lagere delen.

Vlekken achtergelaten door de uitlaatgassen mogen ook niet ontbreken. Hier heb ik het eerder wat subtiel proberen houden. Het is een verdunde mengeling van zwart en roodbruin van Tamiya


Deze mengeling werd ook hier en daar op paneellijnen aangebracht als artificiele schaduw

Zelfde bij de onderkant. Aan het uiteinde van de rechtervleugel (op de foto rechts) ging het wat mis, om de een of andere reden wou de airbrush niet meer mee en het gevolg is dat deze mix vlekkerig en iets te dik op het model kwam. Maar dit gaan we nog wel trachten recht te zetten. Foutjes horen er nu eenmaal bij. De externe benzinetank is trouwens ondertussen ook aangebracht en verweerd zoals je kan zien.

De groen en rode lampjes op de vleugels zijn in hun respectievelijke kleuren geverfd (groen en rood).
Met de wingtip lampjes liep het mis. Alhoewel ik in mijn achterhoofd hield dat ik zeker de juiste kleur aan de juiste kant moest aanbrengen liep het mis. Ik vond de lampjes slecht passen op de vleugel uiteinden en ik begreep niet hoe een Tamiya hier de bal mis kon slaan. Nadien heeft een collega modelbouwer me er opgewezen dat ik ze verkeerd heb aangebracht. De groene zit aan de verkeerde kant, net zoals de rode. Echt een Homer Simpson "d'Oh" moment :cautious::-p. Dat moet dus nog gewijzigd worden.
De kanonnen op de vleugels en de pitot tube zijn ook op hun plaats.


Bon, het einde nadert. De navigatielichten dus van kleur wijzigen, de verwering aan de onderkant nog rechttrekken en de antennedraad aanbrengen en deze Reisen kan dan opstijgen naar de Pacific ^^
 
Mooi gepresenteerd en vind het echt wel mooi werk.
Die piloot erin vind ik een geweldige meerwaarde en geeft het ook meer leven.
 
Dat ziet er al een mooi afgeleefde Zero uit.

Met de navigatielichten heb ik dat ook al voorgehad :ROFLMAO:

Grtz.

Luc:cool:
 
Mooie verwering en knap model geworden.
Of alles perfect klopt met de realiteit is voor mij niet altijd een must, of het er realistisch uitziet vindt ik dan belangrijker... en dat is hier zeker het geval ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan