Hoofdsponsor

1/48 SU122 vs pantherturm (Tamiya)

mad ice

Well-known member
Registered
Lid geworden
14 jan 2010
Berichten
421
Beste collega bouwers,

Na een enige tijd van "passief" op het forum aanwezig te zijn, is het terug tijd voor nog eens een verslagje.
De reden waarom ik geen stap-voor-stap- verslag maak is vrij simpel: te weinig tijd. Ik heb een drukke job + gezin en de weinige vrije tijd die nog rest wil ik ten volle besteden aan modelbouw ipv forumupdates.

Dit diorama is tot stand gekomen nadat ik reeds de SU-122 gebouwd had en ik in het bezit kwam van een half gebouwde Panther-tank. In één of ander boek las ik over de Panzerturm en het idee om er een dio-tje rond te bouwen kreeg stilaan vorm.

attachment.jpg

Alles is schaal 1/48 en Tamiya (tanks + figuren + accesoires)
De hulzen van de Panther zijn gedraaide koperen exemplaren (dienen dus niet meer geschilderd te worden)
Alles wat je ziet van het straatgedeelte is scratch-build met behulp van archtitectenkarton. De straatstenen + bakstenen die los liggen zijn hier ook uit vervaardigd. De betonnen basis van de pantherturm bestaat ook uit architectenkarton die wat afgerond werd met schuurpapier. Nadien volgde een laagje plaaster om een betonstructuur te krijgen. De straatstenen zijn geschilderd met grijze Humbrolverf als primer. Deze mag in een dikke laag aangebracht worden omdat het architectenkarton een groot absorberend vermogen heeft. Daarna werden met behulp van Vallejo-verfjes de stenen in verschillende grijstinten geschilderd.
Voor de rest werden wat drums + jerrycans uit enkele Tamiya-setjes gebruikt.
De verwering gebeurde d.m.v. diverse pigmenten (MIG en Vallejo)

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Mooi hoor, ik vind die Ruskie met de panzerfaust wel een leuke toevoeging :)

Jammer dat er geen volledig verslagje van is, maar ik ken je probleem, ik zit in dezelfde situatie, dus updates komen er bij mij ook maar mondjesmaat bij, en dan is er intussen al het één en ander veranderd aan het model natuurlijk...:8
Hopelijk vindt je bij je volgende project iets meer tijd om iets te posten ;)
 
Mooi resultaat man, tof dio.
Bij mij was ook die Rus met die panzerfaust opgevallen.
 
Knappe dio, mooie die foto met de zon.

Grtz Bart.
 
ik weet niet wat ik er moet zegen ik vind er niets verkeerd aan je moet het maar kunnen een woord prachtig .
gr dirk d
 
Hey,

Heel knap stuk man, gewoon prachtig.
Enkel een kleine vraag / opmerking, heb je de binnenkant van de lege hulzen zwar gemaakt, dit vanwege het verbrande kruit aan die binnenkanten. Het zijn mooie exemplaren, vandaar eerder mijn vraagje ;-
 
@ swaken, wat de hulzen betreft: ik heb dit zo gelaten. Had dit eerst geprobeerd met pigmentpoeder maar dit hecht slecht op het koper. Vandaar dat ik het maar zo gelaten heb. mocht er iemand tips hebben om dit toch te verwezelijken (roetafzet op lege huls) dan mag je dit gerust laten weten.
 
@ swaken, wat de hulzen betreft: ik heb dit zo gelaten. Had dit eerst geprobeerd met pigmentpoeder maar dit hecht slecht op het koper. Vandaar dat ik het maar zo gelaten heb. mocht er iemand tips hebben om dit toch te verwezelijken (roetafzet op lege huls) dan mag je dit gerust laten weten.

Mischien eens proberen met een brandertje ze wat zwart maken en dan licht bewerken met een vernis.......tis maar een idee zele....:wub::wub::wub:
 
Swa, had dit al geprobeerd maar dan met een kaars. De huls boven een brandende kaars houden. Dan verwacht je normaal gezien roetafzetting maar toch niet echt het gewenste resultaat verkregen.
 
Swa, had dit al geprobeerd maar dan met een kaars. De huls boven een brandende kaars houden. Dan verwacht je normaal gezien roetafzetting maar toch niet echt het gewenste resultaat verkregen.

Ook niet met pigementpoeder of Pastelkleur fijngemaakt...er moet wel een oplossing voor zijn...zeker weten...;););)
 
klein stukje afvalsprue in de huls stoppen, met een tangetje je huls boven de gaspit van je fornuis houden en presto :wink:

polystyreen roet behoorlijk dus als dat verbrandt aan de binnenkant van een huls dan zou dat de boel mooi zwart moeten maken.


....maar je kunt natuurlijk ook gewoon een kwast volladen met zwarte verf, deze in de huls steken en als de boel droog is de buitenkant van de huls -wanneer nodig- even met een doekje en wat oplosmiddel weer schoonpoetsen:P
 
klein stukje afvalsprue in de huls stoppen, met een tangetje je huls boven de gaspit van je fornuis houden en presto :wink:

polystyreen roet behoorlijk dus als dat verbrandt aan de binnenkant van een huls dan zou dat de boel mooi zwart moeten maken.


....maar je kunt natuurlijk ook gewoon een kwast volladen met zwarte verf, deze in de huls steken en als de boel droog is de buitenkant van de huls -wanneer nodig- even met een doekje en wat oplosmiddel weer schoonpoetsen:P

Dit vind ik nu weer een hele goede oplossing...toppie Grendel.......;););)
 
Grendel, fantastisch idee! zal ik zeker eens testen! Ik hou jullie op de hoogte!
 
mooi diorama geworden. Zowel qua compositie als van verhaal en afwerking.

In verband met het roet van een kaars, dit durft nogal eens veranderen van kaars tot kaars dacht ik (afhankelijk van de producten die ze bijvoegen. Theelichtjes zouden de truck moeten doen.

Wel benieuwd wat de tip van Grendel oplevert.
 
Laatst bewerkt:
Bart, thx voor de tip van de theelichtjes. Ik zal dit weekend eens wat experimenteren met kaarsjes... Ik hou jullie op de hoogte! Ik ga alvast een kaarske branden!
 
de theelicht-methode van Silenoz bleek nog het best te werken. Direct resultaat! wel moet je de huls in het topje van de vlam houden, dan krijg je roetaanslag.

foto's van het resultaat:

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Prachtig resultaat.........;);).......en blijft het er goed op zitten of ga je het nog fixeren met vernis of zo....;)
 
Swa je moet wel voorzichtig zijn want als je er nog maar lichtjes tegenzit, is de roet direct weg. Ik ga niet meer fixeren met vernis omdat ik bang ben dat er dan een doffe schijn komt op de hulzen. Ik laat het gewoon zo.
 
OK maatje....bedankt voor de tip.............
 
Mooi dio geworden, Mad Ice !

De verwering van de straatsectie is toppie.

Groeten Rik
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan