Hoofdsponsor

1/32 Spitfire Mk V Hasegawe [!]

Mooie oplossing om die led te camoufleren...
 
Dat gaat voortvarend hier Pascal. Ik heb wel de indruk dat er tamelijk veel plamuurwerk aan te pas komt. Is dit omwille van de (gebrekkige) pasvorm van de kit, of omdat je zaken wil verbeteren aan het model ? Ik ben zelf altijd blij als al die brol rond de wonde er weer afgeschuurd is.
 
Thanks guys ^^

@ GUnit : er is inderdaad héél veel plamuurwerk aan :angry: Een deel is om fouten van de kit weg te werken (panellines die er helemaal niet horen te zijn en details die niet bij dit type Spit horen). Maar het meeste plamuurwerk komt door de veranderingen die ik heb aangebracht.

Ondanks de voorbereiding en het opzoekingswerk dat ik heb gedaan vóór ik met de bouw ben begonnen, heb ik toch een aantal dingen gemist, en die moeten dan nu (met een hoop extra werk) aangepast worden.

Toen ik met de bouw van deze Spit begon, dacht ik wat kleine details toe te voegen, en de panellines te scriben, maar ondertussen is het een flinke verbouwing geworden :8

Maar zo langzaam lukt het wel, ik leer een hoop bij (ken nu bijna elke cm van de Mk Vb Spit ^^), en de volgende Spit op deze schaal zal dan ook wat vlotter gaan.

Nog een klein beetje extra info : Deze Spitfire AB910 heeft 2 maal gevlogen op D-day, van 0945 tot 1215 met piloot F/O G.B. Lawson, en van 2200 tot 2359 met piloot P/O H.C. Nicholoson, beide vluchten waren patrouilles boven de stranden.

Groeten, Pascal "Wet Sellery"
 
Vandaag helaas geen foto's :(

Heb flink wat geschuurd met water en schuurpapier, maar het is een stuk makkelijker om een panelline te scriben, dan er een dicht te plamuren en schuren.
Morgen eens een testje doen met Tamiya putty vermengd met lijm, om een wat stevigere dichting te krijgen.

Groeten, Pascal "Wet Sellery"
 
je blijft me verbazen wat je allemaal met dit ding doed petje af hoor ik volg instilte mee van de werkzaam heden .
 
Een kleine update, maar wel het resultaat van vele uren werk.

De kit heeft 10 ronde inspectie-luikjes aan de onderkant van de vleugel, gemaakt met opliggende panellines. Maar de 1/1 Spit heeft er 18, dus heb ik ze allemaal gescribed. Daarvoor gebruik ik een naald, en zo'n lat met rondjes :



De 18 luikjes gescribed, en 4 gaatjes per luikje geboord :



Om de gaatjes allemaal op dezelfde plaats te krijgen, heb ik een malletje gemaakt :



En met het malletje kan ik dan de gaatjes aftekenen, en boren :



De tweede wielbak heeft ook een plastic strip gekregen. Dit ging al een stuk makkelijker dan de eerste (daar kwam de strip telkens los omdat ze in die ronde vorm geplooid was) Om de strip goed vast te zetten tijdens het drogen van de lijm, heb ik een plastic dopje gebruikt, daar tape ronde gedraaid tot het de juiste diameter had. Dan de strip in het gaat lijmen, en de dop erin drukken tot de lijm droog is :



En door het vele schuur- en plamuurwerk, begint het er stilaan netjes uit te zien. Als voorbeeld de naad van de radiator :



Voor het plamuren / schuren, heb ik zoals steeds de plamuur van de Action gebruikt, maar dit keer nat geschuurd met water. Dat gaat heel makkelijk, soms zelfs te makkelijk omdat de plamuur een beetje "oplost" door het water.

Groeten, Pascal "Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
Toch raar dat de kleinste dingen het meeste tijd opslorpen hé :D Knap opgelost weer zenne 8)
 
Pascal, :)

Heel knap werk, ben sprakeloos,... 8)8):O:wub:
 
elke keer ik hier kijk valt men mond open en moet ik men toetsenbord afkuisen.
Kan hier wel wat bij leren.

Mark(ske)
 
Selderken, alles goed jongen? Voel je je nog ok? :laugh::laugh::laugh::laugh:

Ik heb het nog gezegd dat straks dit model nog echt zal kunnen vliegen en ik zie dit meer en meer te gebeuren. :D:D


Echt prachtig werk en het is een waar genot om dit hier te kunnen volgen. ;)




Droop
 
Thanks guys ^^ ,

Ik dacht dat de onderkant van de vleugels - op wat kleinere werkjes na - bijna klaar was, maar er moeten toch nog wat details aan toegevoegd worden :

De rolroeren van de kit hebben geen detail. :



Dat kunnen we natuurlijk niet zo laten, dus maar weer aan de slag met de naald en de panelscriber (is nog niet klaar) :



De oliekoeler had al eerder een "schotje" gekregen zodat ge er niet meer kunt door kijken. En het gat is een flink stuk groter gemaakt :



Hier komt nog een dopje op waar ik wat gaas in heb gelijmd. Om dit gaas gelijk met de achterkant van het dopje te krijgen heb ik een boortje genomen dat een heel stuk groter was dan het gat, en op die manier een "steuntje" geboord, waar het gaas in ligt :



Dryfit, ziet er wel leuk uit hé :



Na 4 rondjes plamuren en schuren, is de rail van de canopy nu ook netjes glad :



Effe dryfitten met een windscherm ... Jawel past mooi :) :



Nog een paar dagen doorbijten en dan hoop ik dat de vleugels klaar zijn.

Groeten, Pascal "Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
Pascal, deze gaat ge toch meebrengen op 12 september hé?
In een glazen kistje of zo met een bodyguard ernaast. ^^
 
Pascal, deze gaat ge toch meebrengen op 12 september hé?
In een glazen kistje of zo met een bodyguard ernaast. ^^
En steek het zeker niet in Dominiek z'n pollekes want die gooit graag met modellekes. :laugh::laugh::laugh:



Droop
 
En steek het zeker niet in Dominiek z'n pollekes want die gooit graag met modellekes. :laugh::laugh::laugh:

Droop

Jaja, die gooit graag van de modelles met 2 benen en hoge hakken over zijn schouder zeker ? :laugh::laugh:

On-topic : Ik zal de Spit meebrengen, naar Kalmthout, maar ik denk niet dat ze dan al klaar is.

Groeten, "Wet Sellery"
 
Soms zit ge dagen te denken om een oplossing te vinden, en dan ineens lukt het bijna vanzelf :)
De vloer kon eindelijk in de romp bevestigd worden, maar het was een probleem om hem te lijmen. Het messing wou niet echt goed hechten op het plastic.
Dan maar een stuk afval plastic genomen en de vloer op zijn plaats geklemd. De "steuntjes" waar de plastic strip op gelijmd is, dienen om de originele vloer van de kit op te bevestigen :





Bijkomend voordeel is dat deze plastic strip een beetje bol staat. (Niet te zien op de foto's, maar in het midden steekt de strip een goeie 5 mm boven de messing vloer uit) Wanneer de romp op de vleugels wordt gezet, duwt de strip de onderkant van de romp een klein beetje uit elkaar, zodat er nauwelijks nog kieren tussen de overgang van de romp en vleugels zijn. Leuk hé ? Had ik maar wat vaker van die goeie ideeën :(

En voor de rest is het schuren en plamuren, hier ben ik jammer genoeg nog een paar dagen mee zoet :



Groeten, "Psst, It is I, Leclair"
 
Laatst bewerkt:
Blijf hier met verbazing volgen.
Doe zo verder zou ik zeggen.

Erik.
 
Ik sluit me graag bij de vorige twee sprekers aan :D
Geweldig werk Pascal!

Groeten, Rinie
 
Hey hey Pascal,

zo heel af en toe kom ik op mijn zwerftochten in de modelbouwsites iets tegen waar ne mens met zetel en al achterover van slaat... wel, jouw bouwkunsten en je daaraan gekoppelde engelengeduld heeft mij twee keer achterover doen slaan... Jongen, jongen wat is dit schitterend. Met jouw talent zou je warm gemaakt moeten worden om in de RC-wereld een 1/5 of een quarterscalemodel te bouwen...

En zeggen dat ik jouw draadje bij toeval ontdekt heb op het Nederlandse forum, waar ik dan las dat je je bouwverslag eigenlijk maakt naar aanleiding van de D-day groepsbouw hier op ons eigenste forum. Het beste van het beste was mij hier ontgaan...:-$
Vanaf nu volg ik jou hier elke dag...

Heligroeten,

Nick
 
Mijn modelbouwbijbellink

Zoals ik hier vannacht reeds schreef kom je ook in de RC-wereld af en toe eens iemand tegen die bouwt zoals Pascal.

Om jullie en vooral Pascal, helemaal zot te maken post ik hier dan maar de link van het beste (na onze Pascal natuurlijk cute)wat ik ooit ben tegengekomen op modelbouwvlak...

"41 Sniper" SBD-5 Dauntless by Tom Pierce

Neem enkele uurtjes de tijd en bekijk en lees dit ne keer van begin tot eind.
Geniet en huiver... een triller heeft er niks aan... (meer vertel ik niet)

Heligroeten,

Nick

PS Ook Droop zal hiervan genieten, want ergens in Tom Pierce zijn verslag staat er een hele uitleg over het verweren en realistisch maken van Action Figures...
 
Wow, wat een prachtige Dauntless :O
Ontzettend jammer dat het toestel na al dat werk slechts 4 minuten heeft gevlogen. Er is jammer genoeg niet veel heel gebleven, dé reden waarom ik (althans voorlopig ^^) mijn vliegtuigen veilig aan de grond houd.

Bedankt voor de link Nick

Groeten, "Wet Sellery"
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan