Hoofdsponsor

Anders / onbekend Spaans fregat uit 1777, "Santa Leocadia "

Mooi.... en nu ga ik eerst eens vlug op hun site checken.....
 
En... al iets gevonden dat in de smaak valt, Dominiek ? :laugh:

Kleine update, ik ben de hele dag bezig geweest met snijden en plakken, en momenteel staan er nu al 13 van die spantjes op het dek... nog 7 te gaan.
Wel heb ik ondertussen ontdekt dat ik een foutje gemaakt heb, het was blijkbaar de bedoeling dat die witte rechthoekjes uit het dek verwijderd waren vooralleer het dek geplaatst was. Daar is het nu te laat voor, voor zover ik kan zien is het enige gevolg van deze fout, dat de spanten nu een halve millimeter te hoog komen. Dat zal veronderstel ik, niet al te erg zijn.
 
Alle spanten aan bakboordzijde zijn nu geplaatst. Om toch eventjes de sleur te breken (er moeten er nog 4 aan stuurboord komen), heb ik ondertussen een eerste stuk van de bovenbekleding aangebracht.

SL045.jpg

PS : het statiefje dat je ziet is maar een voorlopig iets, dat zal later vervangen worden door een houten exemplaar.
 
En de bakboordverschansing, enfin de eerste laag ervan, is ondertussen helemaal aangebracht.

SL047.jpg

SL046.jpg

Hier heb ik ontdekt dat m'n romp ongeveer 3mm korter is dan de verschansing, waardoor ik de binnenste verschansing een beetje zal moeten aanpassen om de gunports goed uitgelijnd te krijgen.
Dit verschil is ongetwijfeld te wijten, aan het gemengd bebruik van fotokopies en originelen.
 
Dancooper@Hier heb ik ontdekt dat m'n romp ongeveer 3mm korter is dan de verschansing, waardoor ik de binnenste verschansing een beetje zal moeten aanpassen om de gunports goed uitgelijnd te krijgen.
Dit verschil is ongetwijfeld te wijten, aan het gemengd bebruik van fotokopies en originelen.


Dany,wilt dit dus zeggen ...het versschil in dikte van matriaal van origineel ten opzichte van kopie's......of een fout gelopen in de kopie's.......

:$:$:$
 
Inderdaad, Swa, fotokopies, zijn niet altijd perfekt dezelfde afmetingen als het origineel, het hoeft niet veel te verschillen, om toch een foutje te hebben.
Maar, we zullen er gewoon het beste van maken.
 
Zo Dan, je hebt het tempo er stevig in!
Zo heb je alleen een stapeltje papier en even later staat er een half Spaans fregat ;)

Het ziet er prima uit!

groeten, Rinie
 
Dat tempo is er helaas voor het ogenblik uit :(
Ben ik nu eens thuis, heb ik ongeveer 20 uur geslapen vandaag... de griep heeft toegeslagen :tongue:
 
Bah, da's vervelend.
Van harte beterschap gewenst Dan!

groeten, Rinie
 
Als de verbetering morgen even goed is als vandaag, zal ik morgen een poging doen om het materiaal ter hand te nemen :)
 
Het lichte gevoel in het hoofd is een beetje beter, ook het concentreren gaat al wat beter, en het feit dat ik vannacht blijkbaar gezweet heb als een paard zal het genezingsproces wel bespoedigen.

Dus...

Vanmorgen het materiaal ter hand genomen en de eerste 4 gunports gemaakt. Deze gunports zullen in combinatie met de binnenbekleding een steunende funktie hebben tov van de buitenbekleding.
Echter, evenals bij een houten model, vervolgt elke onnauwkeurigheid je bij elke stap. Met als gevolg dat de opening van de binnenbekleding niet samenviel met die op de buitenbekleding.
Nu had ik twee opties, ofwel de binnenbekleding aanpassen (iets moeilijker), ofwel de openingen van de buitenbekleding aanpassen.
Ik heb gekozen om de binnenbekleding aan te passen, omdat de buitenste laag van de buitenbekleding anders helemaal niet meer zou passen.

Enfin, ik geloof dat er hier nogal wat fotoverslaafden zijn, dus hier alvast een tweetal shots (^^)

SL049.jpg

SL048.jpg
Op de laatste foto kan je duidelijk zien aan de lijn op het karton hoeveel de opening verlaagd moest worden om te passen.
 
dany,....kiezen voor de moeilijkste oplossig getuigt van finesse en doorzettingsvermogen......maar die versteviging (kan het niet goed zien) is dat met hout gedaan...???..............:dry::dry::dry:
 
Alles is voor het ogenblik nog steeds papier en karton Swa :)
 
Ga je die randjes wit nog bijwerken? Of is dit in het echt wat moeilijker te zien. Ik snap dat dit een macro foto is en dus alles flink groot is in beeld.
 
Ga je die randjes wit nog bijwerken? Of is dit in het echt wat moeilijker te zien. Ik snap dat dit een macro foto is en dus alles flink groot is in beeld.

Door m'n aanpassingswerken aan de binnenbekleding, zal ik niet anders kunnen dan de hele binnenbekleding te gaan schilderen, dus die randjes komen dan vanzelf wel in orde, Rik.
 
Okee, bedankt, het had ook gekunt dat je hier nog iets over heen plakte.

Maar ik bedoel ook de vouwrandjes. Dus daar waar het beschadigd is door het vouwen en daar waar je een eindje hebt. Dus waar je eindigd met het onderdeeltje. En daar waar je tegen de kopse kant van het papier aankijkt. Moet je dat dan schilderen?
 
Maar ik bedoel ook de vouwrandjes. Dus daar waar het beschadigd is door het vouwen en daar waar je een eindje hebt. Dus waar je eindigd met het onderdeeltje. En daar waar je tegen de kopse kant van het papier aankijkt. Moet je dat dan schilderen?

Ja, inderdaad, wanneer je op de kopse kant van het karton aankijkt, is het natuurlijk best dat je dit schildert, dit kan je bijvoorbeeld op de vorige pagina zien bij de foto's van de kajuit, waar je anders zowel op de hoeken, als op de rand van de deuren, het karton kan zien. Een alternatief is eventueel strips te gaan snijden uit fotokopies, dan heb je vrijwel hetzelfde kleur.
Bij de kopse kant van het gewoon papier, volstaat het eventueel om deze rand eens langs een kleurpotlood te halen, dit hoeft niet perse een identiek kleur te zijn, als het maar gelijkend is.
 
Is het zo niet gemakkelijker , mooiere hoeken en je moet niet perfect op lengte snijden !!

1_SL049.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan