Hoofdsponsor

1/35 SOMUA S35 Belgium may 1940

ERVARING
Steeds weer bijlerend en zoekend
BOUWWIJZE
uit de doos
BOUWBUDGET
.
BOUWSTATUS
start op 08/01/24
COMMENTAREN
steeds welkom
Gelukkig kan je de bakken verwijderen en kan je op deze manier ook gemakkelijker aan de riempjes. Hoe dan ook, dat zal voorzichtig verfwerk worden. Succes.
 
Mooi gespoten Pascal. Best wel indrukwekkend zelfs.
 
Altijd interessant, een nieuw dioramaproject van Pascal. Het ziet er al mooi uit met oog voor detail en waarheidsgetrouwheid.
 
Vandaag begonnen met eerste figuur.
Zeer mooi figuur maar toch een paar opmerkingen.
Het getuig van het paard ontbreekt gedeeltelijk wat lastig is.
Dus maken we het zelf.
De militair heeft een riem voorzien voor wapen maar daar stopt het.
Weet niet hoe zij dit bedoelde maar het klopt niet en zal wat anders verzinnen aan die riem
De beugels zijn niet echt sportief om aan te brengen en is een operatie geworden.
Foto's zeggen meer.

P1170008.JPGSchermafbeelding 2024-01-17 183848.png
P1170001.JPG

P1170002.JPG

P1170004.JPG

P1170005.JPG

P1170007.JPG
 
Ik zou durven beweren mooi opgelost (y) (y) (y)
Is een vrij jonge firma en er is nog lucht naar boven, maar ze vullen een nis in de markt wat ik zeer begroet.
Misschien ontbreekt het wapen gewoon in de doos ?
 
Heel goed opgelost.
Wat mij ook opvalt is de patroongordel rond de hals van het paard, nog nooit gezien.
 
Misschien ontbreekt het wapen gewoon in de doos ?
Zit er wel bij maar geen enkele manier om het op zijn rug te bevestigen.
Volgens wat ik zie is het ook fout geschouderd en zou het lastig zijn voor uw rug.

P1180001.JPG
Wat mij ook opvalt is de patroongordel rond de hals van het paard, nog nooit gezien.
Ik ken te weinig van de uniformen van de Fransen maar na uw opmerkingen eens wat verder gekeken.
Het is inderdaad iets meer uit ww1 en ben op zoek of er in het begin van ww2 er nog gebruik van werd gemaakt.
Wat zou kunnen ?.
 
Mooie toevoegingen aan het paard.


Zitten suikerklontjes in die gordel :unsuree: :LOL:
 
Pascal, surf eens naar fr.wikipedia.org en zoek dan “Cavalerie Française pendant la seconde guerre mondiale”.
Daar staat een foto van een Franse cavalerist te paard in 1940. Blijkbaar geen munitie bandelier rond de hals van het paard.

Maar eerlijk gezegd zou ik het mij niet aantrekken en de moeite niet doen om deze bandelier te verwijderen . Het is oorlog en dan zie je dingen die normaal niet mogen.
 
Erwin: De info hier omtrent is ook weer zeer zuinig op het net maar heb toch en drie tal foto's gevonden waarvan 1 in een museum.
Dit is dan en huzaar (1939-40) maar de patroongordel is anders.
Dan nog een van een koloniale eenheid in Frankrijk 1940 en die gordel is nog van ww1 zoals deze .
Daarom vind ik het wel de moeite om de verandering te maken want dit gaat mij blijven achtervolgen.
Wat ik wel geleerd heb is dat inderdaad er nog uniformen van ww1 gebruikt werden tijdens begin ww2.
Zelfs nog de blauwe uniformen.
Intussen heeft de somua zijn decals gekregen met ook de foute die je toch bijna of niet meer zal zien op het diorama.

P1180014.JPG

P1180015.JPG

P1180002.JPG

P1180003.JPG

P1180006.JPG

P1180005.JPG

Deze decal is fout want paard zou naar voorkant moeten gericht zijn.

P1180007.JPG

Dat het nog zo blinkt is omdat er gloss vernis op zit die later mat word gemaakt.
 
Vandaag begonnen met eerste figuur.
Zeer mooi figuur maar toch een paar opmerkingen.
Het getuig van het paard ontbreekt gedeeltelijk wat lastig is.
Dus maken we het zelf.
De militair heeft een riem voorzien voor wapen maar daar stopt het.
Weet niet hoe zij dit bedoelde maar het klopt niet en zal wat anders verzinnen aan die riem
De beugels zijn niet echt sportief om aan te brengen en is een operatie geworden.
Foto's zeggen meer.

Bekijk bijlage 436756Bekijk bijlage 436762
Bekijk bijlage 436757

Bekijk bijlage 436758

Bekijk bijlage 436759

Bekijk bijlage 436760

Bekijk bijlage 436761
Weer veel gefriemel maar het lukt je toch maar . Willy.
 
Mooie werken,

Die riempjes aan de tank en de toevoegingen aan het paard..... knap hoor.

Grtz.

Luc :cool:
 
Love the texture , looks darn good. and the straps that you applied to the tank, excellent work
 
Ruiter 2 is intussen ook klaar voor primer.
Moet zeggen dat de details en de passing geweldig zijn en zeer tevreden ben met dit merk figuren.

P1180005.JPG

P1190006.JPG

P1190009.JPG

P1190008.JPG

P1190007.JPG

Hoofd en lichaam zijn noglos om beter te kunnen schilderen.
 
Ziet er echt goed uit, ben echt wel onder de indruk hoe je het hebt opgelost. Applaus Applaus Applaus
 
Pfff schitterend... dat tuigage...

van de meegegoten resinriemen (zoals aan het hoofd van het paard, snijd je daar de losse uiteinden van de riemen nog een beetje los? nu zijn ze meegegoten, wat zo vlak lijkt ten opzichte van de metalen riemen
 
Prachtig hoe je het tuig van het paard hebt aangepast. Kan je iets meer vertellen over het materiaal en de werkwijze die je hebt gebruikt voor het maken van de teugels?
Wat het gebit van het paard betreft. De ruiter moet in principe beide teugels in de hand nemen. Hij bedient hier wat men noemt een "dubbel stang gebit". Dit is een complex gebit waarmee de ruiter het paard in moeilijke omstandigheden beter in de hand kan houden. In principe moet in het mondstuk van het paard een verbindingsstuk zitten (soort hefboom) waarmee beide stellen teugels met mekaar in verbinding staan.
Ik zal proberen om een foto te vinden van dit gebit. Hopelijk maak ik het je hiermee niet te moeilijk maar omdat je zelf aangeeft dat je alles correct wil weergeven geef ik deze info mee. Succes verder, en wat de tank betreft, die is perfect.
 
Laatst bewerkt:
Foto + tekening dubbel stanggebit.
1705679700692.png

1200x951.jpg


Het bit (mondstuk) dat in de mond van het paard wordt ingebracht voert een druk uit op de tong van het paard. Door de actie op de teugels gaat men meer of minder druk uitoefenen op de tong.
Met een dubbel stanggebit gaat men nog meer druk op de tong kunnen zetten waardoor men in moeilijke omstandigheden het paard beter in de hand kan houden. Een dubbel stanggebit werd (en wordt) nog heel veel gebruikt door militaire ruiterij (zoals de vroegere rijkswacht).
 
Foto + tekening dubbel stanggebit.
Bedankt , hier ben ik veel mee en is op geslagen.
Zelf heb ik op dit voorbeeld gewerkt.

Schermafbeelding 2024-01-19 165729.png

Het is te zien hoe ver je kan gaan met wegsnijden op figuur wat ik zoveel als mogelijk probeer te vermijden.
Wat je snijd moet je vervangen en dat vraagt toch wat meer ervaring waar ik wel met de tijd naartoe wil.
Ook is het allemaal een beetje een visueel bedrog.
Nu de volgende zal ik zeker gebruik maken van uw foto en weer wat anders proberen.
Voor deze heb ik een boortje 0.03 , aluminium folie en koperen draad 0.30 mm die nog stijf genoeg is om te plooien en te bewerken.
Alle cirkels zijn zo gemaakt dat ik een klein uiteinde bewaar om in de voor geboorde gaatjes te kunnen steken om de sterkte te waarborgen.

P1200001.JPG

De naald gebruik ik om de draad errond te wikkelen en om voor te prikken waar ik ga boren.
De volgende keer zal ik meer foto's maken want hier zijn de 2 paarden die ik ga gebruiken klaar om te schilderen.

Pfff schitterend... dat tuigage...

van de meegegoten resinriemen (zoals aan het hoofd van het paard, snijd je daar de losse uiteinden van de riemen nog een beetje los? nu zijn ze meegegoten, wat zo vlak lijkt ten opzichte van de metalen riemen
Neen want resin heeft de neiging om af te breken en dat moet dan weer vervangen worden.
Nu is hier bij het gieten rekening gehouden met uw opmerking en is het snijden volgens mij niet nodig.
De kwaliteit van details op deze figuren zijn goed doordacht.
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan