Hoofdsponsor

1/200 SMS Gneisenau - 1/200

dancooper

Well-known member
Registered
Lid geworden
15 dec 2007
Berichten
3.489
Wel, het was te verwachten hé ; nu de laatste hand gelegd is aan de Jupiter moest er een nieuw projectje begonnen worden. Ik twijfelde eerst nog met een volgende loc en een vliegtuig maar uiteindelijk is het dan dit bootje geworden : de SMS Gneisenau van admiraal Spee.



Zoals gebruikelijk is de bouwbeschrijving in alle talen als het maar Pools is (halverwege het boek is er overigens ook een Russische vertaling), maar zelfs een Pool moet het stellen met een halve A3 aan bouwbeschrijving (de linker helft is een beetje geschiedenis).



Maar wat daarop volgt, heb ik bij nog geen enkel ander papieren model gezien : maar liefst 12 pagina's met prachtige 3D renderings van de verschillende stadia van opbouw :

Het frame bijvoorbeeld :



En we beginnen met de ruggengraat, aangezien het model 72 cm lang wordt en een A3 slechts een slordige 41 cm bestaat deze dus uit twee delen, met aan beide kanten natuurlijk nog een versteviging, deze vier stukken hebben een "A" in de nummering :





Daarna komen de eigenlijke spanten aan de beurt, in tegenstelling tot de meeste scheepsmodellen zijn deze nog eens onderverdeeld in onderste en middelste, dus hoewel de optie niet echt gegeven wordt om een waterline model te maken, is dankzij deze onderverdeling niet zo erg moeilijk om dit toch te doen.




Wordt vervolgt :)
 
Amai, daar ga je wel werk aan hebben als ik die tekeningen zo bekijk.
Mooi schip ook, die kruisers uit WO1 zijn zo onbekend maar zo mooi en speciaal, goed dat de papierbouw daar is om ze uit de vergetelheid te halen.
Volgmodus aan uiteraard....
 
Zit in de dezelfde tijdsperiode en ga deze graag volgen.
 
Veel plezier ermee. Papierbouw is niet echt mijn interesse maar ik kom af en toe wel eens piepen.
 
Vandaag is er nog een beetje voortgang geweest op de scheepswerf, en er is flink wat karton verplaatste vandaaag :)

De eerste stap was alle spanten van het onderwaterschip plaatsen :



Daarna waren de bovenste spanten aan de beurt, alsook de horizontale verstevigingen. Hier en daar was het een beetje puzzelen wanneer blijkt dat een stukje verkeerd genummerd is, maar uiteindelijk kwam alles toch op zijn pootjes terecht.

Op het einde van de shift lieten de bouwers het casco dan maar voor de volgende ploeg van morgen :

 
Gaat hier stevig voorruit en mag al gezien worden .
Best imposante bouw op deze manier.
 
Gaat hier stevig voorruit en mag al gezien worden .
Best imposante bouw op deze manier.
In het begin gaat het altijd stevig vooruit hé, Pascal, maar eenmaal het spantenframe in elkaar zit gaat dat al direct een stuk minder snel.
 
Dit wordt echt spannend. Zijn hier "upgrades" in het vooruitzicht/beschikbaar?
 
Misschien een domme vraag maar komen die spanten op beide dekken overeen met de werkelijke indeling van dat schip? Staat daar iets van in de beschrijving?
 
@Yamato : wanneer je bedoelt of er PE setjes en dergelijke verkrijgbaar zijn ; die zijn er inderdaad, PE setjes voor de leuningen en trappen en dergelijke, er zijn ook metalen lopen en propellers beschikbaar.

@Erwin : helaas kan ik de beschrijving niet lezen aangezien die enkel in het Pools en Russisch is, maar ten minste één dek komt wellicht overeen met de werkelijke indeling en dat is het dek net onder het bovendek, omdat daar ook kazematten voor het secundair geschut zijn.
 
Als je de Google Translate-app downloadt, kun je met je gsm-camera realtime vertalingen maken.
 
Wow, strakke start. Ben wel benieuwd naar de bekleding van de romp.
Veel succes!

grt,
Joost
 
indrukwekkend om te weten dat het papier en karton is , geweldig
Het is niet mijn ding maar het fascineert me geweldig en volg zeker en vast
Marc
 
Dat is een beste constructie :oops:
 
Welke lijm gebruik je hiervoor? Aan je vorderingen te zien droogt die snel op.
 
Bedankt mannen, we zien wel of het verhaal een net zo goed einde zal hebben of dat van de Jupiter.

Roy, bedankt voor de tip wtb de vertaalapp, blijkbaar is de tekst niet echt een bouwbeschrijving maar eerder een legende om de grafische "bouwbeschrijving" te begrijpen.

Michel, ik gebruik gewone "express" waterbestendige houtlijm, de bruinachtige vlekken aan de randen is secondenlijm (hier niet bedoeld om de stukken te kleven, dan wel om het karton harder te maken).

Eerstdaags zal er wel weer aan verder gewerkt worden, maar vandaag staat mijn hoofd er niet naar, misschien morgen...
 
Zoals beloofd zijn we hier weer terug met een kleine update, nu ja "klein", er zitten wel weer de nodige uurtjes snij- en plakplezier in.

Eén van de eigenschappen van dit soort schepen is die karakteristieke achtersteven, een werkje waar ik eerlijk gezegd geen goed oog in had.
Dankzij het ontwerp van deze kit (met dubbele "beplating") valt het echter nog mee.

Hier zien we de onderdelen van de achtersteven in 2-dimensionaal vlak :



En met behulp van een lepel en hapje van de vierde dimensie (tijd) smeden we de lichte bepantsering tot een passend (nu ja ; zo goed als passend) onderdeel :


En de onderdelen op hun plaats leveren een acceptabel geheel. Het is natuurlijk nog ruw, maar ik heb (hopelijk) nog ruimte om alles netjes te schuren.


Ondertussen is er ook begonnen met een werkje die NIET voorzien is door de ontwerpers van de kit ; namelijk depron in repen snijden en daarmee de ruimtes tussen de spanten van het onderwaterschip vullen. Dit is een tactiek die ik jaren geleden al eens heb uitgeprobeerd bij de RN Duilio (verslag is hier nog steeds te vinden bij één van de oudste draadjes van dit subforum), met als doel te verhinderen dat de bekleding tussen de spanten inzakt en zo voor het "starving cow syndrome" zorgt waar veel papieren scheepsmodellen onder te lijden hebben.



Wordt (voorlopig) vervolgt :)
 
Laatst bewerkt:
Mooie constructie en ben eens gaan kijken naar de RN Duilio wat de moeite was.
Vooral omdat dat uw eerst werk was en de romp is toch zeer goed gekomen.
De romp word weer de uitdaging heb ik begrepen.
 
Heb ook de bouw van de Duilio eens herbekeken om mee te zijn.
Is die Diulio ooit afgewerkt geraakt?
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan