Hoofdsponsor

1/48 Skytrain C-47. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi Pascal, nog reactie op dit nachtelijke uur zeg, geweldig ! Nu weet ik tenminste dat ik niet de enige modelbouw-maniac ben zo laat op de dag euh...nacht.

Het landingsgestel heb ik eerst een matlaagje antraciet gegeven van Revell Aqua, gewoon om de kleur van het plastic weg te werken. Verder had ik er geen bedoeling mee. Hieroverheen werd een aantal Humbroll metal laagjes geschilderd, ook weer met het penseel. Na droging werden de subonderdelen opgewreven/gepolijst met een doezelaar (zo'n zachte papiervezelstift om grafiet mee te faden, veel gebruikt door tekenaars). Als je wil geef ik je morgen het nr van het potje wel.

De afgesleten, verweerde verflaag en meerbepaald het metaaleffect dat erdoor komt piepen, is niets meer dan grafiet dat ik met een doezelaar heel voorzichtig heb aangebracht. Blijven wrijven = hoogglans metaaleffect. Ongevaarlijk want als het zou mislukken (nooit !) kan je het gewoon wegwassen. Weer zo'n truuk van luie Charel.

Groetjes ! GUnit.
 
Hey Guy,

Bedankt voor de uitleg ^^ Kunt ge eens ne foto van die doezelaar maken ? Ik heb geen idee wat dat voor iets is.

Groeten, Pascal
 
Ik ga dit zeker morgen doen voor je, het is een papier aandoende vezelachtige stift, met een zachte punt van dezelfde vezels (één massa, niks dan dat papier). Vergelijk het met stijf opgerold tissue. GUnit.
 
Dominiek : ik kan niet vliegen, spijtig genoeg. Tx !

Kurt : nogal wat werk ja, dat klopt wel. Tx too !

Volgende update :

De antennes/bedradingen onderaan :

Ik heb zoals gezegd, uitgetrokken sprue gebruikt voor de bekabeling.

Goei spul, ook als gereedschapje om heel fijn en op quasi onbereikbare plekken, lijm aan te brengen (secondenlijm).

HPIM0329-800.jpg

Z'n buikje :

HPIM0320-800.jpg

Op verzoek voor Pascal, de beruchte doezelaar :

HPIM0323-800.jpg

Tot later ! GUnit.
 
Dit is weer een prachtig staaltje modelbouw van je GUnit, echt knap 8)
 
GUnit man,

Jij laat ons hier terug een pracht van een update zien.

Die sprue is inderdaad een goede manier, alleen heb ik veel moeite om deze op gelijke dikte uit te rekken... (vandaar dat ik het zo niet zag zitten om deze manier toe te passen op de Blitz ;) )
Maar bij jouw zie ik een mooi gerekte sprue, die overal even dik is :wub:
Het zal wel aan de handeling liggen, en jij hoeft eigenlijk niet meer te bewijzen dat je alles aan kan ivm modelbouw ;)

Denk dat de Duitsers in mijn bunker wel in hun broek zullen sch***en als ze jouw vlieger zullen zien passeren... :laugh:

Ben ook wel eens benieuwd met hoevelen we de eindmeet zullen halen met een afgewerkt model volgende week :s
Mijn dio is/zal niet klaar zijn, maar de Blitz is er bijna.... (als de scheids het zal toelaten dat ik enkel deze presenteer :s )

Tot de volgende update ;)

Grtz,
Beyond
 
Hoi Tomas, bedankt, ik ben altijd zeer blij te mogen lezen dat mensen het wel iets vinden.

Hey Beyond, zo'n sprue uittrekken is niet moeilijk.
Soms ligt het aan de samenstelling van het plastic, maar ik doe het zo en het lukt altijd :

- eerst knip ik dus een stuk sprue af van een raam dat ik niet meer nodig heb, ongeveer 5 cm, niet korter want dat is moeilijk werken. Ook geen nummerplaatjes oid. maar een gaaf, glad "stokje".

- dit ontdoe ik dan van de gietnaad die er overheen loopt. Staalwol is het beste, daarmee maak je alles superglad en je hebt geen beschadiging door kleine krasjes.

- nu boven een theelichtje houden en draaien met het ding, zodat je het simultaan rondom opwarmt. Verwarm niet meer dan ongeveer 1 cm.

- als je merkt dat je stokje in het midden echt helemaal zacht wordt, trek je het uit.
Je moet wel even aanvoelen hoeveel je mag geven, te hard en te snel is niet goed want dan knapt de draad. Te traag en je hebt een te dik draad.

- de verwarming is het meest belangrijk, maar ook opkuisen is een must.

Bedankt voor je reactie man ! GUnit.
 
Even van me laten horen : ik heb enkele goeie foto's gevonden om de bedrading bovenop de Dakota, van de romp naar de staart, in mekaar te steken. Dat wordt de volgende operatie dus. Daarna nog het staartwiel afwerken. Een tikje verweren toch nog, jullie weten het he : arme voertuigenbouwer ! Flakexplosies, en dan m'n toestel op een of andere wijze liften, zodat ie toch een beetje een vliegend effect krijgt. Het grondje zelf, daar ben ik nog niet uit. Ofwel druk ik een luchtfoto in zwart wit af, of ik hou het strak zwart. Hebben jullie hier een mening over ?

Btw : ik zag ineens dat ik hier voor mijn topic sterren heb gekregen ! Dit doet me zeer veel plezier en ik dank dan ook de sterrenstrooier voor z'n appreciatie !

GUnit.
 
Hey Guy,

Om het toestel "van de grond te houden" kunt ge het op een buisje monteren, in plexiglas valt het het minst op, of ge kunt het buisje ook schilderen in de kleur van de achtergrond foto.
Misschien vind ge ergens een achtergrond foto met flakexplosies erop ? Dat bespaart natuurlijk weer wat werk ;)

Groeten, Pascal
 
Hoi Pascal, ik heb een barstende kop van de ideetjes over de presentatie van de Dakota.
Ik ben er nog niet helemaal uit. Je reikt wel dingen aan die ik ook al overdacht heb, dus misschien houden die zaken wel steek...tx mate !

Wat me wel content stelt, is dat ik vandaag het beoogde doel gehaald heb, namelijk de bedrading bovenop de romp, naar de staart, monteren.
Morgen staan het schilderen ervan op het programma, alsook het lijmen van de laatste twee antennes links en rechts vooraan van de cockpit. Met wat geluk kan ik tevens morgen het staartwiel in de verfjas hijsen.

Vriendelijke groeten van GUnit.
 
Hey GUnit,

Het is misschien te laat voor de volgende mogelijkheid om de vlieger in de lucht te houden, maar als je een achtergrond plaatst, dan kon/kan?? je een ijzer/koper- of staaldraad via de vleugel naar achteren laten lopen, en zo via de achterwand bevestigen...
Dan kon/kan je de zichtbare draad in het kleur schilderen van de achtergrond... of de vleugel zelfs tegen de achterwand plaatsen? Of een wolkje maken van chirurgische watten van de vleugel tot de achterwand??
Of eventueel zelfs met een flakwolkje camoufleren??

En nu ik dit schrijf, denk ik dat het misschien zelfs via de onderkant zou gaan, mits je de draad ook kan camoufleren met een flakwolkje... (deuh, zopas gezien dat Pascal dit al geschreven heeft...)

Heb er mij al enkele dagen het hoofd over gebroken hoe je het zou kunnen doen, zonder dat het goed zichtbaar zou zijn, en dit is eigenlijk het enige waar ik kon opkomen...:8

Die plexibuis klinkt ook goed, maar jammer genoeg toch altijd zichtbaar hé....:O

Moeilijk op te lossen vraagstuk hoor...:wacko:

Grtz,
Beyond
 
Hoi Beyond, bedankt voor je kijk op de dingen. Ik was en ben me er nog steeds van bewust dat het onmogelijk is om zo'n vliegtuig onzichtbaar op een hoogte te krijgen. Iets van ondersteuning ga ik zowieso wel hebben, toch is dit niet iets wat me echt zal storen. Ik beschouw het als een uitdaging om het gewoon zo onopvallend mogelijk te gaan doen. Donderdag wordt mijn persoonlijke D-Day, want dan zal ik me de ganse dag op dit afwerk-avontuur storten. Ik wil er wel iets speciaals van proberen te maken.

De extra limiet die ik mezelf opleg (middernacht, exact 65 jaar geleden, dat de vliegtuigen over het schiereiland Cotentin vlogen) wil ik echt graag halen, als persoonlijk eerbetoon zeg maar, aan de mensen die toen de duisternis insprongen.

Hiervoor ga ik mijn best doen.

GUnit.
 
Laatst bewerkt:
Hey Guy,

Er is wel degelijk een manier om een vliegtuig onzichtbaar in de lucht te houden : magneten (al weet ik wel niet of het lukt met zo'n groot 1/72 model). Revell heeft een aantal kits uitgebracht met de naam : "Magic flight", deze vliegtuigen "zweven" boven een vierkante grondplaat d.m.v. magneten die elkaar afstoten :

R09103.jpg

Bron : netmerchants.co.uk

l.aspx

Anticsonline.co.uk


Let wel de vliegtuigjes zijn met visdraad aan de bodemplaat vastgemaakt om ze op hun plaats te houden.

Groeten, Pascal
 
Ik kende deze manier van zo'n schaalvliegtuigje liften, maar om dit voor mekaar te krijgen had ik me moeten voorbereiden door er tijdig de magneten in te verwerken. En dan nog vrees ik ervoor dat zo'n groot ding toch niet helemaal naar behoren zou balanceren op de magneetwerking. Maar ik vind het tof dat je me deze mogelijkheid aanreikt, wie weet is dit iets voor andere bouwers. Bedankt Pascal ! GUnit.
 
Ik had nog nooit van dit systeem gehoord, dus weer iets bijgeleerd over de hobby :)
Maar ja, ik ben dan ook geen vliegtuigbouwer hé :P, dus zoek ik ook niet zo gauw in die richting... ;)

GUnit, ik hoop dat je alsnog een goeie manier vindt om je Skytrain in the sky te krijgen :ph34r:

Grtz,
Beyond
 
Dat moet in orde komen Beyond, en wel morgen als het goed gaat. Ik blijf voorlopig iig. goed op schema. De bedrading werd zojuist helemaal afgewerkt. Morgen dus staartwiel (te moe om nu nog aan te beginnen), Flak en algehele presentatie. Maar eerst moet ik zoals gezegd eens goed gaan shoppen !
Vrijdag alles afronden om 's nachts te posten. Wordt wel wat later dan gepland wegens heel late dienst ! Maar het vliegtuig is 99 % klaar ! Ik ga er voorwaar dus zelfs geraken !!! Heb trouwens een ideeke om hem schoon te presenteren...

GUnit.
 
Hey G,

Ben nu al benieuwd naar het eindresultaat, tot op heden een super model.
Ik wou dat ik hetzelfde kon zeggen met mijn percentage, maar goed de Centaurs zijn ook wat later aan land gekomen hé.:D:laugh:

Groet,
Swa
 
Zeker weten Swa ! Ik kijk uit naar uw Centaur want ik vind deze tank echt schitterend. GUnit.
 
Schitterend model GUnit, ik kan niet wachten tot ze volledig afgewerkt is...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan