Hoofdsponsor

1/55 Seehund S90 Scratchbuild

Status
Niet open voor verdere reacties.
K

Kawaminator

Guest
Even de motor opzij gelegd waar ik aan het werken aan ben.
Ik was op NGC (of was het discovery) aan het kijken een paar dagen geleden naar een programma en daar hadden ze het over een 2persoonsduikboot die de Seehund werd genoemd.

Leek me wel een leuk dingetje, en zo ben ik eens wat research beginnen doen.
Dit is een originele Seehund die nu tentoongesteld staat:
54719391.jpg


Zo zou ik hem willen bouwen
seehundnj2.jpg

dus dat hij opduikt vanuit het water.
Bij mij gaat hij al wel net iets meer uit het water zijn.
Zo heb ik een voorbeeld gezien van eentje die je klaar kan kopen via het internet, maar dan is er natuurlijk niet veel aan als modelbouwer he :p

Degene op de eerste foto is de S622, maar voor hij omgetoverd werd naar de S622 (in de jaren 50) was dit de S90 tijdens en vlak na WO2
Ik ben deze aan het maken op schaal 1/55 wat uitkomt op 21.6cm op 3.03cm

Van de s622 heb ik enorm veel fotos gevonden en ik heb ook een grondplan van deze mini-sub gevonden dus daarmee ben ik aan het werk gegaan.

eerste deeltje:
dsc04169gn.jpg


Dan dit onderverdeeld in stukken voor de stevigheid en de vorm wat te kunnen ondersteunen:
dsc04170ir.jpg


De eerste laag platen er op gelegd:
dsc04171d.jpg



Als deze volledig gelegd zijn ga ik de spleten en oneffenheden opvullen met putty, en dan gladschuren.
Daarbovenop komen nog een keertje platen te liggen, maar deze gaan dan in de vorm zijn van de platen die gebruikt zijn langst de buitenkant van de boot (hoop dat je een beetje kan snappen wat ik daarmee bedoel)
 
Dit is een leuk en origineel project ^^

Welke dikte hebt ge gebruikt voor de eerste laag platen ? Ik hoop dat het dik en stevig genoeg is, anders gaat dat problemen geven bij het schuren.
 
0.5mm, wat op zich niet erg dik is uiteraard, maar ze zijn allemaal goed ondersteund (manier zoals je op de laatste foto aan de achterkant kan zien met al die tussenschotjes)
 
Misschien kunt ge de 2de laag in balsa maken ? Op de manier waarop Homeghost zijn schepen bouwt ?
 
valt te proberen.
Mijn idee was om het ook in styrene te doen omdat dit makkelijker op elkaar te bevestigen gaat zijn en omdat dat dunner kan dan dat hout.
Ook denk ik dat dit makkelijker te snijden is.
Maar het hout ga ik toch eens uittesten ook ;)
 
Het voordeel van balsa is dat ge het nat kunt maken om te plooien, eenmaal droog blijft het mooi in vorm.
 
ik ga het proberen se (eerst dat hout vinden in de buurt :p )
 
1/55 wat uitkomt op 21.6cm op 3.03cm

als het niet groter is denk ik niet dat je met balsa iets kunt doen hoor dan zou ik ook voor plasticcart kiezen.
als je hout pakt zit je ook nog eens met de houtnerven die je niet weg krijgt. dik papier is mischien ook nog een oplossing
 
awel dat is ook mijn gedacht bij dat hout, dat het met die nerven niet goed gaat lukken dan ofzo
 
Gewoon ter info:
Heb een tijd geleden in het For Freedom Museum te Ramskapelle het boek "Klein Venijn" gekocht en daar staan veel foto's in van diverse Duitse kleine duikboten zoals de Seehund, Biber, Neger,...
Even de gegevens meedelen: Klein Venijn, Kleinkampfmittel en de konvooivaart op Antwerpen 1944-1945
Schrijver: Cor Heijkoop, uitgeverij ADZ Vlissingen, ISBN 978-90-72838-47-6
 
thx voor de info
is dringend naar de bib gaan me dunkt, want der zijn nog paar boeken die ik wel eens wil inkijken
 
Begrijp mij niet verkeerd maar met balsa kun je vrijwel de gekste hoeken bekleden. Mits je het balsa aan een zijde (let wel echt maar alleen aan die zijde waar de lijm niet op wordt aangebracht)met KOUD water nat maakt en even laat intrekken. Kijk maar eens al mijn projecten erop na...Na aanbrengen minstens wel 12 uur laten drogen. Dus het balsa moet de tijd krijgen om alle vocht eruit te laten trekken. NIET met toegevoegde warmte omdat de balsa cellen het water geleidelijk moeten laten ontsnappen. Anders scheuren de celwanden kapot met alle nadelen van dien..

Gebruik NOOIT warm of heet water om balsa te plooien. De celkernen gaan dan verzepen en dan kun je het balsa eigenlijk wel weggooien. Omdat de cellen kapot zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan