- Lid geworden
- 13 nov 2009
- Berichten
- 1.952
Goedemiddag Beste Kijkers !
Enkele weken terug heeft een collega-bouwer, vriend, clublid... zijn stash opgeruimd, waarbij ik deze kit heb geërfd :
Omdat deze gewone APC mij iets te 'random' leek, heb ik er een update bij gekocht :
Hiermee moet ik in staat zijn om er een Krankenwagen van te maken, maw : een 'ziekenwagen'.
Het clublid was al gestart met de kit, hij heeft alle loopwielen op het chassis verlijmd. Enkele problemen tijdens het schilderen, maar dat is voor later...
Op het front heb ik de tools bevestigd, met enkele 'clamps' uit de PE spare box.
Het bouwplan van Mr Modelbau, je moet wat kaas gegeten hebben van planlezen om hier wijs uit te raken.
Vandaar ook mijn eerste fout : ergens staat vermeld dat de panelen en het tussenschot op 28 - 30 - 32 mm vanaf voorste hoek dienen verlijmd te worden.
De voorste hoek nam ik vanaf het dashboard. Logisch lijkt mij ?
Niets minder waar, Mr neemt dit vanaf de hoek van de laadbak, wat een verschil geeft van 3 mm.
Hierdoor zaten de witmetalen steunen te ver naar achteren tov van de upper hull.
De panelen terug verwijderd, met veel gekraak en brokken.
Oplossing : nieuwe panelen scratchen uit 0.6 mm plasticard, en de te redden delen resin er terug op gelijmd.
Dit is een foto van na de reconstructie. De MP40 is een Dragon exemplaar, dat via scratch is bevestigd (koper haak en riem uit yoghurt-potjes seal).
Tussen de beide panelen is de steun te zien die mijn fout onthulde. Bemerk op de vloerplaat de rail om de berrie te plaatsen : deze is zo fijn gegoten dat de platen die de poten van de berrie vasthouden afkraken, vandaar de plasticard ersatz.
Zicht op de rechterzijde. De grote zitbank is opgeklapt, de steuntjes (uit 0.5 mm draad) zijn neergeklapt. Aan het watervat achter de voorzetels is een koperen kraantje gemaakt.
Nog een foutje in de kit : de witmetalen zetels, met fijn gedetailleerde vering op de rug, zijn onbruikbaar wegens het mankeren van een pootje aan één rugleuning. Daarom heb ik de Tamiya exemplaren geplaatst, die trouwens ook aardig gedetailleerd zijn.
Btw : de update van Mr Modellbau is sterk onderhevig aan flash, zowel op de resin als de witmetalen delen !
Op de deurtjes van Tamiya heb ik de pinmarks weggewerkt. Tamiya laat de keuze tussen een gesloten bak en een versie met open deuren.
Ik opteerde voor de open deuren zodat ik wat dynamisme in het tafereel kan stoppen.
Nog een foutje : volgens Mr zit deze steun aan een zijkant. Daar heeft hij namelijk de scharnieren geïmiteerd. Maar referentiefoto's maakten mij duidelijk dat het pootje in het midden van deze zitplaats staat.
De beide rugleuningen, die ik ook foutief had verlijmd, heb ik evenwel kunnen redden. Hier zijn ze op de correcte plaats verlijmd. Bemerk de potloodlijn die aangeeft waar de steun dient te komen. Eerst zaten ze drie mm meer naar links !
Aan de buitenzijde heeft Tamiya een mooie lasnaad mee gegoten op de hull, deze heb ik moeten verwijderen en inkrassen, zodat de voeg tussen voorste en achterste deel duidelijk te zien is. Vandaar de steun aan de binnenzijde : hiermee werden beide delen aan elkaar gebout.
Uit mijn voorraad heb ik nog deze uitgescharreld :
Een Verlinden Productie die ik bij een vorig project niet gebruikt heb, (anders kwam ik ze nu niet over ).
De figuren ben ik aan het aanpassen voor gebruik bij de Krankenwagen.
Mits wat chiropractie, een hoofdje uit de spare box (beter gezegd Master Box) is het aangepast aan een zittende pose in de wagen.
Ook de ambulancier wordt aangepast, met een hoofdje van Hornet en handen van VP.
De resterende kieren na de chiropractie worden gevuld met MS.
Voor de schilderfreaks : ik voorzie een three-tone camo op de voorzijde (Ardennen scene). De motorkap en de laadruimte komen in het Rode Kruis wit.
En hiermee is een nieuw topic gestart, tot een volgende...
Groeten Rik
Enkele weken terug heeft een collega-bouwer, vriend, clublid... zijn stash opgeruimd, waarbij ik deze kit heb geërfd :
Omdat deze gewone APC mij iets te 'random' leek, heb ik er een update bij gekocht :
Hiermee moet ik in staat zijn om er een Krankenwagen van te maken, maw : een 'ziekenwagen'.
Het clublid was al gestart met de kit, hij heeft alle loopwielen op het chassis verlijmd. Enkele problemen tijdens het schilderen, maar dat is voor later...
Op het front heb ik de tools bevestigd, met enkele 'clamps' uit de PE spare box.
Het bouwplan van Mr Modelbau, je moet wat kaas gegeten hebben van planlezen om hier wijs uit te raken.
Vandaar ook mijn eerste fout : ergens staat vermeld dat de panelen en het tussenschot op 28 - 30 - 32 mm vanaf voorste hoek dienen verlijmd te worden.
De voorste hoek nam ik vanaf het dashboard. Logisch lijkt mij ?
Niets minder waar, Mr neemt dit vanaf de hoek van de laadbak, wat een verschil geeft van 3 mm.
Hierdoor zaten de witmetalen steunen te ver naar achteren tov van de upper hull.
De panelen terug verwijderd, met veel gekraak en brokken.
Oplossing : nieuwe panelen scratchen uit 0.6 mm plasticard, en de te redden delen resin er terug op gelijmd.
Dit is een foto van na de reconstructie. De MP40 is een Dragon exemplaar, dat via scratch is bevestigd (koper haak en riem uit yoghurt-potjes seal).
Tussen de beide panelen is de steun te zien die mijn fout onthulde. Bemerk op de vloerplaat de rail om de berrie te plaatsen : deze is zo fijn gegoten dat de platen die de poten van de berrie vasthouden afkraken, vandaar de plasticard ersatz.
Zicht op de rechterzijde. De grote zitbank is opgeklapt, de steuntjes (uit 0.5 mm draad) zijn neergeklapt. Aan het watervat achter de voorzetels is een koperen kraantje gemaakt.
Nog een foutje in de kit : de witmetalen zetels, met fijn gedetailleerde vering op de rug, zijn onbruikbaar wegens het mankeren van een pootje aan één rugleuning. Daarom heb ik de Tamiya exemplaren geplaatst, die trouwens ook aardig gedetailleerd zijn.
Btw : de update van Mr Modellbau is sterk onderhevig aan flash, zowel op de resin als de witmetalen delen !
Op de deurtjes van Tamiya heb ik de pinmarks weggewerkt. Tamiya laat de keuze tussen een gesloten bak en een versie met open deuren.
Ik opteerde voor de open deuren zodat ik wat dynamisme in het tafereel kan stoppen.
Nog een foutje : volgens Mr zit deze steun aan een zijkant. Daar heeft hij namelijk de scharnieren geïmiteerd. Maar referentiefoto's maakten mij duidelijk dat het pootje in het midden van deze zitplaats staat.
De beide rugleuningen, die ik ook foutief had verlijmd, heb ik evenwel kunnen redden. Hier zijn ze op de correcte plaats verlijmd. Bemerk de potloodlijn die aangeeft waar de steun dient te komen. Eerst zaten ze drie mm meer naar links !
Aan de buitenzijde heeft Tamiya een mooie lasnaad mee gegoten op de hull, deze heb ik moeten verwijderen en inkrassen, zodat de voeg tussen voorste en achterste deel duidelijk te zien is. Vandaar de steun aan de binnenzijde : hiermee werden beide delen aan elkaar gebout.
Uit mijn voorraad heb ik nog deze uitgescharreld :
Een Verlinden Productie die ik bij een vorig project niet gebruikt heb, (anders kwam ik ze nu niet over ).
De figuren ben ik aan het aanpassen voor gebruik bij de Krankenwagen.
Mits wat chiropractie, een hoofdje uit de spare box (beter gezegd Master Box) is het aangepast aan een zittende pose in de wagen.
Ook de ambulancier wordt aangepast, met een hoofdje van Hornet en handen van VP.
De resterende kieren na de chiropractie worden gevuld met MS.
Voor de schilderfreaks : ik voorzie een three-tone camo op de voorzijde (Ardennen scene). De motorkap en de laadruimte komen in het Rode Kruis wit.
En hiermee is een nieuw topic gestart, tot een volgende...
Groeten Rik