Hoofdsponsor

1/72 Sd.Kfz.162 (Jagd-) Panzer IV [wip]

Beyond

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
27 jun 2008
Berichten
12.020
Deze zal het dus worden, mijn volgend project :)
attachment.jpg

Een beetje uitleg over dit voertuig door ons aller vriend wikipedia.

Momenteel ben ik nog wat fotomateriaal aan het verzamelen, walk-arounds aan het informeren, info opnemen,...
En aan het wachten op onderdelen die in de ovenreiniger liggen....

:huh:

Een nieuw model, ovenreiniger??

Wel, het is zo dat ik deze tank 2x ga maken tezelfdertijd.
Deze nieuw uit de doos, en ééntje dat tussen de onderdelen lag te wachten op herstellingswerken.
Deze tweede mankeert onderdelen, maar het toeval wil dat ik een kit in mijn bezit gekregen heb van deze tank, echter wel een Matchbox, schaal 1/76 :tongue:
Het leuke is wel dat de Esci een vroeg type is, en de Matchbox een laat type.
Ik zal dus trachten om een vroeg en laat type te maken :8
De onderdelen dat ik mankeer zullen vervangen worden door de onderdelen van de Matchbox :P
Indien ik dan toch ergens iets te kort kom, dan kan ik nog makkelijk naar het origineel kijken om het dan eventueel te scratshen...
Op die manier heb ik dan terug twee 1/72 exemplaren :))

Om het echter overzichtelijk te houden ga ik in dit topic enkel de kit bespreken welke nieuw uit de doos komt. De "kitbashpanzer" zal nadien dan een eigen topic krijgen...

Indien er iemand info bezit over deze Jagdpanzer, de 12 ss panzerjäger Abteilung, 12. SS Panzer Division (ten tijde van het Ardennenoffensief), Camouflage patronen van deze tank,... Alles is welkom :)

Zelf heb ik al verscheiden foto's gevonden, en ook deze walk-arounds:
* Walk-around Jagdpanzer IV PrimePortal
* Walk-around Jagdpanzer IV WorldWar2 Aces
* Walk-around Jagdpanzer IV Tank-hunter
* Walk-around Jagdpanzer IV Military Models

Zo, de eerste post is gezet, maar de echte start zal pas voor na de ledendag zijn... ;)
 
Hey,

Mooi, we gaan volgen.
Ik heb echter de Matchbox liggen, die zoals er al ondertussen geweten is, recht uit de doos zal gebouwd worden. Niet te min, we gaan hier volgen, alleen al omdat het kleintjes zijn :)
Bouw ze... ;)
 
ik ga int kort de draad terug oppikken dus ne grote stoel hierbij se..........................................
 
Die heb ik ooit al eens gebouwd OOB en was een leuke bouw, Esci kits waren indertijd de beste in die schaal.
Volg eveneens puur uit nostalgie en wetende dat jij er iets perfect zal uit toveren.
 
@Roy, bedankt voor de extra links :)

@Swaken, ik heb hier de Matchbox eens goed bekeken, en hij zal hier goed van pas komen om de oude Esci te herstellen. Maar dat is voor een later topic ;)

@Kassei, wees gezeten :laugh:

@Erwin, bedankt voor het vertrouwen :$
 
Ga je de tank ook voorzien van kisten ,emmers, zeilen en dergelijke?...........
 
Ga je de tank ook voorzien van kisten ,emmers, zeilen en dergelijke?...........

Ik heb al enkele kleine attributen klaarliggen die waarschijnlijk gebruikt zullen worden ;)
Hoe het er uiteindelijk zal uitzien hangt een beetje af van wat er in mij opkomt het moment dat ik aan het bouwen ben..
Maar de kans is dus redelijk groot dat er wel iets extra bijkomt :laugh:
 
Ik heb reeds enkele uurtjes kunnen werken aan deze kit, Het is zo goed als RUDD, en dit hebben we nu al:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het bovenwerk zal wel iets meer witte en/of metalen onderdeeltjes krijgen ;)
 
Hey,

Mooi, zo wie zo.
Vergeet wel de naad niet die loopt over de loop, voorlaatste foto. Maar ik denk dat je dit wel weet uiteraard.
Een RUDD is even mooi als de opgepimpten. Komt er een diorama bij? 😉
 
Al een boeiende info alsook start van den bouw Beyond..veel succes en benieuwd naar de vorderingen met dit duo..!

Grtz yves,
 
Merci Debart :)

Swaken, bedankt om er mij op te wijzen dat er nog een naad was op de loop. Ik had blijkbaar één vergeten :8
Gelukkig was de loop nog dryfit, dus dit kon makkelijk opgelost worden :D
Er komt geen ondergrondje bij deze tank, enkel een grondplaat. De andere Jagdpanzer komt dan wel op een vignette te staan ;)

Bedankt Yves :)

Ik wou deze avond eigenlijk enkele foto's posten van de vorderingen, maar mijn PC (waar de foto's op staan), wil niet meer werken :@
Hij crashed telkens tijdens de opstart :( :@

Maar binnenkort lukt het me wel, anders neem ik nieuwe foto's en plaats ik ze via deze pc :D
 
Het is aan te raden om de stukjes goed te dryfitten, achteraan zitten er een paar waar er volgens mij nog wat sprue aan zat. Kijk op de tweede foto. De details zien er wel ok uit.
 
Merci Steven.
Dryfit is een must in deze hobby, een foutje is zo gemaakt anders...
Ik heb nog eens gecontroleerd op stukjes sprue, maar niets gevonden. Wellicht een stukje zaagsel ofzo dat er tijdens de foto aan zat?

Het is nog niet gelukt om de foto's te posten, maar ik probeer het straks nog eens ;)
 
Zo, via omwegen is het dan toch gelukt om de foto's op mijn harde schijf te krijgen, en kan ik ze nu posten :)

attachment.jpg
Bron: Internet For reference purpose only

Het grootste werk dat ik intussen gedaan heb is de zijkanten voorzien van de bevestigingen om de 'shurzen' aan te bevestigen.
Niet dat ik deze ga aanbrengen aan deze tank, maar je komt wel vaak foto's tegen waarop deze te zien zijn zonder de shurzen.
Ik heb er een tijdje over lopen piekeren hoe ik het zou doen, en heb dan besloten om strip styrene te gebruiken.

attachment.jpg

Als resultaat krijg je dan dit:

attachment.jpg

attachment.jpg

Ook de antenne is geplaatst. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van acupunctuur naalden welke ik gekregen heb van mijn acupunturiste (waarvoor dank Veerle :) )

attachment.jpg

Ook de achterkant is nu voorzien van de materialen zoals de reserve loopwielen, schop,...

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
Bron: Internet For reference purpose only

attachment.jpg
Bron: Internet For reference purpose only

Zo, op naar de volgende update ;)
Opmerkingen, weetjes of tips zijn welkom ;)
 
Mooi stukje scratch!

Ga je de trekkabel aan stuurboordzijde ook vervangen door een realistischer exemplaar?
 
...Ga je de trekkabel aan stuurboordzijde ook vervangen door een realistischer exemplaar?

Dat is reeds in mijn gedachten geweest.
Maar ik ben er nog niet uit wat ik ga gebruiken in de plaats? Ik dacht aan naaigaren?

Op de tweede Jagdpanzer heb ik deze reeds verwijderd ;)
 
Kijk eens in een winkel waar men visgerief verkoopt (zoals een Fauna Lima of dergelijke) en kijk eens bij karperdraad. Heb er indertijd gekocht en gebruikt op een kit. Let wel op de schaaldikte natuurlijk.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan