Hoofdsponsor

1/76 Sd.Kfz.161 Panzer 4x4 (Fujimi)

ERVARING
Redelijk wat ervaring
BOUWWIJZE
Herstellen met wat er te vinden was in de rommeldoos of scratshen
BOUWBUDGET
€ 0,0- , alles komt uit de reserve- onderdelendoos en werd ge-kitbashed
BOUWSTATUS
Afgewerkt
COMMENTAREN
Commentaar en tips zijn altijd welkom

Beyond

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
27 jun 2008
Berichten
12.020
Om wat bezig te zijn met de hobby zonder veel poespas of zorgen, even wat oude modellen uit de kast gehaald om een beetje op te fleuren en een nieuw leven te geven.
De dozen met 1/72 en 1/76 modellen werden mee naar buiten genomen om daar wat in de zon te kunnen bekijken wat er allemaal de interesse kon prikkelen...
IMG_20220820_131604243.jpg


Mijn oog werd aangetrokken door de Panzer IV modellen.
IMG_20220820_131739113.jpg
IMG_20220820_131747345.jpgIMG_20220820_131753813.jpg
IMG_20220820_131758054.jpg
IMG_20220820_131817409.jpg

Met deze onderdelen moet ik wel iets kunnen maken....
IMG_20220820_132022669.jpg
IMG_20220820_132030668.jpg

Hier en daar ontbreekt er nog een onderdeeltje, dus de rommeldoos er even bij genomen
IMG_20220820_133420432.jpg

En dit hebben we er uitgehaald met eventuele kanshebbers op deelname in dit projectje.
IMG_20220820_140158808.jpg
We kunnen beginnen opkuisen en in de primer zetten...
 
Laatst bewerkt:
Een rebuild van oude draken, kan interessant worden.
 
Zo, ben iets verder hiermee, heb wel niet overal foto's van genomen.

Het eerste werkje was het stof en de oude verf er af krijgen. Eerst wassen met een beetje afwasmiddel en dan in de ovenreiniger.
Eens dit achter de rug, kan er begonnen worden met onderdelen passen en meten om te zien hoe ik deze kan afwerken.
De twee koepels van de bunkerstellingen hebben geen onderzijde met een pin om te passen op de hull van de tank, dus dacht ik makkelijk een te kunnen verwijderen van een van diegene die vervangen werden, echter niet zo praktisch... Denk dat ik beter in plasticcard een nieuwe had gesneden. Dit heb ik er aan over gehouden
015.jpg

Verder de turrets wat aangepast aan de onderdelen uit de reservedoos (of was het visa versa?)
Aangezien de eerste twee modellen niet veel aanpassing vragen, hebben die reeds hun basiskleurtje gekregen. Op die manier kan ik aan twee modellen tegelijk werken en kunnen de andere intussen drogen.
En na enkele uurtjes lekker prutsen aan de twee tanks links op de eerste foto, is dit het tijdelijke resultaat van de 4x4
016.jpg
017.jpg
018.jpg

Deze kunnen in de primer...
 
In tussentijd al een beetje gevorderd met de schilderwerken.
3 van de 4 staan er al in de blanke lak.
Op de foto's heb ik gezien dat ik hier en daar ergens een puntje ga moeten bijwerken.
Soit, de foto's

025.jpg
026.jpg
027.jpg
028.jpg


031.jpg
032.jpg
029.jpg
030.jpg
033.jpg

Tot zover momenteel...
 
Interessant project, ik ben benieuwd, ook al is dit niet mijn schaal (voor pantsers).
 
Aan materiaal om mee te werken, geen probleem zo te zien :-).
Wel een niet alledaags projectje.
 
Zijn serieuze verbeteringen al.
Komen die later eventueel in een setting terecht?
 
Bedankt om eens binnen te springen mannen :)
Dany, om eerlijk te zijn, ik hou het liever ook groter, mijn favoriete schaal is 1/72 :-p, maar deze blijven daardoor maar in de doos zitten...

Airbus, ik heb steeds moeite om zaken weg te gooien, en na jaren begin je wel het een en ander samen te rapen ;)

Pascal, ik heb geen ambities met deze modellen. Het enige wat ik eigenlijk wil bereiken is een, naar eigen gedacht, "deftige" afwerking bereiken zodat ik ze kan uitstallen tussen andere modellen op de kast.

En dan de werken van vandaag:
De drie modellen welke gisteren een vernislaagje hadden ontvangen hebben een pinwash ontvangen, de tracks werden van kleur voorzien en geplaatst, op 1 tank schurzen geplaatst en hier en daar nog enkele puntjes aangepakt.
Fotootjes:
035.jpg
038.jpg
043.jpg
047.jpg
050.jpg
 
Gisteren zo goed als de ganse dag met deze modellen in de weer geweest.
Eerst heb ik drie panzers van decals voorzien, een klus die niet zo veel tijd in beslag nam, een vijftal decals per panzer...
Ik heb in de reserve decals het een en ander samen geraapt. Niets is historisch correct, althans niet bewust mocht het toch zo zijn.
De decals zijn lookalike als de foto's/tekeningen waarop deze camo's gebaseerd zijn (ik gebruik de boeken van Mig en Ammo)
Op de 1e panzer is de decal vervormd op de luiken. Ik weet nog niet juist hoe ik dit een beetje presentabeler kan maken?
Na een dagje drogen hebben de 2e en 3e versie een 2e pin wash gekregen.
051.jpg
054.jpg
055.jpg

Het meeste werk van vandaag zat in de 4e panzer.
Deze kreeg zijn camo kleurtjes en intussen ook een deel verwering en een pin wash. Het ziet er op foto veel drukker uit dan in het echt (het model is veel kleiner dan op de foto's..)
057.jpg
060.jpg

En zo gaan de 4x4 de nacht in
061.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me af hoe het kan dat deze modellen toch vrij gaaf zijn gebleven; meestal in de onderdelendoos (en modellendoos) breekt hier een antenne af, daar een serie rupsschakels, et cetera. Iemand is er toch vrij zuinig mee omgegaan, of ontbreekt er toch het een en ander?

Wat de eerste ('S01') betreft, hangen de schakels misschien wat oneven door, daar waar bij de tweede ('607') alles juist strak lijkt te staan. Ik neem aan dat dit een gegeven is waar je mee zult moeten werken, nu er geen extra schakels beschikbaar zijn ('607') resp. dat je het ding moeilijk nog uit elkaar kunt halen ('S01')?

Al met al dankbare projectjes, waar een grote vooruitgang te zien is. Je maakt als het ware displaywaardige modellen van bouwage die tevoren in een rommeldoos geacht werd haar eindbestemming te hebben gevonden.
 
Deze modellen zijn een mengeling van in mijn jeugd zelf gebouwde modellen en verkregen modellen.
Mijn eigen modellen heb ik altijd zo goed mogelijk verpakt door mijn leven mee gesleurd. Verkregen modellen worden kort na aankomst deftig gecontroleerd op schade en/of ontbrekende onderdelen. Alles wat half loshangt wordt afgenomen en beland in de reservedoos, zo kan ik na verloop van jaren vaak nog het originele onderdeel terug vinden (tenzij reeds gebruikt voor een ander project..)
Indien er wel iets ontbreekt, dan is het de uitdaging om zelf iets te verzinnen en te maken.

In verband met die strakke schakels van de 607...
Van de vier modellen, weet ik nu met zekerheid, zijn er drie van Fujimi. De vierde dacht ik van Armourfast, omdat hetzelfde systeem van tracks gebruikt wordt. Nu ben ik aan de twijfel geraakt omdat het model zeer veel op dat van Fujimi gelijkt, en vooral omdat ze even groot zijn. Nochtans is Fujimi 1/76 en Armourfast 1/72. Er zou dus een duidelijk verschil moeten zijn in grootte, vandaar nu mijn twijfel...
Op volgende foto kan je het verschil van de tracks duidelijk zien:
065.jpg

Dat de tracks van de S04 wat doorhangen komt wellicht door uitgerokken tracks die door verloop van jaren hun rek zijn verloren.
Ik durf deze niet te veel meer manipuleren uit schrik dat ik ze zou beschadigen. Een laagje verf is het enige wat ik er van "bescherming" ga op leggen.
Het is dus inderdaad een feit waar ik genoegen mee ga nemen. Als ik ze binnenkort (eindelijk) kan bewonderen OP de kast in plaats van verstopt IN de kast, dan zal dat mij niet zo deren ;).
 
Merci Pascal, we gaan nog even door..

Update voor vandaag is mager...
Niet veel veranderd. Hier en daar werd een dunne rand aangebracht op de hoeken van de panzers, wat kleine details kregen een laagje verf en dat is het zo een beetje. Het mag wel gezegd zijn dat er in die kleine werkjes toch redelijk veel tijd in kruipt...
Allé, de vorderingen dan:
066.jpg
067.jpg
068.jpg
069.jpg
070.jpg
071.jpg

Aan de laatste is vandaag niets gebeurd, maar hij wou toch op de foto...
072.jpg
073.jpg

En wat gebeurd er als die vier panzers naar een swingclub gaan?
074.jpg

Zo, dat was het voor vandaag ;)
 
Intussen worden deze ook als afgewerkt beschouwd.
Ze staan hier al een tijdje te wachten op iets van een ondergrondje, maar ik vind geen inspiratie :(
Dus maar besloten om ze zo te presenteren:
076.jpg
 
Zeer mooi opgeknapt Beyond.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan