- Lid geworden
- 12 jul 2012
- Berichten
- 4.306
Aangezien de T28 over zijn hoogtepunt heen is, namelijk het eindeloze aaneenschakelen van wieltjes en rupsbandonderdeeltjes, werd het reeds tijd om naar de volgende bouw om te kijken. De laatste tijd ben ik nogal veel met half-tracks bezig, er liggen er zelfs nog een drietal op de shelf. Om me met de Famo bezig te houden, werd het nogal heet buiten en er lagen nog twee Sd.Kfz. geschilderd en wel te wachten op een dio dat half in de lappenmand ligt door o.a. kritieken van collega's. Dan zit er niets anders op dan een nieuwe variant op te rakelen, die ondertussen ook weer van de nodige extra's voorzien kon worden. Deze keer zal het om de drietonner gaan, ofwel Sd.Kfz.11. Dit was de laatste aanwinst die ik dit jaar op een modelbouwbeurs heb kunnen doen, nog wel door aan de tombola in Bornem mee te doen. Even later won ik er nog iets maar dat heb ik weggegeven. Ik had immers naar mijn gevoel de hoofdvogel al afgeschoten, want ik wist dat dit een prima bouwdoos was die ik spoedig zou gaan bouwen.
Even later sloeg de coronacrisis toe en werd het foerageren van de modelbouwer beperkt tot internetstrooptochten. Toen ik een voor mij nog onbekende site verkende, Panzerfux, vond ik een upgrade die bepalend was voor de functie die de halftrack moest gaan uitoefenen. Het zou een artillerietrekker worden, meer bepaald van een Panzerabwehrkanone 40. De upgrade bevatte alle onderdelen om de trekker aan te kleden voor deze minder courante sleep. Een kanon had ik toen al een tijdje liggen, van de voorlaatste Brouwersdag alweer. Als we dit en een paar andere aanwinsten allemaal op de u misschien al bekende tuintafel gooien, krijgen we het volgende tafereel.
Het is weer een hele hoop, dus laten we eerst de sprues eens bekijken.
Allemaal fijn gegoten van AFV, terwijl het aantal sprues nog beperkt blijft. Er zitten ook twee mooie vinyltracks met veel detail bij de kit, al heb ik gelezen bij PMMS dat die te lang zouden zijn. Geen zorgen, dat lossen we handig op. En die clearparts kunnen misschien ook makkelijk vervangen worden door nog dunner glas.
Er zat ook een klein maar bijzonder plaatje PE bij. Zoals je merkt, is het voorgebogen, waardoor het eigenlijk nogal kwetsbaar is in de weinig gevulde en dus gevaarlijk dooreenschudbare doos. In dit geval is er geen kwaad geschied, maar je merkt dat ik dit met voorbehoud uitspreek.
Heel wat keuzes op het decalpapiertje, onder andere een DAK-versie.
De handleiding is van het degelijke type met overzichtelijke bouwstappen. We gaan die echter niet hersenloos kunnen volgen wegens een aantal PE-en resin-intermezzo's.
De verantwoordelijken daarvoor liggen op deze foto. Het opvallendste doosje is de PAK40-upgrade. Deze is van Hobbyfan en is dus ontworpen door AFV zelf. Er was een mooie korting op, anders had ik deze misschien laten schieten zonder te beseffen wat er in zit. Een paar echt wonderbaarlijke stukjes resin.
Het toppunt is natuurlijk die in een keer gegoten Maybach zes in lijn, 4,17 liter HL 42 TRKM. Ik ga er dus niet aan ontsnappen om de kap open te zetten zodat je dit pronkstuk kan bewonderen. Ook de platen met 75mm patroonhouders en de fender-jerrycanhouders zullen een opvallende transformatie teweegbrengen. Een klein stukje is wat verpulverd.
Het PE-setje van Aber is weer zeer uitgebreid. Het is ook specifiek voor deze kit, want er bestaat ook een AFV Nebeltruppen Sd.Kfz.11/4 en die heeft een andere set van Aber die nu beter te vinden is. Je merkt dat de kit hier nogal binnenstebuiten gedraaid gaat worden.
De handleiding, ze hebben het allemaal op 4 pagina's gekregen.
Ik heb nog maar eens een Friulsetje gekocht om de te lange tracks mee te vervangen.
Dit zullen dezelfde onderdelen zijn als in de Sd.Kfz. 251-kit die ik eerder bouwde, minus vier ringetjes die daar tussen de wielen kleefden. Ook de sprockets zijn weer bijgevoegd, we gaan ze later weer vergelijken met de kit.
Tenslotte een paar figuren die ik ook in Bornem kocht. Mogelijk kan ik ze niet gebruiken in dit model. Dat hangt er van af of dit uitsluitend DAK figuren kunnen zijn. Het is namelijk onmogelijk om het een DAK 75mm-kanon te laten trekken, dat kwam er te laat voor. Er bestaat nog een set figuren die specifiek 75mm-patronen uit de laadruimte halen, dit zou dus om dezelfde reden niet kunnen. Toch bestond er vroeger een bekend kitje van Matchbox met net deze onmogelijke combinatie, ik heb het zelfs in mijn jeugd nog gebouwd.
Het PAK40-kanon van AFV bevat voor zo'n kleine kit dan weer heel wat plastic.
Het blijkt dat de wielen voor dit kanon zelfs in een andere kleur gegoten zijn.
Wat een van de leukste toevoegingen van de kit had moeten zijn, een dubbele splintershield PE-plaat. Er zit echter een deuk in beide stukken. Niets dat er niet zorgvuldig uit gestreken kan worden, maar je verwacht dat dit stuk beter beschermd zou zitten. De verchroomde loop is dan weer onberispelijk. De vinylbanden kunnen er mee door.
Voor de handleiding verdient AFV dan weer geen extra punten, zoals je hier ziet waait dit makkelijk over de tafel, en waar is het begin?
Niet inbegrepen zijn deze metalen spacers voor tussen beide schilden, ook geschikt voor de Pak 43 en gekocht op Militracks.
Patronen voor 75mm kanonnen.
Ze hebben een heel duidelijke handleiding in kleur en PE slaghoedjes.
Ik kocht een tijd geleden ook een mooi doosje met 75mm munitiekisten.
Deze zijn heel zorgvuldig uitgegeven met niet minder dan drie decalvellen en een stukje uitleg op een strookje papier.
Er zit heel wat textuur op deze kisten. Geen idee hoeveel ik er nu ga gebruiken, wan er ligt ook nog een Marder 3 M te wachten.
Dan zijn we bij de literatuur aangekomen.
Dit is het indrukwekkendste van de boekwerken die hier tegader liggen. Hierin kom je alles over deze half-track te weten in kleur en in 3D.
Ook speciale afleveringen worden behandeld, voor elk van de mogelijke varianten is er de nodige info.
Ik vond er ook een plaatje van het beoogde model, waarschijnlijk ergens tijdens operatie Barbarossa.
Ik kocht het oudere boek van Nuts en Bolts omdat er achteraan uitleg over de Pak 40 in staat, maar ontdekte later dat hier een andere versie van de Marder in behandeld werd dan degene die ik in bezit had. Daarom heb ik deel 2 ook maar gekocht, da's voor een later topic.
De historische uitleg.
Toepassingen van getrokken kanonnen, met de foto van de Sd.Kfz.251 eerder dan de ongepantserde Sd.Kfz.11.
Een walkaround van een museumstuk. Ik zag dit kanon ook in Overloon uitgestald.
Dan het algemene boek over Duitse half-tracks van Motorbuch Verlag : hier vind je ook een bondige omschrijving en wat interessante foto's.
Een versie met een houten bak.
Het oude boek over half-tracks kan je snel opbergen, er staat alleen de propagandafoto met alle Duitse half-tracks in, verder geen 11. Dit vond ik nog in het boek over Duitse artillerie:
Nu eens kijken in welke volgorde ik tewerk wil gaan...