Hoofdsponsor

1/48 SBD-5 Dauntless van Revell - afgerond

ERVARING
3maand
BOUWWIJZE
zoveel mogelijk zelf
BOUWBUDGET
beperkt, kopen kan altijd
BOUWSTATUS
afgerond
COMMENTAREN
*

jepe

Well-known member
Registered
Lid geworden
4 sep 2019
Berichten
75
Langzaam begonnen aan dit nieuw projectje.

Deze keer een doos van Revell. Het past toch allemaal beter dan Italieri.
Maar de handleiding is verre van duidelijk.(kan ook aan mij liggen). Gelukkig kan je op Youtube voorbeeldjes vinden.

Heb dus al de cockpit in elkaar gestoken, die heel gedetailleerd is.
Maar als alles geassembleerd is blijft er weinig van zichtbaar. Spijtig, want ik had er toch wel wat tijd in gestoken.

Ik heb zelf gordels gemaakt van tape en koperdraad ipv de bijgeleverde decals in de kit.
Ziet er toch 'echter' uit dan een plakker (maar het is wel een heel prullenwerk 🥴 )
Ik dacht wash te geven met donker olie verf maar in de plaats heb ik alles ge-dry-brushed met alu zodat het wat helderder en gebruikter is
Enkel de gordels hebben een laagje donker verf gekregen.

Op de foto's zie je al al waar ik zit.


De bedoeling is het vliegtuig op een stuk flight deck te zetten met enkele figuurtjes.

Opmerkingen ? Laat maar horen
 

Bijlagen

  • IMG_20230616_204040473.jpg
    IMG_20230616_204040473.jpg
    298,7 KB · Weergaven: 13
  • IMG_20230720_114509501.jpg
    IMG_20230720_114509501.jpg
    247,3 KB · Weergaven: 14
  • IMG_20230720_114249371.jpg
    IMG_20230720_114249371.jpg
    240,6 KB · Weergaven: 14
  • IMG_20230720_113655662.jpg
    IMG_20230720_113655662.jpg
    481,2 KB · Weergaven: 13
  • IMG_20230720_113648556.jpg
    IMG_20230720_113648556.jpg
    499,7 KB · Weergaven: 13
Ik had beter gezwegen dat revell beter pastte dan Italieri. Voorste vleugels passen voor gene meter :mad:
 
Dat is inderdaad een oude Accurate Miniatures (had ik al eens geantwoord in een vorig topic over deze kit overigens). Ik ken de handleiding van de Revell versie niet maar ik kan me onmogelijk voorstellen dat deze slechter zou kunnen zijn dan de originele van AM zelf, die eigenlijk gewoon tekst met wat schetsjes was. Over de pasvorm kan ik natuurlijk geen mening geven aangezien de mallen toch al redelijk van leeftijd zijn.
Ook Italeri had destijds enkele mallen van het failliete AM over genomen (o.a. de IL 2 Sturmovik die nog steeds op mijn verlanglijstje staat).
 
Dat is inderdaad een oude Accurate Miniatures (had ik al eens geantwoord in een vorig topic over deze kit overigens). Ik ken de handleiding van de Revell versie niet maar ik kan me onmogelijk voorstellen dat deze slechter zou kunnen zijn dan de originele van AM zelf, die eigenlijk gewoon tekst met wat schetsjes was. Over de pasvorm kan ik natuurlijk geen mening geven aangezien de mallen toch al redelijk van leeftijd zijn.
Ook Italeri had destijds enkele mallen van het failliete AM over genomen (o.a. de IL 2 Sturmovik die nog steeds op mijn verlanglijstje staat).
Ben maar een (her)beginneling :cool:
Ondertussen staan de vleugels er aan. Maar moet opvullen en schuren. Komt wel in orde. No stress

Vraagske: heeft iemand ervaring met parafilm voor het maskeren canopy ?
Vorige keer gewoon tamiya tape gebruikt. Maar dat is op laatste maar plakkerig gedoe.
 
Heb wel vaak Parafilm gebruikt voor het afplakken van gevoelige verflagen maar ik vond het niet echt ideaal op transparante onderdelen omdat het spul niet echt lekker werkt wat het snijden betreft verder prima spul.
 
Ondertussen wat verder gedaan.
Vleugels staan er aan en heeft nu ook een een motor. Het is een fors vliegtuig
Motor gedrybrushed met koper en staal (maar komt er niet helemaal uit)
Met putty wat geplamuurd (moet nog verder afwerken)

Volgende keer eens leren 'rescriben' van paneellijnen want die zijn op sommige plaatsen zijn die weg of vervaagd

(eigenlijk moet ge toch veel kennen en weten :unsuree: )

Hoe zorgen jullie ervoor dat die extra thin niet uitloopt ? want hoe ik ook uitkijk ik zit er dikwijls naast of een vingerafdruk :cry:
 

Bijlagen

  • IMG_20230721_202755542.jpg
    IMG_20230721_202755542.jpg
    159,3 KB · Weergaven: 13
  • IMG_20230721_202950898.jpg
    IMG_20230721_202950898.jpg
    270 KB · Weergaven: 11
  • IMG_20230721_203543651.jpg
    IMG_20230721_203543651.jpg
    187,8 KB · Weergaven: 11
  • IMG_20230721_203601936.jpg
    IMG_20230721_203601936.jpg
    143 KB · Weergaven: 12
Mooie vorderingen,

Extra thin mag een beetje uitlopen hoor, gewoon laten verdampen.
Maar zeker niet met de vingers erin want dan heb je prijs.

Grtz.

Luc :cool:
 
Ondertussen wat verder gedaan.
Vleugels staan er aan en heeft nu ook een een motor. Het is een fors vliegtuig
Motor gedrybrushed met koper en staal (maar komt er niet helemaal uit)
Met putty wat geplamuurd (moet nog verder afwerken)

Volgende keer eens leren 'rescriben' van paneellijnen want die zijn op sommige plaatsen zijn die weg of vervaagd

(eigenlijk moet ge toch veel kennen en weten :unsuree: )

Hoe zorgen jullie ervoor dat die extra thin niet uitloopt ? want hoe ik ook uitkijk ik zit er dikwijls naast of een vingerafdruk :cry:

Ik gebruik de extra thin "quick setting" van Tamiya (met de lichtgroene dop).
De onderdelen die je gelijmd wilt hebben samenvoegen lichtjes aantikken met de lijm, een aantal seconden laten drogen zodat het onderdeel gefixeerd is. Dan alle vingers weg en verder lijmen waar nodig. Zoals Luc zegt als het wat uitloopt dit is niet erg aangezien de lijm vrij snel verdampt.
 
Ik zit bijna aan het verf-stadium :cool:

Ik had eens graag iets neiuw geprobeerd. Zo een vliegtuig ziet toch wat af op zee, dus ik had gedacht aan chipping met haarlak om het er wat gebruikter te laten uitzien.

Wat ik gevonden heb.

1. primer
2. aluminium
3. vernis
4. haarlak
5. verflaag

6. nadien met een natte borstel de bovenste laag weg borstelen


Vergeet ik iets ?
Ik heb enkel maar schrik dat de verf niet goed houdt boven de haarlak.

En is het effect zoveel beter dat achteraf met een spons alu vlekken te maken ?
 
Als je klaar ben met borstelen nog een laagje vernis aanbrengen om je werk te beschermen tegen eventuele verdere behandelingen.
 
Je beschrijving is niet verkeerd maar overdrijf niet met die haarlak, doe dit enkel op de plaatsen die je echt verweerd wil zien.
De haarlak ondergrond is inderdaad bedoeld om de verf "los zittend" te maken zodat je deze daarna kan verwijderen door het aanbrengen van krassen of gebruik van spons dip techniek.
Vooraf heel goed kijken waar deze vliegtuigen bepaalde verfschade hadden want vliegtuigen op een vliegdekschip werden heel goed onderhouden, zij het natuurlijk dat ze niet echt alle dagen herschilderd werden, zeker niet in tijden van grote gevechten.
 
Dus misschien beter achteraf wat chipping doen met aluminium aan de vleugel randen en waar de piloten lopen
 
Ik kan je geen tips geven maar volg het graag mee.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan