Hoofdsponsor

1/24 Sauber - Mercedes C9

Schaal 1/24 - 1/25

Modestforest

Well-known member
Registered
Lid geworden
27 nov 2014
Berichten
1.075
Hallo Bouwers ,

Even mijn volgend project voorstellen voor komend najaar / winter
Ben eens in de stash gaan rommelen om een kandidaat te vinden waar ik volledig in kan losgaan , en eens proberen om eens wat meer te doen dan lijmen spuiten en decallen.
Dit gaat waarschijnlijk een lange bouw worden. De bedoeling is om een hoger niveau van detail en afwerking te krijgen , das altijd wel een beetje het geval maar bij deze wil ik toch wat dieper gaan : motor detailleren , PE onderdelen ......

De kit dan :

52301051431_8153a96b45_b.jpg


Deze ligt al een paar maanden in de kast , was die al een beetje vergeten , tot ik die boxart nog eens zag en direct verkocht was , vind dit een zeer mooie wagen

inhoud van de (kleine) doos is niet zo spectaculair :

52307402477_4d5934e3ff_b.jpg


Alle sprue's op 1 foto

52308563050_d0c0b4cd1b_b.jpg


de extra's , wat PE , decals , en een maskeersetje voor de ramen , let op de metalen antenne bij de PE set , geen idee of ik die ga gebruiken want heb de detail up set van Hobby Design gekocht op de Zwarte berg :

52308502783_1dcb190172_b.jpg


Dit doosje is pokkeduur ( komt wss van Oekraine , zoals alles tegenwoordig :) ) , zou in normale omstandigheden waarschijnlijk niet zoveel uitgeven aan een model , maar had nog een kadeaubon liggen van Domino dus dat scheelt al wel een beetje hee
De inhoud is niet mis , veeeeeeeeeeeeeeeeeel waar voor je geld :

52308502713_fdd25a95fd_b.jpg


52307312122_2f77ac9f84_b.jpg


52307312007_1f489e9daf_b.jpg


52308563160_309f735f1a_b.jpg


er zit warempel een bouwplannetje bij , niet evident voor een AM setje

52308563240_274be9fb6f_b.jpg


Dit gezegd zijnde ga ik dus de komende tijd proberen om van dit oudje een mooi model te maken

52308570845_5f2be70881_b.jpg


kitje is al meer dan dertig jaar geleden voor de eerste keer uitgebracht , dus: to be continued......


Greetzzzz Modest
 
wow, hier kijk ik naar uit. Ik herinner me nog hoe die groep C auto's op mij als klein manneke maakten. En de Sauber was toch de meest iconische (naast de Jaguar waarschijnlijk).

Allee en ik leer hier bij, ik was altijd in de veronderstelling dat Hobby Design Chinees was, k weet niet waarom, waarschijnlijk omdat veel van die am bedrijven daar liggen zeker :LOL:
 
indrukwekkende kit veel after market lijkt wel de moeite
Succes ermee makker
Ik volg met volle goesting
Marc
 
Met al die goodies moet het wel lukken om er een mooi model van te maken.
 
Mooie wagen met veel extra's, volgmodus aan, succes !
 
mooi project met een stevige set aftermarket
neem je tijd en gaat goed komen
En ja de instructies van sommige fabrikanten laten soms te wensen over ken er ook veel van.
benieuwd naar het vervolg

Mark
 
Deze volg ik zeker mee. Veel succes met de bouw
 
Vind deze toch een van de mooiere modellen.
Succes in deze .
 
Bedankt voor de interesse en de comments heren :)


Ondertussen ben ik er aan begonnen , weliswaar een beetje zoals dat Russische gas dat naar Europa moet komen : met horten en stoten en veel te weinig vooruitgang naar mijn goesting :)

De body uitgepakt en aan de klassieke eerste taken begonnen

52324475586_ea2a3ffab3_b.jpg


52323672457_eb8b1364e1_b.jpg


Gietlijnen zoeken , markeren en wegschuren , moet zeggen dat ze bij deze kit op gemakkelijk bereikbare plaatsen zitten en met wat schuurpapier en schuurvijlen makkelijk weg te krijgen zijn

vervolgens de pannellines wat verdiept , al waren ze al niet slecht om te beginnen

52324475746_2669a61324_b.jpg


so far so good , dat zijn wat dingen die ik tussenin wat doe , nu eens een kwartiertje en dan eens een half uurtje

Dan probleem één met de body :

52324906619_dd22cfb16a_b.jpg


zo ziet de neus van de echte er uit , bij de kit moet je een plat inlegstuk plaatsen om diezelfde neus te bekomen

52324475701_4e5c7a1b8a_b.jpg


Past goed maar dan heb je wel aan drie zijden naden die daar niet horen

52323672177_31e507fea2_b.jpg

Heb al bouwers gezien die hier niets mee doen en die als pannellines aanzien en ze nog wat accentueren met zwarte pannelline filler van Tamiya en vervolgens de Mercedes ster in twee delen snijden om die op de plaats te krijgen...

Vullen en schuren dus , omdat ik geen CA lijm in huis had , de kieren opgevuld met Tamiya Putty

52324475641_503cf6a386_b.jpg


ziet er een aardig kliederboeltje uit he :) , maar eenmaal de tape verwijderd en uitgehard valt het wel mee

52323672112_eb224b3df9_b.jpg


het schuren kon beginnen met 600 schuurpapier voor het grove werk en vervolgens naar 1000 om de krassen weg te krijgen

52331207581_36e0f09e8f_b.jpg


zo ziet het er uit na de schuurwerken , niet slecht....
Nu had ik in het verleden al wel eens een lelijke verassing na het spuiten van de verschillende verflagen , een scheve naad of een kras of een of andere oneffenheid die ik niet zie ,maar die na het spuiten prominent de kop op steekt. Een van de YT bouwers die ik volg heeft daar een trucje voor : een goedkope spuitbus zwarte verf (gevonden in de Action ) , je spuit over de " bewerkte " onderdelen en vijf minuten later zie je of het goed is of niet

52331448328_8954b64abf_b.jpg


jullie raden het al , twas niet goed ! Hoewel ik er echt mijn werk van had gemaakt zie je duidelijk kartelrandjes waar de putty aangebracht is. Nu met het blote oog valt dat allemaal wel goed mee , en ik zou kunnen zeggen dat er nog 20 lagen verf en lak over moeten komen en je het dan waarschijnlijk niet meer gaat zien , maar ik wil deze keer echt een glad resultaat alsof die neus in één stuk is gegoten

Conclusie : putty is geen goeie oplossing in deze , dus vandaag CA lijm gehaald en opnieuw die kieren gevuld

52330249182_02f067cbfe_b.jpg


Ondertussen is het model al tweemaal opnieuw geschuurd en gespoten met de spuitbus , het wordt alsmaar beter en beter , ga doorgaan tot ik echt tevreden ben.... das dan voor de volgende update


Greetzzzz Modest
 
Ik verdiep altijd mijn pannellines want als je spuit komt daar ook verf te zitten en loop je het risico dat de pannellines amper te zien zijn.
Marc S.
 
Zoals MarcS al zei , door de vele verflagen en de vele clearlagen loop je het risico dat er op de duur geen panellines meer zichtbaar zijn en ze vol verf zitten. Sommige modellen hebben daar meer last van dan andere , hoe dieper ze zijn hoe beter eigenlijk

Greetzzzz Modest.
 
Bedankt voor uitleg en hou dit zeker in het achterhoofd.
 
Ok , we zijn iets verder met de Sauber - Mercedes
Ik was dus bezig met de body , doordat ik nogal wat research doe alvorens de bouw aan te vatten wist ik dat er twee onderdelen niet goed passen aan deze kit

52353754462_6034b02a76_b.jpg


Onderdelen C1 en C2 moet je volgens Tamiya aan de chassisplaat bevestigen , echter als je dat doet heb je naderhand grote spleten aan de body in de neus

52353754472_58e419ca3e_b.jpg


Oplossing is de paspennetjes afknippen , ze in de body verlijmen en dan de onderkanten met wat styrenestrips verlengen

52355125775_951f0bce20_b.jpg


vervolgens alles netjes bijschuren en in de neus lijmen

Vervolgens ging ik de body in de primer zetten , en wat bijschuren , en wat bleek :

52354940398_f7ee1280ba_b.jpg


Dikke tegenslag , het vele schuren en manipuleren is de CA lijm naad losgekomen ( ik hoorde al wat kraakgeluiden bij het schuren :( )

Dus opnieuw vullen en schuren dus , opnieuw met ca lijm

52355125625_e9ca704c60_b.jpg


onderwijl nog een klein naadje aan de overkant ook aangepakt wegens , ik was toch bezig , en alles na het schuren weer in de primer gezet (Alclad grijs)

52353754457_2e6c053b3e_b.jpg


Alles weer strak en netjes

Tijd voor een kleurtje dus , alle grijze metallics en dergelijke die ik bezit heb ik getest op een plastic lepel , had er een stuk of tien , vervolgens alles in de clear gezet , want de kleur veranderd nog hierdoor . Omdat ik in het verleden nogal eens de opmerking kreeg dat de metallic deeltjes uit schaal waren (soms terecht soms ook niet ) heb ik hier extra rekening mee gehouden , op de doos raad de fabrikant zijn eigen merk verf aan nl LP70 "Gloss Aluminium " , fantastisch kleurtje maar iets te vaal voor mijn smaak , daarom is de keuze gevallen op LP11 "Metallic Gloss silver "

52353768572_a6a818f91f_b.jpg


Nu las ik ergens dat je dergelijke kleuren bovenop een zwarte ondergrond moet spuiten voor een warmere eindkleur , heb dat ook getest en er is inderdaad een verschil

52355345525_7069781a33_b.jpg


Moeilijk op foto te tonen maar de kleine lepel is met grijze primer en de grote met zwart , in het echt is het verschil beter te zien als op de foto

Dus de hele body zwart gespoten met mijn spuitbus uit de Action

52353972582_0f0a844379_b.jpg


to be continued......

Greetzzzz Modest
 
Heerlijk om zoiets te zien groeien he van een stukje plastic naar iets moois he
Tof
Nu Anthony putty je hebt nu zelf ondervonden maar voor de andere bouwers Putty werkt niet voor zaken aan elkaar te maken je kan het beste vergelijken met fijn plamuur voor thuis aan ramen en deuren en muren
Putty is heel broos daarom
Marc
 
Coachke vreemd dat ik daar dan geen last van heb, en Antony had al CA lijm gebruikt.
Dat verhaal van de ondergrond kleur klopt helemaal ik roep dat al jaren 😂 Maar mooie kleur voor de Benz.
 
Tof dat je de problemen aankaart.
De mooie resultaten komen niet vanzelf en vind de kleur ook wel dik in orde.
 
Je hebt een beetje tegenslag gehad maar dat houd u blijkbaar niet tegen.Deze komt zeker tot een goed einde.Ik kijk al uit naar het vervolg.ook de kleur vind ik een goede keuze.
Marc S.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan