Hoofdsponsor

1/24 Revell Mustang GT 2005 [!]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.

B-art

Well-known member
Registered
Lid geworden
19 jun 2008
Berichten
202
Aan deze ben ik ook reeds begonnen:

imagesCABBSW0P.png

De bedoeling is om mijn "tjoening" skills wat te oefenen. :P
Het doel is om het model te voorzien van sideskirts, een ander smoelwerk en eventueel een stoerdere achterkant zonder al te veel te moeten hakken en zagen.
Geïnspireerd door o.a. de Cervini Mustang, jullie allemaal bekend al "Eleanor", en aanverwanten wil ik de toch wel brave GT in die trend ombouwen.
Het mag wat "vetter , graver, cooler" zoals de jeugd het zou verwoorden...

Een verlaging van de rijhoogte staat zeker ook nog op het programma want hier heeft Revell toch wel lelijk de bal misgeslagen. :ohmy:
De velgen zijn ook veel te klein en te braaf, dus die gaan er ook aan geloven...

De sideskirts:

De basis is een stuk van een plastic klantenkaart die je tezgenwoordig overal krijgt.
Met behulp van Tamiya tape en een potlood heb ik een mal gemaakt van de originele sideskirts.

Hiermee heb je al meteen de juiste maten (voor beide kanten). Voor de zekerheid heb ik ze net wat langer gemaakt. "Bijvijlen" bestaat immers niet: je kan enkel "wegvijlen".

De onderste witte lijn die je ziet is een stuk plasticcard uit de betere papierhandel: makkelijk om mee te werken, al heb ik wat problemen om de juiste lijm te vinden.

P1000291.png

P1000284.png

Vervolgens heb ik deze "aangesmeerd" met plamuur en weer afgestreken met nagellakverwijderaar zonder aceton. Hierdoor heb je een pak minder schuurwerk en is het resultaat bijna onmiddellijk zichtbaar.

Na een laagje primer geeft dit volgend resultaat:

P1000349.png

Ik twijfel nog om er misschien nog iets aan toe te voegen net voor de achterwielen, maar op zich vind ik het zo wel wat hebben.
Misschien de sidescoops van een 1965 Mustang die ik hier nog heb liggen, al zijn dioe eigenlijk wat te klein.

Het smoelwerk:

Dit heb ik deels verwijderd met de Dremel en een vijl.
Onderaan werd een lip, gemaakt uit een stuk plasticcard, gelijmd.
Het front werd weer opgevuld met plamuur, waarbij de lip mooi dienst doet als een "aanslag" om front mooi glad af te strijken.
Hierdoor voorkom je weer een hoop schuurwerk.

P1000350.png

P1000347.png

Ook vooraan wil ik hetzelfde streepje styreen vastlijmen, onderaan de bumper om de stijl van de sideskirts door te trekken.
Na 3 pogingen is het nog altijd niet gelukt, de lijm laat telkens los. Ik heb het reeds geprobeerd met 2 componenten lijm maar ook deze blijkt niet goed genoeg. Op zoek naar een andere oplossing dus.
Ik speel met het idee om de bumper verder vorm te geven m.b.v. epoxy putty van Tamiya.

De kont:

Hier heb ik voorlopig enkel de uitparing voor de nummerplaat en het gaatje voor het bevestigen van het (lelijke en te grote) Mustang logo dichtgeplamuurd.

P1000351.png

P1000348.png
 
Leuk bedacht onder, het gaat goed.
 
Nette verbouwingen hier.

Maar, waarom plasticard ipv styreen plaat?
Kun je toch ook gemakkelijk bewerken en valt toch veel gemakkelijker te lijmen dan?
 
Het plasticard dat ik gebruik is styreen. Welke lijmen hebt ge ervoor getest / gebruikt ?
 
Maar, waarom plasticard ipv styreen plaat?

Goeie vraag! Ik ken geeneens het verschil tussen de twee.
Uit welk materiaal wordt een klanten- of bankkaart gemaakt?
De stukjes plastic die ik gebruikt heb komen van een papierhandel hier in de buurt.
Die hebben zo'n bak staan met allemaal lengtes plastic in verschillende vormen en maten.
Ik weet niet waar het van gemaakt wordt of hoe dit precies heet.

Welke lijmen hebt ge ervoor getest / gebruikt ?

Revell contacta, Bison secondenlijm en Bison Kombi Turbo epoxy lijm.

De Epoxy lijm lijkt het best te lijmen maar super clean werkt dit ook niet...

Van zodra er een beetje spanning op komt te staan is het moeilijk om met de Revell lijm iets op z'n plaats te houden, het droogt daarvoor te traag en klemmen is ook niet altijd mogelijk.
 
Mooie verbouwing B-art.
Heb het vroeger ook eens geprobeerd met een stuk van zo een klantenkaart.
Maar ben er snel van afgestapt, dit spul valt niet te lijmen.
Het zou zonde zijn van al het werk moest het later loskomen.
 
Ga eens naar de modelbouwboer en als dat niet lukt, bestel ze online via Christophe, onze hoofdsponsor.
Ik denk dat je beter resultaat gaat halen met styreen.
Met de gewone lijmen die we gebruiken om modellen aaneen te kleven, smelt je het plastic aan elkaar.
Dus als je styreen neemt, je lijmt die met die lijm en je kunt het ontwerp even onder druk laat staan om te drogen (wasknijper, klemmen,...), dan moet het volgens mij wel lukken.
Styreen is er trouwens in heel veel verschillende diktes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan