Hoofdsponsor

Anders / onbekend RC helicopter repareren

Status
Niet open voor verdere reacties.
C

Christophe

Guest
Aangestoken door Jonas (Trobwal) met zijn helicoptercapriolen heb ik mijn helicoptertje dat ik twee jaar geleden eens voor mijn verjaardag heb gekregen terug vanonder het stof gehaald.

Ik heb er vroeger een paar keer mee gevlogen en toen was de pret uit wegens stukken. Ik dacht toen dat ik het toch niet meer kon repareren, maar nu ga ik het toch eens proberen. Als het lukt kan ik weer eens vliegen.

attachment.jpg

Er is één onderdeeltje kapot, namelijk het "bolletje" aan het uiteinde links van het stokje hieronder te zien.

attachment.jpg

En er is één onderdeeltje dat verdwenen is tijdens een crash. Hieronder aangeduidt met de pijl. Dit wordt het moeilijkste om opnieuw te maken want het is een soort van kogelscharniertje.

attachment.jpg

Dus eerst het één en ander uit elkaar halen.
 
het gewichtje is zeer belangrijk voor stabiliteit... als je deze vervangt moet je zeker op het gewicht letten dat dit klopt....
wat het vogelscharniertje betreft denk ik dat dit voor jou toch iets simpeler te maken is met je freesmachine.... zitten er meestal 2 op dus kun je volgens mij rap reproduceren.....

als je de maten weet kan ik zelfs eens kijken of ik hier niet zo'n scharniertje op maat heb liggen voor jou....
 
zaten er geen reserve stukken bij? want ik heb ook helitje en daar zaten er vleugeltjes enzo bij
 
De reparatie is goed gelukt, en het beestje vliegt weer.

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu kan ik weer beginnen te oefenen want het is toch niet zo gemakkelijk om ermee te vliegen.
 
Is dat een 3 kanaals of een 4 kanaals heli... Altijd eerst zorgen dat hij goed getrimd staat.... Zeer belangrijk... Beste oefening is paar cm boven de grond proberen binnen denkbeeldig vierkant blijven. Als er iets mis gaat kun je hem vlug en veilig op de grond zetten....enne filmkes maken he kerel... Da we kunnen meegenieten....
 
Als ik dit zo zie is het gewoon een 3 kanaals heli.
De staartrotor (of wat ervoor doorgaat) zorgt er alleen voor dat de staart naar boven of naar beneden kan worden bewogen.

De hoofdrotors worden stabiel gehouden door de flybar en verder zijn ze niet te bedienen.
De heli heeft geen swash.


Correct me if i am wrong....
 
yups nu zie ik het ook..... was op mobiel forum en daar krijg ik nie de volledige foto's maar slechts een gedeelte.... is inderdaad een 3 kanaals heli en al wat jij opsomt klopt dus ook....

ik ben recent overgeschakeld op een 4 kanaals singleblade (wel nog met flybar) en die vliegt nu toch zo zalig he..... volgende aankoop is ne 3d heli.... maar eerst oefenen met deze die ik heb....

Christophe veel plezier er mee he maatje.....
 
Ik denk dat er toch het één en ander mis is met deze heli. Hij vliegt niet hoe het zou moeten. Ten eerste kan ik hem niet trimmen want daar zijn geen knopjes voor. De staartrotor draait niet (heeft hij trouwens nooit gedaan). Het besturen gaat zeer moeilijk. Ik kan hem onmogelijk mooi boven de grond laten zweven want hij begint direct rond te zwieren. Niet rond zijn as, maar in een cirkel tot dat hij schuin begint te hangen en dan gaat ie tegen de grond. Ik zal er eens een filmpje van maken.

Ik heb wel de indruk dat de hoofdrotors bediend worden met het rechterpookje van de zender. Als ik die naar links duw dan draait de heli naar links en omgekeerd. Maar echt bestuurbaar is hij niet.

Wat is een flybar en een swash?
 
een flybar is het metalen bar waarvan je het gewichtje hersteld hebt.....die zorgt ervoor dat uw rotor(en) steeds stabiel blijven..... een swashplate (wat jij niet hebt) dient ervoor om uw rotor(s) te kantelen ten opzichte van de heli zodanig dat hij meer lift krijgt op bepaalde plaatsen en dusdanig bestuurbaar wordt....

Het klopt dat de rechter meestal dient om te draaien.... als je een 2 kanaals heli hebt kan je met linker omhoog omlaag en met rechter lichtjes draaien/vooruit

een 3 kanaals heeft op de linker ook omhoog en omlaag.... maar op de rechter joystick kan je links/rechts en vooruit/achteruit bewegen.... als uw ene rotor ten opzichte van de andere vertraagt of versnelt zal uw heli draaien (wet van actie en reactie) de staartrotor bij uw toestel dient enkel en alleen om vooruit of achteruit te vliegen.... door daar opwaartse/neerwaartse lift te creeeren zal uw toestel (voorwaarts/achterwaarts) kantelen waardoor het meer lift krijgt op bepaalde plekken (resp achteraan/vooraan) op uw rotors.op deze manier vervang je dus de swashplate die dit zelf zou regelen.... het is dus volkomen normaal dat uw staartrotor niet draait als je geen commando geeft vooruit/achteruit

een 3 kanaals is immers minder bestuurbaar als een 4 kanaals omdat hij de zijdelingse beweging niet kan maken..... om dus te corrigeren moet je eerst uw toestel draaien in de gewenste richting en vervolgens vooruit of achteruit vliegen om uw plaats te behouden....

Wat uw trim betreft zou mij dit toch sterk verwonderen moest er niet minstens een zijwaartse trim opzitten.... kun je eens een foto van je zender posten... dit is meestal in de vorm van een drukknop/draaiknop of schuifknop. als je foto plaatst van je zender kan ik eventueel wel helpen zoeken naar uw trim....

Cheers Trobwal....
 
Normaal gezien draait dit soort staartrotortjes geloof ik enkel wanneer je voor- of achteruit gaat. Wat trimmen betrefd, ik denk dat er ergens op je zendertje een rechthoekige "wipschakelaartje" zit die je eventjel links of rechts in kan geduwd houden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan