Hoofdsponsor

1/72 Ratel 20

ERVARING
Noem mij maar gevorderd.
BOUWWIJZE
In principe OOB met de bijgeleverde PE.
BOUWBUDGET
NVT
BOUWSTATUS
Gestart 25 februari 2024.
COMMENTAREN
Altijd welkom zolang het maar beleefd blijft.
Typisch avontuurlijk resinkitje, volgens mij vind je het stiekem ook wel een beetje leuk ;)
 
Typisch avontuurlijk resinkitje, volgens mij vind je het stiekem ook wel een beetje leuk ;)
Tuurlijk Roy, anders zouden we er toch niet aan beginnen? En ik heb er 4 liggen.

Ik zeg altijd: af en toe wat resine snuiven (spreekwoordelijk) kan geen kwaad.
 
Met uitzondering van de turret heb ik alle onderdelen op het voertuig gekregen. Vermits ik deze met open luiken en deuren wil presenteren heb ik de luiken echter nog niet geplaatst om reden dat ik het onderstel en de body nog moet samen krijgen en dit liefst zonder breuken.

De 2 van de 3 PE roosters die ik in de Ratel gemonteerd had bleken fout geplaatst te zijn. Zij moeten gemonteerd worden aan de binnenzijde van de afdekking van de motor. Indien je dus de afdekking gesloten monteert, heb je die niet nodig.

Klaar 1.jpg

Gelukkig ook nog 2 PE delen die dienst doen als opstapje kunnen monteren.

Klaar 2.jpg

De roosters gemonteerd op de luiken, de twee grote deuren ook opgekuist, klaar voor montage.

De Ratel gaat nu naar het spuithok voor een laag grijze primer.
 
Ahh nice , the Honey Badger is looking good, you doing it in overall Dark Earth
 
Ahh nice , the Honey Badger is looking good, you doing it in overall Dark Earth

Was thinking of painting this one in BS Light Stone as provided in the Hataka South African Army paint set.
It seems BS Light Stone was the standard colour of SADF vehicles stationed in Walvis Bay, Namibia and vehicles detached to MEDO (Middle East Defence Organisation).
 
De turret steekt ook in elkaar:

Turret 1.jpg

Nog niet vast gemonteerd omdat hij van binnen nog moet geschilderd worden.

Turret 2.jpg

Er was wat filler nodig aan het kanon dat echter niet beweeglijk is.
Deze krijgt ook een laag primer.
 
Je kunt zeggen wat je wil, maar dit kitje ziet er toch wel mooi uit eenmaal in handen van een zorgvuldig bouwer.

Als je een stuk messing- of aluminiumstaf hebt van de juiste dikte, kun je misschien het dunne stuk loop vervangen.
 
Beetje verder gewerkt: interieur geschilderd van de lower en upper body alsook de turret.

Interior paint 1.jpg

Interior paint 2.jpg

Interior paint 3.jpg

Het interieur van de Ratel is lichtgroen en ik gebruikte hiervoor Vallejo Pastel Green.
Niettegenstaande de ondergrond resin is en er een grijze primer op ligt, was het precies of de verf er in gezogen werd. Er liggen derhalve niet minder dan 3 lagen Pastel Green op.

Nog even kijken of de turret past op upper body:

Turret.jpg

Ondertussen ook ramen geplaatst aan de cockpit en deze lichtjes aan de binnenzijde ingestreken met Vallejo Green Tail Light teneinde het groenige effect van gepantserd glas te bekomen.

Na de nodige sessies passen en aanpassen konden tenslotte de upper en de lower body samengebracht worden:

Marriage 1.jpg

Marriage 2.jpg

Marriage 3.jpg

Nu nog de juiste tint verf vinden want er is veel verschil tussen de set van Hataka en hetgeen je ziet op reportages.
 

Bijlagen

  • Marriage 3.jpg
    Marriage 3.jpg
    212,8 KB · Weergaven: 0
Wie zich zou afvragen hoe een Ratel, ook wel Honey Badger genoemd, er nu echt uitziet:

Ratel.jpg

Onderschat het dier niet want indien nodig zal hij/zij niet aarzelen om een leeuw, een hyena of ander dier aan te vallen om zijn kroost te beschermen.
 
Very true Erwin a Honey Badger is not to be messed with , they can and will take anything on in the bush , to them size does not matter, literally a case of dynamite coming in small packages , they are also highly intelligent.


The link is to a video that says everything

We have a saying here in ZA “So taai soos n Ratel “
 
Laatst bewerkt:
Ik had geen halve euro gegeven voor zijn leven...

Mooi werk, en komt al goed samen zo...
 
Beetje verder gewerkt: interieur geschilderd van de lower en upper body alsook de turret.

Bekijk bijlage 437579

Bekijk bijlage 437580

Bekijk bijlage 437581

Het interieur van de Ratel is lichtgroen en ik gebruikte hiervoor Vallejo Pastel Green.
Niettegenstaande de ondergrond resin is en er een grijze primer op ligt, was het precies of de verf er in gezogen werd. Er liggen derhalve niet minder dan 3 lagen Pastel Green op.

Nog even kijken of de turret past op upper body:

Bekijk bijlage 437582

Ondertussen ook ramen geplaatst aan de cockpit en deze lichtjes aan de binnenzijde ingestreken met Vallejo Green Tail Light teneinde het groenige effect van gepantserd glas te bekomen.

Na de nodige sessies passen en aanpassen konden tenslotte de upper en de lower body samengebracht worden:

Bekijk bijlage 437586

Bekijk bijlage 437583

Bekijk bijlage 437584

Nu nog de juiste tint verf vinden want er is veel verschil tussen de set van Hataka en hetgeen je ziet op reportages.
Daar hebt ge ook wel een deftig vergrootglas voor nodig... Kit ziet er meer dan deftig uit.
 
Er komt schot in de zaak, de Ratel heeft keur gekregen.

Wheels 1.jpg

De wielen moeten nog bijgewerkt worden.

Wheels 2.jpg

Wheels 3.jpg

We kunnen langzamerhand aan alle openstaande luiken beginnen.
 
Begonnen met het plaatsen van de geopende luiken en deuren:

Luiken 1.jpg

Luiken 2.jpg

Nog 6 luiken en 2 grote deuren te gaan.
 
Friemel, froemel, ik vind het prachtig hoe je zulke kits red.
Wordt mooi, had ik de kit niet gegeven.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan