Hoofdsponsor

1/12 project "69 Camaro", Class: Crazy Racer 22-07-2013 [wip]

Wat GOED dat je dat even zegt maatje :) ik begrijp de verhoudingen, maar
ik had 't totaal over het hoofd gezien :wub:

thanx, ik ga dat aanpassen...

grtzz
 
Volgens mijn is het juist omgekeerd en zijn de tandwielen wel juist.
Als je op de motor een grotere hebt dan op de compressor dan zal de compressor meer toeren maken.
Neem nu een tandwiel met 20 tanden en een met 10 tanden.
Als die met 20 tanden 1 maal ronddraaid zal die met 10 tanden 2 maal ronddraaien.
 
Ik herinner me nog van Vroegah iets met brommerts en tandwielverhoudingen maar in dit geval ga ik volledig mee met camaro96, het aandrijvende wiel moet groter zijn dan het aangedreven wiel. Drijvend delen door aangedreven en je hebt de overbrengingsverhouding. En je wilt toch dat je compressor harder draait dan je motor voor meer vulling.
 
Jandorie zit ik te slapen hier... Jelle en Mark zeggen het juist.
Michel, het klopt inderdaad dat men de compressor een hoog toerental wil
geven voor een goede vuldruk. En jouw voorstel is in theorie zeker bruikbaar,
maar zal niet gauw voorkomen denk ik.

Heb even plaatjes gekeken en wat gelezen : er wordt veel gespeeld met diameters van de poelies.
Heb je een grote getunede motor zal de compressor poelie weinig kleiner hoeven zijn dan de krukas poelie.
Bij een kleiner of standaard blok heeft die grote verhouding echter wel veel zin, dus een grote aan de
aan de krukas en een kleine aan de compressor.

Gezien de aard van mijn Crazy Racer kan ik het bij de huidige tandverhouding houden (gelukkig ;) )

bedankt weer voor 't meedenken op supercharged niveau :)
 
Laatst bewerkt:
Peter......van scratchen.....heb jij zeker kaas gegeten......:D...en hoe je ,je fantasie..in je modellen brengt...topie..ben echt benieuwt hoe dit gaat worden..;)
 
Dank u Swa, ik ben echte kaaskop he...:D

en ik ben zelf nét zo benieuwd, omdat ik nog geen vast plan heb :8
 
Peter, ik vind u een kunstenaar jongen ! Om geen vastomlijnd plan te hebben en dan zo'n dingen neer te zetten...hats off ! En bijkomend voordeel, je verrast jezelf gewoon ! Heerlijk ! Volgende keer zou ik graag een babbel met u maken want die is er niet meer van gekomen op KMK.
 
Bedankt mannen :)

@ GUnit : het "nadeel" van dit project is dat ik niet veel weet van de opbouw van een auto.
Het voordeel is dat het om een fantasy car gaat, dus ik heb vrijheid.
Maar ik hou wél voor ogen dat 't technisch geloofwaardig moet overkomen op de kijker.
Het uitvogelen hoe ik dingen moet maken is in dit geval heel erg leuk happy03_zps2a93beb9.gif

Mijn valkuil daarin is dat ik gaandeweg meer en meer wil detaileren zoals op het echte voertuig...
De grootste uitdaging is voor mij eigenlijk dat ik me een beetje wil inhouden om niet weer te stranden in die details,
waardoor het voor laaange tijd stil komt te liggen...

hoe dan ook, ik vermaak me uitstekend, en we zullen het er ook in 't echie nog 'ns over hebben...

groetje ;)
 
Crazy Racer Update: Roots Compressor 24-09-2013

Dag bouwmakkers en bouwmakkerinnen ;)

heb nog wat geklust aan de luchtsamendrukker..

alph_H_zps1c9ae2cf.jpget aansluitpunt voor de carbs heb ik een plastic plaatje (Tamiya figuurbasis) voor genomen.
Daarop de carbvoetjes overgetrokken met een naald.
Dsc07467s_zpsc425828a.jpg Dsc07468s_zps0531ddfb.jpg

Compressor aan de onderkant wat lager gemaakt.
Dsc07469s_zps014d1903.jpg

De behuizing ingezaagd om koelribben te kunnen plaatsen.
Dsc07473s_zps00cabfde.jpg

Ook het ashuis krijgt plastic koelribben.
Dsc07472s_zpsbf15fd1f.jpg

Ik was op dreef en vergat de stap te fotograferen van het plaatsen van de spareribs.
Hier dus al in de Milliput. De ribben waren stukjes plastic strip, die na het verlijmen met vijl schuurpapier zijn bewerkt.
De oneffenheidjes in de putty heb ik aangesmeerd met CA (niet hier te zien want: is gedaan na de foto's maken).
Hoe strak (of niet..) het er werkelijk uit gaat zien komen we wel achter zodra er een laag primer over zit...
Dsc07475sa_zps643fc373.jpg

Hier gaat het carb-duo met Milliput op de compressor body.
Het plastic plaatje wordt met extra putty later nog aan de body geblend.
Dsc07476s_zpse9bae504.jpg

Dsc07475s_zps2bd20bd2.jpg

De oplettende kijker heeft gespot dat nu beide carbs de orginele zijn :O
Jawel... toen ik hierin ging graven voor leuke spullen :
Dsc07470s_zps62edc59f.jpg


... vond ik de MIA carbhelft+kelk :
Dsc07471s_zps8317f3b5.jpg

Nu dus ook beide kelken weer aanwezig zijn, denk ik erover deze ook te gaan plaatsen.
Kelken zitten elkaar wel in de weg vanwege dat de carbs nu dichter naast elkaar staan,
maar dat lossen we post-apocalyptisch wel op headbang_zpsd71fa0e7.gif
Misschien nog een stenenvanger van gaas over de kelkmonden.

Tot slot van deze aflevering,
de waterpomp-poelie afgezaagd. Het afzagen geschiedde met het onderdeel op de motor.
Zo kan men de poelie beter vasthouden en stabieler zagen.
In dit geval zeker handig, want de plastic aandrijfriem was gebroken.
Heb deze gelijmd ná het zagen, anders was deze door 't gejutter vast wéér gebroken.
Dsc07477s_zps1fd3c2ea.jpg


alph_E_zps31c612ea.jpgn als desert een machine waarop een bumpersticker als deze niet zou misstaan
5c869d7e-a5c2-429d-9941-2bad9f552e91_zps861a58b6.jpg

camaro03_zps31003253.jpg

thanx 4 watching.... happy modelling bravo_zpse8aefded.gif
 
MMMMMM spareribs lekker ^^

Maar gaat er al goed en gevaarlijk uitzien Peter
 
Crazy Racer Update: Compressor+Oliepomp 26-09-2013

message02_zpsfb9e3bca.gif

alph_T_zpscad09c1d.jpgoch weer iets gedaan aan le moteur :

De rechtse kant van de compressor is opgevuld.
Terwijl de putty nog redelijk zacht was, met een plastic balkje de structuur erin gedrukt.
Hier is te zien aan de krasjes dat ik na het uitharden de holle delen wat verder uitdiep.
Ook is te zien hoe ik met putty de behuizing heb laten doorlopen tot het niveau waar de carbs eigenlijk vastgebout zitten.
Dsc07478s_zpsb869436d.jpg

Voor het schraapwerk heb ik deze geslepen schroevendraaiertjes gebruikt :
beitel_zpsa8b2482a.jpg

Ik wil graag duidelijke ribben zien. Maken van plastic strip was lastig.
Ø 1,0mm soldeerdraad op de ingezaagde sleufjes plakken leek me een prima vervanger.
Vastgezet (en aangesmeerd) met CA.
Dsc07480s_zpsa390255f.jpg

Dsc07479s_zpsef50c57e.jpg

En hier zie je hoe met een vijltje de looddraad mooi af te schuinen is (message04_zps68cc32e0.gifzorgvuldig werken, want je wil geen loodvijlsel overal !)
Ook te zien zijn kleine CAlijm blobs langs de draad.... naschuren of nóg 'ns erlangs met de CA, want dat ga
je zien zodra de primer erop komt:
Dsc07486s_zps065ef52d.jpg

Andere kant.
Hier zie je ook goed hoe de behuizing nog niet één is met de
basis voor de carbs (zoals wél het geval is op de eerste foto bovenaan deze update) :
Dsc07487s_zps8165a0f5.jpgmessage05_zpsf6677f38.gif geef superlijm (CAlijm) wat tijd om uit te harden. Bij rijkelijk gebruik zet ik het graag een paar uur op een warme plaats.


alph_O_zps010049c8.jpgnderhand heb ik al goed zin om die pressor.com eens vast te gaan maken, maar dan moet ik goed kijken of het dan niet in de weg gaat zitten voor iets anders.

Zo had ik mooie uitwendige high-performance oliepompen gezien....
Jaah... lekker techno happy03_zps2a93beb9.gif, maar moet dan wel xtra riemaandrijving verzorgen... hoe?? mij roken goede rook en wachten op brainfart.......loading_zps888fcf29.gif
Kan men 't achterin goe zien ? ;) dit is'm denk ik :


Achter de krukaspoelie zit een dikke "wiel" dat ik weg kan laten :
Dsc07443sa_zps2dfc3962.jpg

Over blijft een veel dunnere as waar ik een kleine poelie kan improviseren :
Dsc07441sb_zpsdfb85187.jpg

Basis voor de oliepompert : een 1:35 schietbuis van een mortier (hierin zag ik een as+aandrijfwiel).
Dsc07482s_zpsc230a629.jpg Dsc07483s_zpse1da6781.jpg

Stukjes "U"-profiel als behuizing waarop de olieslangen worden aangesloten.
Dsc07484s_zpsbc62ef1f.jpg

En dit is het idee, koperdraad is hulpje bij de oliepompplaatsbepalingsmethode (geen woordwaarde :ohmy:).
(ander point of interest : waterpomp poelie is aangepast, komen nog bouten of moeren op)
Dsc07485s_zpsf76f3c29.jpg

De compressor en de carbs zullen nu fijn detail gaan krijgen.
Oliepomp kan afgebouwd worden.
Dan aansluitpunten voor allerlei leidingen (water olie vacuum) voorbereiden.

Gelukkig heb ik op tijd rekening gehouden met de uitlaatpijpen.
message05_zpsf6677f38.gifTussendoor steeds zonder lijm (dryfit) een stuk vooruit bouwen helpt nare verassingen te voorkomen.

ON en OFF topic opmerkingen allemaal welkom!
Vragen ? stel ze maar !

Ik ga kappen want er zit een Hittentit ip minne kibird giddimme.......
gritjis vin Pittir joker_zpsae43df44.gif
0036_zps8fd729c7.gif
 
Je motor begint er al goed uit te zien Peter.
Ik wou dat ik al de helft van je fantasie had.
Dan zou het bij mij ook allemaal beter lukken.
 
ontwerp fantasie

Je motor begint er al goed uit te zien Peter.
Ik wou dat ik al de helft van je fantasie had.
Dan zou het bij mij ook allemaal beter lukken.
gracias amigo Camaro :)

Bedoel je de "verzinnen van onderdelen " fantasie ?

Als ik iets wil nabouwen probeer ik het originele voorwerp (details komt later) in gedachten
te ontleden in basisvormen. Die basisvormen probeer ik te zien IN het voorwerp.
3D : kubus, baksteen, bol, konus, cylinder, (2D vierkant, rechthoek, schijf, driehoek, cirkel)

In wezen zijn al die basisvormen terug te vinden in voorwerpen (soms uitgerekt, of gebogen, overlappend enz).
al gaat dat bij een motorblok makkelijker dan bij een kastanjeboom..

Een CD is bijv. een héél korte dikke cylinder (met gat)... een vlaggemast is een lange cylinder.
Een uitgeholde cyl. is een buis... een heel korte buis is een ring.

Een montage beugel is een langgerekte platte baksteen... een plank ook.
De beugel kun je buigen in rechte hoek of langs een cirkel en met veel van die laatste kun je een bol lassen :)

Snij dan aan weerskanten van die bol een plak er af : een massief wiel... snij daar een schijf uit : ruimte voor spaken (cylinders) en naven (ook cylinders)

Ik draaf door....(maar op verzoek wil ik er best over doorgaan ;) )

mazzels ;)
 
Knappe detaillering man. ook al ben ik zelf niet echt een autobouwer, toch volg ik deze wegens uw scratchen.
 
Crazy Racer Update: Compressor+Oliepomp 02-10-2013

Ola amigo's, hier zijn we weer met een message_zps8f72be3d.gif
voor joutalk_zps2e981833.gif

Oliepomp waren we gebleven.
Oliepompen draaien niet op turbospeed... ik zag op foto's dat de poelie op de oliepomp
welhaast altijd groter is dan de poelie waardoor deze aangedreven wordt.
Aldus bleek de poelie aan mijn pomp veel te klein...

Vond een mooi wieltje, maar de binnendiameter was nét iets te groot voor een
goede zit over het uiteinde van mijn pomp.
Ik besloot het (blauwe) wieltje met GreenStuff en CAlijm te monteren.
Dsc07490s_zpsac2f37a8.jpg

Eerst een dun putty-rolletje goed plat gerold.
Het plastic as-uiteinde en binnenkant blauwe wieltje ingekrast voor extra grip voor de putty.
Dan omwikkelen met de putty en het teveel afsteken, waarna het wieltje er voorzichtig opgedraaid werd.
Dsc07491s_zps8e880679.jpg

Aan de achterzijde de putty "netjes" afgewerkt. Na dit, wel even grondig gechecked of de poelie haaks aan de as zit.
Dsc07492s_zpsad35eac1.jpg

Aan de voorkant heb ik de speling nog extra opgevuld met eerst CAlijm erin laten lopen
en daarna met een klein sliertje GreenStuff afgewerkt en toen eerst laten harden...
De pompbehuizing is nog wat voller gemaakt met een stukje halfrond plastic dat van boven iets afgevlakt is.
Dsc07526s_zpsa4d9dd49.jpg

Dsc07534s_zps837644d7.jpg

alph_N_zps8e0afe53.jpgog zat putty over... wat zal ik?.... exclaimation_e0_zps5fc837ad.gifbeter om die vraag beantwoord te hebben vóórdat je een portie putty gaat kneden...

Aan de achterkant van het compressor huis een flens maken aan de behuizing van de rotoras (2+3).
(1= naafkap van 1:35 Sherman)

Eerst even het open stukje dicht gemaakt (4) :
Dsc07494s_zps89e8c05d.jpg

De basis voor de flens: een heel dun rolletje putty (GreenStuff laat zich heel goed dunrollen zonder te breken).
Dsc07493s_zpsfc85b1b4.jpg

Dat rolletje tegen de behuizing leggen, en met oud penseel er omheen vegen.
(ik zorg dat de aansluiting van de uit-eindjes op een plek komt die wat uit het zicht zit,
want: stél dat ik die aansluiting niet netjes krijg...)
Dsc07495s_zpsd33d5271.jpg

Dan alvast grofweg afkorten.
De putty hoeft niet precies aan te sluiten omdat door het modelleren de putty wordt opgestuwd/uitgerekt, waardoor
je uiteindelijk aan het eind weer moet afkorten. Zie foto's :
Dsc07496s_zps5a749b22.jpg


Rondwerken en focussen op de dikte van de flens. Bijwerken van een gelijkmatige diameter/omtrek komt later...
exclaimation_e0_zps5fc837ad.gifHoudt spatel en/of penseel altijd vochtig met water (of tong) of vaseline. Putty hecht graag aan droge oppervlakken.
Dsc07497s_zps37409bc1.jpg

Dsc07498s_zps0bc0d32d.jpg

Dsc07499s_zpse1a519e8.jpg

Nu de dikte OK is, gaan we de omtrek corrigeren en bijwerken met scalpel en spatel :
Dsc07500s_zpsfe915e77.jpg

Mooi spul om de flens te detailleren : Ø0,8 zeskant staaf onderdoor een "chopper" gehaald. (prima werkje om bouwdips te bestrijden)
Dsc07501s_zpsf3339a74.jpg

En dit is het eindresultaat :
Dsc07502s_zpsd4441f34.jpg

Nog steeds plenty putty over, maar voor fijn werk wordt het wat taai na een uur.
Heb aan de voorkant nog wat bijgewerkt :
Dun sliertje leggen en gladspatelen maar...
Dsc07504s_zps5b349dbc.jpg

Ook nog de waterpomp-poelie afgewerkt met zeskantjes en een moer van Verlinden :
Dsc07527s_zpsca96d8f6.jpg

En dan 'ns koekeloeren hoe het er uitziet op z'n plek :
Dsc07522s_zpsa3f17df8.jpg

Dsc07507s_zps1ab2e710.jpg

Dsc07508s_zps89016a86.jpg

Dsc07509s_zpsbb424bfb.jpg

Dsc07510s_zpsd9530fba.jpg

Dsc07511s_zpsa2cdc655.jpg


Met de nodige hardware nog niet gemonteerd tóch efkes proberen of het ding wil lopen....
Dsc07523s_zps5b61ad85.jpg

Dsc07519s_zps0812513d.jpg

happy03_zps2a93beb9.giflaughing_zps36843dc1.gifyahou_zpsc4a96849.gif

alph_T_zpscad09c1d.jpgot zover deze plastic nonsens....leuk dat u tóch even bent komen kijken ! vragen staat vrij...

Vermaak u eigen, boys & girls !

Camaroiaanse groet wavesmile_zps01f9ddfe.gif
Petor
 
Wat een gaaf motor blok wordt dat zeg! Super gedetailleerd, mooi hoor.
Alleen de uitlaten nog wat aanpassen, de rook komt nu wel uit een heel aparte hoek;)

Fred
 
Thanx Fred :) zodra de rook om m'n hoofd is verdwenen zal ik die pijpen aanpassen ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan