Hoofdsponsor

1/12 project "69 Camaro", Class: Crazy Racer 22-07-2013 [wip]

[OFF-TOPIC]G, ik zou niet durven hier commentaar op te geven...
Ik ken dat gevoel zelf maar al te goed. Zoveel mooie dingen om te bouwen en zo weinig tijd...[/OFF-TOPIC]

Mark
 
Ready?.... Steady?..... MOPAR time !

alph_G_zpsf6f76c57.jpgoedemiddag saam :)

Ik stuikelde over een schoenendoos met vrachtwagen wielen...

en voor ik 't wist wazzer dit aan de hand :laugh: :

Dsc08778s_zps4gm90hn4.jpg

Wat gaan we doen...
De toestand op tafel is het resultaat van een overenthousiaste heropstart van de gespierde rat-car project.
Vanavond ga ik eerst maar'es een bouwplan opschrijven en dan wat meer gericht te werk : dat plannen heeft z'n nut goed bewezen tijdens
de 50 uur Valentijn Weekend Build-off, dus nu merkte ik eigenlijk goed de afwezigheid van een bouw planning, want...

ik zag bijv. allerlei geboorde gaatjes die voor leidingen zijn bedoeld, maar welke ook alweer ?
M'n eigen bouwplan moest weer uit m'n grijze geheugenbank opgevist worden...en
ook (nog) onopgeloste uitdagingen kwam ik weer tegen (riem aandrijving voor de compressor bijvoorbeeld)
Bovendien diende zich nieuwe ideeën en oplossingen aan... in elke nieuwe NU schuilt immers een nieuw inzicht ;)
Het hebben van een eigen opgetekend bouwplan is gewoon handig, zéker wanneer de bouw onderbroken wordt,
dan bespaart het een hoop uitzoekerij.

Nu dan een paar dingen die tijdens de doldwaze herstart gedaan/ bedacht zijn...

Radiator Grill
Vanwege het zicht op de grill van bovenaf de motorruimte in, vond ik de stijlen veel te dik uitzien eigenlijk,
dus met vijltjes aan de slag.
Dsc08779s_zpspuqm4c9u.jpg

Voor het effect ben ik tevreden zo. De rechter helft hoef ik denk ik niet te doen want : een Hi-Tech radiator zal er vóór komen te zitten.
Dsc08780s_zpsd0jdtq0o.jpg

Uitlaten
De uitlaatpijpen passen niet mooi strak meer op de uitlaatpoorten sinds hun demontage.
Stevig verlijmen zal zeker wel goed gaan, maar tijdens het hanteren van het motorblok knijp je makkelijk iets te hard en
zal een uitlaat toch kunnen losbreken.
Om de uitlaten te helpen fixeren aan het motorblok heb ik dan spelden gebruikt.
Speld is 7mm lang en Ø0,6mm dun.
1. 2x gaatje boren Ø0,6 in uitlaat steun.
2. Uitlaat positioneren en met naald door 1 van de gaatjes heen, in het motorblok voorprikken (centeren).
3. Daar dan boren (Ø0,6) tot je door het plastic heen bent (vanwege lengte van de speld... kan ook minder diep boren en dan speld inkorten)
Hou tijdens het boren rekening met het pasvlak van de uitlaat. Boor dus zo loodrecht mogelijk in dat pasvlak.
3a. Eventueel nu al de speld in gaatje van de uitlaatsteun vastzetten met CA-lijm (superlijm).
4. Uitlaat nu weer positioneren en opnieuw een startpuntje prikken voor het 2e speldgat.
5. 2e Speld erin om de passing te controleren.
6. En indien gewacht hebbend met het het vastlijmen van de spelden...kan dat nu.

Ik ben nou eenmaal gek op die pen+gat verbindingen, het is nu ook mogelijk om de uitlaten los aan het blok
te monteren en ze pas definitief vast te lijmen na het "huwelijk" (zo wordt het plaatsen van een motorblok genoemd ;) )

Plaatjez
Dsc08784s_zpsyfpfbpgj.jpg

Dsc08785s_zpsuo8e0yhg.jpg

Dsc08786s_zpszxsdam7w.jpg


Compressor Aandrijving
Het plan was om te experimenteren met Green Stuff. Een tandriem te maken van putty dus.
Nu ik gisteren met de parts zat te frunniken en nadacht over die riemen (er moet er ook 1 voor de oliepomp komen),
wilde ik wel 'ns zien met tape hoe het er uit zou zien. Ook om even de uitlijning van beide poelies te herontdekken.
Al doende dacht ik aan een elastiekje en... ja hoor het zal toch niet...pray1_zps8339c5ce.gif

Nu knip ik al jaren goedkope elastieken van binnenbanden (auto, brommert, moto, fiets) en greep het blik met kleine stiekies...
Efkes gaan passen...
En al zijn deze binnenband elastieken niet heel netjes recht geknipt,
het ziet er toch niet onaardig uit zo, al zeg ik 't zelf...
En de tanden in de riem zou ik kunnen suggereren met verfstreepjes...

Dsc08783s_zpsmp4tadd4.jpg


What's Next ?
definitieve lotsbestemming van deze auto vaststellen (Crazy Racer, Crazy Racer Judge, Military Police ?),
bouwplanning maken,
Mad Max nog 'ns bekijken (Road Warrior vannacht reeds) evenals de nodige referentie foto's,

dus samengevat zal de volgende update waarschijnlijk het vervolg op het voorgaande zijn ;))

bedankt voor uwer aandacht en tabee
hallo4_zpsekkv9jel.gif
 
Laatst bewerkt:
Leuk om nog eens wat te zien van je Peter.
Dat met de uitlaat heb je goed op gelost.
 
Alweer een tijdje geleden dat we iets van deze bolide gehoord en gezien hebben :)
Ik kijk al uit naar het vervolg ;)
 
Update : wielophanging/ motorruimte/ motor

Bedankt Camaro en Beyond :)

Howdy allen :D ondanks dat m'n eigen startmotor (of is 't de accu?) de boel niet makkelijk aan de praat krijgt,
toch weer wat gedaan.
Tis tijd om hier en daar 'ns een knoop door te bijten, en gewoon doen waar ik zin in heb...
Leek de laatste tijd of ik 't nie mocht van mezelf, maar ik begin 't me weer te herinneren (met ook
een beetje hulp van Nelleke vanaf haar wolk :07: )

Geen zorg vrienden, ik zal hier geen memoires gaan neerzetten teacher1_zps71eqqxmz.gif hier is 't tijd voor de CrrrrrrrrrAzy Camarooooooooooooo :P

What's Up ?
Plan is voor groot deel opgenotuleerd :
Nu eerst concentreren op : Rijwielgedeelte ; Motorruimte ; Motor
Deze punten gaan gezamenlijk op in verband met allerlei aansluitingen (o.a. leidingen) en nog
te plaatsen accessoires (o.a. accu's, radiator,enz).

De lotsbestemming, oftewel het verhaal achter de wagen zal zijn...?? ben er nog steeds niet uit, maar voorlopig kan
ik nog gewoon verder met basic automobiel zaken...
Dus...

Wielophanging
De bovenste draagarmen van de voorwielen zijn lang geleden al eens afgebroken, dus die moesten terug hersteld.
Dsc08788s_zpspbwyzhur.jpg

Het model weegt zo'n 650 gram, dus graag een stevige montage....messing asjes en wat gaatjes to the resque ^^
Het doorboren van de draagarm steunen kon helaas maar van 1 kant, want ik wilde me niet wagen aan het los slopen van het motorschot,
maar moest tóch de Batterij afzagen, want die belemmerde goed boorwerk in de rechter armsteun.

Vooraf aan het doorboren van de armsteun eerst aan 1 kant een asgat geboord in een draagarm.
En met dat asgat het boor-startpunt op de steun bepaald met een naald).
En danmaar proberen zo recht mogelijk, op het oog door die steun heen...pray1_zps8339c5ce.gif
Dsc08792s_zpsshrhkzqz.jpg

TIP Door eerst wat dunner te boren kun je een afwijking in de boorrichting daarna nog iets corrigeren :
Met het grotere boortje kun je door zorgvuldig sturen tijdens het boren het boorkanaal ietsje "verleggen".
Daarna de draagarm positioneren en met het boortje (in het boorkanaal) het asgat aan de andere kant van de arm inprikken.
Het 2e asgat moest ik iets mee sjoemelen want het boorkanaal door de steun was ietsje te scheef gegaan.

De 2e draagarm ging al beter en beiden zijn nu goed te gebruiken bleek tijdens de dryfit..
Dsc08797s_zpsz1szok30.jpg

Motor-ruimte
Het voorste tussenschot. Daar wil ik alternatieve koeling tegen plaatsen.
Dus de originele radiator eraf gestoken.
Dsc08789s_zps3fyi7xtq.jpg

En vanwege die met bloed zweet en tranen uitgevijlde grill (vorige update) die je nu zo goed als niet meer zag.....
Dsc08790s_zpsrybnxyrr.jpg

...heb ik de opening in het schot wat groter geDremeld...
Dsc08791s_zpsqcqgplca.jpg
Nu zul je gaan beleven dat er wellicht tóch spullen voor die grill gaan komen...:|...awel, we zulle zien...

Hoofd Batterij
Nu die er toch af ligt, kan ik die een beetje fatsoeneren. Het ding heeft een trapezium vorm, en aangegoten kabels :
Dsc08798s_zpsyezibbdj.jpg

Die aangegoten kabels zijn niet erg, maar de accu mag best in een accubakkie staan en zeker wat minder trapeziummerig..
Een accubakkie is te suggereren door een plastic strip rond de accu te lijmen, maar
de passing is erg krap tegen het voorste schot (zie "Motor-ruimte) dus dat valt af.

Het accubakje is echter goed tevoorschijn te halen uit het dikkere onderste gedeelte van de accu zelf, dussss...
We gaan maar weer 'ns lekker krabben en schrapen en vijlen zegt-ie...
chainsaw_zps7af9dbb0.gif
Eerst de bovenste rand van het bakje "afgetekend" met tape en met een scriber (naald) langs de tape inkrassen.
Dsc08799s_zpsbrlievcx.jpg

Dan een poosje zoetjes doorwerken met een #11 scalpel (ook een beetje vijlen aan de body van de accu) en dan
ziet 't er toch al beter uit. Denk dat ik er ook nog een klem-ijzer overheen ga maken.
Dsc08801s_zpsqnjlq4uj.jpg Dsc08803s_zpsh9fhvsy7.jpg

Motor
Aansluiting van de Compressor op het inlaatspruitstuk :
Dit was ooit het plan : vastlijmen zoals op het plaatje en dan afwerken met putty..
Dsc07448sa_zpsez2hburh.jpg

Uiteindelijk bleek de putty-aanpak toch niet de meest handige.
Ik wilde nu (i.v.m. de uitlijning van de motor-en de compressor poelies) een meer direct aansluit punt om mee te beginnen.
En zo'n punt hád ik...het was overgebleven na sloopwerk en van het inlaatspruitsuk losgestoken...
...maar gelukkig was het in de scrapbox beland ^^
Het gaat hier om het bovenste deel.... wat dus best op het inlaatspruitstuk had mogen blijven zitten pardon_zps9ebbe75a.gif
Dsc07420sa_zps0qepdacb.jpg

Hieronder zie je het deel tijdens een proef passing om te kijken hoe de Compressor erop zal moeten gaan zitten.
Het is met freesjes al flink aangepast.
De passing op het inlaatspruitstuk klopt nu niet meer vanwege eerder vijlwerk voor het oorspronkelijke plan :wacko:
Dsc08794s_zpsb7yxv1ig.jpg

En hier is het nog verder weg geslepen omdat de Compressor nog te hoog zat.
Dsc08795s_zpsskuekww5.jpg

Inmiddels zit de Compressor vast gelijmd. Dit laat ik goed uitharden en dan zal de aansluiting gladjes
worden afgewerkt met wat toefjes MagicSculp.

Vooruitzichten
Wielen doen : samenstellen en de bandenbelettering gaan aanbrengen.
Oliepomp monteren.
Spullen bij mekaar zoeken voor in de Motor-ruimte, ik wil bijv. zo'n Hi-Tech Radiator met dubbele Fan, maar
die heppiknie, dus zal geskretsjd moeten worden.... of misschien iets geks verzinnen voor motor koeling ?

Hoe dan ook... ik Camaro lekker verder :D

En u weet : comments, vragen en spare-rib recepten immer welkom :P

High Octane Salute talk_zpsjbdxr92i.gif

dragster-o_zpsd12sqtjg.gif
 
Laatst bewerkt:
Zijn weer mooie oplossingen die je bedacht heb.
Ik zou er gewoon een show-Camaro van maken.:):
 
Gepimpte en overbouwde wagens zijn niet echt mijn ding maar als ik je foto's bekijk is dit precies een aflevering van Wheeler Dealers of dergelijk en dus zal ik zeker blijven volgen.
 
Kleine veranderingen waar enige tijd inkruipt, en die (soms) moeilijk zichtbaar zijn, maar die toch een grote meerwaarde geven aan het eindproduct.
Blijven doorgaan, ik geniet van je updates ;)
 
@ Camaro, thanks :) en ja... een show auto hè?....uhm_zps5a173fa5.gif.....toch maar niet.... heb niet genoeg shampoo en wax in huis daarvoor icon_smilewinkgrin_zpsuagv313r.gif

@ Erwin, leuk dat je toch blijft kijken :) al trek ik er geen rubberen handschoenen bij aan hoor ;)
(voor wie nooit Wheelers & Dealers heeft gezien : de monteur in dat programma werkt aan
de auto's met van die lange afwas handschoenen)

@ Bedankt Beyond :) dat het tijdrovende klusjes waren heb je goed gezien maatje, en om te doen lijken dat
ik heul veul gedaan heb, heb ik er zo'n lap text bij gezet :P

groetels :D
 
Dit is weer fraai modelbouw werk Peter wat je hier laat zien ben dan ook verschrikkelijk benieuwd naar Nog meer hak en zaagwerk. ...
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan