Hoofdsponsor

1/72 Polikarpov I-16 by A-Model [wip]

Pilaarbijter

Well-known member
Registered
Lid geworden
2 aug 2013
Berichten
93
Hallo iedereen,

Tijd om het nieuwe project in de ether te gooien.

Het wordt de Polikarpov I-16 type 5/6

Wat info over deze kist. Naar mijn gevoel is het één van de minder bekende vliegtuigen uit de WO II wat op zich bizar is. Het was namelijk een revolutionair design toen hij in productie ging. Het eerste enkeldek vliegtuig met naar de staart afhellende vleugels en intrekbaar landingsgestel. Het vormde de ruggengraat van de Sovjet luchtmacht bij het begin van de WO II. Hij was nagenoeg ongeëvenaard tot de Messerschmitt BF 109 werd gefabriceerd. Het diende bij oa: de Spaanse burgeroorlog, de 2e Chinees-Japanse Oorlog, de slag bij Khalkhyn Gol. Zoals het grote aantal veldslagen al doen vermoedden, had het vliegtuig ook vele meesters: China, Polen, Rusland, Spaanse republikeinen en Mongolië. De buitgemaakte I-16's werden ook gevlogen door Duitsland, Finland, Roemenië en Spaanse nationalisten. En zoals het elk vliegtuig betaamt kregen ze heel leuke namen van hun eigenaars.
De Russen noemden hem Ishak (Ezel) omdat I-16 en Ishak verbaal hetzelfde klinken.
De Spaanse nationalisten maakten er Rata (Rat) van en de republikeinen vonden Mosca (Vlieg) dan weer toepasselijk.

Dat was een beetje geschiedenis.
Dan nu de huidige tijd :p

Een foto van de bouwdoos.

attachment.jpg


De sprues. Zoals jullie wel zullen zien op de foto's werd er gebruik gemaakt van versleten mals en bijgevolg slecht pasvormen en veel opkuiswerk.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Bij het dryfitten al op een probleem gestoten. Het achterroer is bevestigd aan één stuk van de romp en het andere stuk van de romp komt er onderaan tegen. Met het jammere gevolg dat er een grote kier tussen romp en roer zitten aan één kant.

attachment.jpg


Na rond te vragen in de club, heb ik besloten om het roer volledig los te snijden. Dan de twee romphelften aan elkaar lijmen en opvoegen om het roer achteraf opnieuw te bevestigen met ijzerdraadjes. (wordt nog gedocumenteerd als we zover zijn)

attachment.jpg

attachment.jpg


Het achterste gedeelte van het motorblok:

attachment.jpg


De binnenkant van de romp hebben we vandaag gespoten. Aangezien er helemaal niets van detaillering voorzien is in de romp heb ik besloten om mij eens aan het scratchverhaal te wagen. Het was niet makkelijk referentiemateriaal te vinden maar heb toch voldoende in handen gekregen om er een gooi naar te doen. Ben heel benieuwd hoe het gaat verlopen :p

attachment.jpg


Referentiefoto's cockpit:
attachment.jpg

attachment.jpg

Voila, dat was het alweer.

Tot de volgende!
Groetjes
Ruben
 
Chapeau dat je hier nog aan wil werken! Ik zou een eduard I-16 nemen.
Straks te zien op de club?

grtz,

Jens
 
Hey Jens,

Ik zal er niet bij kunnen zijn vandaag. Moet te vroeg uit de veren helaas. Doe ze daar de groeten!
 
Deze ga ik volgen want ik bezit de oude Revell kit van dit toestel; ook op 1/72. Bij een eerste vergelijking vind ik de Revell sprues toch veel beter dan deze van Amodel.
Ter info: Eduard gaf ooit een set 72 177 uit voor een I-16 van Hasegawa welke zeker ook bruikbaar is bij de Revell kit.
 
Tijd om nog wat foto's van de geringe progressie te laten zien.
Helaas zijn we nog niet zover geraakt als ik zou willen, het is al druk geweest de laatste weken.

We zijn begonnen met de pedaaltjes te maken met styrene strips en wat wijnlood.

attachment.jpg

Eén van de hendels.

Hiervoor heb ik een kopspeld genomen, ze afgeschuurd/geveild tot op het gewenste niveau, die tussen twee styrene plaatjes geplaatst en de voegen uitgevuld met plamuur.

attachment.jpg

Eén van de draaiwielen, ook hier weer wijnlood en styrene.

attachment.jpg

Wat verfwerkjes:

attachment.jpg
attachment.jpg

Geïsoleerde koperdraad geverfd in een leidingkleur:

attachment.jpg

Het cockpitframe ingelijmd (styrene strip en naalden op maat geknipt)

Voor:
attachment.jpg
Na:
attachment.jpg

Setting in de cockpitwanden:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dat was het dan alweer.

Tot de volgende!
 
Als je meer realistische groottes van hendels wilt bekomen kan je een stukje dunne koperdraad (0.2mm ongeveer) met een uiteinde in een vlam van bvb een gasfornuis houden. De top smelt dan en vormt een bolletje:


handle1.jpg

handle2.jpg

handle3.jpg
 
Hey Silenoz,

Ik had de bewuste thread met die foto's daarin al gezien en ben hier ook bezig geweest om het te proberen. Ik heb wel geen gasfornuis en kon eigenlijk enkel met kaarsen werken. De hitte die de kaarsen afgeven ligt jammer genoeg niet hoog genoeg zoals die bij gas wel ligt om draad 'te smelten'.

Als ik de foto's nu zo zie, ziet die gele knop er wel wat buiten proportioneel uit ja :p

Maar toch bedankt voor de tip makker.
 
Goede progressie maat !

Let erop dat je de lijmvlakken nog van verf ontdoet, dan win je enorm aan kleefkracht en vermijd je een uitpuilende brij op je lijmnaden (ik wou zeggen joints maar dat klinkt zo raar he ?).

Groeten !
 
Zalig resultaat al met het maken van die details Pilaarbijter !
Veel succes met de voortzetting ervan...blijf den deze volgen!

Grtz yves,
 
Zoals yves hier al aangeeft het aanbrengen van eigen gemaakte details zijn altijd een mooie meerwaarde,we blijven volgen hier..
 
Kan niks anders zeggen dan de posts boven me. Ik blijf volgen.

grtz,

Jens
 
Merci mannen voor de leuke en opbouwende reacties, wordt echt geaprecieerd!

@ Guy, klinkt helemaal niet raar. We zijn tenslotte mannen van de wereld, niet? :p

Nog wat verder gewerkt.

Het instrumentenpaneel zwart geverfd en de metertjes met dropjes gloss vernis ingevuld.
Zo krijg je meer het effect dat er effectief een glaasje voor het metertje zit. Op de foto zie je de tussenstap tussen een deel ingevulde en een deel niet. Op de foto is de vernis nog maar pas aangebracht, het eind resultaat is minder melkig van kleur.

attachment.jpg

En dan vervolgens het instrumentenpaneel ingelijmd. Niet letten op de beschadiging aan de binnenkant van de romp, ik ben net overgeschakeld naar Tamiya Thin Cement en het blijkt een echte acrylverfvreter te zijn :p Het wordt nog hersteld.

attachment.jpg

Verder zijn er nog wat pics van het tot nu toe samengelijmd gedeelte. Zoals jullie zien zal er lekker veel plamuur en schuurwerk aan te pas komen. Gelukkig heeft de romp amper panellines, dus ik denk dat dat wel nog zal meevallen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Dat was het dan alweer, tot de volgende!
***EDIT*** Dit is m'n honderdste bericht op het forum, tijd voor een Duvel me dunkt :p
 
hmmm, ik zou toch voor het opvullen/schuren/plamuren eerst nog eens droogpassen met de vleugels en de cowling... De krater tussen de linker- en rechterhelft lijkt me een beetje overdreven en kan veroorzaaktt worden door een verkeerde lossingshoek op het stuk waar de motor opkomt...

Mocht je deze Marianentrog toch dienen op te vullen kan je er best stukjes kunststof inlijmen (stukjes gietraam, eventueel verdund, plasticard, enz... ) voor de stevigheid, ruw opschuren en dan pas plamuren
 
Laatst bewerkt:
Je zal het niet geloven maar ik ben een halfuur bezig geweest met dryfitten. De boven- en ondervleugels sloten voor de verandering wel quasi perfect aan op de romp bij de optie met de spleet.
Het kwam helaas steeds weer op hetzelfde neer: ofwel was de staart volledig uit de haak en was bijgevolg weer plamuurwerk met de boven- en ondervleugels nodig of wel de krater tussen de voorste helften. Heb dan maar de lesser of two evils gekozen, de voorkant is beduidend makkelijker op te schuren dan de staart en vleugels.

Kan je wat meer info geven over dat gietraam? Ik heb daar nog nooit van gehoord.
 
heb je ook rekening gehouden met de helling die de vleugels dienen te hebben ten opzichte van de romp (in het vooraanzicht)? Ik heb zo'n oude kit van een P-40 van eduard, en daar had ik ook mm's speling. Bleek dat ik de delen van de vleugel dan met tape moest tegen de romp trekken en dan rekenen op de lijmverbinding.

Net eens gekeken vleugels lijken me recht te lopen in 't echt, eventueel nog eens kijken hoe het dan staat met de cowling (deel over de motor, als dit juist past)

In verband met het gietraam, je kan de plaatjes waar de nummertjes, merk, spruenaam enz gemakkelijk gebruiken om op te vullen en te lijmen. Ook afgeschuurde stukjes gietraam zijn bruikbaar. Gewoon met veel lijm in het gat aanbrengen, mooi laten uitharden/drogen en dan schuren. Als je enkel werkt met plamuur krijg je bij de minste tik een barst in het opgevulde stuk en ook in je uiteindelijke verflaag...
 
@ Silenoz, heb de cowling nog bekeken en alles lijkt vlotjes te passen op een miniscule milimeter na, oef!
Ah gietraam = sprue, nu ben ik mee :p

Tijd voor nog wat foto's.

De spleet opgevuld met een stuk je sprue (nu niet meer te zien) en daarbovenop nog wat plamuur.

attachment.jpg

Ander deel van de staart ook gemonteerd.

attachment.jpg

De achterste vin terug geplaatst, nu staat ze mooi in het midden. Heb ze alleen nog wat moeten afschuren aan de bovenkant om het niveau gelijk te maken met het voorste gedeelte.

attachment.jpg

De cockpitvloerplaat geplaatst in de onderste vleugels.

attachment.jpg

Verf weggenomen om de pedalen en hendel te kunnen oplijmen.

attachment.jpg

De stoel van de piloot had nog geen riempjes dus hebben we die gemaakt met wijnlood. Hier zie je een deel gekleurd, het andere deel nog in z'n 'natuur' kleur.

attachment.jpg

Om de buckle van de riemgespen te simuleren, heb ik rondjes proberen maken van messingdraad. Helaas was de draad iets te dik en zijn de rondjes niet volledig gelukt. Zal voor volgende keer op zoek moeten gaan naar dunner materiaal.

attachment.jpg

De riempjes geïnstalleerd op de stoel.

attachment.jpg

En de stoel op de cockpitvloerplaat.

attachment.jpg

Het bovenste gedeelte zal nu eindelijk kunnen worden vastgelijmd op de onderste vleugelhelft. Maar dat zal voor de volgende keer zijn!

Groetjes
Ruben
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan