- Lid geworden
- 2 aug 2013
- Berichten
- 93
Hallo iedereen,
Tijd om het nieuwe project in de ether te gooien.
Het wordt de Polikarpov I-16 type 5/6
Wat info over deze kist. Naar mijn gevoel is het één van de minder bekende vliegtuigen uit de WO II wat op zich bizar is. Het was namelijk een revolutionair design toen hij in productie ging. Het eerste enkeldek vliegtuig met naar de staart afhellende vleugels en intrekbaar landingsgestel. Het vormde de ruggengraat van de Sovjet luchtmacht bij het begin van de WO II. Hij was nagenoeg ongeëvenaard tot de Messerschmitt BF 109 werd gefabriceerd. Het diende bij oa: de Spaanse burgeroorlog, de 2e Chinees-Japanse Oorlog, de slag bij Khalkhyn Gol. Zoals het grote aantal veldslagen al doen vermoedden, had het vliegtuig ook vele meesters: China, Polen, Rusland, Spaanse republikeinen en Mongolië. De buitgemaakte I-16's werden ook gevlogen door Duitsland, Finland, Roemenië en Spaanse nationalisten. En zoals het elk vliegtuig betaamt kregen ze heel leuke namen van hun eigenaars.
De Russen noemden hem Ishak (Ezel) omdat I-16 en Ishak verbaal hetzelfde klinken.
De Spaanse nationalisten maakten er Rata (Rat) van en de republikeinen vonden Mosca (Vlieg) dan weer toepasselijk.
Dat was een beetje geschiedenis.
Dan nu de huidige tijd :p
Een foto van de bouwdoos.
De sprues. Zoals jullie wel zullen zien op de foto's werd er gebruik gemaakt van versleten mals en bijgevolg slecht pasvormen en veel opkuiswerk.
Bij het dryfitten al op een probleem gestoten. Het achterroer is bevestigd aan één stuk van de romp en het andere stuk van de romp komt er onderaan tegen. Met het jammere gevolg dat er een grote kier tussen romp en roer zitten aan één kant.
Na rond te vragen in de club, heb ik besloten om het roer volledig los te snijden. Dan de twee romphelften aan elkaar lijmen en opvoegen om het roer achteraf opnieuw te bevestigen met ijzerdraadjes. (wordt nog gedocumenteerd als we zover zijn)
Het achterste gedeelte van het motorblok:
De binnenkant van de romp hebben we vandaag gespoten. Aangezien er helemaal niets van detaillering voorzien is in de romp heb ik besloten om mij eens aan het scratchverhaal te wagen. Het was niet makkelijk referentiemateriaal te vinden maar heb toch voldoende in handen gekregen om er een gooi naar te doen. Ben heel benieuwd hoe het gaat verlopen :p
Referentiefoto's cockpit:
Voila, dat was het alweer.
Tot de volgende!
Groetjes
Ruben
Tijd om het nieuwe project in de ether te gooien.
Het wordt de Polikarpov I-16 type 5/6
Wat info over deze kist. Naar mijn gevoel is het één van de minder bekende vliegtuigen uit de WO II wat op zich bizar is. Het was namelijk een revolutionair design toen hij in productie ging. Het eerste enkeldek vliegtuig met naar de staart afhellende vleugels en intrekbaar landingsgestel. Het vormde de ruggengraat van de Sovjet luchtmacht bij het begin van de WO II. Hij was nagenoeg ongeëvenaard tot de Messerschmitt BF 109 werd gefabriceerd. Het diende bij oa: de Spaanse burgeroorlog, de 2e Chinees-Japanse Oorlog, de slag bij Khalkhyn Gol. Zoals het grote aantal veldslagen al doen vermoedden, had het vliegtuig ook vele meesters: China, Polen, Rusland, Spaanse republikeinen en Mongolië. De buitgemaakte I-16's werden ook gevlogen door Duitsland, Finland, Roemenië en Spaanse nationalisten. En zoals het elk vliegtuig betaamt kregen ze heel leuke namen van hun eigenaars.
De Russen noemden hem Ishak (Ezel) omdat I-16 en Ishak verbaal hetzelfde klinken.
De Spaanse nationalisten maakten er Rata (Rat) van en de republikeinen vonden Mosca (Vlieg) dan weer toepasselijk.
Dat was een beetje geschiedenis.
Dan nu de huidige tijd :p
Een foto van de bouwdoos.
De sprues. Zoals jullie wel zullen zien op de foto's werd er gebruik gemaakt van versleten mals en bijgevolg slecht pasvormen en veel opkuiswerk.
Bij het dryfitten al op een probleem gestoten. Het achterroer is bevestigd aan één stuk van de romp en het andere stuk van de romp komt er onderaan tegen. Met het jammere gevolg dat er een grote kier tussen romp en roer zitten aan één kant.
Na rond te vragen in de club, heb ik besloten om het roer volledig los te snijden. Dan de twee romphelften aan elkaar lijmen en opvoegen om het roer achteraf opnieuw te bevestigen met ijzerdraadjes. (wordt nog gedocumenteerd als we zover zijn)
Het achterste gedeelte van het motorblok:
De binnenkant van de romp hebben we vandaag gespoten. Aangezien er helemaal niets van detaillering voorzien is in de romp heb ik besloten om mij eens aan het scratchverhaal te wagen. Het was niet makkelijk referentiemateriaal te vinden maar heb toch voldoende in handen gekregen om er een gooi naar te doen. Ben heel benieuwd hoe het gaat verlopen :p
Referentiefoto's cockpit:
Voila, dat was het alweer.
Tot de volgende!
Groetjes
Ruben