Hoofdsponsor

1/35 Plusmodel kerkruïne voor Sd.Kfz.7/2

je fantasie begint reeds te draaien als je naar dit , nog maar in de beginfase van de bouw zijnde, diorama kijkt.
bouw rustig verder, het kan alleen maar beter worden.
 
Bedankt voor jullie aansporingen. Het gaat nu wel vooruit, maar volgende dinsdag eindigt mijn verlof en dan zal het tempo terug wat menselijk worden. In het interieur van de kapel waren er nog een paar ontbrekende attributen. Voor de kapitelen van de pilasters ben ik een tijd aan het zoeken geweest naar bloemvormige plastic juwelen om halssnoeren mee te maken. Ik was daardoor op de verkeerde weg, want toevallig zag ik iets totaal anders liggen, dat beter van pas kwam. Niet iets dat meteen met religieuze archtectuur in verband gebracht kan worden, een restant van een 1/48 Double Wasp P-61 vliegtuigmotor. Als ik dat in partjes zaagde, dan had ik een Korinthisch kapiteel.

35a55f60be5c5d6648abcf0e799c41d1.jpg


Ik kon uit deze motor net genoeg partjes zagen, zodat ik alle pilasters kon voorzien van de nodige ornamenten. Nu moesten alleen de holtes dichtgeplamuurd worden. Daarvoor is wat klei gebruikt.

2df24c3592815871f7de5caf3c420e20.jpg


De volgende statie in de kruisweg is de dakbedekking. Voor het zadeldak zijn schalies van 10x8mm gebruikt, die in een kleine dakgoot uitmonden. De stukjes metaal worden met een druppel CA vastgelegd.

e94b33b4f356732455a1429ef7357cb9.jpg


De pinakel heeft kleinere pannen van 8x8mm, zodat ze in schuin opgaande rijen gelegd kunnen worden.

8cee83dc9f29e7754c64df1865e85265.jpg


Nu stond een onderhoudsbeurt van de werkkoffer op het programma. Ik had namelijk iets nodig dat daarin verspreid zit.

4ab3eba5af47750c4a96c12801c6bf3b.jpg


Even de zeef uit de zandbak halen en de bak daarin leeggieten.

e4899d968c5930529e92a5d30e416ed8.jpg


En even later houden we over wat ik al een tijdje aan het accumuleren was, uitstoterrondjes.

f6e5511798c9573a40dbb750adf035d0.jpg


Ik wilde er ongeveer 40 dezelfde hebben, dus er moest even gesorteerd worden. Uiteindelijk werden er voldoende van de meest ordinaire soort gevonden, waarschijnlijk Trumpeter.

f9892c78ddee80bae56eec78ffcc0a5d.jpg


Wat kunnen we daarmee doen, buiten dat onze werkbak nu eens van stof en zand ontdaan kon worden? Hogels maken, natuurlijk.

23a5ad228692e6f0a157976a621953b5.jpg


Nu zijn ook de laatste schalies gelegd, uiteindelijk niet helemaal volgens de laatste dakwerkersnormen maar het lijkt wel ergens op. Ik heb toch wel een tiental keer met een vinger aan het dak vastgezeten. Daarom is het hier en daar met een staalborstel bewerkt.

c93416a907f1d9e22c1250368194b37a.jpg


Alles is redelijk goed uitgelijnd in bovenaanzicht, alleen de wimberg die naar het zadeldak wijst, zit iets te hoog en raakt de eerste hogel.

d47ed3d228062eedf1f32e85f3ee7e9b.jpg


Het deurtje van de kapel was nog een stuk onbewerkt plastic. Ik ga dit iets soberder maken dan de poort voor de kerk. Er worden planken van 3mm in gegraveerd en achteraan wordt een versteviging gelijmd.

30411be81ee3b28a998b63117c4895fc.jpg


De kepers om die balken aan de deur te nagelen, worden met Micro-Tools' Rivet Punch gedreven.

853798e32ca29ad2fb69f5d573201b2e.jpg


Ik zal nu nog een paar hengsels voor deze deur moeten maken, maar dat kan later nog.

f6b905b2a40f818b99b7b72ddd4d109c.jpg


Een dry-fit met de nieuwe deur.

21e9ddc728655060ccbad5ffdedecd80.jpg


efe15f0b89e049d2406cb9c6dcd9c44c.jpg


bf836cbdae281bd1627ef2ff3bd74521.jpg


Het is bijna af, maar ik heb nog wel een paar ideetjes.
 
Nu is het dringend tijd om ons met de bommenwerper bezig te houden. Ik heb in mijn jeugd eens een prachtig model van een Lancaster op 1/72 gebouwd. Dat was voor ik had leren schilderen, eigenlijk, en decals had leren plakken.

73c2a3c2d082d44d7e3922916e28087f.jpg


Ik heb dat model opgediept van de zolder en dan heb ik een projectie van de linker vleugeltip tot aan de binnenboordmotor gemaakt op millimeterpapier. Ik heb ook de rivets in een stuk aluminiumfolie doorgedrukt.

e72a423531e05a07ac96b9e6e60e0332.jpg


Het folie kan uitgespreid worden en neemt dan door de vleugelkromming andere vormen aan dan de projectie.

9434230d03eb859b8c98ae99e5b07ea4.jpg


Ik zal voor mijn vleugelwrak deze ontvouwing op 1/35 nodig hebben. Ik heb het folie ingescand en dan de scan op 200 procent gezet.

8d5453ba0160b5b9486a2c0aff70ce5c.jpg


Op de plaats van het pijltje heb ik de tekening verdeeld over 2 A4-bladeren. Die zijn nu afgeprint en zullen gebruikt worden als overlay om een stuk metaalfolie te gaan rivetten. Ik twijfel er nu alleen nog aan of het 0,20mm folie dat ik gebruik, plooibaar genoeg zal zijn om er terug de vleugelkromming in te krijgen. Ik zal er geen paneellijnen in mogen snijden, want dan zal het bij het buigen op die plaats omplooien. Misschien moet ik de panelen apart opplakken, zoals bij het kerkdak. Het kan wel zijn dat ik dan geen 0,20 panelen maar aluminiumfolie moet gebruiken. Over de cowling van de motor denk ik nog maar even niet na.
 
Verbazingwekkend hoe de basisideeën in de loop van de bouw vorm krijgen. Een plezier om te volgen.
 
Bedankt, Airbus, nog even een stand van zaken voor het dio en dan ga ik misschien weer even met de half-track aan de slag.
Het glas van RT ging nog tussen het hout en de raampartijen, daarom deze dry-fit ervan. Het zal makkelijker schilderen zonder. Ik vraag me af of ik de kolommen tussen het glas wel moet aanbrengen, of ze zo laten.

35357bf4394aeb9556ad2b5a54d817d0.jpg


a000a1a446d8e6662103dd76d880881b.jpg


7023438d82b3ef2da0fed1e7fddb53c2.jpg


De vleugel van de bommenwerper begint nu wel degelijk vorm aan te nemen. Bij het maken van de scan voor de rivets van de bovenvleugel ben ik vergeten de bemating in het oog te houden, dus de vleugel is nu 1 centimeter groter dan hij voor 1/36 zou zijn. Dat komt vast heel goed overeen met 1/35.

8ccf7ae19d1f2ac1fed1c6cb8d5295fd.jpg


Ik heb de vlieghuid nu toch uit 0.2mm plaat gemaakt en hier twee stukken metaal in uitgesneden.

ddd1cef81f8b95c2751319216d342d94.jpg


De rivets worden met het wieltje van Excel gedraaid. Zo komen ze overeen met die van Revell op de 200% scan. Dat zal wel geen correcte maat zijn maar dat is nu eenmaal mijn betrouwbaarste referentie.

a79923acec44f4b696e6989e330b413f.jpg


Buiten enkele uitschieters die met een platte tang gecorrigeerd zijn, is dit toch wel gelopen zoals verhoopt. Alleen is de bolling van de vleugel nu omgekeerd geworden van wat er nodig was voor een linkervleugel. Daarom wordt het nu de rechtervleugel.

7210f93ee97ef356fdbd1fe83754216b.jpg


Op mijn tekening voor de spanten zijn nu vijf stuks verdeeld over de spanwijdte. Er zijn veel meer spanten in een echte vleugel maar die heb ik niet allemaal nodig.

61f893ca5347bb0ced650b319ef77e44.jpg


De spanten worden gemaakt uit styreen van 3mm, dan klappen ze niet dicht. Het schuurt wel een eindje weg.

854b3801442014fee308297e6ebff406.jpg


Ze worden een voor een op de vlieghuid gekleefd met secondelijm, nadat die vooraan met een paar AA- tot AAA batterijtjes en uiteindelijk een boor van 4mm in vorm gerold is.

ba4e174f1097e52086cdc09c8abf9035.jpg


Een paar buisjes van aflopende diameter worden tussen de spanten aan de leading edge gekleefd. Zo blijven de twee randen perfect in vorm. Idealiter gebruik je één plaat voor de boven- en de ondervleugel, maar dit is al het maximum van mijn vellen, dus moet ik de naad vooraan heel keurig afwerken.

d7775c5d366640e1264ea484cdbc7cb6.jpg


De vlieghuid wordt met een paar druppels lijm tegen de buis gekleefd en die wordt op een tegel gerold tot hij stevig vast zit.

97cae379178291e95d21cef87e496396.jpg


Nu moet de vleugel nog wat opgevuld worden vooraleer hij dicht gaat. Ik wil ergens een gat maken waar je het inwendige ziet, dus daar moeten nog wat metalen spanten. Dat wordt het tweede segment, want in het eerste zit een complexe structuur met de brandstoftank waar spanten rond zitten. Dat zal ik maar ongemoeid laten. De ailerons laat ik mogelijk ook weg om te besparen op overtollige details. Aan de remkleppen zal niet te ontsnappen zijn. Dit alles is goed te volgen in de map van DeAgostini.

3b76096db2992fa4610db5c3a98991b2.jpg


5bbd852a10b14ac3bf0a3700b61f972c.jpg


b343430340601450d0299fa281087414.jpg


4a83755d2b23109e194d147a4cc4e70e.jpg


https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Avro_Lancaster_flap_Flickr_4841178432.jpg
 
Zeer onderhoudende update Steven , ongelooflijk wat jij toch weer allemaal klaarspeelt
Ben zeer benieuwd naar het vervolg.


Greetzzzz Modest.
 
Spectaculaire bouw Steven, en ik ben al benieuwd naar de fresco's die ongetwijfeld ook de gewelven zullen moeten sieren :winking:
 
dit was weer genieten.
De kolommen tussen het glas, ik vermoed dat dat de zwarte lijnen zijn die we nu zien.
Gaat moeilijk zijn deze er ook nog eens op te zetten maar vermoedelijk gaan ze te veel zijn en ga je het glas niet meer zien.
soms is het beter details weg te laten vind ik wel eens om het geheel er beter ( overzichtelijker) uit te late zien.
 
Bedankt voor de reacties, ik ben toch weer met de vleugel verdergegaan. De spanten zijn geplaatst en de vleugel is dichtgelijmd. Eventueel schilderen van de binnenkant zal langs achter gebeuren, waar je nog in de vleugel kan kijken.

05374a46e39f60e21e40e6493dc349af.jpg


De naad voor aan de vleugel werd zo goed mogelijk weggevijld, dit zal waarschijnlijk wel zichtbaar blijven omdat het allemaal dun metaal is en dus niet zo makkelijk glad te schuren. Zonet was ik bezig om de cowling voor te bereiden.

c63799cbf200200aca60e16fac55ac04.jpg


Het is niet zo moeilijk om de vorm te bepalen, maar het metaal plooien zal nog wat anders worden.

ec86f2dd19f7a28c965d3294796d13b8.jpg
 
Is een blokje piepschuim misschien een oplossing, kan je makkelijk in vorm schuren en daarna bekleven.....
 
Er moeten ook rivets in komen, dus ik moet het met het wieltje kunnen bewerken als het nog plat is.
 
e3b17fc3d74466c54f449b915b48ea58.jpg


De zijplaten waren makkelijk, die staan niet erg bol.

6bf80dafc615faa732ea4b01d618502a.jpg


f88bd6e6c5a475f86944284b094893f6.jpg


Ik ben uiteindelijk wat met een bolle hamer op de onderste plaat aan het kloppen geweest. Het is niet perfect maar dat kan in dit geval geen kwaad. Nu nog de achterste en dan de cowling.

Nu wordt de trap voor het kerkportaal gemaakt. Ik heb vijf treden voorzien die elk 6mm hoog zijn, dat is wel alsof je op een gekanteld Ytong-blok moet stappen maar je hebt ook bijna 30 centimeter om op te staan.

5864b69bec2dbeee54901a756f0e19f5.jpg


De treden zijn van hout van 5mm en het loopvlak is van karton.

24e681bae3022c0e2156a2f5e974b120.jpg


Aan de kanten zijn er afschuiningen zodat je er niet over gaat struikelen.

25a2e88891ad6232e3894543d3056760.jpg


Er werd wat materiaal verwijderd zodat de trap goed past voor het portaal.

8900cf34f082aa52e302c32b9b45afb7.jpg


De gipsmuren worden wat verder gedetailleerd met afgebrokkeld pleisterwerk.

a34cff9c7c3c067fe57577b8eb27f77f.jpg


Nu wordt alles op het dio vastgegoten behalve het gebouwtje links. Dat moet nog inwendig geschilderd worden.

6b6f28b2cf06122c03e7d75bea785099.jpg


Na het gieten bleek de grote muur wel wat uit het lood te staan. Misschien maak ik die nog terug los, al zit hij nu stevig vast.

67bfeb1bcbdae3112682033c6f8c3b6b.jpg


De vleugel werd hier een keer op gelegd, de motor gaat wel naar beneden liggen. Ik bestelde vandaag nog een paar attributen om de ruimte onder de vleugel op te vullen.

c6a1b670f903a94ef32e6284d7de4f91.jpg
 
Het zal misschien nog veranderen ( u kennende ) maar als zo een vleugel binnenkomt zal die toch niet geheel mooi blijven he ?
Het concept ziet er weeral indrukwekkend uit ik neem een abonnement om te blijven kijken
 
Tja, ik had een wrak kunnen maken door een paar stukken metaal in de vorm van een vleugel willekeurig op te frommelen, maar dan ga je meteen zien dat dat nooit iets luchtwaardigs geweest is. Dus moet het op deze tragere manier. De muur is nu afgezaagd en recht teruggeplaatst zonder bijkomende schade. Om het niveauverschil op het diorama op te vangen, wordt er een scheidingswand geplaatst met stukjes van de geperforeerde plaat die ik eerder al gebruikt had.

559b101dbe1893dbb67b1f29e21ea207.jpg


De stukjes worden nu in aceton afgewassen, dat werkt vast grondiger dan detergent. Het halveerde alvast de lengte van de haren van een penseel dat ik ervoor gebruikte.

7209891c8b0b8bd016bc923ae2cc0025.jpg


De stukjes zijn dan met een vijl verder schoongemaakt.

9d8c6b61a788c9652378844e29970856.jpg


De verankering werd gemaakt van een vierkante sprue met lossingshoek die ik eens opzij gelegd had. Die is wel helemaal geschuurd om de sinkmarks te verwijderen. Als drager voor het geheel dient een strip in metaalfolie.

f851465b9d38a5d488fcd5d34b37c68a.jpg


De paaltjes worden gedry-fit en op de aanduidingen wordt geboord.

d2d1e1580f2a0971f190b96368b520f9.jpg


De afscherming wordt vastgemaakt door aan te drukken.

f6142bc24cf7d7ab28e2ae1d9ee52c52.jpg


Ik had gelukkig nog wat van dit sprue, daarmee konden de paaltjes met elkaar verbonden worden. Nu kan de ruimte achter de afscherming opgevuld worden. Wat er voor komt, zal later deze week waarschijnlijk duidelijk worden.

e9c8965cbdee752983bf1a350e1e2a22.jpg
 
Mooi werk Steven.
Ruïne is zeer gelaagd en het voordeel van de vleugel is dat je op het laatste de keuze heeft om hem te plaatsen of niet.
Vleugel is ook knap staaltje modelbouw.
 
Mooi hoor, serieus werkje dit. En dat het bijhouden van die ejector stukjes plastic nog tot iets kon dienen :biggrin:. Goed gevonden (en een geluk dat je er een hoop had liggen, bij mij gaan die allemaal de vuilnisbak in ^^)
 
Bednekt voor de complimenten. Ik hou wel vaker opvallende stukken sprue bij, zeker als ze meermaals voorkomen. Zoals de ringen die in het midden zitten, of hele dikke sprues van een paar grote kits. Je hebt er ook die handig zijn om tankwieltjes op te zetten om te schilderen.

Het is uiteindelijk min of meer gelukt om de cowling te maken. Het voorste stuk moest niet volledig passen, omdat ik toch van plan was dit wat te gaan vervormen. Ik heb het zo goed mogelijk doen lijken op mijn 1/72 model. Alleen heb ik nu nog geen motor. Ik was even aan het kijken of er een R-R Meteor voor gebruikt kon worden, aangezien je die wel op 1/35 tegenkomt in de Cromwell tank, maar die blijkt al even zeldzaam als een Merlin op 1/32.

69b21625031179d0c72e5224877a4f25.jpg


ab9880cfeabe4875f80ed5433f304cdb.jpg


7fa1a58729039a3e16908f47592c6ee3.jpg


1713e9b78fa1ae6b84a7e3de0ee65b47.jpg


Voor het diorama had ik nog een interessante aankoop gedaan.

d8bd9c2e1734dc917393ea3b21ca5dd8.jpg


De grafstenen zien er authentiek uit voor die periode, er staat wel een saai opschrift "RIP" op vijf van de zes stenen maar daar kan ik wel een aanpassing op doen. Om de stenen rechtop te laten staan moest er nog wel een extra nivellering gemaakt worden. Een test:

a6f281fd90fe4b6c1b8741ab4668af63.jpg


En dan het plaaster toegevoegd achter het muurtje en onder de stenen.

d87e48d05b23444ede0084762d61c90b.jpg


2dd3a289ddc2ad55266cd076be7c8b3e.jpg


Het kan zijn dat er ook nog wat schade aan de stenen moet komen, daarom dat er al eentje omver ligt.
 
Ruïne : erg mooi.
Vleugel : zeer mooi en overtuigend.

Combinatie van de vleugel en de ruïne... neen.

Je bent een fantastisch bouwer Steven, veel en veel beter dan ikzelf, maar deze combinatie kan echt helemaal niet overtuigen. Zoals in je Vietnam diorama is de techniek vlekkeloos, maar het ensemble gaat hier echt verloren, het wordt bijna cartoonesque.
 
Ik kan mij vinden in de kritiek van mijn voorganger (Dancooper).

De opbouw van de ruïne is super en getuigt van een heel hoog niveau, zowel voor wat de fantasie, de uitvoering als de gebruikte technieken van de bouwer betreft.

Ik denk als je die ruïne (zonder vleugel) op deze wijze verder afwerkt dat je een hoogstaand diorama gaat krijgen. De vliegtuigvleugel zelf past echter niet in het geheel en is hier inderdaad niet op zijn plaats.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan