Hoofdsponsor

1/35 Panzer III Ausf N [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ondanks het 'foutje' een kunstwerkje aan het worden. Zal nog menig model mogen bouwen om deze richting op te komen, veel oefenen maar :).
 
Goedemiddag Beste Kijkers !

@Famo : daar heb je gelijk, beste vriend. Op een macro foto vallen dergelijke foutjes steeds meer op, ik zal dat scharnier nog wat bijwerken.

Intussen ben ik aan de fenders begonnen, na een serieuze werkbespreking op de club. :dry:

attachment.jpg

attachment.jpg

Het probleem met de foutieve uitlaatplaat.
De foto is wat onscherp, blijkbaar heeft de camera scherpgesteld op de rookpotten.
Zoals Famo reeds aangaf, heb ik de lasnaden opgewarmd waardoor de plaat loskwam. Ik heb deze, volgens referentiefoto's, dieper gesoldeerd zodat de rookpotten vrij hangen achter deze plaat. Omdat de uitlaten iets breder zijn (verschil tussen een Dragon en een Tamiya kit) heb ik wat moeten improviseren. En dus is één zijde voorzien van wat battle damage.

Ik heb de plaat terug gesoldeerd terwijl de zijkanten vastzaten aan het plastiek chassis, en ik stond er versteld van dat er geen schade is opgetreden (smelten van de kit) tijdens het solderen. Professioneel gesoldeerd of 'pure luck' ?

Kettinkjes worden nog aangebracht aan de rookpotten.

attachment.jpg

De fenders nu. De ophanging van de fenders bestaan uit twee L-profielen die te samen een T-profiel vormen. Met bout en moer worden deze samen gehouden. De beide profielen zijn aan elkaar gesoldeerd met behulp van een koperen stiftje van 0.4 mm welke juist in het gat past. De PE moertjes worden hier over gestoken waarna de soudure nogmaals wordt hernomen zodat ook de beide moeren vastzitten.
De te lange koperen stift wordt afgeknipt zodat een bout en moer ensemble overblijft.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De spatborden zelf zijn een hels gepriegel. En het Voyager plan is zo duidelijk 'as hell'.
Zo zijn er scharnieren voorzien met bouten en met schroefkoppen, aan U de keuze. Maar dat staat nergens vermeld, ge moet het zelf maar ondervinden...

Wegens de duidelijkheid van het plan had ik dit even voorgelegd aan de Masters of PE in de club, wat me toch wat vooruit heeft geholpen.
Waarvoor dank, één van vele voordelen van het clublidmaatschap ?

Groeten Rik
 
Mooie link, Bart. Thanks ! Eén en ander betreffende mijn fenders is er duidelijker door geworden. ;)

Het haakje, zoals je het noemt, doet me denken aan die rubberen grendels die ze gebuiken op rally wagens. Maar één zijde is in een 90° hoek geplooid en haakt in een beugel.

Groeten Rik
 
Yep lid zijn in een club heeft zo zijn voordelen.

In ieder geval is het een serieus klusje zulk geheel solderen maar het ziet er zeker niet slecht uit, alsook die bouten. Alhoewel ik persoonlijk die zwees ook aan elkaar ging solderen maar de rest (bouten)zou ik lijmen. En dit om de reden dat de bouten qua vorm er beter uitkomen nadien. Ik bedoel dat het overtollige tin de randen niet opvult. Die manier pas ik ook toe voor andere zeer kleine stukjes PE.
Nogmaals zo doe ik het wegens slechte ervaringen ermee.
Ja maar ja Famo, nadien een hoop pigmenten ertegenaan gooien en ge ziet ze ook niet meer. Das waar, maar ik ben geen pigmenten- of slijkgooier.

Btw ,ik heb ook eens gesoldeerd terwijl mijn PE reeds op de pvc zat. En inderdaad ik had ook "geluk", de pvc smolt niet.
Wat ik wel durf doen om gelijmde PE van elkaar los te krijgen ,is een hete soldeerbout tegen de lijmnaad houden en de lijm springt kapot.
 
Om de boutjes te solderen heb ik gesoldeerd 'via een omweg'. Ik heb namelijk eerst de beide zwee's aan elkaar gesoldeerd en vertind via de achterzijde, (de zijde die later tegen het chassis van de tank komt). Beide profielen werden uitgelijnd met een koperen stift door het gat van de bouten. Slechts korte stukjes per keer zijn gesoldeerd. De stiften snij ik op 3 à 4 mm, deze worden achteraf afgekort.

De moertjes worden op de stift gestoken en terwijl ik beide profielen tegen elkaar houd met een pincet verwarm ik de naad opnieuw. Door soldeervet toe te voegen aan de boutjes bereik ik dat het soldeer vloeit tot aan deze moeren. Hierdoor is er geen, of weinig, soldeer te zien rond de boutjes.

In het andere been van de zwee's moeten ook nog boutjes, tegen het chassis aan. Misschien dat ik deze wel lijm...

Groeten Rik
 
Chapeau voor de laatst ontwikkelingen, erg knap allemaal hoor !
 
Ik kan niet meer zeggen als Guy al gedaan heeft ;) Toppie!!!


Cheers,
André
 
Goedemiddag Beste Kijkers !

De eerste fender is geplaatst. Het assembleren van het spatbord vergde heel wat meer werk als gedacht.

attachment.jpg

Eerst even een foto over het kontje van de panzer. Het enige wat zichtbaar is van de rookpotten achter de uitlaten zijn de vijf kettinkjes, welke ik dan ook bevestigd heb. Enkele stukjes ketting van Joefix, welke veel realistischer zijn als de PE drollen van Voyager.

attachment.jpg

Om de fenders te kunnen monteren was ik genoodzaakt om de zijkanten eerst te bevestigen. Omdat de kit onderdelen te dik waren, de zijkant komt zeker een halve millimeter buiten het chassis heb ik een stuk plasticard van 0.5 mm in de plaats gelijmd. De details snij ik uit de originele onderdelen (radio voet en zijluiken - vision ports) om ze op de zijkanten te lijmen.

Ook het frontpaneel, met mitrailleurluik en vision port voor de bestuurder, is aan beide zijden een halve millimeter ingekort.

attachment.jpg

attachment.jpg

En zo zit de eerste fender vast. Op basis van een foto (van een Stug III, welke hetzelfde onderstel heeft), is de battle damage aangebracht. Achteraf stelde ik vast de deze schade veroorzaakt is door de impact van een granaat op de zijkant van de Stug. Hierdoor is het stuk spatbord neerwaarts weggeslagen, vandaar ook de vervorming naar beneden toe van het dubbele L-profiel.
Ik sta nu in twijfel of ik op de zijkant van mijn panzer ook nog een impact zal imiteren, om de aard van de vervorming te rechtvaardigen...

En zo blijft men bezig... ^^


Groeten Rik
 
Rik, dat zijn weer prachtige vorderingen die ge hier laat zien.
WOW, simpel WOW. Wat betreft je vraag om de impact te imiteren...
Indien je ertoe in de mogelijkheid bent om het te doen, zou ik het doen.
Het kan alleen maar bijdragen aan de graad van realisme van het model.:wub:
Is het echter een hele klus, moet je zelf zo wat aanvoelen of het een + is voor je model.
Nu heb ik al gezien dat je daar ook niet voor terug deinst voor zo'n klussen...;):D
Wat ook je beslissing is, succes verder.

Mark
 
Weer fijne stappen vooruit, op dit forum zit toch serieus veel kwaliteit bijeen !
 
Ik denk dat als er een impact geweest is ( ook van bovenaf ) je meer damage zal hebben, niet? Misschien kapot geslagen tracks en zwart geblakerde verf .
De aanpalende fenders losmaken van de supports is ook een mogelijkheid.
 
Deze gisteren eens life gezien en het zag er goed uit, mooie battle damage ook.
En de kettinkjes zien er idd realistisch uit.
 
@DJs : thanks voor je reply. Door de kettinkjes en de dunne plaat erachter zit er zelfs wat muziek in...

@Famo : even de bedoelde foto posten, zo zal één en ander wat duidelijker worden betreffende de impact.

attachment.jpg
Foto uit Squadron/signal publications ARMOR N° 14 Sturmgeschütz III in action.

Op deze foto heb ik mij gebaseerd om de battle damage aan de fender te creëren.
Het betreft hier wel een Stug, bij mijn Panzer is de opstaande rand waar de impact gebeurde niet aanwezig.
De inslag van een 'lichte' granaat, (37 - 57 mm ? ), zal wel voldoende kracht gehad hebben om de fender weg te slaan en het dubbele L-profiel te vervormen, zonder verdere schade aan te brengen aan de tracks en return rollers.
Of, dit werd inmiddels reeds hersteld ?

Maar mijn panzer nu : misschien kan ik een kleine impact simuleren op de rand - hoek van de hull ?

attachment.jpg

Op deze plek bedoel ik dus. Rekening houdend met de vision port die hier op de zijkant thuishoort, kan ik misschien wat plastiek uit de hoek wegnemen en mits wat putty een kleine krater maken...

Give me some advice...

Groeten Rik
 
Rik, bij een zijlingse treffer op de hoek van de pantsering verdwijnt de kinetische energie naar boven op de plaats die je hebt aangeduid.
de richting die je aangeeft kan enkel van uit de lucht beschadiging aanbrengen aan de fender.
Of moet verder naar voor om een schampschot van links voor te simuleren en dan onder de hoek van de pantsering.

Grtx Jan
 
Je zou met een verhit bolfreesje een impact kunnen duwen tegen de rand van de plek die je aangaf. ik heb een aantal jaren geleden bij de KT van La Gleize gestaan en het was ronduit fascinerend om te zien dat de staalpanelen zoals klei opgestuwd werden, als je wil kan ik daarvan wel een paar foto's plaatsen want ik heb een hele walkaround van het beest gemaakt.
 
Knap bezig GUnit!!!!

Het is toch echt Riks zijn model hoor Frank ;)

Mooi werk Rik.
Wat mij wel verbaasd op de foto van de StuG is dat de staven die de spatborden op hun plek houden nog netjes recht zijn terwijl het L profiel toch wel een aardige knal heb gehad.
 
Goedenavond Beste Kijkers !

De werkzaamheden aan de Panzer III zijn ten einde, de schilderwerken kunnen beginnen !

attachment.jpg

attachment.jpg

Enkele foto's met zonlicht. De wielen worden uiteraard apart geschilderd. De tracks, Friuls, moet ik nog verder monteren.

attachment.jpg

attachment.jpg

De battle damage aan het spatbord heb ik zo gelaten. Ik wil niet overdrijven door inslagen te plaatsen die het plaatje laten mislukken.

attachment.jpg attachment.jpg

Daar waar het spatbord verdwenen is moest een draadschaar geplaatst worden, deze zit nu in de kist, de bekken steken uit nabij de mitrailleur. Verder is met MS een doek aangebracht en een stuk ketting.

Aan de voorzijde heb ik een D-sluiting nagemaakt uit messing. Hierin zit de oog van een sleepkabel. Na de schilderwerken wordt de kabel in deze oog gelijmd en op de zijkant van de tank gelegd.

Het geheel is nu klaar om ontvet te worden vooraleer hij in de primer gaat.

Updates volgen.

Groeten Rik
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan