Hoofdsponsor

1/35 Packard Twelve (Series 1408)

ERVARING
Noem mij maar gevorderd.
BOUWWIJZE
In principe OOB maar we zien wel.
BOUWBUDGET
NVT
BOUWSTATUS
Gestart 18/03/2024
COMMENTAREN
Altijd welkom zolang het maar beleefd blijft.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.424
We gaan eens een civiel voertuig aanpakken.
Nu ja, half civiel half militair misschien vermits dit het voertuig was van "The President of the United States of America", zeg maar Franklin Delano Roosevelt (FDR) in de periode voor WO2.
Er zullen nog wel enkele anderen een dergelijke wagen in bezit gehad hebben maar voorlopig houden we het bij FDR.

Waarom deze bouw?
Wie mij kent weet dat ik een aantal modelbouw spoken in mijn hoofd heb zitten. Die spoken komen af en toe eens boven drijven maar worden meestal weer onderdrukt door één of ander project of groepsbouw waar ik wil aan deelnemen.
Dit jaar heb ik beslist dit te veranderen. Ik neem nog deel aan dergelijke bouwondernemingen maar ga toch meer focussen op hetgeen ik zelf graag of per sé wil bouwen, hoe "weird"/ongewoon het er ook kan uitzien.
Tevens heb ik als modelbouwer een aantal theorieën ontwikkeld en 1 ervan is: als een model uitkomt en je hebt enkele jaren nadien er nog geen model van gezien, dan moet er iets mis aan zijn." En dat heeft toepassing op dit model.

De bouwdoos:
De kit is een model van een Packard Twelve (Series 1408 ) uitgebracht door ICM op schaal 1/35 waardoor het past in hun gamma van militaire voertuigen.
Deze werd uitgebracht in 2013 als opvolger van hun Packard Twelve (model 1936) uitgebracht in 2012.
Uiterlijk zijn dit 2 dezelfde voertuigen, juist het kleur verschilt en de eerdere uitgave heeft enkele extra figuren in de kit waaronder deze van Joseph Stalin die ook gebruik maakte van dergelijk voertuig.

Boxart.jpg

Mooie boxart van de Packard met "white wall" banden en in een heel speciale kleur.

Bij uitkomst van deze kit (en de eerdere versie) verkochten deze als warme broodjes maar tot heden heb ik nog geen enkel model van dit voertuig gezien.
Ook ik heb mij indertijd deze kit aangeschaft en later, 2de hands, de eerdere versie van het model 1936.
Wat kan er dus verkeerd aan zijn?

Een tip zie je bij het bestuderen van het bouwplan:

Instructies.jpg

Kijk links onder stap 11.
Juist, de carrosserie komt in 2 halve rompen met een lasnaad overlangs in het midden. Dat is vragen om miserie.

Verder in deze kit netjes verpakte sprues:

Parts.jpg

en decals:

Decals.jpg

Tevens heb ik op een beurs een extra PE set van Part gekocht voor dit voertuig.

PE 1.jpg

PE 2.jpg

Ik ga het bouwplan deze maal niet volgen vanaf stap 1 maar ga mij eerst concentreren op de onderdelen van de carrosserie waar die vervelende lasnaad naar voor komt en trachten dit tot een goed einde te brengen.
De bouw zal dus heel langzaam verlopen.

Body half 1.jpg

Body half 2.jpg

Wish me luck ...
 
Daar ga je handen vol mee hebben, ik heb het zelf meegemaakt met die VW bus waar ik de verkorte versie van gemaakt heb ( Shorty )
Het beste is schuren met een zacht blokje nooit met de vingers schuren , reden is dat je niet op dezelfde plaats even hard kan duwen een blokje met schuurpapier onder
Succes
Marc

succes ermee
 
Erwin,
Persoonlijk zou ik CA lijm gebruiken voor het aan mekaar zetten van de carrosserie helften. Het opvullen van onregelmatigheden doe je dan ook met CA. Dit materiaal is perfect te schuren (en zo nodig te graveren). De werkwijze verschilt in wezen niet van het aan mekaar zetten van romphelften van een civiele airliner.
Eventueel kan je aan de binnenkant een strookje dunne plasticard aanbrengen ter versteviging van motorkap, dak en zijkanten. Bijkomend misschien nog een "voorlopige" versteviging voorzien aan de binnenkant (houtblokje of zo) dat je aan de binnenkant vastzet met tape. Dit moet voorkomen dat de naad gaat barsten wanneer je tijdens het schuren te veel druk gaat zetten. Schuren van dergelijke naad doe je met cirkelvormige bewegingen en best let je er op dat je de ronding van de carrosserie een beetje volgt. Het is goed doenbaar (heb daar zelf na het in mekaar zetten van talloze civiele vliegtuigen best wat ervaring mee). Succes en indien je vragen hebt geef gerust een seintje.
 
Laatst bewerkt:
Daar ga je handen vol mee hebben, ik heb het zelf meegemaakt met die VW bus waar ik de verkorte versie van gemaakt heb ( Shorty )
Het beste is schuren met een zacht blokje nooit met de vingers schuren , reden is dat je niet op dezelfde plaats even hard kan duwen een blokje met schuurpapier onder
Succes
Marc

succes ermee
Daar ga je handen vol mee hebben, ik heb het zelf meegemaakt met die VW bus waar ik de verkorte versie van gemaakt heb ( Shorty )
Het beste is schuren met een zacht blokje nooit met de vingers schuren , reden is dat je niet op dezelfde plaats even hard kan duwen een blokje met schuurpapier onder
Succes
Marc

succes ermee
Door jouw artikel over die Packard dacht ik , ik zal de mijne eens tonen. Blijkbaar was ik vergeten dat hij nog niet helemaal af is maar toch enkele foto's. Willy.
20240318_172548_resize_45.jpg20240318_172531_resize_12.jpg20240318_172500_resize_83.jpg
 
Vreemd dat het in twee delen is maar dat valt wel weg te werken hoor. Vliegtuigbouwers moeten dit ook altijd doen en ik heb ook al een motor gebouwd met de tank en spatbord in twee delen.

Zelfs zou ik geen CA gebruiken om te lijmen maar plastieklijm. Eens droog kan je wel CA lijm gebruiken als vulmiddel.
 
Zeer oneens met Airbus56 over het gebruik van secondenlijm om de twee helften aan elkaar te lijmen. Je hoeft maar een keer net te hard te buigen of druk te zetten en 'krak' de hele carrosserie breekt in tweeën. Ik deel de mening van Michel: vastzetten met plasticlijm... goed beide zijden insmeren en dan in elkaar drukken als het ware. Zijn er dan nog kiertjes, dan kunnen die eventueel opgevuld worden met secondenlijm, of iets anders. Misschien bedoelt Airbus56 het zo ook wel.

Packard maakte prachtige automobielen, vergelijkbaar met Cadillac en dat soort merken. Het Louwman museum is de gelukkige bezitter van enkele exemplaren.

1931-Packard-840-DeLuxe-Eight-Phaeton.jpg


Packard-840-DeLuxe-Eight-Phaeton-Close-up.jpg


Voor de liefhebbers van urbex, is de Packard fabriek in Detroit een zeer bekende locatie.

 
Sorry Roy, ieder zijn methode.
Ik heb nog nooit iets anders dan secondelijm gebruikt om romphelften te verlijmen.

De raakvlakken worden wel voorzien van stukjes plasticard om het te verlijmen deel te verstevigen (eerste foto). De techniek lukt zelfs voor rompen van 40 à 50 cm lang (A340 of B747 op 1/144 – tweede foto). Ook het opschuren naar een perfecte vorm vormt geen probleem en dit met enkel het gebruik van CA lijm (derde foto). Maar zoals reeds gezegd speelt ervaring met deze techniek wel een rol.
Ik sluit niet uit dat het gebruik van een andere soort lijm eveneens een goede hechting geeft maar voor mezelf is de beschreven werkwijze met CA steeds de beste methode gebleken.


Foto Nr 7 .jpg

5. Foto Nr 5 bis.jpg

Foto Nr 9 bis.jpg
 
Laatst bewerkt:
Iedereen bedankt voor hun bijdrage maar ik tracht toch eerst te werken volgens mijn methode en dat is eerst verlijmen met plastieklijm, in dit geval Revell Contacta.
Dit ga ik nu een nachtje laten drogen en morgen eens kijken hoe het zit met de stevigheid. Indien nodig zal ik CA lijm aanbrengen om op te vullen en misschien zelfs aan de binnenzijde een strip aanbrengen, we zullen wel zien.
Heb wel de indruk dat er wat schuurwerk aan te pas zal komen.
 
Iedereen bedankt voor hun bijdrage maar ik tracht toch eerst te werken volgens mijn methode en dat is eerst verlijmen met plastieklijm, in dit geval Revell Contacta.
Dit ga ik nu een nachtje laten drogen en morgen eens kijken hoe het zit met de stevigheid. Indien nodig zal ik CA lijm aanbrengen om op te vullen en misschien zelfs aan de binnenzijde een strip aanbrengen, we zullen wel zien.
Heb wel de indruk dat er wat schuurwerk aan te pas zal komen.
Gelijk welke lijm je gebruikt, het veiligste is inderdaad het aanbrengen van een plastiek strookje onder de naad . Met het dak had ik geen problemen denk ik , is al vele jaren geleden, maar wel met de motorkap . Was van plan om die afneembaar te maken maar dan zaten die stangen die de reservewielen fixeren in de weg. Dan de verticale delen van de motorkap gekleefd aan de carrosserie en de horizontale delen aaneen .
Om die dan op hun plaats te houden had ik dan metalen pinnetjes door brandschot en motorkap geboord . Was ook niet voldoende, dus dan maar gans den boel toegekleefd.
Met het chassis niet veel problemen. De achterkant heeft een klassieke starre achteras met bladveren , veel simpeler dan bij die zware Mercedessen van ICM .
Met de decals voor de wielen had ik ook het probleem van versplintering.
Nu nog een ander probleem: waar heb ik die wielen en de rest gelegd?
Veel plezier met de bouw Erwin, en je hebt ook nog een set fotoetch zie ik. Masochisme. Willy.
 
technisch gesproken zou verlijmen met ps lijm zoals contacta een betere verbinding van de stukken moeten geven, omdat je hetzelfde materiaal (polystyreen) gebruikt , een beetje zoals bij lassen. Lijmen met ca lijm is eerder gelijk het metsen van baksteen met mortel. Een verbinding met ca lijm is minder schokbestendig, zeker bij een kracht die dwars op het lijmvlak uitgeoefend wordt. Daarom heeft airbus56 geen problemen met het verlijmen van de romphelften van een vliegtuig. Ik heb wel al miserie gehad met het verlijmen met ca van resin vleugelsteunen van tweedekkers, een beetje wringen is al voldoende om de verbinding te breken.
 
Dit is echt een prachtmodel en inderdaad zal er veel werk aan zijn om de helften aan elkaar te bevestigen zonder dat er een naad te zien is.Maar ik weet zeker dat dit u zal lukken.Veel plezier met de bouw.
Marc S.
 
IK hoop dat het strak is voor je want zonder primer is het raden of het goed is. 🙂
 
Ziet er goed uit. Alleen zijn er nogal wat krasjes te zien. Misschien nog een klein beetje schuren met fijnere korrel?
Benieuwd naar de primer laag.
 
Sterk bezig. Mezelf kennende zou ik dat niet van de eerste keer strak krijgen zoals jij.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan