Hoofdsponsor

1/10 Orion capsule (Artemis) Schaal 1:10

ERVARING
.
BOUWWIJZE
.
BOUWBUDGET
.
BOUWSTATUS
.
COMMENTAREN
.

Chriske

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
14 mrt 2021
Berichten
390
Ik zet deze in een nieuwe thread omdat de schaal een ander is dan onze Artemis raketten.

Deze is ondertussen ook bijna klaar, de Service module van de Orion capsule. Daar is 'een uurtje' werk en printtijd in gekropen...pff.
Grootste hap werd gedaan door Peter.
Diameter van deze module is 503mm (als ik me niet vergis).


1687695336820.png
 
Wow, dat ziet er echt wel super uit, dit ziet er al meer uit als een schaalmodel dan als een demonstratie model, of hoe je het ook zou kunnen noemen. Daarmee wil ik natuurlijk geen afbreuk doen aan de andere modellen die jullie hebben gemaakt voor het museum of de club zo je wilt. Maar het is toch van een totaal andere orde, is dit overigens nog steeds met een 0.8mm nozzle ?
 
De meeste onderdelen zijn geprint met een 0.4 nozzle, slechts enkele met een 0.5mm(mijn standaard tegenwoordig).
Bijna alle onderdelen van de SM werden geprint met de Prusa van Peter(0.4)
Alle onderdelen van de CM werden geprint door Steven(zoon, heeft ook een Prusa) met een 0.4mm nozzle. Enkele onderdelen van de CM werden geprint door StevenS, heeft ook een Prusa.
Het spuitwerk van de CM heb ik zelf voor mijn rekening genomen.
 
De Orion capsule heeft 3 onderdelen.
De command module : zilverkleurig
De Service module : wit
Er moet ook nog de 'escape unit' bijkomen. Die print ik binnen een paar dagen. Eerst een kleine herstelling uitvoeren aan die grote printer.
Die escape unit wordt er door middel van de 'jettison motors' afgeworpen. Dat gebeurd zodra de capsule veilig in de ruimte -buiten de dampkring- vliegt. Daardoor komt de capsule volledig vrij in de ruimte.
De 'Abort motors' daarentegen dienen om de complete capsule van SLS weg te sleuren indien er zich een onherstelbaar probleem voordoet met de raket. Bedoeling is om zowel crew als capsule te recupereren.

1691263453879.png


1691264537895.png
 
In ons geval (schaal 1:10) heeft de capsule een diameter van iets meer dan 500mm
De zonnepanelen zijn in totaal 2.4m lang.
Als de escape-unit er bij komt, die we op een kleine afstand van de command module hangen, dan wordt het geheel iets meer dan 3m lang.
 
Is dat iets wat Nasa zelf nog van te plan bouwen is/aan het bouwen is, of dromen ze er nog van ? Of zullen ze dit uitbesteden aan commerciële bedrijven met meer middelen ?
 
NASA is terug stevig bezig en heeft plannen om terug te keren naar de Maan. Hun SLS/Orion is daar een onderdeel van. Dat wordt trouwens volledig gebouwd door NASA. Bedoeling is om terug de Maan te gaan 'veroveren/verkennen'.
Maar dit keer is er een tweede speler die een belangrijke rol zal spelen in het gebeuren. En je kan het al raden, SpaceX heeft zelfs een leeuwenaandeel in die ambitieuze plannen. NASA en SpaceX vertrekken namelijk op precies hetzelfde moment naar de Maan. Eens daar toegekomen stappen de astronauten, terwijl ze rondjes maken rond de Maan, over van de Orion capsule naar het SpaceX gedeelte. Het is dus SpaceX's Starship die de landing zal maken op de Maan. En van daar uit zullen de astronauten uitstappen en onderzoek gaan doen op de Maan.

Dat is een van de mogelijkheden die ze nu al naar voor schuiven. Maar er is verder nog niets over geweten, ze laten nog niet te veel in hun kaarten kijken.

Het NASA gedeelte is trouwens volledig klaar. Ze hebben er met hun eerste Artemis vlucht (met SLS/Orion) naar de Maan de eerste onbemande missie op zitten die vlekkeloos verlopen is. De bouw van Artemis II is volop aan de gang.

Het is nu wachten op SpaceX. Zij hebben een paar maanden terug met hun Starship een eerste testvlucht gemaakt. Ze zijn toen slechts 65km hoog geraakt. Op die hoogte is de combinatie uit elkaar gespat. Maar zoals we gewend zijn van SpaceX blijven die gasten niet bij de pakken zitten, ze leren snel, héél snel uit hun fouten...

Voor alle duidelijkheid het bouwen van hun SLS/Orion combinatie wordt gebouwd door derden, niet door NASA zelf. Maar dat was ten tijde van Apollo niet anders. Toen werkten er bij NASA, al dan niet in onderaanneming, ongeveer 400.000 mensen voor NASA om Apollo op de Maan te krijgen.
De nieuwe SLS raket zelf bv. wordt gebouwd door The Boeing Company, in Huntsville, Alabama.
 
Weer iets bijgeleerd, interessante lectuur :)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan