Hoofdsponsor

1/35 Opel Maultier Kofferaufbau

ERVARING
Noem mij maar gevorderd.
BOUWWIJZE
Deels OOB maar met toevoeging van after market conversie set.
BOUWBUDGET
NVT
BOUWSTATUS
Gestart 4 Mei
COMMENTAREN
Altijd welkom zolang het maar beleefd blijft.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.429
Ben ik gek geworden ? Waarschijnlijk niet maar ben op modelbouw vlak ook nooit normaal geweest. :unsuree: :LOL: :LOL:

Bij het opzij leggen van de 1/72 Maultier, stootte ik op deze after market set welke ik een tijd geleden van een collega modelbouwer gekregen had.

Koffer 1.jpg

Hierin steken deze resin onderdelen en een soort vacu vel voor het dak

Koffer 3.jpg

alsook dit simpel bouwplan.

Koffer 2.jpg

Zoals te zien op de boxart is deze kofferaufbau geschikt voor zowel de Opel Blitz vrachtwagen als voor de Maultier versie. Een oud prijsetiket vermeld nog de winkel Broux en de prijs 828 BEF.

Terug naar af en terug naar de stock waar blijkt dat ik toch enkele te restaureren vrachtwagens met koffer heb maar nog geen Maultier met koffer.
Een diepere duik in de stock bracht zowaar nog een andere, nieuw te bouwen, Maultier naar boven en de beslissing was vlug gevallen: dit zou mijn volgende bouw worden.

Ik bouw graag verschillende versies van een voertuig en dus was deze meer dan welkom.

Boxart.jpg

De klassieke boxart van het Italeri model maar een paar jaar jonger dan deze van de andere truck; moet uit het midden van de jaren '70 komen.
De instructies zijn dezelfde en deze zal ik niet posten maar de sprues zijn deze maal in een donkerkleurige plastiek.

Parts 1.jpg

Eerste werk zal het verwarmen zijn van de resin onderdelen want er zit vervorming door warping in.

Stay tuned ...
 
Veel plezier ermee. Ik ben benieuwd hoe je resin verwarmd Erwin. Is dit met een haardroger, warm water, oven?

Ik ken daar werkelijk niets van :)
 
Succes met de bouw van dit weer speciaal voertuig.
 
@Michel: Ik heb dit gedaan met een haardroger. De vlakke flanken en de vloerplaat heb ik op een metalen dienblad gelegd en dan langzaam opgewarmd op stand 2 van de haardroger. Regelmatig eens voelen en beetje "helpen" indien nodig.
De vloerplaat is de dikste en ook geribbeld en was ook de moeilijkste.
Ondertussen is alles vlak.

Dilemma: een kofferopbouw en openende deuren ... interieur of niet (?) want niet voorzien in de kit.
Enkele foto's opgezocht, exterieur eens goed bekeken en volgende conclusie:
- een ambulance is het waarschijnlijk niet, evenmin een werkstatt,
- een radiowagen met telescopische antennes ook niet,
- eerder een vorm van mobiele commandopost op lager echelon.

Op de linker en rechter flank zijn telkens 2 deuren aangebracht die geschikt zijn als lockers, te openen aan de buitenzijde. Indien zo, dan moeten er aan de binnenzijde kastjes gebouwd worden en dat geeft inspiratie om even met wat papier, hout en plastiek aan de slag te gaan.

Interieur.jpg

Een eerste poging om wat stukken papier te gebruiken om kastjes te bouwen.

Chassis.jpg

Het chassis begint ook vorm te krijgen.
 
Groot fan van de Opel Blitz, deze -extreem zeldzame?- variatie kende ik niet. Wat haal je je allemaal weer op de hals met zo'n antieke basisset, een oude aftermarketset met vacuform-achtige aspecten..! Nou ja, maakt niet uit ik hoef 'm zelf niet te bouwen dus ik zit hier met m'n cola en gezinsverpakking smarties de show aandachtig te volgen.

Die laatste foto... ik vind die motor ergens halverwege tussen opperst realisme en curbside in zitten.
 
@Roy vd M. : die motor dient enkel ter opvulling van de ruimte. De motorkap is niet voorzien om geopend gepresenteerd te worden.

Een oude kit, tja, maar is heel lang de enige optie geweest om dat type voertuig te bouwen.
Zoals je weet ben ik een modelbouw dinosaurus en in de tijd moest je roeien met wat je vond of zelf kon uitvinden. Sets als deze van Azimuth, Verlinden e.d. waren dan ook “hot stuff” en meestal duurder dan de bouwdoos zelf. Veel bouwers bleven er zelfs af uit schrik voor CA lijm dat toen ook redelijk nieuw was.
Pas later zijn we overspoeld geworden met nieuwe kits en after market van nieuwe merken en naar aanleiding daarvan zijn er veel modelbouwers geweest die zich van die oude resin kits begonnen te ontdoen voor een prikje. Op die manier heb ik mijn rariteitenkabinet bijeengebracht.

De val van het ijzeren gordijn had dan weer tot gevolg dat veel Poolse, Tsjechische en andere handelaars hun producten bij ons brachten en dat is de reden dat ik zo een grote verzameling Russisch materiaal op 1/72 liggen heb. (Bouwde toen ook nog geen 1/35)
 
Beetje verder geprutst aan het interieur van de opbouw:
- wielkasten afgesloten. Normaal gezien passen hier de spatborden van de achterste wielen van de Blitz hier in maar bij de Maultier moesten ze dat anders oplossen.
- alle kastjes op de vier hoeken geplaatst en een zitbank in het midden. Er moet nog een kussen en een rugsteun in en ik overweeg een rekje te plaatsen ook (afgaande op foto's van andere modellen).
- kastje aan de zijkant, er moet nog een tafel komen aan de andere zijde.
- beetje accessoires opgesnord zoals een stoel, een radio, koppel helmen en er zal misschien nog bijkomen.
- staafjes geplaatst in de ramen op aanraden van het bouwplan.

Interieur 2.jpg

Interieur 3.jpg

Interieur 4.jpg

Het is niet pietje precies, het is enkel de bedoeling een inkijk te geven via de deuren want ik ben niet van plan het dak weg te laten.
 
Nu heb je de wielkasten aan de binnenkant afgesloten, aan de buitenkant gaat dat ook gebeuren neem ik aan?

Toch leuk dat je iets aan het interieur doet ook al zal het straks niet meer zo opvallen.
 
Nu heb je de wielkasten aan de binnenkant afgesloten, aan de buitenkant gaat dat ook gebeuren neem ik aan?

Toch leuk dat je iets aan het interieur doet ook al zal het straks niet meer zo opvallen.
Neen, niet aan de buitenkant. Dit is te zien op de boxart van de Azimuth kit. Op de latere modellen van Dragon is dit minder uitgesproken maar dat zijn dan ook de ambulance versies met nog eens een opbouw op het dak en uiteraard een andere indeling binnen.

Vond het interieur anders toch maar heel kaal. Het is ook niet de bedoeling om met dit model naar wedstrijden te gaan, hooguit eens op een clubstand.
 
Mooi scrathoefeningetje. Is een heel verschil met de oorspronkelijke kale ruimte.
 
Mooi met het interieur zo.
Altijd een grote meerwaarde als men ergens kan binnenkijken en er dan ook iets te zien is.
Wat de indeling van het interieur betreft, ik meen me te herinneren van toen ik deze Opel Blitz heb gemaakt, dat er vele variaties waren van indeling. Dus ik denk dat je moeilijk de mist kan ingaan ;)
Ik kijk al uit naar meer..
 
Some nice scratch building there m8 , would never have thought to use paper, would have used some plastic card myself , but really looking good.
 
Altijd tof als er iets te zien door de openingen.
Mooi interieur.
 
Mooi gedaan die planken vloer.
 
Bijna een maand geleden dat ik hier nog iets gepost heb.

Het chassis heeft zijn tracks gekregen zonder iets te breken, een succes!

Tracks.jpg

Zie juist dat er een wiel scheef staat op de foto maar geen probleem, ze passen goed.

Cabine.jpg

Cabine geschilderd en ramen geplaatst.

Koffer 1.jpg

De deuren werden voorzien van deurklinken en alles werd gespoten in Tamiya Light Sand.

Koffer 2.jpg

Ook de tafel kreeg een kleurtje en er werden verduisteringsgordijnen geplaatst.

Dryfit 2.jpg

Alles samen in dryfit geeft dit ...

Dryfit 3.jpg

Nu eerst nog het interieur van de koffer afwerken alsook details aanbrengen aan de cabine.
We haasten ons langzaam ...
 
Goed bezig, Erwin. Als ik die opbouw zo bekijk zou ik wel denken dat er serieus gevloek en gesakkerd werd als één van de banden plat viel :)
 
Houtwerk is mooi gedaan en het geheel ziet er toch weer goed uit.
 
Het interieur van de koffer verder afgewerkt en in mijn enthousiasme om het dak er op te leggen, vergeten om foto's te nemen.

Na veel gekleef, gezaag en geschuur ziet deze er nu zo uit:

Dak 1.jpg

Dak 2.jpg

Toch maar een poging gedaan om wat interieur te tonen.

Inside 1.jpg

Via de achterdeur een zicht op de zitbank en een legplank met helmen,

Inside 4.jpg

op de rechtermuur nog een kaart gekleeft.

Inside 2.jpg

Via de zijdeur een zicht op de tafel met stoel en een radiopost,

Inside 3.jpg

en ook op de tafel ligt een kaart.

Ga er niets meer in aanbrengen.
Nu eens kijken hoe het primen van het dak gaat verlopen want er diende toch wel wat opgevuld en geschuurd te worden.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan