Hoofdsponsor

1/35 Ondergrondjes

ERVARING
Redelijk wat ervaring, maar ik durf nog wel eens te prutsen...
BOUWWIJZE
Basic
BOUWBUDGET
Zo weinig mogelijk kopen, zo veel mogelijk zelf maken..
BOUWSTATUS
Afgewerkt
COMMENTAREN
Velen komen en gaan, maar laten zelden een woordje staan....

Beyond

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
27 jun 2008
Berichten
12.020
De M113 varianten heb ik altijd al interessante voertuigen gevonden.
Zo heb ik in het verleden al enkele modellen ineen gebouwd.
Er is nooit een ondergrondje of dio voor gemaakt, en aangezien het aangenamer kijken is naar een model met een beetje een passende ondergrond, heb ik er onlangs, eindelijk :rolleyes: eens werk van gemaakt. Er zijn al drie van de vijf ondergrondjes af.
Om wat uniformiteit te hebben in de vignettes/mini dio's maak ik graag gebruik van kaders die voor een appel en een ei te vinden zijn in winkels zoals Action e.d., of tweedehands/wegwerpers welke ik verzameld heb over de tijd.
Ik heb twee afmetingen liggen dat ik daarvoor gebruik.
IMG_20230527_161658050.jpg

Verder heb ik het zo simpel mogelijk gehouden. Dit omdat het oude modellen zijn, waarop duidelijk te zien is dat het uit mijn beginjaren was, met weinig ervaring en kennis.
Dit is voordat internet bestond en ik enkel info uit boekjes en films kon halen en/of uit eigen inspiratie/fantasie.
Nogal basic dus, zoals mijn kennis en mogelijkheden om een model te maken toentertijd (niet dat ik nu veel beter ben, enkel meer modellen gemaakt.. :unsuree: )
Aan de modellen zelf heb ik enkel de antennes vervangen. Deze waren uit gestrekt ijzerdraad gemaakt, maar hadden over de jaren en verschillende verhuizen hier en daar een plooi opgelopen en daarna terug gerecht, en terug, en terug,... De antennes waren dus nog zo recht als de wandelpas van een ladderzatte persoon. Nu zijn deze vervangen door accupunctuur naalden. Deze verkregen van mijn acupuncturist, blijkbaar staat er op die naalden ook een houdbaarheidsdatum, dus goed voor mijn voorraad antennes :LOL:
Verder heb ik dan enkel nog de voertuigen met poeders behandeld, samen met de ondergrond, zodat beiden een beetje samensmelten tot één geheel.
Opmerkingen over de mankementen van de voertuigen mogen gerust geplaatst worden. Ik ben er zeer bewust van dat er vele fouten zijn, meer dan ik zelf opmerk. Tips worden dan meegenomen naar volgende bouwsels, ik heb er hier nog een 15-tal liggen....
Aan deze modellen wordt echter niet meer gewerkt :nowink:
Soit, ik zal jullie bevrijden van de preek en enkele foto's delen, hopelijk bevalt het jullie een beetje?

M113A1 ACAV (Armed Cavalry Assault Vehicle) (Tamiya)
001 ACAV.jpg
002 ACAV.jpg
003 ACAV.jpg
005 ACAV.jpg
007 ACAV.jpg
 
Ik vind het werk met die poeders wel geslaagd en volledig in overeenstemming met de ondergrond. Over de details van de voertuigen spreek ik mij niet uit (wegens ; te weinig kennis van zaken :winking: )
 
Sorry, kleine onderbreking, kreeg net te horen dat onze dochter brons🥉 heeft behaald in de Brabant cup Taekwon do 🥋 Stoere meid, hé :-)

Nu, een tweede ondergrondje moest nog gedeeld worden.
Hier gaan we dan:

M113 40mm/.50 Cadillac Gage Turret (Tamiya + Verlinden)

002.jpg
004.jpg
005.jpg
008.jpg
 
Presenteert beter, je bent goed op dreef lijkt me ...
 
Gefeliciteerd met dochter en met de geslaagde upgrades van de modellen, zoals anderswege opgemerkt ligt de verwering in de lijn van de ondergrond.
 
Tweemaal dank Roy :)
Straks nog enkele foto's van het derde model, eerst een flinke wandeling maken :wavey:
 
Terug van weg geweest, en belofte maakt schuld, dus hier de foto's van de laatste in de rij momenteel.

M113 IDF Command Communication vehicle (Tamiya + Verlinden)
006 IDF.jpg
007 IDF.jpg
004 IDF.jpg
009 IDF.jpg
013 IDF.jpg
014 IDF.jpg
 
M113 heb altijd wel een leuk voertuig gevonden en heb er ook wel een paar in elkaar geknutseld :winking: Ook een hoog Verlinden gehalte wat je gebruikt heb, dat was in de tijd dat de kwaliteit van VL erg hard naar beneden gingen helaas.
 
Dank Ron.
Deze Verlinden kits waren voor mij toen mijn eerste kennismaking met resin en PE (duidelijk te zien aan het resultaat :LOL:)
En ze stammen inderdaad uit de periode dat Verlinden in de US ging samenwerken met Letterman, wat resulteerde in mindere kwalitatieve producten :unsuree:
Moet eerlijkheidshalve wel toegeven dat ik hier nog een flink aantal upgrade sets van Verlinden heb liggen voor M113's :-p
 
Inderdaad de Verlinden Way was mijn eerste kennismaking als kind dat je de modellen op een realistische manier kon weatheren. Heb deze meer uitgelezen dan mijn Jommekes. Prachtige M113's.
 
Wie herinner zich nog The Verlinden way vol 2 dat pocket formaat boekje met de Sherman op de omslag? Dat was zijn eerste boekwerkje over het verouderen van voertuigen wat te koop was over dat onderwerp buiten de magazines.
 
Sorry, kleine onderbreking, kreeg net te horen dat onze dochter brons🥉 heeft behaald in de Brabant cup Taekwon do 🥋 Stoere meid, hé :-)

Nu, een tweede ondergrondje moest nog gedeeld worden.
Hier gaan we dan:

M113 40mm/.50 Cadillac Gage Turret (Tamiya + Verlinden)

Bekijk bijlage 433076
Bekijk bijlage 433077
Bekijk bijlage 433078
Bekijk bijlage 433080
Mooi gedaan die ondergrond. Die 2 Verlinden figurines herinner ik me ook nog goed , die werden veel gebruikt op Vietnam diorama 's. Willy
 
Merci Yamato, Ron en Willy.
Verlinden heeft inderdaad velen inspiratie en tips meegegeven over de hobby. Heb die volumes ook ontelbare keren gelezen...Ze staan hier trouwens nog steeds..
IMG_20230528_110728353.jpg
Ook de catalogen waren elke keer om van te watertanden...
En zoals je zegt Wily, de figuren van Verlinden waren alomtegenwoordig in die jaren. Heb er ook nog een aantal van liggen in de stash... :winking:
 
Laatst bewerkt:
Beyond, eigenlijk een heel goed idee om op deze manier oude bouwwerkjes nieuw leven in te blazen. Wat de boekjes van Verlinden betreft; ik heb er hier ook enkele liggen. En zoals je zegt, Verlinden heeft indertijd heel wat modelbouwers op de goede weg gezet.
 
Die kadertjes zijn een goede oplossing en reeds netjes afgewerkt zonder teveel moeite.
Gebruik de grotere ook graag om op te werken.
 
Awel, ik ga dat ook eens proberen voor vliegtuigen. Heb ook zo'n ondergronden op 't internet gezien met 'bewegingseffect'. Zou ideaal zijn als die passen in zo'n standaard kaderke.
 
Awel, ik ga dat ook eens proberen voor vliegtuigen. Heb ook zo'n ondergronden op 't internet gezien met 'bewegingseffect'. Zou ideaal zijn als die passen in zo'n standaard kaderke.
Jerre, er zijn ook ondergronden beschikbaar met verschillende tekeningen van en op vliegvelden. Bijv. Russische ruitpatroon of gewoon, heli, taxiway enz. Je kan die dan in het kader inkleven zoals je wil. Ik heb er hier verschillende liggen en heb er gebruikt op mijn museum vliegveld. Deze die ik heb zijn wel berekend op 1/72.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan