Hoofdsponsor

1/35 Oefenkopjes 1/35.

Status
Niet open voor verdere reacties.

GUnit

Well-known member
Registered
Lid geworden
6 aug 2008
Berichten
6.550
Na jaren wil ik toch weer 'ns af en toe met een figuurtje aan de slag.

Om te zien of mijn ogen dit nog wel kunnen processen, wend ik me beter eerst tot een aantal goedkope kopjes van Masterbox.

Eén ding is alvast duidelijk gebleken, zonder Optivisor is het niet meer mogelijk, en weten dat ik vroeger 1/72 figuren schilderde zonder bril of enig ander hulpmiddel !

Gisteren heb ik een plastic kopje van een MB figuurtje gezuiverd. Natuurlijk, dit is allesbehalve Hornet-kwaliteit...

Het werd improviseren omdat ik niet beschik over kant-en-klare verfjes of sets.

Na ontvetten in een beetje Dreftwater heb ik als basis een laagje Tamiya acryl Wood Deck Tan gebruikt, met een tipje Clear erin om te vermijden dat het gezichtje ruw werd.

Daarna heb ik enkele olieverfkleuren bij mekaar gesprokkeld, zijnde :

- wit

- gele oker

- gebrande sienna

- flesh oker

- gebrande omber

- ultramarijn blauw

Als verdunning white spirit.

Ik heb twee fijne puntige penseeltjes aangeschaft, alsook een paar zachte borstels met rechte en afgeronde top om ineen te werken.

Het Wood Deck Tan liet zich aangenaam bedekken met de olieverfmengseltjes die ik prepareerde in een eierdop van keramiek.

De bedoeling van de eerste sessie was het lokaliseren van licht en schaduw, de haarlijn, lipjes, oogleden...dit met goed verdunde verf om er geen smeerboel van te maken, want je ziet dan direct groeven van het haar van je penseel.

Vandaag heb ik verder gewerkt ook al was de eerste laag nog niet lekker droog. Meer contrast toevoegen, alsmede hooglichten was de bedoeling.

Perfect gedroogde verf van sessie 1 was als uitgangspunt makkelijker werken geweest, maar zo'n vaart loopt het niet dat ik hier een meesterlijk geschilderd smoeltje moet neerzetten.

Het nog natte kopje (vandaar de glans) werd in macro gefotografeerd en op de pc nog wat uitvergroot om werkpunten bloot te leggen.

028_zps94604413.jpg

Nu is het wel de bedoeling om het resultaat tot zover goed te laten drogen, zodat ik niks verknoei als ik de laatste contrasten ga leggen (haar/oogkassen/onderkant neus/oren/nek/...in de mate van het mogelijke alles optimaliseren dus, als het even kan.

Nadien komen er nog meerdere kopjes aan, lijfjes volgen op hun beurt.

Tot dan, vriendelijke groeten van G.
 
Dat noem jij een "oefening"??? Het lijkt wel een foto van een echt (nat) gezicht.
 
welk soort olieverf gebruik je?

grt nicolas
 
Voorlopig is het Talens olieverf (Van Gogh en Rembrandt) maar als dit naar behoren zou lukken, wil ik graag fijnere verfjes in huis halen. Deze had ik nog liggen uit mijn "kunstenaarsbestaan".
 
oke,ga het opvolgen , en daarna kritiseren . ;)

grt nicolas
 
]
Het Wood Deck Tan liet zich aangenaam bedekken met de olieverfmengseltjes die ik prepareerde in een eierdop van keramiek.

dit is de oorzaak van het lange droogproces, je verf is nog te vet en zal nog enige tijd blinken tenzij je een oven gebruikt.

Het idee van acryl onderlaag is niet slecht als het genoeg is uitgehard.

Grtx Jan
 
Laatst bewerkt:
Heu G. uw oefenen is al beter dan het laatste gezicht op schaal 1/35 dat ik gedaan heb.
Goed gedaan man.
 
Jan, het droogproces is zeker langer dan andere verven maar omdat ik er al vele jaren mee gewerkt heb stoort dat me niet echt. Morgen maak ik een begin met het volgende kopje, dan kan dit rustig drogen voor ik ermee verder ga.

Buzzy, het moet allemaal nog iets sterker worden maar zoals gezegd dien ik even verder te gaan met een ander kopje. Zo erg zal het wel niet zijn he, uw gezichtjes zullen ook wel in orde zijn, toch ?
 
zeer goed. nu het wachten tot de glans weg is.
 
Guy, de gebruikte verf is niet het probleem wel het keramische eierpotje. kunstschilders gebruiken een houten palet om dat dit een gedeelte van de olie absorbeert tijdens het mengen, tegenwoordig zijn er alternatieven in de handel. Het doet geen afbreuk aan de kawaliteit van de verf het verkort wel de droogtijd.

Grtx Jab
 
Guy, de gebruikte verf is niet het probleem wel het keramische eierpotje. kunstschilders gebruiken een houten palet om dat dit een gedeelte van de olie absorbeert tijdens het mengen, tegenwoordig zijn er alternatieven in de handel. Het doet geen afbreuk aan de kawaliteit van de verf het verkort wel de droogtijd.

Grtx Jab

Je hebt hier verdorie overschot van gelijk Jan ! Ik zit hier wel reclame te maken voor mijn keramieken eierdopjes maar die nemen inderdaad geen olie op. Voor acrylverf is het prima, dat wel. Normaal doe ik mijn olieverf eerst op een stukje krant maar dat heb ik hier over het hoofd gezien omdat ik zo graag wilde schilderen aan 's mans smoelwerk.

Dank je René !
 
De jongens die bij ons figuren schilderen met olieverf, gebruiken een soort kalkpapier.
Dit haalt een weinig olie weg, maar niet alles.
Als je teveel olie verwijderd, word je verf korrelig.
 
ja daar moet je mee opletten, altijd de olie uitlekken want anders heb je een blinkend modelletje.
Er zijn zoals Jan zegt inderdaad alternatieven op de markt , maar het beste is deze niet veel te gebruiken .
Ikzelf gebruik dit enkel om snellere droogprocessen te bekomen , maar voor de rest werk ik het liefst als de verf nog bewerkbaar is .

grt nicolas
 
ik gebruik voor olieverf een glas van een fotokader, soms kan je ook deksel van bvb ijs gebruiken. Gewoon keukenrol er over en het is weer als nieuw. Natuurlijk geen wekenlang verf op laten liggen.
 
Het ziet er goed uit Guy, het gezichtje is ondanks de kwaliteit duidelijk en doordat het zo glimt valt een deel van de kleur weg, toch doet het niet af aan de kwaliteit. Voor zover ik figuren schilderen met olieverf, ik leg de verf op een stukje bakpapier en glasplaatje en als de olie wat weg is getrokken is het verf goed te gebruiken. Voor 1/35 gebruik ik alleen acryl, dat werkt op kleine schaal prima, het is even oefenen, maar het is wel tot een goed resultaat te verwerken. Succes met de oefening ;)
 
Liefst zou ik op termijn het acrylschilderen mbt. figuren willen oefenen. Welk merk zouden de figuurschilders mij hier dan aanraden ? Voorlopig hou ik het nog wel hierbij.

Het kopje is wel al mooi mat aan het indrogen nu. Er is een tweede aangezet maar de oogjes/oogleden zijn niet goed gegoten dus om dat recht te krijgen met verf da's onmogelijk. Toch zal ik er nog een tweede sessie mee doorgaan om te zien waar het eindigt.

Bedankt weer voor de tips!
 
Laatst bewerkt:
De Model Color range van Vallejo is voor mij heel bruikbaar (overal verkrijgbaar en een groot aanbod), Andrea wordt ook veel gebruikt, maar ik heb daar al gemengde reacties over gehoord.
 
acryl pas ik, daar is onze vriend Jan de geschikte man voor.;)

grt nicolas
 
Hey Guy, no stress als ik zie wat ge uit je bakken maakt moet het met acryl ook lukken.

1/35 met kleine ombouw geschilderd in Acryl +/- drie uur schilderen.

attachment.jpg

ik gebruik de reeks Vallejo Model Color of Air ben er best tevreden mee

indien vragen shoot.

Grtx Jan
 
Dank jullie mannen !

Jan, dan weet ik wat aanschaffen binnenkort ! Mooi getroffen die oude man !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan