Hoofdsponsor

1/250 Notre-Dame de Paris, schaal 1:250

the--mouse

Administrator / V.I.P
Administrator
Lid geworden
15 mrt 2010
Berichten
5.664
Het volgende project wordt een "tussendoor project" :D:D
Nou ja dat is ook weer niet helemaal waar dus, zal niet zo makkelijk worden maar:
Het Jahre Viking project ligt even stil, het Spitfire project wacht op een kleurtje en het Beagle project ligt ook rustig te wachten. Verder ben ik ook nog mijn hobbykamer aan het veranderen......

Deze ga ik eigenlijk bouwen om mijn vader verder te helpen. Hij is dit project al 3 maal (!!) opnieuw gestart:O. ( Vind de leverancier niet erg hoor;) )

Dus hierbij mijn nieuwe project:

Notre-Dame de Paris, schaal 1:250.

De kathedraal werd in opdracht van bisschop Maurice de Sully gebouwd in de tijd van koning Lodewijk VII. De eerste steen werd in 1163 door paus Alexander III geplaatst. Tegen 1177 was het koor voltooid en het nieuwe hoogaltaar werd in 1182 ingewijd.[1] Na de dood van bisschop Maurice de Sully in 1196, werd onder zijn opvolger Eudes de Sully begonnen met de bouw van het transept en het schip. Halverwege de 13e eeuw waren ook de westtorens voltooid, waarna tot 1345 nog gewerkt werd aan het interieur en de straalkapellen .

In 1793, tijdens de Franse Revolutie werd de kathedraal omgedoopt tot Tempel van de Rede. In deze periode werden talloze kunstwerken gestolen of vernield. De 28 beelden van de koningen van Juda op de westgevel werden onthoofd omdat men dacht dat het beelden van Franse koningen waren. Na de ondertekening van het Concordaat van 15 juli 1801 werd de Notre-Dame opnieuw gebruikt voor de Heilige Mis. De kerk werd op 27 februari 1805 als eerste in Frankrijk door paus Pius VII verheven tot basilica minor.

De kathedraal onderging vanaf 1845 een 23 jaar durende restauratie door Eugène Viollet-le-Duc, om de beschadigingen van de Franse Revolutie te herstellen. Viollet-le-Duc verving de deels vernielde koningsbeelden in het voorfront door zelfontworpen beelden. Hij plaatste ook een nieuwe vieringtoren of flèche op het dak van de kathedraal.
Bron: Wikipedia ( waar nog veel meer info over deze kerk is te vinden.)

Het drukwerk is van: L'Instant Durable, Architecture Modelisme
IMG_2143_zps845bf4d0.jpg

De basis is 22 x 63 cm, de kerk zelf wordt 20 x 53 cm en 38 cm hoog:
IMG_2144_zpsc5ec2f5f.jpg

Verder bestaat het boek uit 27 pagina's met ruim 300 onderdelen:
IMG_2145_zps492a21e4.jpg

Lekker weer knippen en plakken dus:D

Fred
 
Veel plezier met deze Fred.
Ziet er groot uit.
 
Veel bouwplezier Fred, tja een van mijn favorieten bij de papierbouw...ga ik dus zeker volgen!
 
veel suc6 fred wel een groot tussendoortje als je het mij vraagt :)
je zult er je werk wel aan hebben denk ik
 
ik hoop dat je er geen pijn in de vingers van overhoud, zoveel knip en plooi werk.
alvast succes en ik kom zeker af en toe je werk bewonderen.
 
dit wort een serieus bouw zeg

we volgen , al is het in stilte dan nog heb ik veel bewondering
wat jij kan met papier

tom
 
Dat wordt toch nog zelf bouwen :).
Blijft een mooi model met aardig wat uitdaging zo te zien.
Veel plezier er mee.
 
Bedankt voor de interesse, het wordt inderdaad een flink gebouw dus we zullen maar eens van start gaan:D

Ik ben begonnen om na te denken over de ondergrond. De basis die erbij zit is te zwak en daardoor kan deze vervelend gaan krullen als de bovenbouw erop geplakt wordt. ( ervaring:$ )

Voor de ondergrond gebruik ik wit karton van 1,75 mm dik.
IMG_2149_zps5227b44f.jpg

Deze heb ik door het midden gesneden en op elkaar geplakt zodat er een ondergrond ontstaat van 3,5 mm en dat lijkt me stevig genoeg:D
IMG_2151_zps6d8fdea5.jpg

Vervolgens zijn de werkgaten uit de basis gesneden. Deze werkgaten zijn er om later de lipjes vast te kunnen plakken van de wanden.
IMG_2152_zps281d36e1.jpg

IMG_2153_zpsfaeee07d.jpg

De werkgaten overgenomen op de verstevigde ondergrond,
IMG_2154_zps1a038064.jpg

En deze worden uitgezaagd met de figuurzaag.
IMG_2155_zps9f16f4d9.jpg

IMG_2156_zps29295e51.jpg

Als dit klaar is wordt de basis op de verstevigde ondergrond geplakt zodat er een stevig geheel ontstaat.
Ik heb er voor gekozen om dit zo te doen zodat ik geen schade aan de basis krijg.

Fred
 
Serieus "tussendoortje", alvast veel plezier ermee. Hoewel kerken echt mijn ding niet zijn, zal ik toch ook af en toe eens komen kijken.
 
Hoewel kerken echt mijn ding niet zijn, zal ik toch ook af en toe eens komen kijken.

Ben zelf atheïst maar vind de gebouwen wel erg mooi. Knap hoe die gemaakt werden en vooral de jaren die er aan gewerkt werd.

Fred
 
Dat gaat weer een mooie worden Fred.
Ga met plezier volgen.
Succes verder.

Mark
 
Hoi Fred.
Leuk zeg zo'n klassieke kerk. En Parijs, wie is er niet geweest? Ik kan me herinneren dat we er een rondje omheen gelopen zijn maar dan ben je wel even onderweg. Tis een machtig mooi en indrukwekkend gebouw.

Nu vraag ik me al een tijdje af, kun je op basis van een papieren model, dit ook bijvoorbeeld in een ander materiaal, hout/plastic/steentjes bouwen?
Dus dat je enkel de vormen en afmetingen van de onderdelen gebruikt?
Er zijn verschillende papieren modellen die me wel aanspreken maar ik ben niet zo'n fan van papier. (enja, ik zoek nog een kerkje voor mn dio)

Succes iig en de basis ziet er perfect uit, dat kan alleen maar goed komen.

Jack
 
Hoi Fred.


Nu vraag ik me al een tijdje af, kun je op basis van een papieren model, dit ook bijvoorbeeld in een ander materiaal, hout/plastic/steentjes bouwen?
Dus dat je enkel de vormen en afmetingen van de onderdelen gebruikt?
Er zijn verschillende papieren modellen die me wel aanspreken maar ik ben niet zo'n fan van papier. (enja, ik zoek nog een kerkje voor mn dio)


Jack

Ja hoor Jack dat moet wel lukken. Mijn vader deed dat ook en heeft zo b.v. een boerderij vergroot en in hout gemaakt.
Maar dat ging ook niet van eigens hoor. je moet namelijk de dikte van je materiaal gaan berekenen en dat goed aanpassen.
Ik kan je vertellen dat dit best een uitdaging is. ( volgens mijn vader "lastig" ;) )
Verder zit in het drukwerk natuurlijk de details zoals b.v. de glas in lood ramen. Als je die na wilt gaan maken.......

Fred
 
Hoi Fred,

Leuk project. Maar onderschat het niet.
Wel goed dat je een stevige ondergrond gebruikt. Misschien is het wel nuttig om de lijmstrips daar iets langer te laten.
Alleszins, veel plezier ermee. En ik kom af en toe wel eens kijken.

Grtz,
Joost
 
Indrukwekkend gebouw,zal in stilte dit mooie project volgen Fred ;)

Toch even een vraagje; ik zie dat je dit nu machinaal aan het uitzagen bent,zeer zuiver zo te zien,geen bramen of vergis ik me?
1,75 mm dikte x2 zal zeker een stevige basis vormen.....vervormd of krult dit op door de warmte of door het gewicht anders?

Alvast succes.
 
Hoi Fred,

Leuk project. Maar onderschat het niet.
Wel goed dat je een stevige ondergrond gebruikt. Misschien is het wel nuttig om de lijmstrips daar iets langer te laten.
Alleszins, veel plezier ermee. En ik kom af en toe wel eens kijken.

Grtz,
Joost

Bedankt voor je tip Joost, die zal ik onthouden.
Ik ben me bewust om dit project niet te onderschatten;)

Indrukwekkend gebouw,zal in stilte dit mooie project volgen Fred ;)

Toch even een vraagje; ik zie dat je dit nu machinaal aan het uitzagen bent,zeer zuiver zo te zien,geen bramen of vergis ik me?
1,75 mm dikte x2 zal zeker een stevige basis vormen.....vervormd of krult dit op door de warmte of door het gewicht anders?

Alvast succes.

Het is netjes gezaagd Filip maar ik zal geen macro foto maken:D:D Het is niet superstrak maar dat is ook niet nodig, je ziet er niets meer van^^^^
Het zagen op zich laat geen bramen achter, dit machine is zeer goed af te stellen en voor dit karton te zagen heb ik een zeer lage snelheid gebruik met een getordeerd zaagblad.

Het waarom het krult zal ik proberen uit te leggen....
De lengte van het gebouw wordt ruim 50 cm en je moet ergens beginnen met plakken. Doordat je telkens zomaar een paar lipjes vastplakt kan het papier, van de basis, wat gaan krullen. Om dit te voorkomen ga ik de basis verstevigen.

Fred
 
Verder gegaan met het uitzagen van de verstevigde ondergrond, Fred @ work :D
IMG_2158_zpsc6153df0.jpg

Viel nog niet mee om alles netjes uit te zagen:
IMG_2159_zps76688a6c.jpg

Maar ook dit is weer gelukt, hier met de basis er nog los bij:
IMG_2161_zps49c2b3e3.jpg

En met de basis erop geplakt:
IMG_2163_zpsd3e5f4d2.jpg

Nu kan het echte werk beginnen:D:D:D

Fred
 
Het ziet er al goed uit fred, succes met de bouw van dit mooie project.
 
Dacht dat je een houten ondergrond gebruikte, maar na het lezen begrijp ik dat je gewoon karton gebruikt.
Ziet er in elk geval vrij stevig uit.
En met goed gereedschap is het plezierig werken.
Goed bezig Fred.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan