Hoofdsponsor

1/75 Norske Løve [!]

  • Onderwerp starter Paul1959
  • Startdatum
attachment.jpgattachment.jpg

Voordek gesloopt het zag er niet uit en opnieuw gemaakt.
 
attachment.jpg

Begonnen met dekbeplanking. Ik zie dat ik te snel begonnen ben en een niet mooie structuur heb aangehouden.
Gesloopt en opnieuw gelegd.

attachment.jpg
 
Dat is mooi dat je dat allemaal durft te doen, dat slopen en opnieuw beginnen :)
ziet er inderdaad veel beter uit al zo ;)
 
attachment.jpgattachment.jpgMalletje gemaakt op fineer strookjes makkelijker te kunnen snijden.
Dekbeplanking bijna klaar, tussentijds nog wat geschilderd.
 
Beste mensen, ik ben begonnen met het beplanken. Heb aan beide kanten drie planken bevestigd maar ben niet tevreden. Graag wil ik jullie advies.

Wat heb ik gedaan:
- spanten geschuurd / afgeschuind zodat de plank een groot oppervlak krijgt om aan te bevestigen
- de strookjes in handwarm water buigzaam laten worden
- met punaises op proef vastgemaakt.

Hierbij ben ik uitgegaan dat de eerst laag wordt bevestigd ter hoogte van het onderste dek en in één plank loopt van het achtersteven naar het voorsteven.

Waar ik tegen aan loop is dat het voorsteven toch redelijk ophoog loopt en dat als ik de lijn van het onderste dek volg, de spant een knik krijgt en de bovenkant van de plank naar buiten wijst. Ik heb de plank daarom aan het eind van het voorsteven meer (niet helemaal) de natuurlijke lijn van de plank zelf laten volgen, ook nu krijg ik nog de knik hoewel wel een stuk minder.

Mijn vragen:
- is het wel verstandig om niet over de volledige lengte de lijn van het onderste dek te volgen met de beplanking, dit in verband met het aanbrengen van de kanonsgaten)
- hoe vermijd ik de knik / uitstulping van de plank als ik toch de lijn van het onderste dek wil volgen (beter afschuinen misschien? )
- kan ik de huidige knik er uit schuren (ik ben zelf bang dat ik dan een gat krijg of de plank te dun wordt)

Aangezien ik nog niet eerder een schip beplankt heb, heb ik één kant alleen lijm gebruikt en de andere kant lijm met spijkertjes. Dit heb ik gedaan om te kijken welke methode prettiger werkt.

Ik neem twee foto's als bijlage op:
1. foto met de knik
2. foto waar te zien is dat de spant aan het voorsteven niet gelijk loopt met het dek.

attachment.jpgattachment.jpg
 
Zijn uw spanten genoeg schuin afgeschuurd, zodanig dat je een mooie lijn bekomt? Dus als je dan uw plankje tegen de spant legt, dat deze mooi tegen de spant aankomt te liggen, zonder dat je veel druk moet uitoefenen.
Bekijk ook eens hier http://www.modelbouwen.be/showthread.php?t=10&p=15#post15

Dan zal ik daar nog eens naar kijken. Zal planken wel weer los moeten zien te krijgen, ik koop liever wat nieuwe plankjes dan dat het er niet goed opzit.

Maar het is dus wel zo dat de eerste plank die ik aanbreng evenwijdig moet lopen aan het dek.
 
Dat afschuinen zoals Dirk laat zien heb je al redelijk gedaan. Ga hier met een houten strookje voordat je gaat lijmen even op testen je kunt dan zien of alles klopt door deze over de spanten te leggen en heen en weer te schuiven. Als beginner zou ik de spanten van de boeg opvullen met balsa hout. Dit omdat je dan de vorm als het ware in het geheel kan zien tijdens het schuren. Dit voorkomt knikken en geeft je houvast. Op deze wijze werken moet je op het oog werken. Aangezien dit je eerste schip is, heb je het oog er nog niet voor. Dat vullen met balsa hout traint als het ware je oog en gevoel hierop. Dat zal je dan na een paar gebouwde schepen niet meer nodig hebben.
 
Zoals Rik het zegt, heb ik ook gedaan bij mijn Bounty, en vind het zeer makkelijk inderdaad, het opvullen van de spanten aan de boeg heb ik gedaan door de spanten af te tekenen op balsa en ze zo uit te zagen, je kan het zien in mijn bouwverslag, maar er staan hier nog mooie verslagen met vele tips in :)
 
Afgelopen tijd bezig geweest met (opnieuw) beplanken na eerst bij de boeg van balsa hout een filler te hebben gemaakt.
De eerste planken heb ik met nageltjes vastgezet en deze zoveel als mogelijk met een afgezaagde spijker er verder ingeslagen.

Vanaf het dek ben ik eerst een stuk naar beneden gegaan tot waar het roer komt, vervolgens vanaf het dek weer naar boven en toen dat klaar was begonnen vanaf de kiel.

De rest zal ik alleen lijmen want ik zie al dat dat veel mooier is en zeker handiger met schuren van de romp. Ik ben niet ontevreden met het resultaat tot nu toe voor een eerste boot.

Daarnaast ben ik veelvuldig de bouw tekeningen van de boot aan het besturen en dan met name de opbouw volgorde van het dek. Ik dacht dat ik alle kanonsgaten apart moest uitzagen in de romp, maar het merendeel is gewoon nep: een plastic raampje wat je op de romp plakt.


attachment.jpgattachment.jpgattachment.jpgattachment.jpgattachment.jpg

Ik lees overigens met veel genoegen jullie bouwverslagen, wat een mooie schepen worden hier gebouwd, klasse.http://www.modelbouwen.be/images/icons/icon7.png
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan