Hoofdsponsor

1/75 Norske Løve [!]

  • Onderwerp starter Paul1959
  • Startdatum
P

Paul1959

Guest
28 jaar geleden begonnen met Norske Løve. Ik ben niet ver gekomen en zal denk ik alles weer gaan afbreken (als dat nog mogelijk is).

Toen begonnen zonder enige kennis van bouw houten schepen, inmiddels heb ik die kennis nog niet maar is er gelukkig veel informatie op deze site en internet te vinden.

Zowel de voor als achtersteven en dek hebben flink te leiden gehad, ik ben ook vergeten latjes onder het dek te plaatsen en de vraag is of alle spanten wel loodrecht staan.

Ik ga eerst maar eens rustig informatie vergaren en doorlezen en dan weer aan het werk.

nb zijn er tips om de boot zonder al te veel schade te demonteren?

attachment.jpgattachment.jpgattachment.jpgattachment.jpgattachment.jpgattachment.jpgattachment.jpgattachment.jpgattachment.jpgattachment.jpgattachment.jpgattachment.jpgattachment.jpgattachment.jpgattachment.jpgattachment.jpgattachment.jpgattachment.jpg
 
Dat wordt nog een hele uitdaging.
Eerst alles maar eens netjes los krijgen en dat hangt ook af van de lijm die je gebruikt hebt.
Als je het dan los mocht krijgen, hoe ziet alles er dan uit? Aantal delen zijn al wat krom getrokken zo te zien. Niet te vergeten de lijmresten en zo.
Mocht je tekeningen 1:1 hebben kun je overwegen alles weer zelf uit te zagen en op te bouwen.

Zou zelf voor een andere kit gaan, maar dat is mijn mening.
 
Wow... Dat is nog een oudere kit waarbij je alles zelf nog moet doen. Dat is iets anders dan de moderne bouwdozen waarbij alles met lazer is voorbewerkt.

Ik zou dit niet uit elkaar halen. Alleen het dek verwijderen. Van de rest verder bouwen. En alleen een nieuw dek maken met een stukje dun multiplex waarop dan weer met fineer latjes gewerkt kan worden. Je kan dan de rest weer gewoon opbouwen zoals het is.

Dit is wel één van de kits die ik zelf ook graag zou bouwen. Ook uit die tijd om maar te zeggen.
 
Wim500. Ik heb vanmiddag de meeste delen zonder al te veel schade los gekregen met een heel dun zakmesje. Een geluk bij een ongeluk is dat ik waarschijnlijk of geen goede lijm gebruikt heb of niet goed gelijmd dwz de delen niet goed aangedrukt heb
tijdens het drogen (ik denk overigens het laatste) De lijmresten ben ik aan het wegschrapen en schuren en dat valt nog niet mee.
Het overgrote deel van de spanten zien er nog goed uit, in ieder geval niet krom, ik denk dat ik ongeveer 2 opnieuw zal uitzagen van een nog te kopen stukje triplex.
Ook een aantal overbruggingsdelen over de spanten, waar het dek op komt te rusten, zal ik opnieuw gaan zagen.

Wat ik ook zie is dat mij plank waarop de boot rust niet helemaal recht meer is, hiervoor zal ik ook maar een nieuw stuk voor versieren.

Ik vindt het overigens wel leuk om de horen Furioza, dat ik een kit bezit uit de oude doos (letterlijk en figuurlijk). Dit geeft me nog meer motivatie om weer met de boot aan de slag te gaan.
De dek delen zijn inderdaad krom maar ik wil eerst proberen ze weer recht te maken. Ik heb begrepen door de delen door en door nat de maken en ze vervolgens onder druk te laten drogen de kans groot is dat ze dan weer recht zijn.
Wat ik wel gezien heb op andere schepen is dat het dek veelal wordt afgewerkt met aparte latjes. Dit ziet er heel mooi uit. Bij mijn boot staat dit nergens beschreven in de handleiding en er is ook geen materiaal voor. Toch wil ik dit wel doen. Zijn dat de fineer latjes waarnaar je verwijst Furioza.

Super de tips en jullie interesse.

Ik zal morgen een foto plaatsen hoe alles er nu bij ligt.
 
De fineer latjes waar ik naar verwijs zijn niet in de modelbouw doos aanwezig. Dit omdat het dek een print heeft van het dek. Wanneer je zelf een dek legt zal je zien dat dit mooier is dan een geprint dek. Vandaar mijn oplossing die aandroeg. Overigens zijn fineer latjes niet zo heel erg duur. ik zou je hiervoor eigenlijk naar een modelbouwwinkel willen verwijzen die ook hout verkoopt.

Fineer latjes zijn als het ware dunne strookjes hout van een papier-dikte (iets dikker) bijvoorbeeld.

Ik heb hier een voorbeeld van fineer. Ik heb het dek van de Dp Siluna gelegd met hardhouten fineer. Ik denk dat ondanks het moderne type schip dit bij jou wel overkomt.


Dekleggen.JPG
 
Ziet er inderdaad strak uit. Uiteindelijk wil ik mijn boot beitsen / lakken in een donkere kleur dus de teint van het hard houten fineer zal niet misstaan.

Ik zal zeker naar een modelbouwwinkel moeten voor lijm, schuurpapier, fijltjes ed. en hout misschien. Klemmetjes kan ik denk ik bij de Action halen.
 
:wow: daar heb je een mooi schip Paul.
Ik heb uit die serie/tijd nog de Rotterdam liggen. Ook daar moet alles nog zelf uitgezaagd worden.
Ga je met interesse volgen en hopelijk lukken de eerste stappen, restauratie, goed!

Om houtlijm te verwijderen zou je dit nat kunnen maken, maar aangezien de lijm er al héél lang zit weet ik niet of dit nog werkt :$

Fred
 
mooi model paul en mooi dat je het terug wild opbouwen.
ik lees dat je er al een hoop onderdelen terug afgehaalt hebt en ook weer een hoop nieuwe gaat bij maken.
maak eerst een lijstje op met wat je denkt nodig te hebben aan hout zo dat je het kan gaan halen .
ben benieuwt hoe je het allemaal gaat aan pakken.
moest er iets zijn waar je niet zeker van bent wees dan niet verlegen om het eerst te vragen, je zult zeker antwoord op je vraag krijgen hoe groot of hoe klein het probleem ook is. er zitten hier genoeg houtbouwers met veel ervaring die je graag verder helpen.
veel suc6 met de bouw
 
attachment.jpgattachment.jpgattachment.jpgattachment.jpgattachment.jpg

Grootste uitdaging worden de spanten zitten veel lijmresten op.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo te zien is het nog redelijk goed uit elkaar gekomen, zou gewoon een poging wagen de lijm te verwijderen.

Zo te zien heb je al een bouwplank waar de kiel in gelegd kan worden. Van groot belang is te zorgen dat die kiel recht is en blijft.
 
dat is een heel avontuur op zich zo alles terug uit elkaar halen. maar het schijnt goed gelukt te zijn.
misschien met een vijltje de lijm (klotters verwijderen ) of met een mes.
 
Klopt ben druk bezig om met scherm hobbymesje, schuurpapier en vijltje lijmresten te verwijderen. Best lastig, de lijm is keihard en alles weghalen lukt niet.
Maar de spanten staan bijna allemaal weer en ik ben best tevreden.

Morgen zal ik foto's plaatsen.
 
Tof project, en tof om nog een hout snuiver erbij te hebben :)
Zoals Furioza zegt zou ik ook voor de fineer gaan, zal er uiteindelijk beter en realistischer uitzien.
Veel succes
 
Dank jullie allen. Ik ben zeker wel tevreden en het is leuk om weer te knutselen.
 
Spanten en dek opnieuw opgebouwd. Masten en luiken zijn niet gelijmd en alleen voor aangezicht geplaatst
attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan